Brochure "Ben ik wel uitverkoren?"

Panny

Re: Brochure "Ben ik wel uitverkoren?" (uit: Daarvan zegt)

Bericht door Panny »

-DIA- schreef: Wie het beter weet dan onze godgeleerde, godvrezende vaderen, staat wel hoog met zichzelf en mag zichzelf wel onderzoeken!
Je ziet, dat het mensenhart door de jaren heen niet is veranderd, maar dat God ook niet veranderd.
Wordt binnen de GerGem in Ned dan wel op dezelfde manier gepreekt zoals 'onze godvrezende vaderen' dat deden?
Maar dat is een andere discussie...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef: Wie het beter weet dan onze godgeleerde, godvrezende vaderen, staat wel hoog met zichzelf en mag zichzelf wel onderzoeken!
Je ziet, dat het mensenhart door de jaren heen niet is veranderd, maar dat God ook niet veranderd.
Wordt binnen de GerGem in Ned dan wel op dezelfde manier gepreekt zoals 'onze godvrezende vaderen' dat deden?
Maar dat is een andere discussie...
Als je een afwijken weet te noemen mag je dat doen. Daarmee hebben we het dan niet alleen over de GGiN natuurlijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

Laten we het houden op interpretatieverschillen, die zijn er wel degelijk.
Lees "afwachten of verwachten" maar, of "wedergeboorte of schijngeboorte" maar.
Ook de oudvaders waren daarin niet volledig eensggezind als je Comrie vergelijkt met anderen, en mijns inziens hoeft dat ook niet, maar heden ten dage wordt er wel anders gepreekt als sommige godvrezende vaderen, lees de oude topics maar eens terug over deze onderwerpen, maar nogmaals, dat hoeft niet uit te maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Lees "afwachten of verwachten" maar, of "wedergeboorte of schijngeboorte" maar.
Hm, dat zijn wel twee dubieuze leestips.
Dan zou ik eerder als leestip Van der Groe of Brakel geven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dan is hier het slotartikel van ds. J.M.D. de Heer uit DE SAAMBINDER:

Ben ik wel uitverkoren?
3.

De brochure “ben ik wel uitverkoren?” is bedoeld om geestelijk leiding te geven. Dat heeft onze tijd nodig. Die leiding moet evenwichtig zijn. Dit is een hoge opdracht, waarvan Gods knechten niet zomaar durven zeggen dat ze hem zonder gebrek hebben uitgevoerd. Ze zijn er wel op aanspreekbaar. Dat geldt ook voor de brochure “Ben ik wel uitverkoren?”
We willen in dit slotartikel nog iets schrijven over de inhoud van de brochure. Opnieuw valt op waarover NIET wordt geschreven. In de jongereneditie (die de laatste tijd breed is verspreid, ook buiten Zeeland, zo werd me duidelijk) wordt namelijk niet één keer gesproken over het werk van de Heilige Geest. Er wordt opgeroepen tot bekering en geloof. Dat is bijbels. Maar kan er evenwichtig over bekering en geloof worden geschreven zonder op het werk van de Heilige Geest in te gaan? Wij menen: Nee. De Geest is het Die het geestelijke leven schenkt (HC antw. 65). Het is ook ondenkbaar om over het aannemen van de Heere Jezus te schrijven zonder het werk van de Heilige Geest (1 Kor. 12:3). Daarom is het zwijgen over de Heilige Geest een fout die grote gevolgen heeft.

RODE DRAAD
Ik ben bang dat we hier op een probleem stuiten dat de hele brochure als een zuurdesem doortrekt. De rode draad luidt: God wil niet liever dan dat iedereen tot bekering komt. Daarom biedt Hij Zijn Zoon aan als een kostbaar geschenk. Het enige dat God van ons vraagt is dat wij die gave in geloof accepteren.
Als God dit vraagt, dan geeft Hij ons ook de kracht om dit te doen. Geloven betekent dat je erop vertrouwt dat Jezus voor de zonden stierf. Je moet jezelf daarom aan Hem overgeven.
“Dat klinkt misschien eng” , zo lees ik dan, “maar bedenk wel dat Hij de beste persoon op de hele wereld is aan Wie jij jezelf kunt overgeven”.

Wellicht zegt iemand: Wat is hier mis mee? In dat geval kan ik begrijpen dat de brochure welkom is. Maar, dan schat ik ook in dat u of jij erg weinig leest in de geschriften van het voorgeslacht. En, dat een eerlijke prediking van zonde en genade, dood en leven op weerstand stuit. Dat is een weerstand die in onze tijd soms best groot is, ook binnen onze gemeenten.

BESLISSEND PUNT
Wordt in de prediking de verantwoordelijkheid bij de mens gelegd? Ten volle. Dat is in onze gemeenten ook altijd benadrukt. Denk aan de leeruitspraken van de Generale Synode van 1931. Overigens begint die verantwoordelijkheid niet bij het horen van de Evangelieprediking. We zijn allereerst verantwoordelijk omdat we goed en naar Gods beeld zijn geschapen. God eist Zijn beeld terug! Daarom mag de zondeval nooit verzwegen worden, zoals de brochure wel doet. We zijn gehouden aan Gods wet, al kunnen wij die niet meer gehoorzamen. We staan schuldig als we de nodiging van het Evangelie naast ons neerleggen en onbekeerd verder leven.
Het prediken van de verantwoordelijkheid is dus een Bijbelse zaak. Maar, en daar komt het beslissende punt, het zaligmaken van zondaren is helemaal het werk van de drie-enige God. Daarin is Hij niet afhankelijk van de mens en zijn keuzes. ’t Zou er erg donker uitzien als de zaak er zo voorstond.

Toch ligt in de brochure alle nadruk op de keuze die de mens zelf maakt. We stuiten hier op een punt dat in de evangelische kringen ronduit geleerd wordt, en in reformatorische kringen meer en meer wordt gehoord. De zaligheid is genade, maar je moet er wel voor kiezen.
De brochure gebruikt dan een voorbeeld van een mijnramp in Chili in het jaar 2010. In de mijnschacht werd een kooi neergelaten om de mijnwerkers te redden. Dat was een bijzondere inspanning! Maar, de mijnwerkers moeten wel zelf instappen. Dat deden ze ook.
Dit voorbeeld wordt vervolgens toegepast op het zaligmaken van zondaren. Dat is veelzeggend. Natuurlijk wilden de mijnwerkers graag instappen! Maar wil de mens graag zalig worden? In de Dordtse Leerregels lezen we dat onze wil dood, boos, onwillig en wederspannig is (DL, III/IV, 11).
Opnieuw wreekt zich het verzwijgen van de zondeval en de doodstaat van de mens. Alleen dan kan het voorbeeld van de mijnwerkers worden toegepast op het zalig maken van zondaren. Zaligworden komt dan binnen het bereik van de wil van de mens te liggen. Dat is aantrekkelijk! Maar, zo moeten we zeggen, ook misleidend,

GEHOLPEN
Helaas, we moeten concluderen dat de brochure “Ben ik wel uitverkoren?” een mislukte poging is om een evenwichtige boodschap te verspreiden. Ik vrees dat een beredeneerde godsdienst veel ruimte krijgt met zo’n brochure, alle goede bedoelingen ten spijt. Ik ben ervan overtuigd dat ds. Kersten het zestig jaar geleden juist zag, toen hij schreef: ‘En velen, die zich nog wel gereformeerd noemen, schijnen in de praktijk zeer tot de remonstranten over te hellen. Er is onder hen niets algemener dan de roep: Ge moet in Jezus geloven. Hij is voor zondaren gestorven en ge moet Hem aannemen’.

Is een verslagene van geest met zo’n Evangelie geholpen? Begeert een arme zondaar een Evangelie dat zwijgt over de zondeval en de doodstaat van de mens? Nee, maar wel verlangt hij naar een boodschap die het wonder verklaard van een Zaligmaker van verdienste én van toepassing. Dat geeft verwachting, omdat God een God is van volkomen zaligheid.

(wordt vervolgd)

Middelburg, ds. J.M.D. de Heer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Door het ontvangen van een ban heb ik de serie artikelen over "Ben ik wel uitverkoren?" uit
DWS afgebroken.
Nu ik de grote en schokkende uitwerking zie van de Jij-daar-beweging lijkt het me niet verkeerd
om er toch wat van te lezen.
Ik zal het maar vragen: Heeft nog iemand belangstelling voor het lezen van de vervolgartikelen
over genoemde brochure? Dan wil ik ze alsnog wel plaatsen. Ja of nee?
Cremar

Bericht door Cremar »

Kan niet zeggen dat ik er om zit te springen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:Kan niet zeggen dat ik er om zit te springen.
Omdat ze te helder zijn of te vaag?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Cremar schreef:Kan niet zeggen dat ik er om zit te springen.
Omdat ze te helder zijn of te vaag?
PS Ik voel een ongezonde sfeer op het forum. Voelen meerdere dat?
DDD

Bericht door DDD »

Ja, maar dan anders.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ja, maar dan anders.
Moet ik stil zijn? Zou dat helpen? En geen artikelen plaatsen over "ben ik wel uitverkoren?"
Eerlijk en ronduit. Eerlijk duurt het langst toch?
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Iedereen moet op dit forum kunnen meepraten. Maar ik vind sommige onderdelen van jouw betogen wel eens ongezond. Dat mag toch? Het is niet onaardig bedoeld. En als je je mond houdt leer je ook niets bij en leer ik ook niets over wat jij vindt.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ja, maar dan anders.
Moet ik stil zijn? Zou dat helpen? En geen artikelen plaatsen over "ben ik wel uitverkoren?"
Eerlijk en ronduit. Eerlijk duurt het langst toch?
Plaats ze maar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Tiberius schreef:
ejvl schreef:Lees "afwachten of verwachten" maar, of "wedergeboorte of schijngeboorte" maar.
Waarom is "wedergeboorte of schijngeboorte" een dubieuze leestip? :quoi
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrik de 3de schreef:
Tiberius schreef:
Waarom is "wedergeboorte of schijngeboorte" een dubieuze leestip? :quoi
Ik denk vanwege de negatieve ontvangst in het kerkelijk orgaan van de GG.
Plaats reactie