Metaforen gaan altijd ergens mank. Er zijn wel degelijk moeders die onwetend een kind gebaard hebben. Sommigen leefden niet meer.ejvl schreef:Ik blijf ervan overtuigd dat men dit heel goed weet.Peregrina schreef:@ ejvl
Enerzijds denk ik dat zulke mensen diep in hun hart wel weten hoe het ligt.
Anderzijds: 'het geschiedt niet in een hoek' (áls je dat al wilt toepassen op Gods genadewerk) is niet op iedereen zo duidelijk van toepassing. Als je bijvoorbeeld van kindsaf de Heere vreest, kan het ontzettend moeilijk zijn om te onderscheiden of het wel echt een werk van Gods Geest is.
Ooit een moeder meegemaakt die ongemerkt een kind gebaard heeft? @refo, dat bedoel ik ook met dat het niet in een hoek geschiedt.
En als het iemand mag zijn die van kinds af aan de Heere vreest is het ook duidelijk, namelijk uit de vruchten van geloof en bekering. Ongemerkt een kind van God zijn, ongemerkt wedergeboren zijn, is mijns inziens echt onmogelijk.
@refo:
Alle menselijke kenmerken kunnen we wel wegdoen, dat heeft geen enkele waarde.
Het gaat er maar om of iemand mag belijden te geloven in Jezus Christus, daar gaat het om.
De metafoor 'wedergeboorte' gaat ook niet zozeer over het baren, maar over de verandering van de boreling. Die was er eerst niet en nu wel, hoewel alles er nig eender uitziet.
Dat merkt een mens zelf natuurlijk. maar WAT dan? Eerst had ik nog nooit van Christus gehoord (zie de Pinksterlingen) en aan het eind van de ochtend wel en geloofden ze. Voorwaar een geboorte.
maar hoe zit het met de 2e generatie? Dat is altijd een probleem. Die kunnen nooit verhalen van een leven zonder God. Hij was er altijdm ze hebben Hem altijd gediend. En nu moet er noodzakelijk 'wat gebeuren wil het wel zijn'. En dat nu gebeurt zelden. Althans zelden op de manier van de eerste generatie. Ze hebben nooit geroepen: wat moeten we doen?? Want ze weten dat van jongsaf.
krijg je vervolgens weer het verwijt van verbondsautoamtisme en het kringetje is weer rond. Iedereen heeft altijd gelijk.
Als je persé de HC wilt aanhalen neem dan zondag 23. Eigenlijk zie ik niets, ja alles spreekt het tegen way ik zie. TYoch ben ik voor God rechtvaardig.
En geloof levert die zekerheid. je kunt niet je geloof afleiden aan een verzekerd gevoel. Omdat dat dat gevoel zo bedrieglijk is.