Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

-DIA-

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:
Wilhelm schreef:De wereld staat in brand en wij maken ons druk om komma's.
Het ware te wensen dat er meer van dit soort predikers waren, ook in Nederland:

Beluister dit eens... : http://youtu.be/w87WguieuK8
Ik kwam deze fragmenten tegen van David Platt. Je kunt dit echt niet zomaar wegzetten.
Diep doordrongen van de heiligheid van God en de verlorenheid van de mens.

Jezus is waardig:
https://www.youtube.com/watch?v=OYKCWqoSEhg

Wat betekent het om verloren te zijn? :
https://www.youtube.com/watch?v=0nXaAIyF1y8
Ik ervaar dit als *** (dit mag ik niet zeggen, maar raad het maar, anders zou ik zeker een ban in ontvangst mogen nemen).
Ik denk dat je best mag zeggen wat je ervaart. Per slot van rekening zegt dat meer over jou dan over de fragmenten. Ervaring is immers persoonlijk en dus subjectief. Het punt is dat jij jouw ervaring als absoluut ziet. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met je achtergrond, maar dat maakt het ook dat jij je soms onbegrepen voelt. Terwijl de meeste mensen hier je wel begrijpen, maar het niet met je eens zijn.
Op uw rekening dan: *** = demagogisch
Let wel: Ik wou het niet zeggen!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

Ik heb van de drie video's van Tim Conway er anderhalf beluisterd.

- Zoals Tim het Hypercalvinisme omschrijft: daar valt serieus driekwart van de achterban van Refoforum onder. Hij noemt bijv. als symptoom dat mensen elkaar oproepen om te bidden om een nieuw hart. (zei ik driekwart van de achterban? 99% komt denk ik dichter in de buurt)
- In die zin kan ik begrijpen dat DIA zich niet thuisvoelt bij wat er wordt gezegd. Wat dat voor hem betekent is voor zijn rekening.
- Maar waarschijnlijk geldt voor ons allemaal dat we door hem worden aangesproken! En dat de meesten van ons in zijn ogen hypercalvinisten zijn.
- DIA's opmerking dat het hier gaat om een 'EO-geloof' vind ik raar en nogal kinderachtig (sorry DIA, maar verzin iets origineels).

Ik vond het stuk dat ik tot nu heb gehoord iig erg de moeite waard. Bijbels ook. Vermanend en opscherpend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:Ik heb van de drie video's van Tim Conway er anderhalf beluisterd.

- Zoals Tim het Hypercalvinisme omschrijft: daar valt serieus driekwart van de achterban van Refoforum onder. Hij noemt bijv. als symptoom dat mensen elkaar oproepen om te bidden om een nieuw hart. (zei ik driekwart van de achterban? 99% komt denk ik dichter in de buurt)
- In die zin kan ik begrijpen dat DIA zich niet thuisvoelt bij wat er wordt gezegd. Wat dat voor hem betekent is voor zijn rekening.
- Maar waarschijnlijk geldt voor ons allemaal dat we door hem worden aangesproken! En dat de meesten van ons in zijn ogen hypercalvinisten zijn.
- DIA's opmerking dat het hier gaat om een 'EO-geloof' vind ik raar en nogal kinderachtig (sorry DIA, maar verzin iets origineels).

Ik vond het stuk dat ik tot nu heb gehoord iig erg de moeite waard. Bijbels ook. Vermanend en opscherpend.
"EO-geloof" is een term die ik ooit van wijlen ds. E. Venema heb geleed.
Floppy

Bericht door Floppy »

Ik heb altijd geleerd dat, als mijn vriendje in het water springt, ik dat niet persé hoef na te doen.... :D

In ieder geval heeft de EO met de lezingen van Tim weinig te maken.
Panny

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Op uw rekening dan: *** = demagogisch
Kun/wil je mij uitleggen wat je precies demagogisch vind?

Ik snap inderdaad dat je dit woord liever niet wilde gebruiken.
Het zou Gods werk kunnen zijn wat hier demagogisch genoemd word.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Brand je vingers niet DIA....
Heb je het stukje van Piper ook beluisterd?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:

Wie niet vast is onderlegd in de waarheid zal hier makkelijk gaan wankelen.
Hij/zij komt onder de indruk van de enthousiaste woorden, de stralende blijdschap,
(zo het lijkt) in een flagrante tegenstelling tot wat men ziet in de zeer ernstige, soms
wenende predikanten die in het zwart op de kansel staan. Niet uit zichzelf, maar ik bedoel
diegene die van God daartoe geroepen en zijn.
Kan men zich een grotere tegenstelling indenken? Die grote ernst tegenover dit
'blijmoedig' spreken? Ziet u het gevaar?
Wat kiest u: Die zware sombere ernstige mannen of... deze 'blijde' enthousiaste
sprekers?
Jozef

Bericht door Jozef »

-DIA- schreef:
Panny schreef:

Wie niet vast is onderlegd in de waarheid zal hier makkelijk gaan wankelen.
Hij/zij komt onder de indruk van de enthousiaste woorden, de stralende blijdschap,
(zo het lijkt) in een flagrante tegenstelling tot wat men ziet in de zeer ernstige, soms
wenende predikanten die in het zwart op de kansel staan. Niet uit zichzelf, maar ik bedoel
diegene die van God daartoe geroepen en zijn.
Kan men zich een grotere tegenstelling indenken? Die grote ernst tegenover dit
'blijmoedig' spreken? Ziet u het gevaar?
Wat kiest u: Die zware sombere ernstige mannen of... deze 'blijde' enthousiaste
sprekers?
Niet die zware sombere ernstige mannen maar verkondigers van die zeer blijde boodschap.. Kennelijk ben ik niet onderlegd in de waarheid.
Panny

Bericht door Panny »

Floppy schreef:Ik heb van de drie video's van Tim Conway er anderhalf beluisterd.

Voor mij was wat hij zegt over "bidden om een nieuw hart" best wel een nieuw inzicht (staat dit trouwens in de Bijbel?).
Omdat het eigenlijk meestal een uitvlucht is. God eist bekering en geloof, beveelt/dwingt de hoorders te komen .. ."bid maar veel om een nieuw hart" is dan best een afzwakking van de eis en nodiging uit het Woord van God tot ons komt. Zoiets als: we begrijpen dat u als vijand van God niet op deze nodiging in kan gaan, maar in plaats daarvan moet u bidden om een nieuw hart.
Mensen kunnen hiermee rustig het bevel van God naast zich neerleggen. Alsof bidden om een nieuw hart is wat God van ons eist.
En dus zo denken dat we netjes onze plicht doen. Zonder er erg in hebben dat we grote vijanden van God zijn en Zijn Woord verwerpen.
En het aspect, bekeren en geloven is een onmogelijkheid voor ons. Maar bidden om een nieuw hart is iets wat we wel kunnen.
In plaats van de onmogelijkheid te beseffen van bekering en geloof in onszelf stellen we onszelf dus tevreden/gerust met het bidden om een nieuw hart.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden... Ik weet ook niet zeker of ik helemaal goed zit/juist is?
-DIA- schreef: Wat kiest u: Die zware sombere ernstige mannen of... deze 'blijde' enthousiaste
sprekers?
Gelukkig hoef ik niet te kiezen. Ik zie het beide in de GerGem.
De blijde boodschap van het Evangelie, De heerlijkheid van Christus...
En aan de andere kant het oordeel over de zondaar en de zonde.

Dat God predikers uitzend om de goede boodschap te brengen is in ieder geval een reden tot blijdschap.
Er is nog hoop ondanks alle zonde!

Ik vind die fragmenten van David Platt trouwens helemaal niet blijmoedig.
Laatst gewijzigd door Panny op 02 sep 2014, 22:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Panny schreef:

Voor mij was wat hij zegt over "bidden om een nieuw hart" best wel een nieuw inzicht (staat dit trouwens in de Bijbel?).
Omdat het eigenlijk meestal een uitvlucht is. God eist bekering en geloof, beveelt/dwingt de hoorders te komen .. ."bidden maar veel om een nieuw hart" is dan best een afzwakking van de eis en nodiging uit het Woord van God tot ons komt. Zoiets als: we begrijpen dat u als vijand van God niet op deze nodiging in kan gaan, maar in plaats daarvan moet u bidden om een nieuw hart.
Mensen kunnen hiermee rustig het bevel van God naast zich neerleggen. Alsof bidden om een nieuw hart is wat God van ons eist.
En dus zo denken dat we netjes onze plicht doen. Zonder er erg in hebben dat we grote vijanden van God zijn en Zijn Woord verwerpen.
En het aspect, bekeren en geloven is een onmogelijkheid voor ons. Maar bidden om een nieuw hart is iets wat we wel kunnen.
In plaats van de onmogelijkheid te beseffen van bekering en geloof in onszelf stellen we onszelf dus tevreden/gerust met het bidden om een nieuw hart.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen verwoorden... Ik weet ook niet zeker of ik helemaal goed zit/juist is?
Dat weet ik ook niet :) maar je zegt precies wat mij ook opviel. Misschien dwalen we dus alletwee wel even erg!
DDD

Bericht door DDD »

Een oproep om te bidden om een nieuw hart, alsof dat is wat God van de mens vraagt, is zeker hypercalvinistisch te noemen. In de bijbel noch in de belijdenisgeschriften kom ik dat tegen. Wel het gebed van David om een nieuw hart. Dat kwam voort uit een schuldverslagen en wedergeboren hart.

Overigens: heb ik het mis als de oproep om te bidden voor een nieuw hart meer de volkscultuur in (bijvoorbeeld) de GerGem is, dan de inhoud van de prediking? Ik kan me niet herinneren dat te hebben gehoord. De meeste dominees blijven toch dichter bij de bijbelteksten en de belijdenisgeschriften. Een dominee van wie ik het me wel herinner, werkte eerst in het onderwijs...
Floppy

Bericht door Floppy »

DDD schreef:Een oproep om te bidden om een nieuw hart, alsof dat is wat God van de mens vraagt, is zeker hypercalvinistisch te noemen. In de bijbel noch in de belijdenisgeschriften kom ik dat tegen. Wel het gebed van David om een nieuw hart. Dat kwam voort uit een schuldverslagen en wedergeboren hart.

Overigens: heb ik het mis als de oproep om te bidden voor een nieuw hart meer de volkscultuur in (bijvoorbeeld) de GerGem is, dan de inhoud van de prediking? Ik kan me niet herinneren dat te hebben gehoord. De meeste dominees blijven toch dichter bij de bijbelteksten en de belijdenisgeschriften. Een dominee van wie ik het me wel herinner, werkte eerst in het onderwijs...
Een variant is "vraag er maar veel om".
Ik heb het toch echt heel vaak gehoord in de GG.
DDD

Bericht door DDD »

Van meerdere predikanten?
refo

Bericht door refo »

Ps 51:12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.

Jer 18:31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
WimA

Bericht door WimA »

refo schreef:Ps 51:12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.

Jer 18:31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Inderdaad. Die Tim moet eerst de Schrift eens gaan lezen.
Plaats reactie