Kleine vreugden

-DIA-

Re: Kleine vreugden

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:De nieuwe Karvan Cevitam met theesmaak is echt lekker. Het smaakt wel naar thee, maar niet alsof je een pot ouwe kouwe thee zit te drinken. Wel zoet, maar geen snoepsmaak.
Die had ik al een poosje op mijn lijstje van proefproducten staan! Ik hoop die binnen afzienbare tijd te proeven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bolsch

Kleine vreugden

Bericht door Bolsch »

Test
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bolsch schreef:Test
Test geslaagd
Lassie

Bericht door Lassie »

We hadden zaterdag bezoek en bij de koffie/thee een lekker stukje pure chocolade.
Vergeten weg te leggen, we zwaaien het bezoek uit en gaan samen nog even in de keuken de laatste spullen opruimen.
Komt zoonlief binnen en zegt: "klaar" al wijzend naar z'n mond (waar op dat moment een klein straaltje chocolade uit komt druipen). :love Tsja. (we hadden hem van te voren verteld dat hij 1 stukje mocht hebben).
albion

Bericht door albion »

Lassie schreef:
albion schreef:Hier komen ze niet aan de bak omdat ze geen polen zijn. Ze vroegen letterlijk, kom je uit Polen? Nee, dan kunnen we je niet gebruiken.
Zoonlief werd in het pools uitleg gegeven hoe het een en ander moest gebeuren. Toen hij het niet snapte ging men over op gebroken
Engels, daaruit begreep hij dat hij dozen moest sealen(?) en kon een minuut of 20 wachten tot de volgende doos kwam. Dat vond ie maar
niks en is dus weer naar huis gekomen. Hij staat bij verschillende uitzendbureaus ingeschreven, maar het zijn allemaal 0-uren contracten
en je kunt wachten tot je een ons weegt op een telefoontje....
Dat is minder. Ja je moet tegenwoordig zelf bellen of ze werk hebben.

Wat voor opleiding/studie heeft hij gedaan?

Hij deed MBO SPW maar is er mee gestopt en heeft nu natuurlijk spijt (het kwartje is gevallen (wel laat overigens). Hij gaat weer beginnen aan een studie....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
albion schreef:Hier komen ze niet aan de bak omdat ze geen polen zijn. Ze vroegen letterlijk, kom je uit Polen? Nee, dan kunnen we je niet gebruiken.
Zoonlief werd in het pools uitleg gegeven hoe het een en ander moest gebeuren. Toen hij het niet snapte ging men over op gebroken
Engels, daaruit begreep hij dat hij dozen moest sealen(?) en kon een minuut of 20 wachten tot de volgende doos kwam. Dat vond ie maar
niks en is dus weer naar huis gekomen. Hij staat bij verschillende uitzendbureaus ingeschreven, maar het zijn allemaal 0-uren contracten
Wat een narigheid Albion. Een Pool verdient toch net zoveel per uur, zou je denken?
Mijn dochter zocht een stageplek, maar inmiddels kan ze uit meerdere bedrijven kiezen.
Blijkbaar heeft ze de goede studie gekozen.
Ja zeg dat en erg frustrerend (voor ouders ook).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

albion schreef:
Lassie schreef:
Dat is minder. Ja je moet tegenwoordig zelf bellen of ze werk hebben.

Wat voor opleiding/studie heeft hij gedaan?

Hij deed MBO SPW maar is er mee gestopt en heeft nu natuurlijk spijt (het kwartje is gevallen (wel laat overigens). Hij gaat weer beginnen aan een studie....
Krijgt hij dan nog stufi of is het een leer/werkproject?
Mijn zoon is op tijd afgestudeerd, maar hij moet zijn Master wel zelf betalen.
Studeren wordt straks alleen nog mogelijk voor rijkeluiskinderen, vrees ik. Net als vroeger.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Daar wil ik toch wat over zeggen. Mijn ouders hadden het op het moment dat ik studeerde echt niet zo breed, maar je kon tegen heel gunstige voorwaarden lenen. En die lening hoefde je nog niet eens terug te betalen ook, als je weinig zou gaan verdienen.

Ik meen dat dat nu nog steeds zo is. Ik vind dat je van studenten best mag vragen zich voor 20000 euro in de schulden te steken om een diploma te halen. Er zijn mensen die zich voor 200000 euro in de schulden steken om een huis te kopen. Dat vind ik heel wat gekker.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Daar wil ik toch wat over zeggen. Mijn ouders hadden het op het moment dat ik studeerde echt niet zo breed, maar je kon tegen heel gunstige voorwaarden lenen. En die lening hoefde je nog niet eens terug te betalen ook, als je weinig zou gaan verdienen.
Dat is nog zo, als je binnen de gestelde tijd (4 jaar) je bachelor haalt, hoef je niet terug te betalen, maar dat gaat veranderen.
Het wordt dan een lening.
DDD schreef:Ik meen dat dat nu nog steeds zo is. Ik vind dat je van studenten best mag vragen zich voor 20000 euro in de schulden te steken om een diploma te halen. Er zijn mensen die zich voor 200000 euro in de schulden steken om een huis te kopen. Dat vind ik heel wat gekker.
Dat is appels met peren vergelijken. 20.000 euro om een diploma te halen, vind ik erg veel.
Twee ton om een huis te kopen daarentegen niet. Want je steekt je in de schuld, maar je doet dit wel met een onderpand.
En de regels zijn zo aangescherpt, dat dit niet zomaar meer kan.

Ben je daarentegen klaar met aflossen na 30 jaar, zegt de financieel adviseur tegen je dat het niet verstandig is om dit zo te laten, daar je afbetaalde huis als eigen vermogen wordt gezien, dus de fiscus weet je dan goed te vinden.
Je wordt dus eigenlijk gedwongen om toch weer een (kleine) hypotheek te nemen of te verhuizen naar een duurder pand.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zijn we dan oneens.

Een huis kan bijzonder in waarde dalen. Het kan 300 procent in waarde stijgen in 15 jaar, maar natuurlijk ook 50 procent in waarde dalen. Dat is verder niet erg, je moet toch ergens wonen en als je meer dan 20 jaar op één plaats woont is kopen meestal voordeliger. Hoewel dat met de huidige bevolkingskrimp voor de komende 20 jaar nog maar zeer de vraag is.

Maar een studie blijft altijd waardevol, zeker als je de schuld alleen hoeft terug te betalen als je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat zijn we dan oneens.

Een huis kan bijzonder in waarde dalen. Het kan 300 procent in waarde stijgen in 15 jaar, maar natuurlijk ook 50 procent in waarde dalen. Dat is verder niet erg, je moet toch ergens wonen en als je meer dan 20 jaar op één plaats woont is kopen meestal voordeliger. Hoewel dat met de huidige bevolkingskrimp voor de komende 20 jaar nog maar zeer de vraag is.

Maar een studie blijft altijd waardevol, zeker als je de schuld alleen hoeft terug te betalen als je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Zeker als je dit bericht dan leest, deze week:
Hbo'ers vinden moeilijk werk.
Nu blijkt dat genuanceerder te liggen, omdat dit een beperkt aantal studierichtingen betreft, maar toch.
Veel afgestudeerden vinden geen baan, of (ver) beneden hun niveau.

W.b. huis kopen, dat ligt telkens anders, dan ligt aan de economie. Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen. Dat hebben wij niet gedaan, wij durfden dat niet aan.

Toen wij ons huis kochten, lag dat ook best moeilijk, omdat wij geen tweeverdieners waren, mijn man moest het alleen verdienen.
Nu lijkt het vrijwel onmogelijk voor de starters, je bent als jong stel verplicht om beide te werken en het liefst met een starterskapitaal (van de ouders) een hypotheek te nemen. Maar de huren liggen ook hoog, vind ik. Zie maar eens een leuk appartementje onder de 400 euro per maand te vinden.

Je krijgt door de jaren heen allerlei adviezen van mensen die er verstand van hebben.
We hebben altijd onze eigen koers maar gevaren en dat is in ons geval goed uitgekomen.
Maar als ik hoor hoe allerlei regels inmiddels zijn afgeschaft, neem ik mijn petje af voor degenen die het nog aandurven om een huis te kopen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen.
Bizar advies, ongeacht de economische situatie. Je hebt een huis om erin te wonen, niet om er geld mee te verdienen.
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Een aantal jaar geleden kregen wij het advies om elke 5 jaar steeds een wat duurder te huis te kopen.
Bizar advies, ongeacht de economische situatie. Je hebt een huis om erin te wonen, niet om er geld mee te verdienen.
Je wilt ze niet op visite krijgen die dit zo wel hebben gedaan.
Met alle gevolgen van dien.
Want nu zitten ze dan met een onverkoopbaar heel duur huis, dat ook nog eens in waarde gedaald is.
Ik zou geen nacht meer rustig slapen denk ik.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Posthoorn schreef:
Iedere 5 jaar verhuizen... :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Orchidee

Bericht door Orchidee »

In deze vreugderubriek zou verhuizen juist leuk moeten klinken ;)
Maar ik moet er ook niet aan denken hoor! :?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie