Er zit ook commercieel gezien wel een lastige knoop voor de GBS aan te komen:Mister schreef:Ik denk dat de GBS in een lastige positie zit. De achterban is wat verdeeld over het aanpassen. Dan wordt het lastig om een heel publiek aan je blijven binden. Nu is het wat pappen en nathouden.peterf schreef:Dat is waar, ik denk dat het voor de uitlegbijbel ook niet zo uitmaakt. Ik heb hoge, positieve verwachtingen van dat mooie initiatief. Maar de afzijdige, passieve houding van de GBS is raadselachtig.Luther schreef:Op zichzelf hoeft de uitlegbijbel helemaal geen woorden te vervangen, want de uitleg staat er net onder of naast.
- De HSV wint toch terrein, ook onder de achterban van de GBS.
- De uitgave van Jongerenbijbel en Studiebijbel hebben dat alleen maar versterkt.
- De uitgave van de Uitlegbijbel zal het deel van de achterban dat de HSV (nog) niet ziet zitten, wel aanschaffen, maar dat is geen GBS-product.
De GBS heeft veel tijd en energie gestoken in de kanttekeningenbijbel. Ik vrees dat die door de bovenstaande initiatieven minder verkocht zal gaan worden. Zeker omdat de uitlegbijbel met heel aantrekkelijke formaten en prijzen komt. Kortom: van twee kanten wordt er omzet van de GBS afgesnoept.
Nu ben ik de eerste om te zeggen dat de GBS geen commerciële organisatie is, en bovendien schatjerijk is door een achterban die doorgaans ruim geeft; desalniettemin is het verdienmodel op lange termijn voor de GBS niet gunstig.