Stelling van Joost Röselaers in RD Opinie: "Nederland is definitief een postchristelijk land geworden."
http://www.refdag.nl/opinie/leven_en_do ... e_1_846914
De predikant van de Nederlandse Kerk in Londen schrijft dat in Engeland de kerk nog wel een rol van betekenis speelt bij het herdenken, maar in Nederland niet meer.
Nederland is definitief een postchristelijk land geworden
Re: Nederland is definitief een postchristelijk land geworde
Röselaers merkt in het artikel terecht op dat koning Willem-Alexander zijn toespraak niet afsloot met een bede. Ik vraag me af of onze koning ooit nog God zal noemen (in het openbaar). Wellicht waren de woorden “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” de laatste van dien aard.
Je luistert in ieder geval niet goed.
In Duitsland lijkt volgend jaar een grote afval van de gevestigde kerken te komen.
De banken maken het makkelijker om de Kerkelijke belasting op te zeggen.
Vandaag in de krant: Hoe Frankrijk zijn Christelijke wortels gaat verliezen (in zoverre ze er nog waren)
en meer dergelijke berichtjes lees je in de krant.
Vandaag in de krant: Hoe Frankrijk zijn Christelijke wortels gaat verliezen (in zoverre ze er nog waren)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het zwijgen van de koning wordt door de voorzitter van de PKN expliciet op tafel gelegd:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/08/26/kon ... zichtbaar/
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/08/26/kon ... zichtbaar/
We kunnen beter kijken naar andere werelddelen waar de kerk groeiende is inderdaad. In ons welvarende westen lijkt het sterk bergafwaarts te gaan.-DIA- schreef:In Duitsland lijkt volgend jaar een grote afval van de gevestigde kerken te komen.
Ondanks de topictitel werd de troonrede ook dit jaar afgesloten met de zogenaamde "troonbede":
“U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden.”
“U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden.”
- Niet meer zo actief -
Ik wacht met smart op je schuldbelijdenis.Marc_44 schreef:Röselaers merkt in het artikel terecht op dat koning Willem-Alexander zijn toespraak niet afsloot met een bede. Ik vraag me af of onze koning ooit nog God zal noemen (in het openbaar). Wellicht waren de woorden “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” de laatste van dien aard.
Re: Re : Nederland is definitief een postchristelijk land ge
Ik beken schuld. Gelukkig maar.DDD schreef:Ik wacht met smart op je schuldbelijdenis.Marc_44 schreef:Röselaers merkt in het artikel terecht op dat koning Willem-Alexander zijn toespraak niet afsloot met een bede. Ik vraag me af of onze koning ooit nog God zal noemen (in het openbaar). Wellicht waren de woorden “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” de laatste van dien aard.

Precies, in de troonrede zei WA inderdaad iets over God.
Als je goed hebt opgelet tijdens de inhuldiging, kwam daar ook meerdere malen verwijzingen naar God voor.
Zij het dat dit niet in woord, maar in muziek te horen was.
Als je goed hebt opgelet tijdens de inhuldiging, kwam daar ook meerdere malen verwijzingen naar God voor.
Zij het dat dit niet in woord, maar in muziek te horen was.