Dominees op de Dam

Mara

Re: Dominees op de Dam

Bericht door Mara »

Marc_44 schreef:
Mara schreef:Zou je de predikanten ook kunnen herkennen als ze hun gekleurde toga niet aan hebben?
M.a.w. wat zit er onder.
Het is heel interessant dat je deze vraag stelt. Volgens het ND was het dragen van "het boordje" bijna hét gesprek van de predikantendag. Steeds meer predikanten gaan namelijk een boordje dragen. Het idee is dat het boordje de predikanten ook in het dagelijks leven herkenbaar maakt als predikant.

Zie het artikeltje hieronder van de open website van het ND:
http://www.nd.nl/artikelen/2014/septemb ... en-gesprek
Tja...
Het is praat, daad en gewaad Marc :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Kan iemand verklaren waar deze sinterklaaskleding zijn oorsprong vindt?
Vanouds was de toga zwart. Vanwaar die kleuren? En sinds welke synode zijn die ingevoerd?
Hebben de kleuren nog een betekenis?
Ik maak bezwaar tegen de term sinterklaaskleding. Getuigt van 0,0% respect voor ambtsdragers.
En over liturgie bestaan uitstekende boeken, waarin ook wordt uitgelegd hoe het zit met ambtskledij.
Ik dacht dat wij met de reformatie die roomse liturgische kledij de kerk hadden uitgewerkt. Ik heb echt met verbazing naar deze foto zitten kijken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Kan iemand verklaren waar deze sinterklaaskleding zijn oorsprong vindt?
Vanouds was de toga zwart. Vanwaar die kleuren? En sinds welke synode zijn die ingevoerd?
Ik maak bezwaar tegen de term sinterklaaskleding. Getuigt van 0,0% respect voor ambtsdragers.
En over liturgie bestaan uitstekende boeken, waarin ook wordt uitgelegd hoe het zit met ambtskledij.
Ik dacht dat wij met de reformatie die roomse liturgische kledij de kerk hadden uitgewerkt. Ik heb echt met verbazing naar deze foto zitten kijken.
Tja, dan moet je iedere vorm van afwijkende kleding afschaffen. Dus ook de preekjas, de zwarte toga enzovoorts.
Mara

Bericht door Mara »

Van mij hoeft zo'n toga ook niet, alleen als een predikant de titel professor mag dragen, dan is het nog "passend".
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Gewoon een zwart pak, al naar de smaak van de drager in 2 of 3 delen.
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:Ik heb vooral gezocht naar bekende gezichten, maar ik herkende er niet één.

Het aantal vrouwen... tja... :(
Ik herken ds. Visser op de voorste rij, nu predikant van Amsterdam, voorheen van Den Haag en daarvoor Bergambacht.
Mara

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Gewoon een zwart pak, al naar de smaak van de drager in 2 of 3 delen.
Precies! Dat is geschikt voor een eredienst, een huwelijksbevestiging en een begrafenis.
En dan zou het ook nog antracietgrijs, mogen zijn van mij.
In de wereld stellen de stylisten dat elke man minstens één zwart kostuum en elke vrouw minstens één zwart japonnetje in de kast zou moeten hebben.
En wat betreft de auto, past het voor dominee om in een knalrood autootje aan te komen?
(Dit n.a.v. een vraag die ik laatst kreeg, daar kwam dominee in een felkleurig autootje aan bij de kerk waar hij zou preken)
Ik let er eigenlijk nooit op, er staan altijd zoveel auto's rondom de kerk.
WimA

Bericht door WimA »

Het is denk ik wel beter om felgekleurde, niet uitziende, niet passende en aanstootgevende rommel te dragen dan om er zo over te zeuren.
huisman

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Tja, dan moet je iedere vorm van afwijkende kleding afschaffen. Dus ook de preekjas, de zwarte toga enzovoorts.

Ik had het over liturgische kledij . Bij al die kleuren, sjerpjes , franjes, hebben ze namelijk-zonder enige bijbelse grond-zaken verzonnen.

Dit heeft dus niets te maken met het zwarte pak van een ambtsdrager want daar worden geen liturgische verzinsels aan verbonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

:oO :oO :humhihi :humhihi :haha :haha :mdr :mdr
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

Het lijkt me niet perse verkeerd om de verschillende tijden in het kerkelijk jaar ook in de kleding te laten blijken. De kleuren van de kleding zijn net zo goed een verzinsel als het hele kerkelijk jaar gedoe. Symboliek in de liturgie is soms een kapstok om je gedachten op bepaalde heilsfeiten te richten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef:Ik had het over liturgische kledij . Bij al die kleuren, sjerpjes , franjes, hebben ze namelijk-zonder enige bijbelse grond-zaken verzonnen.

Dit heeft dus niets te maken met het zwarte pak van een ambtsdrager want daar worden geen liturgische verzinsels aan verbonden.
Die 'liturgische verzinsels' kunnen voor anderen wel veel betekenis hebben.
Ik begrijp niet zo goed waarom daar een beetje lacherig en denigrerend over gesproken moet worden. :?
huisman

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef::oO :oO :humhihi :humhihi :haha :haha :mdr :mdr

Ik maak graag mensen blij. :huhu
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
JolandaOudshoorn schreef::oO :oO :humhihi :humhihi :haha :haha :mdr :mdr

Ik maak graag mensen blij. :huhu
:) :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zet tegen deze uitdrukking, (mijn excuses, als je pijn deed) de vele schimpscheuten richting (O)GG(i(N).
Niet dat het mijnerzijds als een schimpscheut bedoeld was, maar wel om op te merken dat ik hier niet
het eenvoudige vrome volk meer in herken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten