huisman schreef:Luther schreef:Gian schreef:Luther, er wordt gesuggereerd dat het begint met het verwerpen van de kinderdoop. Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie vooral een oprechte jarenlange worsteling voordat men stappen neemt. Dan is het pijnlijk om versleten te worden als iemand die zich eerst laat overdopen waarna de broek aangetrokken wordt en het hoedje afgaat. Dergelijke veranderingen staan in een heel andere context dan de doop kwestie, en dat wordt maar bar slecht begrepen.
Huh, wie praat hier over broeken en hoeden?
Ik bedoelde veel wezenlijker zaken. Mensen die de kinderdoop gaan verwerpen, en soms zelfs tot overdoop komen, hebben doorgaans ook een heel andere visie (gekregen) op de eeuwige verkiezing, op het karakter en de reikwijdte van het genadeverbond, op de inwendige roeping en het menselijk handelen daarin, op rechtvaardiging en heiliging, op de prediking, etc. (En ik vermoed dat @huisman ook deze zaken bedoelt, en niet de broek en de hoed.)
(Overigens ben ik van mening dat hoofdbedekking voor een vrouw in de christelijke gemeente geen traditie, maar een goddelijke opdracht is; in elk geval voor vrouwelijke belijdende leden. Zie 1 Korinthe 11. Maar dat is een andere discussie.)
Ik heb die hoed en die broek genoemd om aan te geven dat men na een andere visie op de doop veel meer loslaat.
Wat ik heb willen zeggen dat met het loslaten van de Bijbelse visie op de kinderdoop men veel meer loslaat (idd o.a. het rijtje van Luther hierboven)
De leer op de doop is geen los verkrijgbaar artikel maar is verbonden met veel meer.
Dat de leer op de doop geen los artikel is is, heb ik ook inderdaad bevestigd. Het is niet meer dan een normale gang van zaken dat er veel veranderd als je meer onderscheid gaat maken tussen Israel en de Kerk, want feitelijk draait het daar wel min of meer om (mi dan he..

). Daarom is de stap voor velen ook te groot en blijven ze met onbeantwoorde, en onbegrepen vraagstukken zitten, zeker als het gaat om profetie en toekomst.
Afijn, ik respecteer iedereen die serieus met het Woord bezig is. Ik maak alleen bezwaar als andersdenkenden weggezet worden alsof ze een misdaad gepleegd hebben, waarbij de eigen waarheid als absoluut geclaimd wordt, met dreiging van het onder censuur stellen van ieder die daar van afwijkt. Dat heeft veel weg van Rome.
parsifal schreef:
Het kerkhistorische argument heeft mij overtuigd van de juistheid van de kinderdoop.
Het verbaasd me dat je overtuiging een historisch argument is. Is het dan echt zo lastig?
Natuurlijk, we moeten soms een keuze maken omdat er kinderen zijn, of omdat er andere theologische redenen zijn die een kinderdoop in of uitsluiten.
Vooralsnog had ik het liever 'niet geweten' dan de kinderdoop, en alle aanverwante zaken rondom verbond en verkiezing te baseren op een kerkhistorisch argument (Martie Dieperink?).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.