Dankdag 2014
Re: Dankdag 2014
Idd bedankt voor de treffende meditatie, DIA
Re: Dankdag 2014
Beste mensen, ik weet wat er op het zogenaamde reformatorische kerkelijk erf te koop is.DDD schreef:Dat zou wel terecht zijn. Het is een stichtelijke meditatie en het is heel goed ook eens dingen te lezen die je niet elke dag hoort.
Dus ik hoor preken, en lees meditaties als deze ook wel. Ik weet het dus heel goed.
Maar juist dan, juist dan! hoor je wat er in de kerken gaande is. Ik zou zeggen:
Laten we maar vrezen, want daar is alle reden toe.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Dankdag 2014
Doorgaans zijn de meditaties in "Ons Kerkblad" anders van aard. Vandaar dat ik deze had onthouden.Hendrikus schreef:O, moeten we nu soms dank je wel zeggen of zo?-DIA- schreef: NASCHRIFT: (-DIA-)
Voor onze begrippen is het wel een wat oppervlakkige meditatie, maar ik was die meditatie toch nog niet
vergeten. Ik kan ook niet in alles mee, maar er zij wel zaken in die goed zijn.
Hij sprong eruit in positieve zin.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Dankdag 2014
Nee, moeten niet, maar mogen wel!Hendrikus schreef:O, moeten we nu soms dank je wel zeggen of zo?-DIA- schreef: NASCHRIFT: (-DIA-)
Voor onze begrippen is het wel een wat oppervlakkige meditatie, maar ik was die meditatie toch nog niet
vergeten. Ik kan ook niet in alles mee, maar er zij wel zaken in die goed zijn.
Dank je wel DIA, voor je wijze woorden. Je weet het als geen ander zo treffend te zeggen en net die meditaties te plaatsen, die ik niet zo kan vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Dankdag 2014
En wat is er volgens jou dan niet goed in deze meditatie?-DIA- schreef:Doorgaans zijn de meditaties in "Ons Kerkblad" anders van aard. Vandaar dat ik deze had onthouden.Hendrikus schreef:O, moeten we nu soms dank je wel zeggen of zo?-DIA- schreef: NASCHRIFT: (-DIA-)
Voor onze begrippen is het wel een wat oppervlakkige meditatie, maar ik was die meditatie toch nog niet
vergeten. Ik kan ook niet in alles mee, maar er zij wel zaken in die goed zijn.
Hij sprong eruit in positieve zin.
Re: Dankdag 2014
Mister schreef:En wat is er volgens jou dan niet goed in deze meditatie?-DIA- schreef:Doorgaans zijn de meditaties in "Ons Kerkblad" anders van aard. Vandaar dat ik deze had onthouden.Hendrikus schreef:O, moeten we nu soms dank je wel zeggen of zo?-DIA- schreef: NASCHRIFT: (-DIA-)
Voor onze begrippen is het wel een wat oppervlakkige meditatie, maar ik was die meditatie toch nog niet
vergeten. Ik kan ook niet in alles mee, maar er zij wel zaken in die goed zijn.
Hij sprong eruit in positieve zin.
Wat een vreemde vraag ? DIA plaatst deze meditatie omdat hij het met veel wel eens is en nu wil jij hem uitlokken (in de val laten lopen) met zo'n vreemde vraag?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Dankdag 2014
Kom op zeg, de meditatie wordt oppervlakkig genoemd, er staan zowaar ook nog zaken in die wel goed zijn. En dan mag er niet om onderbouwing worden gevraagd?huisman schreef: Wat een vreemde vraag ? DIA plaatst deze meditatie omdat hij het met veel wel eens is en nu wil jij hem uitlokken (in de val laten lopen) met zo'n vreemde vraag?
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Dankdag 2014
Volgens mij vond DIA deze meditatie wél mooi.... toch?Mister schreef:En wat is er volgens jou dan niet goed in deze meditatie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Dankdag 2014
@Huisman: Hendrikus heeft het al treffend verwoord. Vind het overigens jammer dat je me ergens van lijkt te verdenken.
Re: Dankdag 2014
Er is niet veel verkeerd te zeggen van deze meditatie.Hendrikus schreef:Kom op zeg, de meditatie wordt oppervlakkig genoemd, er staan zowaar ook nog zaken in die wel goed zijn. En dan mag er niet om onderbouwing worden gevraagd?huisman schreef: Wat een vreemde vraag ? DIA plaatst deze meditatie omdat hij het met veel wel eens is en nu wil jij hem uitlokken (in de val laten lopen) met zo'n vreemde vraag?
Waar we wel op moeten letten is de aanspraak in deze meditatie: "We", en "ons".
Dat is meestal het eerste teken van veroppervlakkiging, en daarom hebben we daar wel op te letten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Dankdag 2014
Mhh... daar ben ik het niet mee eens. Ik hou er niet van op met 'hij' of 'hem' aangesproken te worden, laat staan met 'ze' of 'hen'.-DIA- schreef:Er is niet veel verkeerd te zeggen van deze meditatie.Hendrikus schreef:Kom op zeg, de meditatie wordt oppervlakkig genoemd, er staan zowaar ook nog zaken in die wel goed zijn. En dan mag er niet om onderbouwing worden gevraagd?huisman schreef: Wat een vreemde vraag ? DIA plaatst deze meditatie omdat hij het met veel wel eens is en nu wil jij hem uitlokken (in de val laten lopen) met zo'n vreemde vraag?
Waar we wel op moeten letten is de aanspraak in deze meditatie: "We", en "ons".
Dat is meestal het eerste teken van veroppervlakkiging, en daarom hebben we daar wel op te letten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Dankdag 2014
En toch,... is het is wel de praktijk dat de leer snel verwatert waar men met de aanspraak 'we' en 'ons' begint.Luther schreef:Mhh... daar ben ik het niet mee eens. Ik hou er niet van op met 'hij' of 'hem' aangesproken te worden, laat staan met 'ze' of 'hen'.-DIA- schreef:Er is niet veel verkeerd te zeggen van deze meditatie.Hendrikus schreef:Kom op zeg, de meditatie wordt oppervlakkig genoemd, er staan zowaar ook nog zaken in die wel goed zijn. En dan mag er niet om onderbouwing worden gevraagd?huisman schreef: Wat een vreemde vraag ? DIA plaatst deze meditatie omdat hij het met veel wel eens is en nu wil jij hem uitlokken (in de val laten lopen) met zo'n vreemde vraag?
Waar we wel op moeten letten is de aanspraak in deze meditatie: "We", en "ons".
Dat is meestal het eerste teken van veroppervlakkiging, en daarom hebben we daar wel op te letten.
Daar gaat de scherpte van de separatie vaak snel weg.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Dankdag 2014
De meest separerende preek die ik ken, eindigt als volgt: "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus Die gij gekruist hebt."-DIA- schreef:En toch,... is het is wel de praktijk dat de leer snel verwatert waar men met de aanspraak 'we' en 'ons' begint.
Daar gaat de scherpte van de separatie vaak snel weg.
t Zou echt een stuk minder separerend zijn geweest, als er had gestaan ' die zij gekruist hebben', of: 'die dat volk gekruist heeft'.
Laatst gewijzigd door Luther op 06 nov 2014, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Dankdag 2014
Bevindelijke preken zijn altijd in de 3e persoon enkelvoud gesteld.
Re: Dankdag 2014
Ik bedoel maar....refo schreef:Bevindelijke preken zijn altijd in de 3e persoon enkelvoud gesteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)