stemmen op zondag?
- ndonselaar
- Contacteer:
Robert, ik hoop dat je inziet dat je nu een vergelijking maakt die volledig mank gaat.
Het gaat mij om de situatie van toen en de slappe houding van velen, ook toen.
Ik krijg het idee van vele mensen dat ze álles accepteren zolang ze maar niet moeten getuigen in de wereld. Dat gebeurt dan onder het mom van 'je moet geen haat oproepen', of andere slappe vergelijkingen. Een praktijkvoorbeeld is de PKN, maar ook het CDA in het verleden. Dat ik de PKN benoem betekent niet Robert dat ik een waardeoordeel wil uitspreken over de mensen binnen de PKN, wél over het gedachtegoed wat ten grondslag ligt aan deze PKN.
Het gaat mij om de situatie van toen en de slappe houding van velen, ook toen.
Ik krijg het idee van vele mensen dat ze álles accepteren zolang ze maar niet moeten getuigen in de wereld. Dat gebeurt dan onder het mom van 'je moet geen haat oproepen', of andere slappe vergelijkingen. Een praktijkvoorbeeld is de PKN, maar ook het CDA in het verleden. Dat ik de PKN benoem betekent niet Robert dat ik een waardeoordeel wil uitspreken over de mensen binnen de PKN, wél over het gedachtegoed wat ten grondslag ligt aan deze PKN.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik jouw posting vooral aangreep om te kunnen schrijven wat ik wilde 
Aan de ene kant verschuilen mensen zich achter een nauwgezet leven, aan de andere kant (mijn kant?) verschuilen mensen zich achter een zogenaamde vrijheid die geen christelijke vrijheid is.
De ene stemt wel op zondag, de ander stemt niet op zondag.
Maar welk van de twee staat op zaterdag op de markt?
Ik hoop beiden! Dan hebben ze het namelijk beiden voor de Heere gedaan!

Aan de ene kant verschuilen mensen zich achter een nauwgezet leven, aan de andere kant (mijn kant?) verschuilen mensen zich achter een zogenaamde vrijheid die geen christelijke vrijheid is.
De ene stemt wel op zondag, de ander stemt niet op zondag.
Maar welk van de twee staat op zaterdag op de markt?
Ik hoop beiden! Dan hebben ze het namelijk beiden voor de Heere gedaan!
Carpe Diem tamen Memento Mori
MB: Je reactie verbaast me: Heb in deze thread uitgelegd dat er wel andere mensen aan het werk zijn.
Over stemmen op zondag:
persoonlijk geen bezwaar echter goed dat er hier in Nederland (nog) rekening mee gehouden wordt dat mensen dit niet willen!
Ondergetekende werkt trouwens zelf (te) vaak op zon & feestdagen.
groet,
Nicolas
Over stemmen op zondag:
persoonlijk geen bezwaar echter goed dat er hier in Nederland (nog) rekening mee gehouden wordt dat mensen dit niet willen!
groet,
Nicolas
Verzorgend beroep?Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
MB: Je reactie verbaast me: Heb in deze thread uitgelegd dat er wel andere mensen aan het werk zijn.
Over stemmen op zondag:
groet,
Nicolas
Gezien de tijd van posten zou me dat niet verbazen.Oorspronkelijk gepost door Andre
Verzorgend beroep?
Maar inderdaad, het stemmen zelf, op zondag zou ik niet zo heel veel op tegen hebben. Tja, je moet toch een partij steunen, en als je dan thuis blijft.. schiet je er niks mee op...
Maar die stemmen moeten ook nog geteld worden, meestal beginnen ze daar 's avonds mee. Okee, tegenwoordig gaat het wel via computers, maar dit forum is ook niet voor niks op zondag dicht.
Mooi houden zo, op een doordeweekse dag, ruime tijden, dan kan iedereen stemmen!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Mijn menig is dat ik beslist niet ga stemmen op zondag. Er gebeurt al veel te veel op zondag wat niet nodig is. En het lijkt mij sterk dat de SGP dan wel mee zou doen als er op zondag stemmen is.
En kunnen we niet meer mee doen? jammer dan, voor de wereld zijn we dan afgeschreven maar gelukkig zijn we door de Heere nog niet afgeschreven. Hij zal Zijn Woord waar maken en Zijn Woord blijft bestaan tot in eeuwigheid
En kunnen we niet meer mee doen? jammer dan, voor de wereld zijn we dan afgeschreven maar gelukkig zijn we door de Heere nog niet afgeschreven. Hij zal Zijn Woord waar maken en Zijn Woord blijft bestaan tot in eeuwigheid
Nu we het er toch over hebben, als 'stemmen' dan gelijk staat aan 'werken' hebben we nog maar 1 Bijbeltekst nodig, namelijk die tekst dat de zondag gelijk is aan de sabbath....
Ennuh, zelfs als jullie die vinden (je weet het nooit met internet) kan je nog keurig gaan stemmen op zondagavond na zonsondergang! Dan is de zondag namelijk Bijbels voorbij...!
Ennuh, zelfs als jullie die vinden (je weet het nooit met internet) kan je nog keurig gaan stemmen op zondagavond na zonsondergang! Dan is de zondag namelijk Bijbels voorbij...!
Je gaat wel door hé, maar Robert, voor mij is de zondag 24 uur lang.Oorspronkelijk gepost door Robert
Nu we het er toch over hebben, als 'stemmen' dan gelijk staat aan 'werken' hebben we nog maar 1 Bijbeltekst nodig, namelijk die tekst dat de zondag gelijk is aan de sabbath....
De Bijbelse dag duurt van zonsondergang tot zonsondergang.
'Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de 1e dag'
Joden vieren de sabbath ook van vrijdagavond tot zaterdagavond. Dat is dus 24 uur.
Maar goed, "Bijbels" heeft natuurlijk geen betekenis als je volgens de traditie leeft
Dus:
- Bij zonsondergang zou je al mogen stemmen
- Maar eigenlijk mag dat al vanaf zaterdag bij zonsondergang. De sabbath is namelijk de zaterdag, en niet de zondag, zoals jullie weten.
'Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de 1e dag'
Joden vieren de sabbath ook van vrijdagavond tot zaterdagavond. Dat is dus 24 uur.
Maar goed, "Bijbels" heeft natuurlijk geen betekenis als je volgens de traditie leeft

Dus:
- Bij zonsondergang zou je al mogen stemmen
- Maar eigenlijk mag dat al vanaf zaterdag bij zonsondergang. De sabbath is namelijk de zaterdag, en niet de zondag, zoals jullie weten.
- ndonselaar
- Contacteer:
De discussie wordt technisch. Voor deze vragen raad ik iedereen enige rabijnse literatuur aan.
Het gaat erom wat het doel is van de zondag.
[Aangepast op 30/6/04 door ndonselaar]
Het gaat erom wat het doel is van de zondag.
[Aangepast op 30/6/04 door ndonselaar]
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Contacteer:
Maar de zondag is niet Zijn heilige dat.
Dat is de sabbath, en die loopt van vrijdagavond tot zaterdagavond. Bovendien is dat een gebod dat God aan Israel heeft gegeven en niet aan Nederland.
Maar goed, ik begrijp dat dat een andere discussie is.
Dus haal ik de woorden van Jezus aan: "De zondag (sabbath) is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath"
Stemmen is mijns inziens geen inbreuk op rust, je zou uit de kerk even langs kunnen lopen. Dus zelfs als je vindt dat de sabbath van israel naar nederland is gegaan en van vrijdagavond-zaterdagavond naar zondag hele dag, dan nog vind ik dat je gewoon kunt stemmen op zondag.
Anders wordt het een aren-plukken discussie.
Dat is de sabbath, en die loopt van vrijdagavond tot zaterdagavond. Bovendien is dat een gebod dat God aan Israel heeft gegeven en niet aan Nederland.
Maar goed, ik begrijp dat dat een andere discussie is.
Dus haal ik de woorden van Jezus aan: "De zondag (sabbath) is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath"
Stemmen is mijns inziens geen inbreuk op rust, je zou uit de kerk even langs kunnen lopen. Dus zelfs als je vindt dat de sabbath van israel naar nederland is gegaan en van vrijdagavond-zaterdagavond naar zondag hele dag, dan nog vind ik dat je gewoon kunt stemmen op zondag.
Anders wordt het een aren-plukken discussie.