Columns

WimA

Re: Columns

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Hoe @Dodo het bedoeld kan hij/zelf het beste aangeven. Ik las er niet zozeer "gewijde" gedachten in. Overigens geeft je m.i. precies wel het probleem aan waar ik op doelde. In deze discussie begin jij er ook direct mee. De "powerplay" van een "theologische opleiding" moet ingezet worden om het gelijk te halen. En een ieder die dat niet heeft en toch wat zegt is "potsierlijk". Het is precies het issue. De redenering is dan: Durf er wat van te zeggen! Je weet niet waarover je het hebt! Ik doe de opleiding! Ik ben predikant! Dus hou je mond! As ik zeg dat een kind zo niet denkt dan is dat zo! Ik doe een opleiding en daarom heb ik gelijk!
En een kind van 5,7 of 13 heeft dat heel goed door. Helaas.
Ik heb niets over mezelf gezegd, alleen enkele vragen aan jou gesteld. het enige wat ik beoogde, is de stelligheid waarmee jij predikantskinderen hier denkt te kunnen vertegenwoordigen, is op z'n minst twijfelachtig als je dat zelf niet van binnenuit kent. Ik meen me te herinneren dat je zelf ook (jonge) kinderen hebt. Ik vermoed dat je daarom prima kunt begrijpen wat Dodo en Zita bedoelden.
Het eenvoudige feit dat jij meent wel wat te mogen zeggen hierover zonder potsierlijk te zijn geeft aan dat jij: "of predikant bent, of de zoon van een predikant of leert voor predikant". Dat is niet zo moeilijk te destilleren uit de postings. Ik zeg dus niets wat niet uit de postings is te halen.

Ik poog ook niet met stelligheid wie dan ook te vertegenwoordigen. Ik poneer dat de stelligheid waarmee jij iets over kinderen zegt niet helemaal juist is.

Daarnaast betoog ik - uit vele ervaringen, in dit topic is er zojuist een toegevoegd - dat het inzetten van de "roeping" als zijnde "God wil het" een valkuil is die velen misbruiken ter wille van de eigen ambities. En vooral ook de laatste column straalt dat aspect aan alle kanten uit. Denk jij er anders over? Pas op hoor! Want God heeft het wel zo gewild! En de dochter die zich als een vis in het water voelde in dat milieu neemt dat gedrag over omdat die jas haar als gegoten zit.
Laatst gewijzigd door WimA op 19 sep 2014, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Dodo schreef: Als kind ben je je er juist zo van bewust dat hij voor God werkt, dus daar vallen jouw kleine wensen wel een beetje bij weg.
Hier ben ik het niet mee eens. Zo denkt een kind van 7, van 10 of 13 niet!
Sommige kinderen wel, sommige niet.
Het ligt aan de opvoeding en de aard van het kind.
Als een kind van heel klein af dit wordt verteld, zal het wel zo gaan denken. (en misschien gaan tegenstaan)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Daarnaast betoog ik - uit vele ervaringen, in dit topic is er zojuist een toegevoegd - dat het inzetten van de "roeping" als zijnde "God wil het" een valkuil is die velen misbruiken ter wille van de eigen ambities. En vooral ook de laatste column straalt dat aspect aan alle kanten uit. Denk jij er anders over? Pas op hoor! Want God heeft het wel zo gewild! En de dochter die zich als een vis in het water voelde in dat milieu neemt dat gedrag over omdat die jas haar als gegoten zit.
Dat is wel erg negatief gedacht, zonder te ontkennen dat het zo kan gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dodo

Bericht door Dodo »

Luther schreef:
Dodo schreef: Als kind ben je je er juist zo van bewust dat hij voor God werkt, dus daar vallen jouw kleine wensen wel een beetje bij weg.
Toch wel. Ik wel.
Er was altijd het besef dat het werk in de gemeente ontzaglijk belangrijk was. En dat mijn ouders de handen vol hadden aan die gemeente en aan een groot gezin.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Toch wel. Ik wel.
Er was altijd het besef dat het werk in de gemeente ontzaglijk belangrijk was. En dat mijn ouders de handen vol hadden aan die gemeente en aan een groot gezin.
Ik denk dat ook dit een jaar of dertig, veertig terug anders lag dan nu.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:
Toch wel. Ik wel.
Ik denk dat ook dit een jaar of dertig, veertig terug anders lag dan nu.
Keep on dreaming.
Het is alleen zo zielig voor al die kinderen die niet aan hoeven te kloppen bij hun ouders over hun "gedachten". Of het nu kinderen van predikanten zijn of niet.
Want dat zou "ongewenst" zijn - men zou verplicht worden zijn levenswijze aan te passen zeg! - en daarom zeggen we maar dat kinderen zo niet denken of dat het vroeger vast anders was dan nu.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

WimA schreef:Het is alleen zo zielig voor al die kinderen die niet aan hoeven te kloppen bij hun ouders over hun "gedachten". Of het nu kinderen van predikanten zijn of niet.
Want dat zou "ongewenst" zijn - men zou verplicht worden zijn levenswijze aan te passen zeg! - en daarom zeggen we maar dat kinderen zo niet denken of dat het vroeger vast anders was dan nu.
Even serieus... ik snap echt niet wat je hier zegt.

Ik mag hopelijk aannemen dat beide gedachten (de twee anonieme brieven van domineesdochters) gewoon serieus genomen worden door jou?
Marc_44

Re: Re : Columns

Bericht door Marc_44 »

Vader = domineeszoon
Moeder = domineesdochter
Ik heb thuis altijd twee totaal verschillende verhalen hierover gehoord.
Beide columns vind ik daarom interessant, en beide situaties vind ik ook voorstelbaar. De tweede column vind ik wel een stuk beter geschreven.
Terri

Bericht door Terri »

Marc_44 schreef:Vader = domineeszoon
Moeder = domineesdochter
Ik heb thuis altijd twee totaal verschillende verhalen hierover gehoord.
Beide columns vind ik daarom interessant, en beide situaties vind ik ook voorstelbaar. De tweede column vind ik wel een stuk beter geschreven.
Precies en volgens mij bedoelde @Wim A alleen maar te zeggen dat je niet het 1 of het ander zo stellig kan beweren.
Elk kind en elke situatie is anders.
Wel was vroeger het predikant zijn meer een 24-uurs 'baan' dan tegenwoordig....en daar kan je dan ook weer heel verschillend over denken.
Maar dat is met meerdere beroepen, neem b.v. de huisarts.
Ezen

Bericht door Ezen »

Sommige kinderen vinden het fijn dat vader geen tijd heeft. Dan krijg je geen klachten maar goed is dat ook niet.
In de GG zouden er ook afspraken moeten komen over hoeveel tijd een dominee aan de gemeente moet besteden.
Dat mogen meer uren dan 40 zijn, maar niet meer dan 50 per week.
Wordt het te druk dan moet er maar een dominee bij of moet er maar een ouderling ingeschakeld worden.
Je merkt wel eens dat een dominee een soort collectief bezit is.
Vakantie en dat soort dingen mogen ze niet hebben want ze zijn door God geroepen. Emeritaat is dan ook gek.
Maar sommigen die die mening hadden werden of zijn oud en merken wel dat het niet anders kan,
Spitten en niet moe worden.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn ook GG-predikanten die echt niet zoveel uren maken hoor.

Maar ik ben het helemaal met Wim A en Mara eens. Kinderen van 7, 10 of 13 kunnen heel veel gedachten hebben over hun roeping tot het ambt. Daar is niets potsierlijks aan, ook.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Er zijn ook GG-predikanten die echt niet zoveel uren maken hoor.

Maar ik ben het helemaal met Wim A en Mara eens. Kinderen van 7, 10 of 13 kunnen heel veel gedachten hebben over hun roeping tot het ambt. Daar is niets potsierlijks aan, ook.
Kinderen zijn kinderen, DDD. Lees even wat ontwikkelingsboeken over kinderen en jongeren. Ik heb als eerste heb woord 'potsierlijk' in de vinger genomen. Dat was richting WimA, die stelde dat alle domineeskinderen van 7, 10 of 13 jaar oud, geheel de redenering van de tweede domineesdochter zouden volgen, namelijk dat ze zich ingewonnen weten door de roeping van vader. Als iemand die zelf geen predikants(zoon) is zulke stellingen betrekt, is dat potsierlijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het zal wel niet mogen, maar dan zou ik wel namen en rugnummers willen zien. De GG is bij uitstek een kerkverband waar de werkdruk voor predikanten ongekend hoog is, o.a. door de vele vacante gemeenten die ook bediend moeten worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Doe maar per PB
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:

Kinderen zijn kinderen, DDD. Lees even wat ontwikkelingsboeken over kinderen en jongeren. Ik heb als eerste heb woord 'potsierlijk' in de vinger genomen. Dat was richting WimA, die stelde dat alle domineeskinderen van 7, 10 of 13 jaar oud, geheel de redenering van de tweede domineesdochter zouden volgen, namelijk dat ze zich ingewonnen weten door de roeping van vader. Als iemand die zelf geen predikants(zoon) is zulke stellingen betrekt, is dat potsierlijk.
Als iemand dit in mijn bijdragen leest dan wordt het tijd voor leesles.
Plaats reactie