Sheba schreef:Zonderling schreef:.... (Een tweede kleinere opmerking bij deze uitleg van ditzelfde vers [Ef. 1:4] is dat gesuggereerd wordt dat 'in de liefde' te maken heeft met het opzoeken door God met Zijn liefde in de tijd. Dat God Zijn uitverkorenen in de tijd met Zijn liefde opzoekt is zeker waar, maar ik twijfel sterk aan de juistheid van deze exegese bij de woorden 'in de liefde'. De kanttekening in de SV verklaart deze woorden m.i. terecht anders (de kanttekening noemt zelfs twee mogelijke uitleggingen; beide mogelijkheden zijn anders dan de uitleg die nu gegeven wordt).
Kortom:
1. Een heel goed initiatief en ik ben er overwegend blij over.
2. Wel jammer dat de kanttekeningen in de SV geen plaats krijgen in deze uitgave en dat het lijkt alsof de kanttekeningen in deze Bijbel als het ware een 'vervanging' zijn van de oude kanttekeningen.
3. Ook heb ik toch enige zorg over de inhoud van de toelichtingen, zoals ik hierboven geïllustreerd heb aan de hand van de uitleg bij het tweede deel van Efeze 1:4.
@Zonderling
(...)
N.a.v. Je tweede opmerking; voor welke uitleg kies jij dan bij de kanttekeningen? Namelijk dat het om de liefde waar God ons mee lief gehad heeft gaat? ( eerste uitleg) of voor de uitleg dat het daarin om onze liefde jegens God en de naaste gaat? ( tweede uitleg)
@Sheba,
Ik heb een voorkeur voor de tweede uitleg. De woorden 'in de liefde' worden in de zendbrieven meermalen gebezigd voor de liefde van de mens tot God en de naast. Zie bv. Ef. 4:16, 5:2, Kol. 2:2, 1 Thess. 3:12. Overigens wordt de eerste uitleg tegenwoordig in de meeste vertalingen gevolgd; de woorden worden dan bij vers 5 gevoegd.
Overigens vinden we in Efeze ook heel duidelijk Gods liefde in de verkiezing terug, maar dan wordt dit niet uitgedrukt met de woorden 'in de liefde', maar bv. 'door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft' (Ef. 2:4).
@Jo-Ann, dank voor de suggestie, maar dat zal nu niet meer kunnen. Ik denk dat het project bijna gereed is, men is vermoedelijk met de laatste slagen bezig (gezien de aangekondigde verschijning in mei a.s., zal uiterlijk over een maand of drie alles definitief moeten zijn).