Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Dat is soms een hulp om de Bijbel in een bepaalde tijd door te lezen, bijv. 1 jaar.
Maar dan wordt verondersteld om daarbij de kanttekeningen, Bijbelverklaringen of een meditatie te lezen?
Ik merk soms dat er uit de Bijbel gelezen wordt om zichzelf gerust te stellen, terwijl men dingen die men
niet meteen begrijpt maar overslaat en zich niet afvraagt wat het betekent? Daarom lijkt me zo'n bijbelrooster op zich goed bedoeld, maar het lijkt me tevens wat te vrijblijvend. Hier kan men ook makkelijk een "eigen visie" gaan ontwikkelen, omdat er een corrector ontbreekt. We kunnen immers onze
eigen corrector toch niet zijn? Dan krijgt men ergens een soort mondig christendom dat een tegengesteld is van de onmondige Rooms Katholieke leken, die het allemaal aan de kerk overlieten. Nu moeten we onze
leraars natuurlijk niet vergelijken met die roomse geestelijken, maar een mens heeft wel onderwijs en lering nodig, want hoe zou hij verstaan zonder dat iemand hem leert?
Ik denk dat men met zo'n rooster juist wil voorkomen dat men stukken overslaat, en stukje duidelijkheid, hoeveel lezen, dat helpt voor sommigen. Denk dat mensen dat gebruiken bijv. aan tafel als ze Bijbellezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Ik heb het niet over een leesrooster voor thuis, zoals in het kerkblad staat afgedrukt.
In veel kerken worden leesroosters gebruikt voor de diensten. In die situatie kun je inderdaad van tevoren weten wat de schriftlezingen zullen zijn.
Zie bijvoorbeeld http://www.raadvankerken.nl/?b=86
Dit is me echt vreemd. Is dat dan wel echt protestants ofwel echt geformeerd? Ik heb best een en ander
gelezen maar hierover nog niet. Geen enkele catechismusverklaring rept hierover.
Leesroosters zijn al van vóór de Reformatie. Elk handboek voor liturgiek kan je erover informeren. Na de Reformatie hebben sommige kerken het gebruik van een lectuarium afgeschaft, sommigen zijn later teruggegaan naar de oudkerkelijke traditie om een lectuarium te gebruiken, weer anderen hebben het lectuarium nooit losgelaten.
Tja, dat er in een catechismusverklaring niets over vermeld staat, zegt niet zoveel.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Ik heb het niet over een leesrooster voor thuis, zoals in het kerkblad staat afgedrukt.
In veel kerken worden leesroosters gebruikt voor de diensten. In die situatie kun je inderdaad van tevoren weten wat de schriftlezingen zullen zijn.
Zie bijvoorbeeld http://www.raadvankerken.nl/?b=86
Dit is me echt vreemd. Is dat dan wel echt protestants ofwel echt geformeerd? Ik heb best een en ander
gelezen maar hierover nog niet. Geen enkele catechismusverklaring rept hierover.
Leesroosters zijn al van vóór de Reformatie. Elk handboek voor liturgiek kan je erover informeren. Na de Reformatie hebben sommige kerken het gebruik van een lectuarium afgeschaft, sommigen zijn later teruggegaan naar de oudkerkelijke traditie om een lectuarium te gebruiken, weer anderen hebben het lectuarium nooit losgelaten.
Tja, dat er in een catechismusverklaring niets over vermeld staat, zegt niet zoveel.
Maar we hebben toch al een gereformeerde liturgie? En die ken ik wel... Liturgie als wetenschap is aan
mij niet besteed, sorry voor deze domheid en onkunde.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, maar wat heeft dat er mee te maken? Ik lees zelf 's avonds aan tafel naar aanleiding van een Bijbels Dagboek, Teerkost op de weg, van ds. J. Koster. Dat kan goed fungeren als een leesrooster. Verder zie ik in Ons Kerkblad (van de Hervormde Gemeente te Rijssen) wel een 'leesrooster' maar daar staat verder geen enkele toepassing bij.
Ik heb het niet over een leesrooster voor thuis, zoals in het kerkblad staat afgedrukt.
In veel kerken worden leesroosters gebruikt voor de diensten. In die situatie kun je inderdaad van tevoren weten wat de schriftlezingen zullen zijn.
Zie bijvoorbeeld http://www.raadvankerken.nl/?b=86
Dit is me echt vreemd. Is dat dan wel echt protestants ofwel echt geformeerd? Ik heb best een en ander
gelezen maar hierover nog niet. Geen enkele catechismusverklaring rept hierover.
Leesroosters zijn al van vóór de Reformatie. Elk handboek voor liturgiek kan je erover informeren. Na de Reformatie hebben sommige kerken het gebruik van een lectuarium afgeschaft, sommigen zijn later teruggegaan naar de oudkerkelijke traditie om een lectuarium te gebruiken, weer anderen hebben het lectuarium nooit losgelaten.
Tja, dat er in een catechismusverklaring niets over vermeld staat, zegt niet zoveel.
Het zegt wel zoveel dat het onder ons niet in gebruik is (of was)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johannes 3:16 »

Discussie over de liturgie graag in een ander topic.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Veel Reformatoren schafte de Roomse gewoonte van terugkerende/vastgestelde pericopen af, en gingen over op de Lectio Continua. Het structureel doorpreken van hele Bijbelboeken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bettler »

Johann Gottfried Walther schreef:Veel Reformatoren schafte de Roomse gewoonte van terugkerende/vastgestelde pericopen af, en gingen over op de Lectio Continua. Het structureel doorpreken van hele Bijbelboeken.
Een methode die al weer bijna nergens meer voorkomt...
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bettler »

-DIA- schreef: Het zegt wel zoveel dat het onder ons niet in gebruik is (of was)
Want wij zijn het einde van alle tegenspraak? Wij doen alles perfect in ons kerkje...?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Bettler schreef:
-DIA- schreef: Het zegt wel zoveel dat het onder ons niet in gebruik is (of was)
Want wij zijn het einde van alle tegenspraak? Wij doen alles perfect in ons kerkje...?
Ieder woelt hier om verand'ring
en betreurt ze dag aan dag,
hunkert naar hetgeen hij zien zal,
wenst terug 't geen hij eens zag.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Bettler schreef:
-DIA- schreef: Het zegt wel zoveel dat het onder ons niet in gebruik is (of was)
Want wij zijn het einde van alle tegenspraak? Wij doen alles perfect in ons kerkje...?
Ieder woelt hier om verand'ring
en betreurt ze dag aan dag,
hunkert naar hetgeen hij zien zal,
wenst terug 't geen hij eens zag.
NASCHRIFT:
PS We hebben toch een gereformeerde liturgie? Voldoet die niet meer?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Bettler »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Bettler schreef:
-DIA- schreef: Het zegt wel zoveel dat het onder ons niet in gebruik is (of was)
Want wij zijn het einde van alle tegenspraak? Wij doen alles perfect in ons kerkje...?
Ieder woelt hier om verand'ring
en betreurt ze dag aan dag,
hunkert naar hetgeen hij zien zal,
wenst terug 't geen hij eens zag.
NASCHRIFT:
PS We hebben toch een gereformeerde liturgie? Voldoet die niet meer?
Ik had wel een serieuze reactie verwacht, of zit ik per ongeluk op het rijmpjesforum? Die "gereformeerde" liturgie kwam zo uit de hemel vallen? En wat is eigenlijk een 'gereformeerde' liturgie..? Vragen, vragen, vragen...
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Bettler schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Ieder woelt hier om verand'ring
en betreurt ze dag aan dag,
hunkert naar hetgeen hij zien zal,
wenst terug 't geen hij eens zag.
NASCHRIFT:
PS We hebben toch een gereformeerde liturgie? Voldoet die niet meer?
Ik had wel een serieuze reactie verwacht, of zit ik per ongeluk op het rijmpjesforum? Die "gereformeerde" liturgie kwam zo uit de hemel vallen? En wat is eigenlijk een 'gereformeerde' liturgie..? Vragen, vragen, vragen...
De Gereformeerde Liturgie stond jarenlang achterin de psalmboekjes van Jongbloed.
Ik weet niet of dat nog het geval is, want de nieuwe psalmboekjes die ik heb zijn van de GBS,
en de vraag is of Jongbloed niet intussen een bredere kijk heeft gekregen.
Genoemde liturgie komt vrijwel geheel overeen (er is dus vrijwel niets veranderd) met de liturgie
die nu nog wordt gebruikt in de meeste reformatorische kerken.
Wat mij betreft verwonder ik me dat hier dan staat: Vragen, vragen, vragen...

En wat betreft het geciteerde gezang, dat stond ooit in de een oude gezangenbundel, bij de
Hervormde Kerk in gebruik. En als ik me niet vergis stond het ook in de eerste bundel gezangen
van de Gereformeerde Kerken in Nederland.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrik de 3de »

Ja hoor .. staan er gewoon nog in: zowel voor de ochtend, als de middagdienst. :super
Martijn
Berichten: 733
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Martijn »

https://drive.google.com/folderview?id= ... aring#list

Preek van Ds. Budding over Psalm 2 vers 12 gehouden op 22 juni.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ieder woelt hier om verand'ring
en betreurt ze dag aan dag,
hunkert naar hetgeen hij zien zal,
wenst terug 't geen hij eens zag.
Met betrekking tot dit lied van Pieter Leonard van de Kasteele is er een mooie anekdote. In de befaamde Heldring's Gestichten in Zetten was ooit een zekere heer Schot de tirannieke directeur.
De bewoners zongen toen regelmatig:

Rust mijn ziel, uw Schot is koning,
heel de wereld zijn gebied.
Alles wisselt op zijn wenken,
maar Schot zelf verandert niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie