Christen moet wegwijs zijn in Bijbel

vlinder

Bericht door vlinder »

Ik denk dat de titel van: Zonder Historieel geloof geen waar zaligmakend geloof niet altijd op hoeft te gaan. De Heere kan door alle onmogelijkheid heen werken.

Wel ben ik van mening dat er mee aan Bijbelkennis geleerd moet worden. Als je op een refoschool al mensen tegenkomt die niet meer weten wat pinksteren betekend, dan vind ik dat betreurenswaardig.
Mijn mening is dat je dat hoor te weten als Christen zijnde.

Wat straal je anders uit???

Een vrouw uit onze gemeente zei eens:
Na belijdenis heb je bij ons in de kerk nauwelijks Bijbel uitleg oid meer.
Eigenlijk zouden ze iedereen CGO-A moeten laten doen.

Maar Bijbelstudie zelf kan natuurlijk ook heel nuttig zijn.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Zonder Historieel geloof geen waar zaligmakend geloof, maar hoe zit het dan met mensen die vanuit de "wereld" getrokken worden?

Als kerkmens vind ik zeker dat je Bijbelkennis moet hebben. Je raakt nooit uitgeleerd uit de Bijbel.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Daphne

Bericht door Daphne »

(Heb alleen de titel gelezen overigens)

God is in ons een goed werk begonnen. We kunnen de zaligheid niet verdienen maar we krijgen het omdat Hij ons eerst lief gehad heeft.

Bijbelkennis is belangrijk maar we hoeven niet allen theologen te worden. Het is een steun in welke periode je je ook bevind in je leven dat je van Gods woord weet, dat je bemoedigd kan worden door de Woorden die God voor ons heeft gegeven.

Zonder historisch geloof zal er ook geen zaligmakend geloof zijn

Deze stelling kan en mag je niet stellen. Wie zijn wij?! WIE zijn wij om een geloof zaligmakend te noemen?! Het is nog altijd God die op Zijn Rechterstroon zit, Hij oordeelt de levenden en de doden. Hij oordeelt de geleerden en de 'armen van geest', Hij oordeelt de GerGemmers, Evangelischen, PKNNERS, Baptisten etc.! Wij moeten eens af van het feit dat 'ons geloof' 'onze standpunten' 'onze muziek' en onze 'manier van geloofsuiting' zaligmakend zijn!
Oordeelt niet opdat wij niet geoordeelt worden.

Ik wil trouwens wel voorop stellen dat een christen zonder de bijbel geen christen is :%
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door vlinder

Een vrouw uit onze gemeente zei eens:
Na belijdenis heb je bij ons in de kerk nauwelijks Bijbel uitleg oid meer.
Eigenlijk zouden ze iedereen CGO-A moeten laten doen.

Maar Bijbelstudie zelf kan natuurlijk ook heel nuttig zijn.
Dat zijn, zeker voor de gemeente waaruit jij komt, maar ook bv. voor onze gemeente gevaarlijke uitspraken. Als de mens niet wil krijgt hij een overvloed aan informatie, als jeugd heb je de zondagsschool, jeugdvereniging, catechesatie en godsdienst op school, maar zodra je belijdenis hebt gedaan en de behoefte hebt en in groepsverband de bijbel wil bestuderen moet je je wenden tot andere kerkgenootschappen omdat ze bij ons koste wat koste willen voorkomen dat je in de bijbel gaat studeren [lijkt wel]. Je bent aangewezen op een of twee maal een bijbeluitleg door één persoon. Dat is één van de oorzaken van de ontstellende slechte bijbelkennis in onze gemeenten/kringen.

[Aangepast op 16/6/05 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Daphne
(Heb alleen de titel gelezen overigens)

God is in ons een goed werk begonnen. We kunnen de zaligheid niet verdienen maar we krijgen het omdat Hij ons eerst lief gehad heeft.

Bijbelkennis is belangrijk maar we hoeven niet allen theologen te worden. Het is een steun in welke periode je je ook bevind in je leven dat je van Gods woord weet, dat je bemoedigd kan worden door de Woorden die God voor ons heeft gegeven.

Zonder historisch geloof zal er ook geen zaligmakend geloof zijn

Deze stelling kan en mag je niet stellen. Wie zijn wij?! WIE zijn wij om een geloof zaligmakend te noemen?! Het is nog altijd God die op Zijn Rechterstroon zit, Hij oordeelt de levenden en de doden. Hij oordeelt de geleerden en de 'armen van geest', Hij oordeelt de GerGemmers, Evangelischen, PKNNERS, Baptisten etc.! Wij moeten eens af van het feit dat 'ons geloof' 'onze standpunten' 'onze muziek' en onze 'manier van geloofsuiting' zaligmakend zijn!
Oordeelt niet opdat wij niet geoordeelt worden.

Ik wil trouwens wel voorop stellen dat een christen zonder de bijbel geen christen is :%
Misschien moet je toch het artikel maar eens lezen. ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Wat is er mis met de stelling dat er géén zaligmakend geloof is zonder historieel geloof?

Ik denk dat ds. Kievit absoluut gelijk heeft. Al wordt je uit de wereld getrokken en oefen je het geloof in Jezus Christus, dan ligt daar een kern van het historieel geloof. Je gelooft toch niet een 'onbekende God'? De Christus der Schriften is dan toch gepredikt? Het geloof is toch door het gehoor en het gehoor door het gepredikte Woord van God? De inhoud van dit Woord is toch Jezus Christus en Dien gekruisigd?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kislev

Bericht door Kislev »

Er is in onze kringen een hoop getwijfel over zekerheid e.d.
kZou zeggen; begin eerst maar eens elke dag (een half uur) in de bijbel te lezen als de brief van God aan jou.
Ben er van overtuigd dat men dan snel de Christus der Schriften zal ontmoeten.

Maar ja, zoals een degelijke predikant het zei: 'dan zet je de mensen maar aan het werk'.
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
kZou zeggen; begin eerst maar eens elke dag (een half uur) in de bijbel te lezen als de brief van God aan jou.

Maar ja, zoals een degelijke predikant het zei: 'dan zet je de mensen maar aan het werk'.
Ik heb altijd gedacht dat ook in onze kringen het 'ora et labora' gold. Maar niet heus dus.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Daphne

Bericht door Daphne »

Oorspronkelijk gepost door Pim
geen zin in... :$ maar ik heb mn zegje gezegd iig :du:stu
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

uitprinten en morgen lezen. Heb je de hele dag de tijd!
Liever Turks dan Paaps
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
uitprinten en morgen lezen. Heb je de hele dag de tijd!
Je kunt beter de Bijbel lezen met elkaar. Daar leer je meer van ;)
Bijbelstudie is een ideaal middel. Om daar nou doordeweelse diensten voor te beleggen lijkt me wat raar. Bijbelkennis leren we op school en thuis (kinderbijbels)en natuurlijk ook in de kerk.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

OK. Dan loop je dus het risico dat je opmerking in het verband van dit artikel nergens op slaat.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Daphne

Bericht door Daphne »

OK. Dan loop je dus het risico dat je opmerking in het verband van dit artikel nergens op slaat.
klopt maar k heb mn zegje wel gezegd :thu
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Kislev

Ik heb altijd gedacht dat ook in onze kringen het 'ora et labora' gold. Maar niet heus dus.
Meer voor tijdelijke zaken.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie