Columns

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Columns

Bericht door Marc_44 »

Naar mijn mening maakt het niet veel uit of je nu veel of weinig verdient als predikant. In beide gevallen zul je er ook voor je gezin moeten zijn. En - als het goed is - wil je dat ook. De gemeenteleden zijn belangrijk, natuurlijk, maar het eigen gezin evenzo. Het cliché is denk ik helemaal waar: zonder goede thuisbasis kan het ambt ook niet goed uitgevoerd worden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Columns

Bericht door Luther »

WimA schreef:
Johannes 3:16 schreef:
Luther schreef:
Johannes 3:16 schreef:Er komen nog de nodige vergoedingen en inkomsten door preken buiten de eigen gemeente, etc. bij. Voor een beginnend predikant zonder hypotheek vind ik dit absoluut geen 'bedroevend' salaris.
Nee, de inkomsten buiten eigen gemeente bedragen 90 euro bruto per preekbeurt, vergoedingen zijn gemaximeerd. En waar haal je vandaan dat men geen hypotheek heeft? Steeds minder gemeenten hebben een pastorie, en bovendien vergeet je de opgebouwde studieschuld.
Geen ambtswoning betekent een flinke woonvergoeding.
Even snel tellend krijgt de beginnend predikant in een kleine gemeente minimaal 10.000 euro vergoedingen per jaar. Dat maakt het bruto jaarsalaris reeds zo'n 44.000 voor de beginnend predikant. Reiskosten openbaar vervoer worden 100% vergoed, km = 29cnt/km.

Verder 6 vrije weken per jaar + 8 zondagen.
Bovenstaand allemaal in de minimale variant.

Dat men e.e.a. niet voor het geld moet doen is duidelijk, maar het is absoluut niet slechter dan zorg, of onderwijs of zo. En ook die hebben te maken met studieschulden.

Hoe is het overigens geregeld met publicaties die verschijnen van predikanten?
Goed, ik stop, het maakt me verder ook niet uit, maar dit verhaal klopt niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Columns

Bericht door Bettler »

WimA schreef: Even snel tellend krijgt de beginnend predikant in een kleine gemeente minimaal 10.000 euro vergoedingen per jaar. Dat maakt het bruto jaarsalaris reeds zo'n 44.000 voor de beginnend predikant.
Ik weet niet hoe jij telt? Misschien wil je dan ook even mijn salarisstrookje willen natellen? Je gaat er nl. dan behoorlijk op voorruit....

Tegemoetkoming ziektekosten: 2.750
Representatiekosten: 900
administratie – en bureaukosten: 800
communicatiekosten: 480
aanschaf vakliteratuur: 1.000
scholingskosten op declaratiebasis: max 750 p.j.

Dat maakt bij mij totaal: 6.680 per jaar, waar de belasting dan weer vanaf moet...
Verder 6 vrije weken per jaar + 8 zondagen.
Nee.... Er staat duidelijk: De zondagen vallend in de vakantie worden als vrije zondagen aangemerkt. Dat betekend dus naast je vakantie nog 2 vrije zondag over...
Bovenstaand allemaal in de minimale variant.
En welke gemeente gaat vrijwillig (ver) boven dan minimum zitten...? Juist...

Het gaat mij niet om de centen, maar het idee dat een dominee een rijkeluis leventje kan leidden, zonder enige zorgen of moeiten is (in CGK kring althans) volledig misplaatst...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Columns

Bericht door WimA »

Bettler schreef:
WimA schreef: Even snel tellend krijgt de beginnend predikant in een kleine gemeente minimaal 10.000 euro vergoedingen per jaar. Dat maakt het bruto jaarsalaris reeds zo'n 44.000 voor de beginnend predikant.
Ik weet niet hoe jij telt? Misschien wil je dan ook even mijn salarisstrookje willen natellen? Je gaat er nl. dan behoorlijk op voorruit....

Tegemoetkoming ziektekosten: 2.750
Representatiekosten: 900
administratie – en bureaukosten: 800
communicatiekosten: 480
aanschaf vakliteratuur: 1.000
scholingskosten op declaratiebasis: max 750 p.j.
Dat maakt bij mij totaal: 6.680 per jaar, waar de belasting dan weer vanaf moet...
Ik tel de tegemoetkoming huisvestingskosten mee. (min. 5000,- jaar).
Bettler schreef:
WimA schreef:Verder 6 vrije weken per jaar + 8 zondagen.
Nee.... Er staat duidelijk: De zondagen vallend in de vakantie worden als vrije zondagen aangemerkt. Dat betekend dus naast je vakantie nog 2 vrije zondag over...
Dat dacht ik eerst ook. Maar na herlezen en herlezen is dat niet wat er staat m.i. 6 weken vakantie. Een week telt 7 dagen, dat is incl. de zondag. Waarom de opmerking er bij staat dat de zondag in de vakantie als een vrije zondag wordt aangemerkt ontgaat me een beetje. Het lijkt me bedoeld om aan te geven dat de predikant vrij is zijn diensten op zondag b.v. aan een vakantiepark aan te bieden (tegen wat korting op het huisje uiteraard).
En daarnaast nog 8 vrije zondagen.
Bettler schreef:
WimA schreef:Bovenstaand allemaal in de minimale variant.
En welke gemeente gaat vrijwillig (ver) boven dan minimum zitten...? Juist...
Ik denk dat velen dat met liefde doen, al of niet geformaliseerd.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Columns

Bericht door Ezen »

Bettler schreef:
WimA schreef: Even snel tellend krijgt de beginnend predikant in een kleine gemeente minimaal 10.000 euro vergoedingen per jaar. Dat maakt het bruto jaarsalaris reeds zo'n 44.000 voor de beginnend predikant.
Ik weet niet hoe jij telt? Misschien wil je dan ook even mijn salarisstrookje willen natellen? Je gaat er nl. dan behoorlijk op voorruit....

Tegemoetkoming ziektekosten: 2.750
Representatiekosten: 900
administratie – en bureaukosten: 800
communicatiekosten: 480
aanschaf vakliteratuur: 1.000
scholingskosten op declaratiebasis: max 750 p.j.

Dat maakt bij mij totaal: 6.680 per jaar, waar de belasting dan weer vanaf moet...
Niet van alles, denk ik. Als je de kosten maakt is er geen belasting te betalen.
Verder 6 vrije weken per jaar + 8 zondagen.
Nee.... Er staat duidelijk: De zondagen vallend in de vakantie worden als vrije zondagen aangemerkt. Dat betekend dus naast je vakantie nog 2 vrije zondag over...
Je kunt ze ook optellen. In de vakanties zijn er dan 6 en nog 8 erbuiten. Ik denk dat dat ook zo is. 2 is niets.
Bovenstaand allemaal in de minimale variant.

En welke gemeente gaat vrijwillig (ver) boven dan minimum zitten...? Juist...

Het gaat mij niet om de centen, maar het idee dat een dominee een rijkeluis leventje kan leidden, zonder enige zorgen of moeiten is (in CGK kring althans) volledig misplaatst...
Spitten en niet moe worden.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Columns

Bericht door kukkie30 »

In de hervormde kerk heb je als dominee, naast je vakantie, niet nog acht vrije zondagen. Maar dat kan per kerk verschillen, denk ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

kukkie30 schreef:In de hervormde kerk heb je als dominee, naast je vakantie, niet nog acht vrije zondagen. Maar dat kan per kerk verschillen, denk ik.
Een vrije zondag houdt toch alleen maar in, dat je dan elders kunt preken (en dus dezelfde preken kunt gebruiken, die je in je eigen gemeente hebt gehouden.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7908
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Columns

Bericht door Mannetje »

Dat hoeft niet. Je mag als predikant dan ook in de bank gaan zitten.
In kerken met een predikantstekort zal dat niet gauw gebeuren denk ik.
-
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10470
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Columns

Bericht door Orchidee »

Onze predikant zit af en toe gewoon in de kerkbank met zijn gezin :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Onze predikant zit af en toe gewoon in de kerkbank met zijn gezin :)
Is dan ook quality time. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Columns

Bericht door kukkie30 »

Enkele diensten per jaar zit de dominee in de kerkbanken. Iedere zondag preekt onze dominee één keer in onze gemeente en een keer gaat er een gastpredikant voor.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10518
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Columns

Bericht door Zita »

En een nieuwe column, als reactie op de vorige:
Mijn vader is predikant, en ik wil hem volgen en steunen in zijn roeping, reageert een domineesdochter.

Mijn vader is een wijze man. Hoewel zijn werkkring hem onophoudelijk bezighoudt, kritiek hem om de oren vliegt en familieaangelegenheden altijd onder voorbehoud moeten worden gepland, blijft hij wie hij is: een rustige, levenswijze man. Mijn vader is predikant.

In RD 13-9 slaakt een domineesdochter haar noodkreet. Zij is haar vader kwijt aan het ambt van predikant. Als collega-predikantsdochter zou ik graag enkele punten ter overweging willen aanvoeren die het geschetste beeld wat nuanceren.

Als eerste: een dominee is een mens. Dat betekent dat hij zijn ‘werk’ op een bepaalde manier doet. Hij doet het zoals hij is. Een ongestructureerde man is een ongestructureerde dominee. Een gevoelige man is een gevoelige dominee. Een perfectionistische man is een perfectionistische dominee. Ongeacht zijn werkkring zou hij die persoonlijkheidskenmerken meenemen. Als je ervaart dat je je vader kwijt bent aan zijn ‘baan’ als predikant, zou je hem waarschijnlijk net zo goed kwijt zijn aan zijn baan als docent of hospicemedewerker.

Als dochter kun je je vader daarop aanspreken. „Pa, hebt u wel echt aandacht voor mij?” En als hij dan aanvoert dat de gemeente zo’n beslag op hem legt, is het hoog tijd om hem er eens op te wijzen dat hij als persoon ook zijn taken als vader heeft te vervullen. Waarschijnlijk mankeert er iets aan zijn werkhouding en brengt hij onvoldoende balans aan tussen werk en gezin, welk werk dat dan ook is.

Als tweede: bepaalde beroepen brengen bepaalde verantwoordelijkheden met zich mee. Een arts maakt veel uren en heeft in het weekend dienst, een volksvertegenwoordiger woont doordeweeks in Den Haag en moet in het weekend soms zomaar opdraven, de directeur van een bedrijf kan het zich niet veroorloven lange tijd onbereikbaar te zijn. Noodgevallen vragen hun aanwezigheid. Het ambt van predikant brengt dit ook met zich mee. Als herder moet je beschikbaar zijn voor je gemeenteleden. Dat is geen last, maar is onlosmakelijk verbonden met het ambt. Daarbij denk je toch niet in uren maar in verantwoordelijkheden?

En dan kom ik bij het derde punt, misschien wel het cruciale. Een dominee is een mens, maar wel met een speciale opdracht. Simson was een gewone man, maar hij was door God aangewezen om Nazireeër te zijn. Johannes de Doper was de wegbereider voor Christus; in zijn leven cijferde hij zichzelf weg omwille van Zijn Meester. De discipelen lieten alles achter en volgden Jezus. Ik denk dat het de moeders van Simson en Johannes de Doper best wat moeite heeft gekost om alle voorschriften voor het Nazireeërschap te handhaven. Om maar te zwijgen van de vrouwen en kinderen 
van de twaalf discipelen die hun man en vader meer niet dan wel zagen.

Het feit dat de Heere iemand speciaal roept in Zijn dienst heeft gevolgen voor zijn privéomstandigheden, en dan met name voor zijn vrouw. Zij deelt volledig in de roeping van haar man. Als ze dat niet kan accepteren, zal ze hem een sta-in-de-weg zijn. Ze kan er dan immers niet mee leven dat de gemeente steeds een beroep op haar man doet. Het kan niet missen, of ze geeft dat door aan haar kinderen. De gemeente wordt dan een bedreiging in plaats van een Goddelijke opdracht.

Mijn moeder heeft zichzelf altijd weggecijferd omwille van het ambt van mijn vader. Zij heeft overgenomen wat hij niet kon doen in het gezin. Ik heb dan ook nooit ervaren dat mijn vaders ambt een last of bedreiging zou zijn.

Integendeel zelfs. Ik heb door 
de jaren heen mogen zien hoe 
een predikant bijzondere zegeningen van de Heere ontvangt. 
Ik zag hem thuis zitten op zondagmiddag, zó vermoeid dat hij telkens wegdommelde. Maar ik zag hem ook diezelfde avond 
met volle overtuiging op de 
kansel het Woord Gods verkondigen.

Ik denk dat het cruciaal is dat een dominee erop toeziet (gesteund door zijn kerkenraad) dat hij een balans houdt tussen ‘werk’ en gezin. Maar tegelijk denk ik dat het nog belangrijker is dat de vrouw en de kinderen van een predikant hun man en vader volgen en steunen in zijn roeping. Om samen te dienen, lief te hebben en zichzelf wegcijferen. Want een dominee is een dienaar van Christus, waarbij hijzelf niet belangrijk is, maar zijn Meester wel. Als geen ander geeft een predikant het voorbeeld van de navolging van Christus.

Mijn vader is predikant. En ik geloof dat ik daar als dochter heel dankbaar voor mag zijn.
Bron: http://www.refdag.nl/opinie/dochter_van ... g_1_855553
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Tja. Twee ervaringsdeskundigen. Maar de domineeskinderen die ik hierover heb gesproken gingen meer mee met de eerste. Ik heb nooit iemand horen zeggen dat het fijn was dat vader predikant was.
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Re : Columns

Bericht door Marc_44 »

Sterk verwoord door deze domineesdochter. Vooral het gedeelte waarin ze zegt: zoals hij als mens is, zo is hij als dominee. Kan hij geen grenzen aangeven als mens, dan ook niet als dominee in de gemeente.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Columns

Bericht door WimA »

Het is een prachtig stuk. Zo prachtig dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat hier veel "communicatietechniek" achter zit. Het is me net TE gelikt als het gaat om de stijl en retoriek.
En dat rijmt niet met het harde, genadeloze oordeel wat uit dit stuk naar voren komt. Ik was, vergeleken met deze "dochter", subtiel met mijn verwijzing naar de hulpverleningsinstanties voor de problematiek die de eerdere columnist schetste.
Laatst gewijzigd door WimA op 18 sep 2014, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie