Weblog Jan Marijnissen over christenen. Oordeel zelf.

Plaats reactie
Breekijzertje

Weblog Jan Marijnissen over christenen. Oordeel zelf.

Bericht door Breekijzertje »

http://www.janmarijnissen.nl/weblog/ind ... 5#comments

Een 'breekje' van Breekijzertje

[Aangepast op 16/6/04 door Breekijzertje]
Robert

Bericht door Robert »

Gelukkig dat het licht nog schijnt!

Ennuh, voor de anti-eo'ers hier: je ziet het, je bent in goed gezelschap. De meeste niet-christenen hebben ook een hekel aan de EO. En wat komen ze met inteligente argumenten.... :!

NB: ik heb het niet over JM maar over de reacties die er onder staan.

Edit: formulering aangepast ivm misverstanden die ontstonden.

[Aangepast op 17-6-2004 door Robert]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Gelukkig dat het licht nog schijnt!

Ennuh, voor de anti-eo'ers hier: je ziet het, je bent in goed gezelschap. De meeste niet-christenen hebben ook een hekel aan de EO en komen ook al met van die inteligente argumenten!
Heb jij enig idee tegen wie je hier op OSW regelmatig tekeer gaat?

Ik heb zelf helemaal geen hekel aan de EO. Ik krijg een hekel aan jouw manier van trappen naar mensen die de praktijken van de EO niet kunnen rijmen met hun geloofsleven.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Daphne

Bericht door Daphne »

Ik ken er ook een aantal en ik vind ze, over het algemeen, mensen waar je een goed gesprek mee kan hebben. Bovendien hebben ze veel respect voor anderen, en zijn ze naar mijn mening een voorbeeld voor andere gelovigen.

@ Theo: ik weet zeker dat er ook een hoop moslims zijn die je kan vergelijken met de EO-jongeren, al zullen ze er weliswaar in mindere mate zijn. Maar ik zou het wel erg goed vinden als moslimjongeren ook eens dergelijke evenementen gaan organiseren.

Commentaar door Daniël O. — 12 Juni 2004 @ 19.50 uur

het bovengenoemde moest ik erg om lachen.... "Ik ken er ook een aantal en ik vind ze, over het algemeen, mensen waar je een goed gesprek mee kan hebben. "
"een aantal mensen".... :,:,:,:,:,:,

Ach k vind t koeie poep wat er allemaal aan reacties staat! :D
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik vind het droevig hoe we hier als Christen op anderen overkomen!! Het heeft iets van " ach laat ze spelen' en "ze doen niemand kwaad" . Is dat het beeld dat je wilt dat ze van ons hebben?? Het maakt me niet blij!!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Robert

Bericht door Robert »

Rens: dat staat in de reacties. Op het verhaal van JM schreef ik: "Gelukkig dat het licht nog schijnt", ik was daar idd niet zo duidelijk over.

Pim: Het spijt me dat ik hier heel hard door geraakt wordt. Als ik op seculiere forums kom wordt de EO keihard aangevallen, en op refo forums ook. Dat merkte ik op. Dat is geen trap na, zo is het toch? Er zijn hier toch mensen die EO voor 'eeuwige ondergang' vinden staan.
Heb jij enig idee tegen wie je hier op OSW regelmatig tekeer gaat?
Ik heb het doel christenen die constant andere christenen afgeven te critiseren, met dit soort uitspraken.

Maar je "heb je enig idee tegen wie...." klinkt alsof er meer achter zit......... vertel het maar.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Robert

Pim: Het spijt me dat ik hier heel hard door geraakt wordt. Als ik op seculiere forums kom wordt de EO keihard aangevallen, en op refo forums ook. Dat merkte ik op. Dat is geen trap na, zo is het toch? Er zijn hier toch mensen die EO voor 'eeuwige ondergang' vinden staan.
Door alle kritiek op de EO af te doen als van die intelligente argumenten geef je aan niet meer inhoudelijk over de zaken te kunnen praten. Of dat aan jou ligt of aan de mensen die kritiek hebben op de EO weet ik niet, maar zeg dan gewoon niks.
Ik heb het doel christenen die constant andere christenen afgeven te critiseren, met dit soort uitspraken.
Jij geeft op Christenen af die afgeven op een groep voor wie jij sympathie hebt?! De pot verwijt de ketel dus dat'ie zwart ziet!
Maar je "heb je enig idee tegen wie...." klinkt alsof er meer achter zit......... vertel het maar.
Tegen mede-Christenen die, hoop ik voor je, ooit met je samen juichen voor Gods troon. Mensen die EO Eeuwige Ondergang noemen zullen hierover verantwoording af moeten leggen, jij doet echter precies hetzelfde tegen over deze mensen, dat weegt derhalve net zo zwaar op 'jouw rekening'.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Robert

Bericht door Robert »

Pim, ik bedoelde met 'die inteligente kritiek' vooral de mensen die daar op JM reageerde. Ik begrijp dat mijn zinsopbouw anders suggereerde.
Jij geeft op Christenen af die afgeven op een groep voor wie jij sympathie hebt?! De pot verwijt de ketel dus dat'ie zwart ziet!
Nee, ik geef af op het handelen van christenen.
En als ze bij de EO 'zwarte kousen' zouden gaan afmaken zou ik daar zeker op reageren. Je hebt geen idee hoe vaak ik het voor "refo's" opneem tussen de evo's.
Mijn stelling is dat we veel van elkaar kunnen leren.
Tegen mede-Christenen die, hoop ik voor je, ooit met je samen juichen voor Gods troon.
Daarom bekritiseer ik ook niet de mensen an sich, nog het evangelie dat ze geloven. Ik bekritiseer het gedrag, het altijd maar 'inhakken' op de EO.
Er is een wezenlijk verschil tussen:

- Persoon A: EO = eeuwige ondergang
en
- Persoon B: Dat je dat zegt is echt niet toelaatbaar
Mensen die EO Eeuwige Ondergang noemen zullen hierover verantwoording af moeten leggen, jij doet echter precies hetzelfde tegen over deze mensen, dat weegt derhalve net zo zwaar op 'jouw rekening'.
Ik ben bereid verantwoording af te leggen voor het elkaar scherp houden. Voor zover ik weet heb ik nog nooit het hart van mensen veroordeeld of hun 'vormen' afgemaakt.
Kritiek op vormen is wat mij betreft altijd mogelijk. MEnsen die zeggen dat ze de 'gitaren op de jongerendag niet vinden kunnen' krijgen van mij alle ruimte.

Trouwens, ik zal ongetwijfeld ook te ver zijn gegaan daarin.
Daar mogen jullie mij dan op wijzen.
We moeten elkaar scherp houden, maar niet het hart veroordelen.
Robert

Bericht door Robert »

Of gewoon anders gezegd: de kritiek die jij mij nu geeft vind ik goed en acceptabel, en niet te vergelijken met het "EO = ...."

Of je gelijk hebt is een tweede ;)
Plaats reactie