Oud Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Panny schreef: Wat mij betreft mogen dominees ook wel meer verzen van een psalm laten zingen. Soms jammer als je maar één klein versje van een psalm zing.
Ach, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
In één van de gemeentes waar ik speel, kom ik regelmatig boven de 20 coupletten per dienst. En dan staan we nog na een goed uur weer buiten ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28940
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, het lijkt me niet de bedoeling om zo'n reden een kerkscheuring te veroorzaken.

Hoewel het opvallend is dat de sterkste pleitbezorgers van (alleen) de psalmen er het minst uit zingen.
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Hendrikus schreef:
Panny schreef: Wat mij betreft mogen dominees ook wel meer verzen van een psalm laten zingen. Soms jammer als je maar één klein versje van een psalm zing.
Ach, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
In één van de gemeentes waar ik speel, kom ik regelmatig boven de 20 coupletten per dienst. En dan staan we nog na een goed uur weer buiten ;)
Dat zal niet in de OGG zijn...
-
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
Hendrikus schreef:
Panny schreef: Wat mij betreft mogen dominees ook wel meer verzen van een psalm laten zingen. Soms jammer als je maar één klein versje van een psalm zing.
Ach, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
In één van de gemeentes waar ik speel, kom ik regelmatig boven de 20 coupletten per dienst. En dan staan we nog na een goed uur weer buiten ;)
Dat zal niet in de OGG zijn...
Denk ik ook niet... ik weet het wel, maar om de privacy van H. te beschermen zal ik het
niet laten blijken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

20 coupletten kan soms sneller gaan als 2 psalmen in bepaalde kerken hoor, dat zegt niet zoveel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Panny schreef: Wat mij betreft mogen dominees ook wel meer verzen van een psalm laten zingen. Soms jammer als je maar één klein versje van een psalm zing.
Ach, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
In één van de gemeentes waar ik speel, kom ik regelmatig boven de 20 coupletten per dienst. En dan staan we nog na een goed uur weer buiten ;)
Ik zing graag en ik ben blij dat er in onze gemeente redelijk gezongen wordt. Maar als ik dit lees, vraag ik toch: komen we naar de kerk om te zingen of om het Woord te horen? Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods (Rom.10).
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

Psalmen horen in zn geheel gezongen te worden toch?
Mits goed begeleid en gezongen op redelijk tempo kan dat best is mijn ervaring.
De preek lijdt er dan niet onder.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Psalmen horen in zn geheel gezongen te worden toch?
Mits goed begeleid en gezongen op redelijk tempo kan dat best is mijn ervaring.
De preek lijdt er dan niet onder.
We lezen Bijbelboeken toch ook niet in z'n geheel voor, tijdens de eredienst? Volgens mij slaan we nu een beetje door. Wat wél belangrijk is, zowel bij lezen als zingen: oog hebben voor het verband waarin het staat. En daarom kan het goed zijn om meerdere verzen achter elkaar te zingen.

Ik ben helemaal geen tegenstander van psalmen in z'n geheel zingen (althans de indeling met Pauzes te volgen), maar waarop baseer je nu dat het zo hoort?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef:20 coupletten kan soms sneller gaan als 2 psalmen in bepaalde kerken hoor, dat zegt niet zoveel.
Dat bedoel ik maar ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: We lezen Bijbelboeken toch ook niet in z'n geheel voor, tijdens de eredienst? Volgens mij slaan we nu een beetje door. Wat wél belangrijk is, zowel bij lezen als zingen: oog hebben voor het verband waarin het staat. En daarom kan het goed zijn om meerdere verzen achter elkaar te zingen.

Ik ben helemaal geen tegenstander van psalmen in z'n geheel zingen (althans de indeling met Pauzes te volgen), maar waarop baseer je nu dat het zo hoort?
Een boek is een boek, en een lied is een lied. Boeken zijn inderdaad niet bedoeld om in één ruk te worden uitgelezen.
Maar een dichter maakt geen lied met het oogmerk om het in losse flodders uiteen te laten knippen. Een lied vormt één geheel.
Om praktische redenen kan het verdedigbaar zijn om een groep coupletten bij elkaar te zingen. Dat deden ze vroeger ook al, het zogeheten "pauzen zingen". Bij lange psalmen zie je in oude psalmboekjes nog wel de aanduidingen staan van 1e pauze, 2e pauze, etc. Zo groepeerde men de coupletten. Maar dat is nog steeds iets heel anders dan het zingen van een los versje.

Waarbij soms de vreemdste dingen gebeuren.
"Des Heeren wet nochtans" kun je niet zingen zonder het voorgaande vers, want dat nochtans verwijst naar het voorgaande vers.
"Maar 'k riep de Heer dus aan in al mijn nood:" zal per definitie moeten worden gevolgd door het volgende vers (en wel zonder tussenspel), want de dubbele punt is de opmaat naar wat daarna volgt.
Maar hoe vaak worden zulke versjes niet los gezongen?

Verstaat gij wat gij zingt?
~~Soli Deo Gloria~~
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door sirdanilot »

t Kan al helpen om enkel opeenvolgende verzen achter elkaar te zingen. Dus niet willekeurig nummero 3, 6, en 14 pakken, maar gewoon opeenvolgende verzen. Bij het Bijbellezen wordt er toch ook meestal één stuk gelezen? Incidenteel slaat men een gedeelte over maar dat vind ik eigenlijk al vrij storend.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: We lezen Bijbelboeken toch ook niet in z'n geheel voor, tijdens de eredienst? Volgens mij slaan we nu een beetje door. Wat wél belangrijk is, zowel bij lezen als zingen: oog hebben voor het verband waarin het staat. En daarom kan het goed zijn om meerdere verzen achter elkaar te zingen.

Ik ben helemaal geen tegenstander van psalmen in z'n geheel zingen (althans de indeling met Pauzes te volgen), maar waarop baseer je nu dat het zo hoort?
Een boek is een boek, en een lied is een lied. Boeken zijn inderdaad niet bedoeld om in één ruk te worden uitgelezen.
Maar een dichter maakt geen lied met het oogmerk om het in losse flodders uiteen te laten knippen. Een lied vormt één geheel.
Om praktische redenen kan het verdedigbaar zijn om een groep coupletten bij elkaar te zingen. Dat deden ze vroeger ook al, het zogeheten "pauzen zingen". Bij lange psalmen zie je in oude psalmboekjes nog wel de aanduidingen staan van 1e pauze, 2e pauze, etc. Zo groepeerde men de coupletten. Maar dat is nog steeds iets heel anders dan het zingen van een los versje.

Waarbij soms de vreemdste dingen gebeuren.
"Des Heeren wet nochtans" kun je niet zingen zonder het voorgaande vers, want dat nochtans verwijst naar het voorgaande vers.
"Maar 'k riep de Heer dus aan in al mijn nood:" zal per definitie moeten worden gevolgd door het volgende vers (en wel zonder tussenspel), want de dubbele punt is de opmaat naar wat daarna volgt.
Maar hoe vaak worden zulke versjes niet los gezongen?

Verstaat gij wat gij zingt?
Hier ben ik het mee eens: geen losse flodders zingen, maar opeenvolgende coupletten. Het is ook wel weer per psalm verschillend: psalm 119 bijvoorbeeld is in de onberijmde tekst ook niet heel samenhangend, daar zou je best een paar verschillende verzen uit kunnen kiezen. Maar dat is zo ongeveer het enige voorbeeld dat ik kan bedenken.

Overigens staat de indeling in pauzes nog steeds in de psalmboeken van de GBS. Tegenwoordig zijn die ook nog in ritmische zetting te verkrijgen, dus wat wil je nog meer ;)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16759
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:Overigens staat de indeling in pauzes nog steeds in de psalmboeken van de GBS. Tegenwoordig zijn die ook nog in ritmische zetting te verkrijgen, dus wat wil je nog meer ;)
O, o, heule en halve nootn bij de GBS, waar moet dat heen? :haha
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32814
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Hendrikus schreef:
eilander schreef: We lezen Bijbelboeken toch ook niet in z'n geheel voor, tijdens de eredienst? Volgens mij slaan we nu een beetje door. Wat wél belangrijk is, zowel bij lezen als zingen: oog hebben voor het verband waarin het staat. En daarom kan het goed zijn om meerdere verzen achter elkaar te zingen.

Ik ben helemaal geen tegenstander van psalmen in z'n geheel zingen (althans de indeling met Pauzes te volgen), maar waarop baseer je nu dat het zo hoort?
Een boek is een boek, en een lied is een lied. Boeken zijn inderdaad niet bedoeld om in één ruk te worden uitgelezen.
Maar een dichter maakt geen lied met het oogmerk om het in losse flodders uiteen te laten knippen. Een lied vormt één geheel.
Om praktische redenen kan het verdedigbaar zijn om een groep coupletten bij elkaar te zingen. Dat deden ze vroeger ook al, het zogeheten "pauzen zingen". Bij lange psalmen zie je in oude psalmboekjes nog wel de aanduidingen staan van 1e pauze, 2e pauze, etc. Zo groepeerde men de coupletten. Maar dat is nog steeds iets heel anders dan het zingen van een los versje.

Waarbij soms de vreemdste dingen gebeuren.
"Des Heeren wet nochtans" kun je niet zingen zonder het voorgaande vers, want dat nochtans verwijst naar het voorgaande vers.
"Maar 'k riep de Heer dus aan in al mijn nood:" zal per definitie moeten worden gevolgd door het volgende vers (en wel zonder tussenspel), want de dubbele punt is de opmaat naar wat daarna volgt.
Maar hoe vaak worden zulke versjes niet los gezongen?

Verstaat gij wat gij zingt?
Hier ben ik het mee eens: geen losse flodders zingen, maar opeenvolgende coupletten. Het is ook wel weer per psalm verschillend: psalm 119 bijvoorbeeld is in de onberijmde tekst ook niet heel samenhangend, daar zou je best een paar verschillende verzen uit kunnen kiezen. Maar dat is zo ongeveer het enige voorbeeld dat ik kan bedenken.

Overigens staat de indeling in pauzes nog steeds in de psalmboeken van de GBS. Tegenwoordig zijn die ook nog in ritmische zetting te verkrijgen, dus wat wil je nog meer ;)
Als ik het goed begrijp: Ge vindt het beter om na de lezing van de decaloog geheel Palm 119 te zingen,
en niet één vers, zoals tot nu toe nog gebruikelijk is?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Oud Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Het zou de moeite waard zijn om Psalm 119 eens in zijn geheel te zingen. Maar na de wet wordt het wel wat veel, het Woord wacht dan om gelezen te worden.

Maar als ik het goed begrijp zingen jullie dan uit Psalm 119. Wij zingen meestal vers 9 van de berijmde 10 geboden. Of als een gastpredikant een ander idee heeft, zingen we iets anders.
-
Plaats reactie