Uitspraken of gezegden in de kerk

Tiberius
Administrator

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef:Onze ds zegt wel eens: Hij heeft de dood gedood door Zijn dood.
John Owen heeft een boek geschreven met de titel: "De dood gedood door de dood van Christus" of in het Engels: "The Death of Death in the Death of Christ".
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Dat, zo las ik ooit, is de meest misbruikte tekst uit de Bijbel.
Hoezo? Als men zegt wereld= uitverkoren wereld dan doet men onrecht aan de grondtaal ja.
Maar toch , je moet altijd Schrift met Schrift vergelijken. Dan kan het niet bedoeld zijn voor iedereen ziel voor ziel.
Dan zou, om wat te noemen, Bin Laden en Marc Dutroux en Yasser Arafat of koning Saul, Kaïn enz. ook niet verloren zijn.
De grondtaal moet vanuit de praktijk verklaard worden en dat kan een mens van nature niet. Die kan er alles uithalen
naar zijn verduisterde verstande en verkeerde wil. Deze tekst wordt veel misbruikt om mensen gerust te stellen:
Het komt wel goed. God is barmhartig en genadig. Ja, dat wel. maar vergeet dan de context en de bevinding der heiligen
niet. Begrijp je hoe deze tekst misbruikt kan worden en in de praktijk ook misbruikt wordt, zoals zoveel teksten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De beperking in deze tekst zit niet in Gods liefde, maar in het ontbreken van geloof in de mens.
Al was je een samenknoopsel van Hitler, Bin Laden, Dutroux en mannetje, wie in geloof de toevlucht tot de Eniggeboren Zoon van God mag nemen, wordt behouden!
- Niet meer zo actief -
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
Hoezo? Als men zegt wereld= uitverkoren wereld dan doet men onrecht aan de grondtaal ja.
Maar toch , je moet altijd Schrift met Schrift vergelijken. Dan kan het niet bedoeld zijn voor iedereen ziel voor ziel.
Dan zou, om wat te noemen, Bin Laden en Marc Dutroux en Yasser Arafat of koning Saul, Kaïn enz. ook niet verloren zijn.
De grondtaal moet vanuit de praktijk verklaard worden en dat kan een mens van nature niet. Die kan er alles uithalen
naar zijn verduisterde verstande en verkeerde wil. Deze tekst wordt veel misbruikt om mensen gerust te stellen:
Het komt wel goed. God is barmhartig en genadig. Ja, dat wel. maar vergeet dan de context en de bevinding der heiligen
niet. Begrijp je hoe deze tekst misbruikt kan worden en in de praktijk ook misbruikt wordt, zoals zoveel teksten.
Exegese mag geen afbreuk doen aan de grondtaal/wat er staat.
Zoals Mannetje ook zegt, de beperking zit in geloven of niet geloven.

En gezegdes en uitspraken in de kerk horen Bijbels te zijn en daaraan getoetst te worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
freek

Bericht door freek »

'Toen u vertreden lag in uw geboortebloed'.

Ik ken de achtergrond van deze uitspraak (een Bijbeltekst zelfs), maar wordt vaak te onpas zonder enige toelichting geciteerd. Dan hoop ik altijd maar dat er geen buitenkerkelijken aanwezig zijn - al hoeven die van mij niet alles meteen te begrijpen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Toch, DIA, doordat iedereen dat riep, durfde ik deze tekst niet eens meer te lezen! Veel te gevaarlijk! Maar wat is het een belangrijke, bemoedigende tekst voor zoekende zielen... Wat erg als hen dan deze tekst onthouden wordt!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

John Bunyan schijnt er heel mooie dingen over gezegd te hebben, hoe hij werd vertroost door het "ieder" in deze tekst.
Daardoor wist hij zeker dat de tekst ook voor hem iets te zeggen had. Als er John Bunyan had gestaan, dan had hij aan een ander gedacht, maar nu staat er "een ieder"!
- Niet meer zo actief -
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mannetje schreef:John Bunyan schijnt er heel mooie dingen over gezegd te hebben, hoe hij werd vertroost door het "ieder" in deze tekst.
Daardoor wist hij zeker dat de tekst ook voor hem iets te zeggen had. Als er John Bunyan had gestaan, dan had hij aan een ander gedacht, maar nu staat er "een ieder"!
Genade is zo wijd als het oosten is verwijderd van het westen en zo hoog als de hemel verwijderd is van de aarde. Probeer dat eens met je vinger aan te wijzen... ( het wordt het kruis....)
En inderdaad het draait in deze tekst om het woordje geloof en niet om een ieder... Of dat er maar net genoeg genade is voor de gelovigen. Nee, er is meer dan dat. Genoeg voor ieder mens. Maar er wordt wel geloof gevraagd!

Uit deze tekst blijkt ook dat God niet ons verderf op het oog heeft! Hij heeft juist de redding van iedere zondaar op het oog!

En zal een ieder dan zalig worden? Nee, daar waar ongeloof is, waar er niet de zekerheid/hoop gevonden wordt in de Hemel zal er geen genade zijn. Het is alles of niets!
Want deze persoon heeft helemaal geen genade nodig. Is tevreden met het wereldse of godsdienstige leventje wat hij of zij heeft. Kan best verder leven zonder dat hij weet of hij vrijspraak van de doodstraf heeft. Die zoekt zijn of haar zekerheid buiten Christus. In welke vorm dan ook!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:John Bunyan schijnt er heel mooie dingen over gezegd te hebben, hoe hij werd vertroost door het "ieder" in deze tekst.
Maar we moeten er niet onze eigen gedachten in gaan leggen, bv. aangaande personen die ons lief zijn.
En dáárin komt juist het misbruik meest openbaar.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef:
FlyingEagle schreef:Onze ds zegt wel eens: Hij heeft de dood gedood door Zijn dood.
John Owen heeft een boek geschreven met de titel: "De dood gedood door de dood van Christus" of in het Engels: "The Death of Death in the Death of Christ".

Dan zal hij het van hem hebben denk ik. Mooie uitspraak
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

freek schreef:'Toen u vertreden lag in uw geboortebloed'.

Ik ken de achtergrond van deze uitspraak (een Bijbeltekst zelfs), maar wordt vaak te onpas zonder enige toelichting geciteerd. Dan hoop ik altijd maar dat er geen buitenkerkelijken aanwezig zijn - al hoeven die van mij niet alles meteen te begrijpen.
Zeker zulke Bijbelteksten moeten in hun verband blijven. Anders gaan ze een eigen leven leiden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje

Bericht door Mannetje »

'Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd'
- Niet meer zo actief -
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Mannetje schreef:'Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd'
Ik vind het een wat ongelukkige uitspraak.
Want het begint niet bij de val in Adam, maar wie wij waren in de staat der rechtheid: in het paradijs.
Ik zou de ˋviervoudige staatˋ van Thomas Boston hierover aanraden om die te lezen.
Mogelijk zou op dit gezegde Efeze 2:1 als gehele vers van toepassing zijn.
U heeft Hij levend gemaakt, daar gij dood waart in zonden en misdaden
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Maar volgens mij stond Adam ook in de staat der rechtheid.
Dus daar kun je al beginnen met het leren van Adam.
- Niet meer zo actief -
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

"Op het slagveld van vrije genade (...)"
Plaats reactie