Het eenvoudige feit dat jij meent wel wat te mogen zeggen hierover zonder potsierlijk te zijn geeft aan dat jij: "of predikant bent, of de zoon van een predikant of leert voor predikant". Dat is niet zo moeilijk te destilleren uit de postings. Ik zeg dus niets wat niet uit de postings is te halen.Luther schreef:Ik heb niets over mezelf gezegd, alleen enkele vragen aan jou gesteld. het enige wat ik beoogde, is de stelligheid waarmee jij predikantskinderen hier denkt te kunnen vertegenwoordigen, is op z'n minst twijfelachtig als je dat zelf niet van binnenuit kent. Ik meen me te herinneren dat je zelf ook (jonge) kinderen hebt. Ik vermoed dat je daarom prima kunt begrijpen wat Dodo en Zita bedoelden.WimA schreef:Hoe @Dodo het bedoeld kan hij/zelf het beste aangeven. Ik las er niet zozeer "gewijde" gedachten in. Overigens geeft je m.i. precies wel het probleem aan waar ik op doelde. In deze discussie begin jij er ook direct mee. De "powerplay" van een "theologische opleiding" moet ingezet worden om het gelijk te halen. En een ieder die dat niet heeft en toch wat zegt is "potsierlijk". Het is precies het issue. De redenering is dan: Durf er wat van te zeggen! Je weet niet waarover je het hebt! Ik doe de opleiding! Ik ben predikant! Dus hou je mond! As ik zeg dat een kind zo niet denkt dan is dat zo! Ik doe een opleiding en daarom heb ik gelijk!
En een kind van 5,7 of 13 heeft dat heel goed door. Helaas.
Ik poog ook niet met stelligheid wie dan ook te vertegenwoordigen. Ik poneer dat de stelligheid waarmee jij iets over kinderen zegt niet helemaal juist is.
Daarnaast betoog ik - uit vele ervaringen, in dit topic is er zojuist een toegevoegd - dat het inzetten van de "roeping" als zijnde "God wil het" een valkuil is die velen misbruiken ter wille van de eigen ambities. En vooral ook de laatste column straalt dat aspect aan alle kanten uit. Denk jij er anders over? Pas op hoor! Want God heeft het wel zo gewild! En de dochter die zich als een vis in het water voelde in dat milieu neemt dat gedrag over omdat die jas haar als gegoten zit.