Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

ejvl schreef:
Peregrina schreef:@ ejvl
Enerzijds denk ik dat zulke mensen diep in hun hart wel weten hoe het ligt.
Anderzijds: 'het geschiedt niet in een hoek' (áls je dat al wilt toepassen op Gods genadewerk) is niet op iedereen zo duidelijk van toepassing. Als je bijvoorbeeld van kindsaf de Heere vreest, kan het ontzettend moeilijk zijn om te onderscheiden of het wel echt een werk van Gods Geest is.
Ik blijf ervan overtuigd dat men dit heel goed weet.
Ooit een moeder meegemaakt die ongemerkt een kind gebaard heeft? @refo, dat bedoel ik ook met dat het niet in een hoek geschiedt.
En als het iemand mag zijn die van kinds af aan de Heere vreest is het ook duidelijk, namelijk uit de vruchten van geloof en bekering. Ongemerkt een kind van God zijn, ongemerkt wedergeboren zijn, is mijns inziens echt onmogelijk.

@refo:
Alle menselijke kenmerken kunnen we wel wegdoen, dat heeft geen enkele waarde.
Het gaat er maar om of iemand mag belijden te geloven in Jezus Christus, daar gaat het om.
Metaforen gaan altijd ergens mank. Er zijn wel degelijk moeders die onwetend een kind gebaard hebben. Sommigen leefden niet meer.

De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.

krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.

En geloof levert die zekerheid. je kunt niet je geloof afleiden aan een verzekerd gevoel. Omdat dat dat gevoel zo bedrieglijk is.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

Peregrina schreef:@ ejvl
Ooit een geboren kind gezien dat leefde, maar nog niet wist dat het kind was?

@ lien75
Je vraagt "nogmaals" om voorbeelden.
In de eerste plaats: je stelt nu een andere vraag dan de eerste ("Waar in het Woord vind je dat verspreiden en verdedigen zekerheid geeft?"), dus van "nogmaals" is geen sprake.
In de tweede plaats: de voorbeelden die je vraagt, zal ik niet aanwijzen. Want ik wil geloof en zekerheid niet uit elkaar trekken. Met je betoog daarover ben ik het eens: In het geloof is geen onzekerheid. Maar in de gelovige kan wel onzekerheid zijn.
Eerste plaats; Je hebt gelijk, het is een andere vraag.
Maar je kan dus geen voorbeelden uit de Bijbel geven waar verspreiden en verdedigen zekerheid dat is waar geloof geeft?

Tweede plaats; OK dan zijn we het er ook over eens dat een ouderling moet weten vrijgesproken te zijn? Dus dat hij ondank alles nochtans kan zeggen?

En 'n.a.v je reactie op ejvl. Geloof jij dus dat iemand wedergeboren kan zijn, zonder het te weten?
Wil jij als dat zo is, dat onderbouwen vanuit de Schrift?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

refo schreef:
ejvl schreef:
Peregrina schreef:@ ejvl
Enerzijds denk ik dat zulke mensen diep in hun hart wel weten hoe het ligt.
Anderzijds: 'het geschiedt niet in een hoek' (áls je dat al wilt toepassen op Gods genadewerk) is niet op iedereen zo duidelijk van toepassing. Als je bijvoorbeeld van kindsaf de Heere vreest, kan het ontzettend moeilijk zijn om te onderscheiden of het wel echt een werk van Gods Geest is.
Ik blijf ervan overtuigd dat men dit heel goed weet.
Ooit een moeder meegemaakt die ongemerkt een kind gebaard heeft? @refo, dat bedoel ik ook met dat het niet in een hoek geschiedt.
En als het iemand mag zijn die van kinds af aan de Heere vreest is het ook duidelijk, namelijk uit de vruchten van geloof en bekering. Ongemerkt een kind van God zijn, ongemerkt wedergeboren zijn, is mijns inziens echt onmogelijk.

@refo:
Alle menselijke kenmerken kunnen we wel wegdoen, dat heeft geen enkele waarde.
Het gaat er maar om of iemand mag belijden te geloven in Jezus Christus, daar gaat het om.
Metaforen gaan altijd ergens mank. Er zijn wel degelijk moeders die onwetend een kind gebaard hebben. Sommigen leefden niet meer.

De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God.

Nee? Zolang Hij nog niet je persoonlijke Zaligmaker is, leef je zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend.
Nee ze hebben Hem niet gediend, maar een eigen gemaakte God hebben zij gediend. Zolang Hij niet hun persoonlijke Zaligmaker is. Wanneer Hij dat wel voor hen is, is daar ook die zekerheid, en kennen ze Hem door een waar geloof
En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.

En zou Timotheüs het niet geweten hebben? Ja er zijn er die van jongst af aan de Heere dienen en Hem kennen. Maar die weten wel degelijk dat Hij hun persoonlijke Zaligmaker wil zijn. Het geloof zonder zekerheid kent dat niet. Kennen wij die vraag niet die daar op de pinksterdag gesteld werd? Wanneer we beseffen voor eeuwig verloren te zijn, de doodstraf te verdienen, terecht komt die vraag hoor.

krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.

Had ook gekund... Die zondag. Wbt verbondsautomatisme dat is volgens mij wat anders. Nl dat je zalig wordt als je gedoopt ben.

En geloof levert die zekerheid. je kunt niet je geloof afleiden aan een verzekerd gevoel. Omdat dat dat gevoel zo bedrieglijk is.
Klopt, daarom zei ik ook dat de zekerheid in de Hemel ligt
Laatst gewijzigd door Sheba op 04 jun 2014, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Metaforen gaan altijd ergens mank. Er zijn wel degelijk moeders die onwetend een kind gebaard hebben. Sommigen leefden niet meer.

De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
Nou, die Joden en Jodengenoten hadden wel degelijk van Jezus gehoord!
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.
Voor de tweede generatie is hetzelfde nodig als voor de eerste. Je kunt vanaf je geboorte in de zonneschijn wandelen, maar wat als je blind bent?
krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.
Inderdaad, in Zondag 23 hebben we de essentie van het geloof. En als je dat mag verstaan, mag léren verstaan, dan gaat het licht in je ziel op. De zon van het Evangelie schijnt nu ook in jouw hart!
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door ejvl »

refo schreef: De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.

krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.

En geloof levert die zekerheid. je kunt niet je geloof afleiden aan een verzekerd gevoel. Omdat dat dat gevoel zo bedrieglijk is.
Goed verhaal.
Het is waar dat een bekering vanuit "de wereld" anders kan verlopen.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat, ook als met zeer godsdienstig opgevoed is, wel weet of men God kent of niet, mits de bekering van de eerste generatie met al z'n kenmerken niet als voorwaarde gesteld wordt. Dan blijft het donker.
Maar gewoon de bijbelse waarheid, wat moet ik doen? Geloof in de Heere Jezus Christus, door God en in God.
En het zal uit de vruchten blijken. En als iemand zegt in God te geloven, hebben wij dat voor waar aan te nemen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:Goed verhaal.
Het is helemaal geen goed verhaal. Het is hét aloude verhaal, waarmee de bevindelijk-gereformeerde waarheid in een hoek wordt gezet en het niet-bevindelijke tot waarheid wordt verheven.
Het is exact dezelfde kritiek als die Hofman c.s. in de jaren 70 op de prediking van ds. Van Gelder hadden. Toen was de nieuwe generatie ook al zo 'anders' dan de voorgaande...
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:Goed verhaal.
Het is helemaal geen goed verhaal.
Ik doelde op dit stukje:
refo schreef: maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.
Dat is best iets om over na te denken, voor mijzelf dan in ieder geval.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

Dat van de tweede generatie is gewoon onzin! Ieder mens moet wederom geboren worden. Van welke generatie dan ook. En of je nu kerkmens of heiden ben... En ieder kind van God weet ook of hij of zij wedergeboren is. En zal erkennen dat het leven voor de wedergeboorte een leven zonder God was. Op zijn hoogst een leven met een zelfbedachte God. Maar dat is geen God.

En dat er noodzakelijk iets moet gebeuren is waarheid. Dat het zelden gebeurt niet. In de hemel zal een schare zijn die niemand tellen kan!

En ieder mens dat wederom geboren is heeft geroepen om genade. Of zij nu jong waren of oud!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Metaforen gaan altijd ergens mank. Er zijn wel degelijk moeders die onwetend een kind gebaard hebben. Sommigen leefden niet meer.

De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
Nou, die Joden en Jodengenoten hadden wel degelijk van Jezus gehoord!
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.
Voor de tweede generatie is hetzelfde nodig als voor de eerste. Je kunt vanaf je geboorte in de zonneschijn wandelen, maar wat als je blind bent?
krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.
Inderdaad, in Zondag 23 hebben we de essentie van het geloof. En als je dat mag verstaan, mag léren verstaan, dan gaat het licht in je ziel op. De zon van het Evangelie schijnt nu ook in jouw hart!
Ook nu ben ik het helemaal eens met Posthoorn. In onze kerken zitten doorgaans alleen mensen die van jongs af met de Schrift bekend zijn, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten. Een predikant zou dan alleen nog moeten vertellen dat ze al wedergeboren zijn en hoe ze daarna met Christus moeten wandelen?

Juist tegen Nicodemus, die ook de Wet en de profeten goed kende, zei de Heere Jezus dat hij wederomgeboren moest worden. Dat betekende niet dat hij er achter moest komen dat Jezus van Nazareth de beloofde Messias was, althans niet alleen dat.

Want die ontdekking moesten de discipelen ook doen, en Simeon en "allen die de vertroosting van Israël verwachtten". Deze laatsten waren op dat moment al wedergeboren en geloofden in de komende Christus. Dat is bij hen veranderd in het geloof in de gekomen Christus, maar dat noem je niet de wedergeboorte.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik schrik toch wel heel erg van het feit dat een extreem grote gereformeerde gemeente als Rijssen niet eens kan voorzien in een voldoende aantal kerkenraadsleden en nog vervelender dat daardoor de pastorale zorg in de knel komt. Ik vind dit diep bedroevend.

In zo'n crisis situatie mag er wel eens kritisch gekeken worden naar de heersende cultuur en de prediking.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Cremar »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik schrik toch wel heel erg van het feit dat een extreem grote gereformeerde gemeente als Rijssen niet eens kan voorzien in een voldoende aantal kerkenraadsleden en nog vervelender dat daardoor de pastorale zorg in de knel komt. Ik vind dit diep bedroevend.

In zo'n crisis situatie mag er wel eens kritisch gekeken worden naar de heersende cultuur en de prediking.
Ja, dat is inderdaad erg. En dat moet ook veranderd worden. Daarom pleit ik voor een pastoraalmedewerker die veel werk uit handen kan nemen. Maar de kerkenraad verwerpt dit idee want het past niet bij de Rijssense cultuur. Dan kun je je afvragen of die 'Rijssense cultuur' niet ziekelijk is. De pastorale zorg is zo veel dat dit niet ten goede komt aan de prediking. Naar mijns inziens is het voorbereiden van de preek de belangrijkste taak van een dominee, zodat hij elke zondag een goed doorwrochte prediking brengt.

De verhouding tussen 'avondmaal gangers' en het ledenaantal is om te huilen. Respectievelijk 80/2760. Dit getuigd van een grote geesteloosheid of een verkeerde prediking zoals DDD al aanhaalde.
Mannetje
Berichten: 7898
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Mannetje »

Of van een volksaard/cultuur waarbij het Avondmaal niet op de rechte waarde wordt geschat...
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:Goed verhaal.
Het is helemaal geen goed verhaal.
Ik doelde op dit stukje:
refo schreef: maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.
Dat is best iets om over na te denken, voor mijzelf dan in ieder geval.
Laat je niet meenemen door dit soort gedachtegangen. Het is de doodssteek voor een gemeente.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Bert Mulder »

Cremar schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Ik schrik toch wel heel erg van het feit dat een extreem grote gereformeerde gemeente als Rijssen niet eens kan voorzien in een voldoende aantal kerkenraadsleden en nog vervelender dat daardoor de pastorale zorg in de knel komt. Ik vind dit diep bedroevend.

In zo'n crisis situatie mag er wel eens kritisch gekeken worden naar de heersende cultuur en de prediking.
Ja, dat is inderdaad erg. En dat moet ook veranderd worden. Daarom pleit ik voor een pastoraalmedewerker die veel werk uit handen kan nemen. Maar de kerkenraad verwerpt dit idee want het past niet bij de Rijssense cultuur. Dan kun je je afvragen of die 'Rijssense cultuur' niet ziekelijk is. De pastorale zorg is zo veel dat dit niet ten goede komt aan de prediking. Naar mijns inziens is het voorbereiden van de preek de belangrijkste taak van een dominee, zodat hij elke zondag een goed doorwrochte prediking brengt.

De verhouding tussen 'avondmaal gangers' en het ledenaantal is om te huilen. Respectievelijk 80/2760. Dit getuigd van een grote geesteloosheid of een verkeerde prediking zoals DDD al aanhaalde.
Lees nergens in de Schrift van het ambt 'pastoraal medewerker'. Verder, als iemand daar de juiste gaven voor heeft, kan hij ook tot een ambt beroepen worden.

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Julian Brasser »

Jezus ziet graag bij de mensen die Hem aangenomen hebben: volharding in het met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus volgen:
- afleggen: woede, gemeenheid, schandelijke taal
- aandoen: vriendelijkheid, nederigheid en geduld

Daar komen geen hoogdravende 'scheuringen' van :)

---knip--- Geen Youtube aub
Plaats reactie