Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

GGBeroopingswerk schreef:We geloven dat God in de bekering van vijanden Gods, vrienden en kinderen Gods maakt. Dus dat iedereen die onbekeerd is, een vijand van God is. (Of de doodstaat moet minder zwart zijn, dan de eerste zin suggereert)

Betekent alleen dat we met onbekeerde kerkenraadsleden tegen God zeggen: We hebben Uw vijanden tot leiders in Uw kerk gemaakt, want anders kwam Uw kerk leiding tekort!

Anderzijds: Judas was ook een door Jezus Zelf geroepen dienstknecht.
Heb begrepen dat de Heere ons daarmee heeft willen laten zien dat in de meest intieme kring van mensen om Christus heen ook vijanden kunnen zitten. Dat maakt dus ook dat we ook al zegt een ouderling of een dominee iets we het altijd moeten blijven toetsen aan het Woord van God. Maar dat maakt niet de weg vrij om als je geen genade kent het ambt te aanvaarden!
Mannetje
Berichten: 7899
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Mannetje »

Het maakt ook duidelijk dat wij het hart van mensen ten diepste niet kunnen toetsen. De medediscipelen hadden geen idee dat Judas er eigenlijk niet bij hoorde, ondanks aanwijzingen van de Heere Jezus.

Als er kandidaten gezocht moeten worden voor de kerkenraad, dan zal men dus ook niet moeten proberen het diepst van het hart te proeven. Men moet kijken naar wat voor ogen is, meer kan een mens niet.
Je zou een lijstje kunnen maken:
- Geeft iemand in zijn leven blijken van een leven met de Heere
- Is iemand zuiver in leer en leven
- Heeft iemand gaven die passen bij het ambt (hoewel... bij een broeder die kandidaat stond dacht ik dat dat wat afwezig was. Ik had niet op hem gestemd, maar hij werd wel verkozen. Bij zijn aanvaarding van het ambt mocht ik in hem een van God geroepene zien. En in de praktijk blijkt duidelijk dat hij dat is.)
-
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

handelingen 6:
Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
Titus 1 vers 6-14
6 Indien iemand onberispelijk is, ener vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn.
7 Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een huisverzorger Gods, niet eigenzinnig, niet genegen tot toornigheid, niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker;
8 Maar die gaarne herbergt, die de goeden liefheeft, matig, rechtvaardig, heilig, kuis;
9 Die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen.
10 Want er zijn ook vele ongeregelden, ijdelheidsprekers en verleiders van zinnen, inzonderheid die uit de besnijdenis zijn;
11 Welken men moet den mond stoppen, die gehele huizen verkeren, lerende wat niet behoort, om vuil gewins wil.
12 Een uit hen, zijnde hun eigen profeet, heeft gezegd: De Kretensen zijn altijd leugenachtig, kwade beesten, luie buiken.
13 Deze getuigenis is waar. Daarom bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof.
14 En zich niet begeven tot Joodse fabelen, en geboden der mensen, die hen van de waarheid afkeren.
Iemand die niet weet of hij Genade ontvangen heeft, heeft niet het Woord in geloof ontvangen. (gewerkt door de Geest) En kent dan ook het Woord niet vanuit het hart. En kan dan niet de gezonde leer verspreiden en tegensprekers tegenspreken.
En ja we zijn geen hartenkenners. Dat is ook iets tussen de betreffende persoon en de Heere.
Maar zitten blijven bij het Avondmaal geeft niet het juiste getuigenis af. Zo ook als we het allemaal niet zo weten. Of als dat zelfs het kenmerk van het ware wordt. En iedere man die geroepen wordt tot het ambt heeft zich hierop te onderzoeken.
Maar als gemeenteleden namen mogen aandragen, mogen stemmen hebben zij ook de verantwoordelijkheid om deze zaken te toetsen bij de betreffende personen. Gaat er een (zekere) getuigenis van hen uit? bijvoorbeeld.
Zelf heb ik bijvoorbeeld veel moeite om te gaan stemmen als ik eigenlijk de personen niet goed ken.
Hoe zien jullie dat?
Laatst gewijzigd door Sheba op 04 jun 2014, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Peregrina »

lien75 schreef:handelingen 6:
Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
Titus 1 vers 6-14
6 Indien iemand onberispelijk is, ener vrouwe man, gelovige kinderen hebbende, die niet te beschuldigen zijn van overdadigheid, of ongehoorzaam zijn.
7 Want een opziener moet onberispelijk zijn, als een huisverzorger Gods, niet eigenzinnig, niet genegen tot toornigheid, niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker;
8 Maar die gaarne herbergt, die de goeden liefheeft, matig, rechtvaardig, heilig, kuis;
9 Die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij, beide om te vermanen door de gezonde leer, en om de tegensprekers te wederleggen.
10 Want er zijn ook vele ongeregelden, ijdelheidsprekers en verleiders van zinnen, inzonderheid die uit de besnijdenis zijn;
11 Welken men moet den mond stoppen, die gehele huizen verkeren, lerende wat niet behoort, om vuil gewins wil.
12 Een uit hen, zijnde hun eigen profeet, heeft gezegd: De Kretensen zijn altijd leugenachtig, kwade beesten, luie buiken.
13 Deze getuigenis is waar. Daarom bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof.
14 En zich niet begeven tot Joodse fabelen, en geboden der mensen, die hen van de waarheid afkeren.
Iemand die niet weet of hij Genade ontvangen heeft, heeft niet het Woord in geloof ontvangen. (gewerkt door de Geest) En kent dan ook het Woord niet vanuit het hart. En kan dan niet de gezonde leer verspreiden en tegensprekers tegenspreken...
en ja we zijn geen hartenkenners. dat is ook iets tussen de betreffende persoon en de Heere.
Maar zitten blijven bij het Avondmaal geeft niet het juiste getuigenis af. Zo ook als we het allemaal niet zo weten... En iedere man die geroepen wordt tot het ambt heeft zich hierop te onderzoeken.
Toch ondersteunen deze aangehaalde teksten niet echt je stelling. Er staat namelijk niet dat de te kiezen personen zelf behoren te weten dat ze genade bezitten.
Het gaat hier veel meer over een zichtbaar leven in de vreze des Heeren.

Ik denk zeker dat elke ambtsdrager genade behoort te kennen. En ik denk ook dat bij het krijgen van een ambt het zaak is om des te meer te staan naar onderwijs en zekerheid. Maar ook als er in eigen waarneming gemis en buitenstaan is, kan de dienst van de Heere aangeprezen worden!
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door ejvl »

Peregrina schreef:
Toch ondersteunen deze aangehaalde teksten niet echt je stelling. Er staat namelijk niet dat de te kiezen personen zelf behoren te weten dat ze genade bezitten.
Het gaat hier veel meer over een zichtbaar leven in de vreze des Heeren.
Het bestaat niet dat je een zichtbaar leven in de vreze des Heeren hebt en daar zelf niets van afweet.
Als iemand een kind van God mag zijn weet zo iemand dat echt wel.
Hoe aangevochten en bestreden ook, ze weten het zeer zeker wel, het geschiedt niet in een hoek!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

Er staat dat ze vast moeten houden aan het getrouwe Woord. Dat ze vol van de Geest moeten zijn...
Dat kan alleen als daar waar geloof is.
En wat het ware geloof is lezen we in zondag 1 van de HC. En daar hoort wel degelijk zeker weten bij.
Dat is de gezonde leer. En die gezonde leer kan je alleen verspreiden en en ongezonde leer kan je alleen tegenspreken als die leer werkelijkheid voor je is geworden.
Want dat geeft zekerheid!
En anders zijn we als de baren der zee....
Vraag 1

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?

Antwoord 1

Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

ejvl schreef:
Peregrina schreef:
Toch ondersteunen deze aangehaalde teksten niet echt je stelling. Er staat namelijk niet dat de te kiezen personen zelf behoren te weten dat ze genade bezitten.
Het gaat hier veel meer over een zichtbaar leven in de vreze des Heeren.
Het bestaat niet dat je een zichtbaar leven in de vreze des Heeren hebt en daar zelf niets van afweet.
Als iemand een kind van God mag zijn weet zo iemand dat echt wel.
Hoe aangevochten en bestreden ook, ze weten het zeer zeker wel, het geschiedt niet in een hoek!
Je noemt verschillende dingen.
Zichtbaar leven in de vreze des Heeren
Als je kind van God bent weet je dat
Het geschiedt niet in een hoek.

Om met de derde te beginnen: dat is ontleend uit een toespraak aan Agrippa en Festus. "Want de koning weet van deze dingen, tot welken ik ook vrijmoedigheid gebruikende spreek; want ik geloof niet, dat hem iets van deze dingen verborgen is; want dit is in geen hoek geschied." Het gaat niet over een kind van God.

Het tweede is al weer lastiger. Je kunt dat weten doordat je met smaak in de vreze des Heeren leeft. Twee en een vallen dus samen. Maar als je in de kerk allerlei kenmerken hoort waaraan je nooit kunt voldoen, dan kun je toch denken dat je niet een kind van God bent. Maar ze moeten daarnaar niet luisteren, maar letten op de Geest, Die met hun geest getuigt dat ze kinderen van God zijn. (Door het Woord en niet door kenmerken, die al snel verkeerd beoordeeld worden, afwezig of aanwezig)

En wat een waar geloof is weet niemand meer. Copy pasten van de HC en dat is het.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Peregrina »

@ ejvl
Enerzijds denk ik dat zulke mensen diep in hun hart wel weten hoe het ligt.
Anderzijds: 'het geschiedt niet in een hoek' (áls je dat al wilt toepassen op Gods genadewerk) is niet op iedereen zo duidelijk van toepassing. Als je bijvoorbeeld van kindsaf de Heere vreest, kan het ontzettend moeilijk zijn om te onderscheiden of het wel echt een werk van Gods Geest is.

@ lien75
Dat je de gezonde leer alleen kunt verspreiden en de ongezonde leer kunt tegenspreken vanuit een continue zekerheid, zoals je volgens mij stelt, ben ik niet met je eens. Het verspreiden en verdedigen kan juist wel een oefenschool zijn om zelf meer zekerheid te verkrijgen.

Maar goed... het is allemaal nogal offtopic...
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

@ Peregrina
Je kunt niet zelf meer zekerheid maken of in oefenen. De zekerheid ligt in Christus.
Waar in het Woord vind je dat verspreiden en verdedigen zekerheid geeft?


@Refo
Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Mannetje
Berichten: 7899
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Mannetje »

@Lien: juist in een gesprek met anderen, door vragen die zij stellen, kan het gebeuren dat de Heere door jouw (ant)woorden niet alleen de ander, maar ook jou iets leert.
Gaat de zekerheid dan in jezelf liggen? Op generlei wijze, maar je kunt op die manier een scherper zicht op Christus krijgen.

Aan refo geef je nu ook weer een copy/paste antwoord uit de HC...
-
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Peregrina »

lien75 schreef:@ Peregrina
Je kunt niet zelf meer zekerheid maken of in oefenen. De zekerheid ligt in Christus.
Waar in het Woord vind je dat verspreiden en verdedigen zekerheid geeft?
Natuurlijk maken wij zelf niets en ligt alles in Christus. Maar wat ik daarvan weet en ken, dat is voortdurend in beweging.
Als je anderen gaat onderwijzen, moet je studeren in het Woord, kom je dwalingen op het spoor die ook in je eigen hart leven, leer je veel over (heimelijke) valse gronden enz. Dat mag vaak vruchtbaar zijn voor het eigen hart. Op deze manier kan het verspreiden en verdedigen een oefenschool zijn om meer zekerheid te verkrijgen, meer en meer op Christus alleen te leunen.
Edit: Ik zie Mannetje hetzelfde zegt, in andere woorden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6559
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:En wat een waar geloof is weet niemand meer. Copy pasten van de HC en dat is het.
Nou, geef jij dan eens een sluitende definitie!
ejvl
Berichten: 5772
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door ejvl »

Peregrina schreef:@ ejvl
Enerzijds denk ik dat zulke mensen diep in hun hart wel weten hoe het ligt.
Anderzijds: 'het geschiedt niet in een hoek' (áls je dat al wilt toepassen op Gods genadewerk) is niet op iedereen zo duidelijk van toepassing. Als je bijvoorbeeld van kindsaf de Heere vreest, kan het ontzettend moeilijk zijn om te onderscheiden of het wel echt een werk van Gods Geest is.
Ik blijf ervan overtuigd dat men dit heel goed weet.
Ooit een moeder meegemaakt die ongemerkt een kind gebaard heeft? @refo, dat bedoel ik ook met dat het niet in een hoek geschiedt.
En als het iemand mag zijn die van kinds af aan de Heere vreest is het ook duidelijk, namelijk uit de vruchten van geloof en bekering. Ongemerkt een kind van God zijn, ongemerkt wedergeboren zijn, is mijns inziens echt onmogelijk.

@refo:
Alle menselijke kenmerken kunnen we wel wegdoen, dat heeft geen enkele waarde.
Het gaat er maar om of iemand mag belijden te geloven in Jezus Christus, daar gaat het om.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Sheba »

Peregrina schreef:
lien75 schreef:@ Peregrina
Je kunt niet zelf meer zekerheid maken of in oefenen. De zekerheid ligt in Christus.
Waar in het Woord vind je dat verspreiden en verdedigen zekerheid geeft?
Natuurlijk maken wij zelf niets en ligt alles in Christus. Maar wat ik daarvan weet en ken, dat is voortdurend in beweging.
Als je anderen gaat onderwijzen, moet je studeren in het Woord, kom je dwalingen op het spoor die ook in je eigen hart leven, leer je veel over (heimelijke) valse gronden enz. Dat mag vaak vruchtbaar zijn voor het eigen hart. Op deze manier kan het verspreiden en verdedigen een oefenschool zijn om meer zekerheid te verkrijgen, meer en meer op Christus alleen te leunen.
Edit: Ik zie Mannetje hetzelfde zegt, in andere woorden.
Maar wanneer er waar geloof is, is er zekerheid. En dan zegt de waar gelovige met het oog naar boven. Nochtans! Al is het geloof nog zo klein als een mosterdzaadje...
Zodra de ogen naar beneden gaan, naar onszelf, naar gevoelens etc is de zekerheid weg.
De zekerheid blijft omdat onze hoop in de hemel is. En die hoop is zekerheid. Alles daarbuiten niet! En zolang dat nochtans niet kan klinken is er geen waar geloof?
En ja door studie in Gods Woord wordt dat steeds weer opnieuw bevestigt. Of dieper. En Zijn Genade steeds groter. Omdat dat Woord, het Woord van God Zelf is.
Maar wanneer dat Woord geen waarheid voor je geworden is. Dan kennen wij de stem van de Herder niet! Dus eerst waarheid, werkelijkheid, zekerheid door het Woord te ontvangen... Want Zijn Geest werkt ook door het Woord, werkt het geloof. Maar zolang er nog geen geloof is. En wat dat is lezen we samengevat in de HC, is er ongeloof.
Zou een gevangene die uit genade vrijgesproken is van de doodstraf niet weten dat hij leeft?


En nogmaals geef dan eens voorbeelden uit de apostolische brieven waar geloof en zekerheid uit elkaar worden gehaald. En dat er geloof zonder zekerheid bestaat en dat dan ook nog eens het ware geloof is! Lees de pinksterpreek eens!

En kan iemand vol van de Geest zijn zonder zekerheid? De Geest die overtuigt? De Trooster?

het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet ( Hebr 11 vers 1)
En lees Hebr 4 eens
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Peregrina »

@ ejvl
Ooit een geboren kind gezien dat leefde, maar nog niet wist dat het kind was?

@ lien75
Je vraagt "nogmaals" om voorbeelden.
In de eerste plaats: je stelt nu een andere vraag dan de eerste ("Waar in het Woord vind je dat verspreiden en verdedigen zekerheid geeft?"), dus van "nogmaals" is geen sprake.
In de tweede plaats: de voorbeelden die je vraagt, zal ik niet aanwijzen. Want ik wil geloof en zekerheid niet uit elkaar trekken. Met je betoog daarover ben ik het eens: In het geloof is geen onzekerheid. Maar in de gelovige kan wel onzekerheid zijn.
Plaats reactie