Erdee

Mara

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef: Maar het ging erom dat mijn moeder tegen mij zei dat ik niet in de bios thuishoorde, omdat je daar God niet kunt ontmoeten en het een plaats van de satan is.
Dat argument hoor ik nu niet meer en dat hoef je ook niet te gebruiken bij kinderen.
Logisch toch dat dat argument niet werkt, er zijn zoveel plaatsen waar de satan is en je menselijkerwijs God niet kan ontmoeten.
En daar waarschuw jij je kinderen niet voor?
Je kan hen vaak niet tegenhouden, zeker als ze wat ouder zijn, maar ze hoeven niet ongewaarschuwd weg!
Orchidee schreef:In feite is het voor velen een drogreden want er worden wel bioscoopfilms thuis gezien
Jij komt wel vaker met dit soort algemene stellingen, maar zonder onderbouwing.
Hoe kan ik nu weten wat een ander s'avonds achter zijn dichte gordijntjes zit te bekijken?
Orchidee schreef:die ik bijv. als tv-bezitter bewust NIET bekijk
Jij doet het dus beter dan die DVD-kijker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

De gordijnen zijn gewoon open hoor, zo stiekum is niet iedereen :)
En nee ik ben geen haar beter!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dodo

Bericht door Dodo »

Wát je kijkt is veel belangrijker dan wáár je het kijkt.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:De gordijnen zijn gewoon open hoor, zo stiekum is niet iedereen :)
En nee ik ben geen haar beter!
Je gaat dus niet inhoudelijk op mijn vragen in?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wat moet ik onderbouwen? we leven niet onder een steen :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wat moet ik onderbouwen? we leven niet onder een steen :hum
Laat maar.
Maar roep niet zomaar wat, zonder enige onderbouwing.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Wat moet ik onderbouwen? we leven niet onder een steen :hum
Die snap ik niet...
@Mara stelt hier een aantal goede en indringende vragen. We leven inderdaad niet onder een steen, maar moeten we daarom maar alles kijken wat los en vast zit? Moeten we dan het veelvuldige bios-bezoek van refojongeren maar normaal gaan vinden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

Wat voor vragen dan?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

"De jeugd" weet vaak beter of het een "goede" of "foute" film is en of ze die nu in de bios of thuis kijken maakt niet uit.
Ik beweer helemaal niet dat er niet of nooit gewaarschuwd moet worden tegen "verderfelijke" films, het gaat er mij om dat jongelui die een film in de bios bekijken, beslist niet "slechter" zijn dan zij die het allemaal "netjes" thuis op hun laptop of pc bekijken.
Het beste is om je kinderen van jongsaf te "wapenen" tegen allerlei satanische invloeden.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:"De jeugd" weet vaak beter of het een "goede" of "foute" film is en of ze die nu in de bios of thuis kijken maakt niet uit.
Het ging over het feit dat de bios vroeger een plaats was waar je als christen niet hoort te zijn!
Of het dan een Swiebertje film of oorlogsfilm is, maakte niet uit.
Je mocht niet, punt.
Orchidee schreef:Ik beweer helemaal niet dat er niet of nooit gewaarschuwd moet worden tegen "verderfelijke" films
Dat is een tamelijk rekkelijk begrip.
Orchidee schreef:het gaat er mij om dat jongelui die een film in de bios bekijken, beslist niet "slechter" zijn dan zij die het allemaal "netjes" thuis op hun laptop of pc bekijken.
Ik heb niet gezegd wie beter of slechter is!
Je ontwijkt gewoon mijn vraag.
In jouw optiek kan een christen dus wel naar de bios, mits het een "goede" film is?
En je dus niet met argumenten zoals mijn moeder deed, aan moet komen?
Orchidee schreef:Het beste is om je kinderen van jongsaf te "wapenen" tegen allerlei satanische invloeden.
Wij kunnen onze kinderen niet wapenen tegen satanische invloeden Orchidee!
Of ik moet je verkeerd begrijpen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:"De jeugd" weet vaak beter of het een "goede" of "foute" film is en of ze die nu in de bios of thuis kijken maakt niet uit.
Ik beweer helemaal niet dat er niet of nooit gewaarschuwd moet worden tegen "verderfelijke" films, het gaat er mij om dat jongelui die een film in de bios bekijken, beslist niet "slechter" zijn dan zij die het allemaal "netjes" thuis op hun laptop of pc bekijken.
Het beste is om je kinderen van jongsaf te "wapenen" tegen allerlei satanische invloeden.
Noem eens 10 goede films...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dat is een andere discussie Mara zegt dat je niet in de bioscoop hoort. Orchidee zegt dat je thuis ook verkeerde dingen kunt kijken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Of de films die ik nu ga noemen allemaal goed zijn weet ik niet. Ze zijn het m.i. wel allemaal waard om gekeken te worden

Sophie Scholl
Au revoir les enfants
The Mission
des hommes et des dieux
Ordet
Babette's feast
Chariots of Fire
Fiddler on the Roof
Dead man walking
Jungfrukällan (En eigenlijk nog wel meer van Bergman)

Ik kan me voorstellen dat sommigen Dead man walking en the mission niet geschikt vinden, voor hen misschien nog "12 angry men", "The lion, the witch and the wardrobe" of "to kill a mockingbird", "Stalker", "night with Maud" , "les Miserables"
Nee geen van deze films moet je kritiekloos kijken, maar ze geven met kritiek wel allemaal denkstof te vergelijken met goede literatuur (en natuurlijk zijn sommige van deze films op goede boeken gebaseerd). en ja veel goede films komen niet uit Hollywood.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Dat is een andere discussie Mara zegt dat je niet in de bioscoop hoort. Orchidee zegt dat je thuis ook verkeerde dingen kunt kijken.
Nee, dat is geen andere discussie. Orchidee stelde namelijk dat bioscoopbezoek mogelijk moet zijn als er goede films gedraaid worden.
Ik zou dan wel een lijstje van die goede films willen zien.
Vooralsnog ben ik het geheel met @Mara eens, dat je met een gedoopt voorhoofd (als ik dat op dit forum zo nog zeggen) niet naar een bioscoop hoort te gaan, en evenmin de bioscoopfilms in thuissituaties hoort te kijken. (En ik weet dat 90% van de gereformeerde gezindte dit toch doet, dus ik leef niet onder een steen. Maar het feit van 'ze doen het allemaal' is niet een heel sterk argument.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

parsifal schreef:Of de films die ik nu ga noemen allemaal goed zijn weet ik niet. Ze zijn het m.i. wel allemaal waard om gekeken te worden

Sophie Scholl
Van je lijstje ken ik alleen deze. Lijkt me trouwens niet geschikt om 'voor de ontspanning' te kijken. Het is ook meer een docudrama dan een echte speelfilm. Maar ook in deze film komt in het begin popmuziek voor die we niet zouden moeten willen luisteren. De onthoofding van Sophie wordt net niet getoond... Deze film hoort meer in de categorie 'educatie/vorming' thuis, dan bij 'ontspanning'.
Plaats reactie