Ik ben me niet bewust van moralistisch geneuzel. Hooguit laat ik doorschemeren dat ik de stelligheid waarmee ds. Kempeneers hier wordt afgeserveerd nogal discutabel vind.huisman schreef:@WimA Verwijder deze post aub ik ga namelijk over mijn eigen woorden en dat mag jij natuurlijk, fijnzinnig als je bent, moralistische geneuzel noemen. Maar houd dat voor jezelfWimA schreef:@Luther, @Huisman: Willen jullie overigens stoppen met het moralistische geneuzel? als er gewoon een discussie wordt gevoerd over de interpretatie van een Bijbelgedeelte?
Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Nieuwe lay-out Bewaar het Pand
Ik hoop toch niet dat dit de redenering is geweest, van de ds. allicht niet maar @Huisman legitimeert hier deze exegese vanuit de toepassing en dat lijkt me niet correct.huisman schreef:...De toepassing heeft namelijk alles te maken met de exegese-keuze van ds Kempeneer....
En verder ben ik me er niet van bewust iemand af te serveren.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
De uitleg van ds Kempeneers is niet splinternieuw. Uit de SB van 26 februari 1970 door vD (geen idee wie dat is trouwens)
God kan de machtigste mens ook schrik aanjagen, al is het door een droom. Vooral zulken, die de wereld beroerd hebben en duizenden gedood of gemarteld hebben, kan de rechtvaardige God bestraffen met zodanige angst en ontroering dat zij hun eigen beul worden. Door de ontsteltenis, die hem deze droom veroorzaakte, bemerkte hij dat het geen gewone droom, was, maar één die hem van God gezonden was met een bijzonder doel. Hij was deze droom niet vergeten, zoals hij vroeger die van het beeld met het gouden hoofd wel vergeten was, maar de betekenis wist hij niet en daarom raadpleegde hij de tovenaars en sterrenkijkers daarover, maar zij maakten hem zijn uitlegging niet bekend. Al hadden zij de droom kunnen uitleggen, dan hadden zij het waarschijnlijk niet eens durven zeggen tegen hun wispelturige koning. De voorzienigheid Gods leidde het zo, dat zij er mee verlegen waren, opdat Daniels uitlegging strekken zou tot eer van Daniels God.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
Toch is dat iets anders: deze schrijver gaat er vanuit dat ze het niet konden. Alleen vermoedt hij, dat als ze het toch hadden gekund, ze wellicht de uitleg niet hadden durven zeggen. En daar laat hij het bij.
Ds. Kempeneers stelt vrij hard dat ze het wel konden en niet durfden zeggen. En hij bouwt zijn exegese daarop verder.
Ds. Kempeneers stelt vrij hard dat ze het wel konden en niet durfden zeggen. En hij bouwt zijn exegese daarop verder.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
@Huisman. vD (te W) zal ds. Chr. van Dam (1893-1976) zijn; hij woonde destijds als emeritus predikant te Werkendam.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
Huisman, soms krijg ik tamelijk kromme tenen van je postings, trek je het niet persoonlijk aan. Wat ds. van Dam zegt is overigens heel wat anders.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
Anker schreef:Huisman, soms krijg ik tamelijk kromme tenen van je postings, trek je het niet persoonlijk aan. Wat ds. van Dam zegt is overigens heel wat anders.
- Wees fatsoenlijk en respectvol tegen elkaar.
- Discussieer inhoudelijk en speel niet op de persoon.
bron: forumregels
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)
huisman schreef:Anker schreef:Huisman, soms krijg ik tamelijk kromme tenen van je postings, trek je het niet persoonlijk aan. Wat ds. van Dam zegt is overigens heel wat anders.
- Wees fatsoenlijk en respectvol tegen elkaar.
- Discussieer inhoudelijk en speel niet op de persoon.
bron: forumregels
Ik ga het proberen uit te leggen. Er zijn vraagtekens bij de uitleg van ds. Kempeneers. Jij gaat erg aan de kant van deze dominee hangen, en ben daarin erg duidelijk. De vraagtekens bij de uitleg van ds. K. zijn volgens mij echt legitiem en een duidelijk weerwoord is er niet. Nu ga je graven in de SB om je gelijk te krijgen terwijl daar, zoals Marco terecht opmerkt, echt iets anders wordt gezegd.WimA en Anker waarom altijd dat wantrouwen tegen mijn postings ? Nu zijn ze weer betiteld als moralistische geneuzel en een afleidingsmanoeuvre en irritant. Is dat nu een manier van volwassen discussiëren om steeds je tegenstander in de discussie verdacht te maken en zijn postings van zeer negatieve kwalificaties te voorzien ?
Dan vind ik het een afleidingsmanoeuvre om ineens over de toepassing te beginnen. En ik heb je niet irritant gevonden maar kan begrijpen wanneer mensen het wel irritant vinden.
Maar goed, het gaat over de uitleg. Vraag: vind jij de uitleg van ds. van Dam hetzelfde als die van ds. Kempeneers?