Posthoorn schreef:Jongere schreef:Ik heb beide engelse studiebijbels en vind ze totaal niet vergelijkbaar. De RSB is veel compacter dan de ESV in de noten. Ds Sonnevelt vindt dat er nu teveel noten instaan, maar voor mij is dat juist de waarde ervan.
Ik dacht dat hij vond dat er te veel
artikelen in staan. Ik kan het nu niet controleren, want ik heb de SB zelf niet.
Hij noemt beiden ("de Statenvertalers zijn soberder te werk gegaan met de noten"), maar je hebt gelijk dat de kritiek zich met name richt op de artikelen. Ik deel die kritiek niet, het lijkt me vooral een voorkeurskwestie. Dat kun je natuurlijk aangeven in een recensie.
Ik lees overigens in het topic dat je aanhaalde dat Zonderling aangeeft dat de textus receptus na Erasmus niet heeft stilgestaan. Dat is wel goed om te vermelden bij mijn vorige post. Ik bedoel ook absoluut niet schamper te doen over de textus receptus. Het enige wat ik erover zeg is dat het toen een gedegen product was van de toenmalige kennis op het gebied van de Bijbelwetenschap. Er is echter geen reden waarom dat werk (het vinden van de meest betrouwbare tekst) niet gewoon voortgang kan vinden.
Ik verschil wel echt van mening over de waardering van de textus receptus vs. Nestle-Aland, maar die discussie lijkt me wat ver gaan voor op RF. Gezien de gebrekkige kennis in onze gezindte over de handschriften van de Bijbel, vraag ik me trouwens wel af of de opmerking van ds. Sonnevelt hierover door veel lezers wel wordt begrepen.