Columns

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Zover ik weet is het bepaald niet vrij wonen. De huurwaarde van het huis wordt bij je inkomen opgeteld.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Columns

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Zolang elke bestuur in onze gezindte, of het nu politiek, school, ontwikkelingswerk of weet ik veel wat wordt gedomineerd - of geterroriseerd - door predikanten valt het met de werkdruk blijkbaar wel wel mee. Of het wordt er door veroorzaakt en dat ondersteund mijn betoog dat veel predikanten een cursus "ik ben echt niet zo belangrijk" nodig hebben. Geen "assertiviteitstrainingen" maar "realistische zelfkennis" trainingen.

En in de GG en GGiN zijn de beloning(en) echt nog niet zo slecht. Voor andere genootschappen weet ik het niet, eigenlijk ben ik wel benieuwd.
In PKN en CGK ligt het ongeveer op het niveau van een leerkracht in het basisonderwijs.
Dit is niet waar, mede gelet op de - oude - artikelen die @Hendrikus plaatste.
Waarom deze overdrijving?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Ik dacht even te googlen op wat een dominee verdient, en kwam hier op uit:

http://www.nationaleberoepengids.nl/Dominee

Maar gezien de onzin die er hier en daar staat (als een dominee goed zijn best doet, kan hij zelf diaken worden) denk ik niet dat alles even accuraat is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Anker schreef:Maar je hebt best wel gelijk, eigenlijk. Als je ziet wat dominees vroeger allemaal deden (redelijke godsdiensten, uitgebreide verklaringen met inkt en ganzeveer schrijven) dan hebben dominees nu een makkie. :hum
Al is er wel van alles gaande in de gemeenten nu. En dat kan wel een psychische belasting zijn, zowel voor dominee als gezin. Al is het volgens mij over het algemeen een best riante baan.
Nee, WimA heeft geen gelijk. Jullie onderschatten het werk van een predikant, en vooral - het is al eerder opgemerkt - de stille armoede die in vele pastories gevoeld wordt. Vergeet niet dat buiten de (O)GG(iN) de predikant wordt geacht vrijwel alles alleen te doen tegen een geringe vergoeding. De vanzelfsprekendheid van een pastorie is verleden tijd, de studieschuld wordt echt niet door de gemeente overgenomen. (Praat je al snel over zo'n 50.000 euro's.) En de gemeenteleden leggen een claim, met name in de kleinere gemeenten, dat de dominee ook langs komt als je een ingegroeide teennagel hebt.

Tegelijk is het een probleem dat alleen de predikant in kwestie kan oplossen, namelijk door zichzelf in bescherming te nemen, allerlei niet-noodzakelijke gemeentetaken resoluut naar de ouderlingen door te schuiven en helder te maken wat hij wel en niet van plan is te gaan doen. Voor een vakantie goede afspraken maken met enkele classispredikanten om elkaars taken over te nemen bij een sterfgeval. Vaker ruilbeurten te plannen, zodat de preekdruk wat verlicht wordt, etc. En in alle dingen helder en transparant te communiceren naar kerkenraad en gemeente.
Dat kun je toch terugzien in het financieel overzicht?
Volgens mij krijgt een predikant ook reiskostenvergoeding, want soms liggen gemeenteleden in een ziekenhuis 40 kilometer verderop en zijn de parkeerkosten hoog.
En ook onder de predikantsvrouwen wordt er tegenwoordig buitenshuis gewerkt, dus zij zal haar financieel aandeel dan ook hebben.
Uit de tijd dat mijn pa wel eens het envelopje voor de preekbeurt moest verzorgen, kan ik me herinneren dat er dan 2 briefjes van 25 (guldens) in gedaan werden.
En als mijn vriendinnetje met haar vader, die predikant was, door de weeks meeging naar een kerkdienst, ging hij steevast na afloop met haar een patatje eten, en een ijsje. En dat betaalde hij dan uit het envelopje, zei ze.
Want preken maakte hongerig, zei hij dan. :)
Dus sommige predikanten blijken hun ambt prima te kunnen combineren met het vaderschap.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Mara schreef: Dat kun je toch terugzien in het financieel overzicht?
Volgens mij krijgt een predikant ook reiskostenvergoeding, want soms liggen gemeenteleden in een ziekenhuis 40 kilometer verderop en zijn de parkeerkosten hoog.
En ook onder de predikantsvrouwen wordt er tegenwoordig buitenshuis gewerkt, dus zij zal haar financieel aandeel dan ook hebben.
Uit de tijd dat mijn pa wel eens het envelopje voor de preekbeurt moest verzorgen, kan ik me herinneren dat er dan 2 briefjes van 25 (guldens) in gedaan werden.
En als mijn vriendinnetje met haar vader, die predikant was, door de weeks meeging naar een kerkdienst, ging hij steevast na afloop met haar een patatje eten, en een ijsje. En dat betaalde hij dan uit het envelopje, zei ze.
Want preken maakte hongerig, zei hij dan. :)
Dus sommige predikanten blijken hun ambt prima te kunnen combineren met het vaderschap.
Ja hoor, jij begrijpt het. :bobo
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Columns

Bericht door Bettler »

WimA schreef:
Dit is niet waar, mede gelet op de - oude - artikelen die @Hendrikus plaatste.
Waarom deze overdrijving?
Dodo schreef:Ik dacht even te googlen op wat een dominee verdient, en kwam hier op uit:

http://www.nationaleberoepengids.nl/Dominee

Maar gezien de onzin die er hier en daar staat (als een dominee goed zijn best doet, kan hij zelf diaken worden) denk ik niet dat alles even accuraat is.

Het is allemaal (voor de CGK althans) vrij gemakkelijk te achterhalen......

http://www.cgk.nl/index.php?predikantstraktementen

Een beginnend CGK predikant in een gemeente tot 400 leden ontvangt 34.333,- traktement per jaar, incl. vakantietoeslag maar excl. de belastingen. Hier komen nog wat tegemoetkomingen en vergoedingen bij.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Columns

Bericht door Luther »

Bettler schreef:Het is allemaal (voor de CGK althans) vrij gemakkelijk te achterhalen......

http://www.cgk.nl/index.php?predikantstraktementen

Een beginnend CGK predikant in een gemeente tot 400 leden ontvangt 34.333,- traktement per jaar, incl. vakantietoeslag maar excl. de belastingen. Hier komen nog wat tegemoetkomingen en vergoedingen bij.
Mhh... hetzelfde als een basisschoolleraar dus...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Columns

Bericht door Tiberius »

Bettler schreef:
WimA schreef:
Dit is niet waar, mede gelet op de - oude - artikelen die @Hendrikus plaatste.
Waarom deze overdrijving?
Dodo schreef:Ik dacht even te googlen op wat een dominee verdient, en kwam hier op uit:

http://www.nationaleberoepengids.nl/Dominee

Maar gezien de onzin die er hier en daar staat (als een dominee goed zijn best doet, kan hij zelf diaken worden) denk ik niet dat alles even accuraat is.

Het is allemaal (voor de CGK althans) vrij gemakkelijk te achterhalen......

http://www.cgk.nl/index.php?predikantstraktementen

Een beginnend CGK predikant in een gemeente tot 400 leden ontvangt 34.333,- traktement per jaar, incl. vakantietoeslag maar excl. de belastingen. Hier komen nog wat tegemoetkomingen en vergoedingen bij.
Dat is inderdaad bedroevend weinig.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Columns

Bericht door Johannes 3:16 »

Er komen nog de nodige vergoedingen en inkomsten door preken buiten de eigen gemeente, etc. bij. Voor een beginnend predikant zonder hypotheek vind ik dit absoluut geen 'bedroevend' salaris.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Columns

Bericht door Luther »

Johannes 3:16 schreef:Er komen nog de nodige vergoedingen en inkomsten door preken buiten de eigen gemeente, etc. bij. Voor een beginnend predikant zonder hypotheek vind ik dit absoluut geen 'bedroevend' salaris.
Nee, de inkomsten buiten eigen gemeente bedragen 90 euro bruto per preekbeurt, vergoedingen zijn gemaximeerd. En waar haal je vandaan dat men geen hypotheek heeft? Steeds minder gemeenten hebben een pastorie, en bovendien vergeet je de opgebouwde studieschuld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mannetje
Berichten: 7853
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Columns

Bericht door Mannetje »

90 euro per preekbeurt?
Binnen de Ger.Gem. ligt dit best wel heel wat hoger. Exact weet ik het niet, maar ik meen tussen de 175 en 200 euro.
-
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Columns

Bericht door FlyingEagle »

Idd, een familielid van mij wordt binnenkort bevestigd maar zijn huis is nog niet verkocht dus die kosten blijft hij houden en dan met een jong gezin zal het zeker geen verpot zijn.
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Columns

Bericht door Johannes 3:16 »

Luther schreef:
Johannes 3:16 schreef:Er komen nog de nodige vergoedingen en inkomsten door preken buiten de eigen gemeente, etc. bij. Voor een beginnend predikant zonder hypotheek vind ik dit absoluut geen 'bedroevend' salaris.
Nee, de inkomsten buiten eigen gemeente bedragen 90 euro bruto per preekbeurt, vergoedingen zijn gemaximeerd. En waar haal je vandaan dat men geen hypotheek heeft? Steeds minder gemeenten hebben een pastorie, en bovendien vergeet je de opgebouwde studieschuld.
Geen ambtswoning betekent een flinke woonvergoeding.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Columns

Bericht door WimA »

Johannes 3:16 schreef:
Luther schreef:
Johannes 3:16 schreef:Er komen nog de nodige vergoedingen en inkomsten door preken buiten de eigen gemeente, etc. bij. Voor een beginnend predikant zonder hypotheek vind ik dit absoluut geen 'bedroevend' salaris.
Nee, de inkomsten buiten eigen gemeente bedragen 90 euro bruto per preekbeurt, vergoedingen zijn gemaximeerd. En waar haal je vandaan dat men geen hypotheek heeft? Steeds minder gemeenten hebben een pastorie, en bovendien vergeet je de opgebouwde studieschuld.
Geen ambtswoning betekent een flinke woonvergoeding.
Even snel tellend krijgt de beginnend predikant in een kleine gemeente minimaal 10.000 euro vergoedingen per jaar. Dat maakt het bruto jaarsalaris reeds zo'n 44.000 voor de beginnend predikant. Reiskosten openbaar vervoer worden 100% vergoed, km = 29cnt/km.

Verder 6 vrije weken per jaar + 8 zondagen.
Bovenstaand allemaal in de minimale variant.

Dat men e.e.a. niet voor het geld moet doen is duidelijk, maar het is absoluut niet slechter dan zorg, of onderwijs of zo. En ook die hebben te maken met studieschulden.

Hoe is het overigens geregeld met publicaties die verschijnen van predikanten?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Columns

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef: Hoe is het overigens geregeld met publicaties die verschijnen van predikanten?
Tenzij ze zelf aangeven dat ze de revenuen willen bestemmen voor een (goed) doel, zijn dat gewoon extra inkomsten.
Maar ik verzeker je dat je daar niet rijk van wordt. Alle beetjes helpen, OK, maar stel je er niet teveel van voor.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie