Oud Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

eilander schreef:
Reformer schreef:Het blijft uiterst vreemd om een aantal zaken (Wetslezing/geloofsbelijdenis, Schriftlezing) voor het votum te doen. 'Onze hulp is in de Naam van de HEERE'; is die hulp niet nodig bij genoemde onderdelen van de eredienst?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat een ouderling of diaken de eerste psalm opgeeft, de wet of belijdenis leest en het hoofdstuk uit de Bijbel. Daarna gaat de predikant verder en hij begint met votum en groet. Is dat dan zo "uiterst vreemd" of ben je het gewoon niet zo gewend?
Ik ben ermee opgegroeid, maar vind het zolang ik me kan herinneren een vreemde volgorde. Ik kom ook wel eens in een gemeente waar de Wetslezing/geloofsbelijdenis en Schriftlezing door een voorlezer gedaan wordt. De dienst wordt dan echter 'gewoon' begonnen door de predikant met votum en groet.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Dat lijkt me ook wenselijker, maar echt een punt maak ik er niet van.

Je zou trouwens best een topic over liturgiek kunnen vullen denk ik zo.
-
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

Mannetje schreef:Je zou trouwens best een topic over liturgiek kunnen vullen denk ik zo.
Liturgiek is een mooi 'veld' binnen de theologie!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Dodo »

Votum en groet is het begin van de dienst. Je kunt toch niet eerst wat 'formaliteiten' afhandelen (wetslezing e.d.) en dan pas de dienst beginnen? Heel vreemd.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door sirdanilot »

Natuurlijk is liturgie belangrijk. Maar laat het vooral geen breekpunt worden...
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Reformer schreef: Terug naar onze 'vaderen', moet in OGG-kringen toch niet op bezwaren stuiten?
Zeker wel, en niet alleen in de OGG hoor, ook in andere behoudende verbanden.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reformer »

ejvl schreef:
Reformer schreef: Terug naar onze 'vaderen', moet in OGG-kringen toch niet op bezwaren stuiten?
Zeker wel, en niet alleen in de OGG hoor, ook in andere behoudende verbanden.
Begrijp ik je nu goed dat dit wel op bezwaren stuit?
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Klopt. Denk aan sacramenten, opleiding predikanten, rol van geloofsbelijdenis, herverkiezing ambtsdragers en meer zaken. Anders als de "vaderen" los van wat je ervan vind, het is afwijkend van de besluiten van Dordt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door freek »

Reformer schreef:
eilander schreef:
Reformer schreef:Het blijft uiterst vreemd om een aantal zaken (Wetslezing/geloofsbelijdenis, Schriftlezing) voor het votum te doen. 'Onze hulp is in de Naam van de HEERE'; is die hulp niet nodig bij genoemde onderdelen van de eredienst?
De vraag stellen is hem beantwoorden. Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat een ouderling of diaken de eerste psalm opgeeft, de wet of belijdenis leest en het hoofdstuk uit de Bijbel. Daarna gaat de predikant verder en hij begint met votum en groet. Is dat dan zo "uiterst vreemd" of ben je het gewoon niet zo gewend?
Ik ben ermee opgegroeid, maar vind het zolang ik me kan herinneren een vreemde volgorde. Ik kom ook wel eens in een gemeente waar de Wetslezing/geloofsbelijdenis en Schriftlezing door een voorlezer gedaan wordt. De dienst wordt dan echter 'gewoon' begonnen door de predikant met votum en groet.
Ik ben er ook mee opgegroeid en deel exact jouw gevoel - in elk geval vanaf het moment dat ik de betekenis van votum en groet begreep.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

ejvl schreef:Klopt. Denk aan sacramenten, opleiding predikanten, rol van geloofsbelijdenis, herverkiezing ambtsdragers en meer zaken. Anders als de "vaderen" los van wat je ervan vind, het is afwijkend van de besluiten van Dordt.
DKO artikel 27 schreef:De ouderlingen en diakenen zullen twee jaar dienen, en alle jaar zal het halve deel veranderd, en anderen in de plaats gesteld worden, tenware dat de gelegenheid en het profijt van enige kerken anders vereiste.
Binnen de afgescheiden kerken houdt men zich wel aan artikel 27, waarbij het 'tenware' alleen zoveel nadruk krijgt, dat het eerste deel wordt 'vergeten'.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door SecorDabar »

In sommige Oud Gereformeerde gemeenten maakt men ook nog gebruik van de collecte hengelstok. Een lange stok met het collectezakje eraan.
Wel hygiënisch, want als de zakcollecte door al die klamme zweterige handen is gegaan....je zult maar smetvrees hebben...

In de Oud gereformeerde gemeente van Echteld in de Betuwe heb ik meegemaakt dat de diakenen die hengelstok gebruikten.
Maar volgens mij ook op andere plaatsen is dit (nog) gebruikelijk
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:In sommige Oud Gereformeerde gemeenten maakt men ook nog gebruik van de collecte hengelstok. Een lange stok met het collectezakje eraan.
Wel hygiënisch, want als de zakcollecte door al die klamme zweterige handen is gegaan....je zult maar smetvrees hebben...

In de Oud gereformeerde gemeente van Echteld in de Betuwe heb ik meegemaakt dat de diakenen die hengelstok gebruikten.
Maar volgens mij ook op andere plaatsen is dit (nog) gebruikelijk
Ik ken geen OGG's waar dit nog gebeurt, wel een hervormde gemeente.
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

SecorDabar schreef:In sommige Oud Gereformeerde gemeenten maakt men ook nog gebruik van de collecte hengelstok. Een lange stok met het collectezakje eraan.
Wel hygiënisch, want als de zakcollecte door al die klamme zweterige handen is gegaan....je zult maar smetvrees hebben...

In de Oud gereformeerde gemeente van Echteld in de Betuwe heb ik meegemaakt dat de diakenen die hengelstok gebruikten.
Maar volgens mij ook op andere plaatsen is dit (nog) gebruikelijk
In de OGG in Scheveningen gebeurt het ook nog met de stok. Ook handig als de kerk bij lange na niet vol zit.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door alexv »

SecorDabar schreef:In sommige Oud Gereformeerde gemeenten maakt men ook nog gebruik van de collecte hengelstok. Een lange stok met het collectezakje eraan.
Wel hygiënisch, want als de zakcollecte door al die klamme zweterige handen is gegaan....je zult maar smetvrees hebben...

In de Oud gereformeerde gemeente van Echteld in de Betuwe heb ik meegemaakt dat de diakenen die hengelstok gebruikten.
Maar volgens mij ook op andere plaatsen is dit (nog) gebruikelijk

Daar ken ik nog een mooi verhaal over. Mijn schoonvader die in z'n jeugd verschrikkelijk ondeugend was heeft eens een grap hiemee uitgehaald. Hij ging op zondag helemaal aan het eind van de bank zitten, wachtte tot de "hengel" kwam en deed er een hele grote steen in. De arme diaken had alle moeite om z'n hengel terug te halen en hem niet te laten vallen. Dat was in Rhenen.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGBeroopingswerk »

alexv schreef:
SecorDabar schreef:In sommige Oud Gereformeerde gemeenten maakt men ook nog gebruik van de collecte hengelstok. Een lange stok met het collectezakje eraan.
Wel hygiënisch, want als de zakcollecte door al die klamme zweterige handen is gegaan....je zult maar smetvrees hebben...

In de Oud gereformeerde gemeente van Echteld in de Betuwe heb ik meegemaakt dat de diakenen die hengelstok gebruikten.
Maar volgens mij ook op andere plaatsen is dit (nog) gebruikelijk

Daar ken ik nog een mooi verhaal over. Mijn schoonvader die in z'n jeugd verschrikkelijk ondeugend was heeft eens een grap hiemee uitgehaald. Hij ging op zondag helemaal aan het eind van de bank zitten, wachtte tot de "hengel" kwam en deed er een hele grote steen in. De arme diaken had alle moeite om z'n hengel terug te halen en hem niet te laten vallen. Dat was in Rhenen.
Dat doet me denken aan het boek van Pleun Troost, waar de laatste in de rij het 'pluimpje' dat eronder hing vast hield. De diaken trok steeds harder en toen liet de jongeman los. De diaken lag vervolgens op z'n rug tussen de mensen.

"En als het nog nooit gebeurd is, kan het altijd nog gebeuren"
Plaats reactie