Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

De Haas

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014 (discussie)

Bericht door De Haas »

eilander schreef:Refoforum is een goed middel tegen lage bloeddruk, heeft iemand onlangs gezegd. Daar heb je vandaag zelfs maar één topic voor nodig, denk ik.

Ik meen dat niet alle postings hier blijk geven van het respect dat het curatorium verdient en dat vind ik jammer. Van mij mag je alle kritiek op het fenomeen "curatorium" hebben en ook op de werkwijze. Maar dat laat onverlet dat de werkwijze binnen de GG nu zo is en dat de curatoren voor de zware taak stonden om deze mannen te toetsen. Omdat het zo'n zware taak is en omdat ik denk dat ze volstrekt integer hun werk doen, verdienen ze ons respect.

Kan een curatorium fouten maken? Ja en nee.
Nee, omdat de hele wereld niet zou kunnen verhinderen dat iemand predikant in de GG wordt, als God wil dat hij het wordt.
En toch ook ja, omdat het mensen zijn. Hoe zorgvuldig en integer ook hun afwegingen, het blijven mensen. Dat maakt daarom nog niet dat we er maar op kunnen schieten.
Mooie evenwichtige bijdrage!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Forummer schreef:
Wilhelm schreef:
Forummer schreef:
Wilhelm schreef:[
Je hebt niet veel vertrouwen in de kerkenraden zeker?
Kan je dat uitleggen, want (meen ik serieus) ik snap niet wat je bedoelt
Al die mannen die voor een gesprek komen in Rotterdam hebben een attest van de plaatselijke kerkenraad. Dat zou eigenlijk al voldoende moeten zijn.
Ja dus heb ik geen hoge dunk van kerkenraden?

Dat is niet waar. Ik ga er vanuit dat zij hun uiterste best doen.
Maar dan zou een curatorium toch niet meer direct noodzakelijk zijn?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Wilhelm schreef: Al die mannen die voor een gesprek komen in Rotterdam hebben een attest van de plaatselijke kerkenraad. Dat zou eigenlijk al voldoende moeten zijn.
(...) dan zou een curatorium toch niet meer direct noodzakelijk zijn?
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar toch denk ik dat niet zo werkt. Althans, dat ligt eraan hoe de eigen kerkenraad ermee omgaat.

Ik kan me voorstellen dat je in de eigen kerkenraad sterk de neiging hebt om iemand maar door te sturen. Al te snel spelen namelijk persoonlijke voorkeuren een rol omdat je mensen nu eenmaal goed en van nabij kent. Ook kan ik me indenken dat je iemand binnen de kerkenraad niet wil blokkeren, omdat dat mogelijk de sfeer onder druk kan zetten.

Natuurlijk, dit is allemaal niet ideaal en het zou allemaal niet mee moeten spelen. Maar toch gebeurt het denk ik wel.
Bettler

Bericht door Bettler »

eilander schreef:
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar toch denk ik dat niet zo werkt. Althans, dat ligt eraan hoe de eigen kerkenraad ermee omgaat.

Ik kan me voorstellen dat je in de eigen kerkenraad sterk de neiging hebt om iemand maar door te sturen. Al te snel spelen namelijk persoonlijke voorkeuren een rol omdat je mensen nu eenmaal goed en van nabij kent. Ook kan ik me indenken dat je iemand binnen de kerkenraad niet wil blokkeren, omdat dat mogelijk de sfeer onder druk kan zetten.

Natuurlijk, dit is allemaal niet ideaal en het zou allemaal niet mee moeten spelen. Maar toch gebeurt het denk ik wel.
Mee eens. Ik denk ook niet dat wij het in de of-of sfeer moet trekken. Of een attest of een curatorium, maar juist veel meer en-en. De kerkenraad kijkt, als ik het goed heb begrepen, naar de 'handel en wandel' van de student in de plaatselijke gemeente en geeft daar naar goed geweten een attest voor af. Het curatorium neemt dit mee aangezien zij de student naar alle waarschijnlijkheid niet (persoonlijk) kennen. Maar het curatorium kijkt daarnaast ook verder naar de innerlijke roeping van de student. En ik vermoed dat het curatorium daar door ervaring en kennis misschien iets meer zicht op heeft dan een plaatselijke kerkenraad. Althans, zo ken ik het bij 'ons' (CGK)...
henriët

Bericht door henriët »

Forummer schreef:Ik probeer te stoppen met schrijven op dit forum, maar wat ik hier zie maakt me woedend.

Wat een ondankbaarheid, het curatorium wordt afgekraakt en alles wordt van de negatieve kant benaderd.
We mogen enorm blij zijn. Vergeleken met de afstuderenden dit jaar 1 erbij, NRC 2/3 aangenomen, en dan nog alles slecht en afgekraakt.
Wat een kritiek.

Zoals de reactie van Curatorium: Op naar betere jaren. IN VREDESNAAM WAAR SLAAT DIT OP?
Zien jullie nou niet dat we alles hebben verpest en dat we niks waard zijn ten opzichte van God?
Nou heeft Hij ons zoveel gegeven, en dan dit... ik schaam me kapot.
En dit heet REFO (ja kijk maar goed) forum.

Je kan het beter heidenforum noemen.

Het is belachelijk!!!!!!!!!!!!!!! :oO :banghead :cry :ouin ::please :bobo
Ik weet niet welke lft je hebt, maar gezien je reactie zul je nog wat levenservaring moeten opdoen.
Ga maar eens praten met mensen die afgewezen zijn bij de GG.
Dan ga je heel anders praten,niet als heiden, maar als christen die de zaak van meerdere kanten bekijkt..
En eerlijk is eerlijk, het familiegehalte van de curatoriumleden wat is aangenomen is gewoonweg behoorlijk hoog.
Ja, het is erg fijn en stemt tot dankbaarheid dat er 3 zijn aangenomen,
Ja, het stemt tot verdriet dat er maar 3 van de 21 zijn aangenomen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Bettler schreef:
eilander schreef:

Mee eens. Ik denk ook niet dat wij het in de of-of sfeer moet trekken. Of een attest of een curatorium, maar juist veel meer en-en. De kerkenraad kijkt, als ik het goed heb begrepen, naar de 'handel en wandel' van de student in de plaatselijke gemeente en geeft daar naar goed geweten een attest voor af. Het curatorium neemt dit mee aangezien zij de student naar alle waarschijnlijkheid niet (persoonlijk) kennen. Maar het curatorium kijkt daarnaast ook verder naar de innerlijke roeping van de student. En ik vermoed dat het curatorium daar door ervaring en kennis misschien iets meer zicht op heeft dan een plaatselijke kerkenraad. Althans, zo ken ik het bij 'ons' (CGK)...
Toch wordt er dan te 'makkelijk' gedacht over de rol van de kerkenraad.
Juist zij kennen de persoon die zich aanmeld. Zijn erop huisbezoek geweest. Weten uit pastoraat over de legering van z'n ziel en als het goed is over de worstelingen met het ambt.
Wijlen Ds. R. Boogaard heeft eens gezegd, de beste toets is, of je iemand die zich aanmeld ook zou kandideren voor ouderling of diaken.

Een versterking van elkaar kan zeker goed zijn.
Het gaat me er echt niet om, om maar makkelijk het curatorium aan de kant te schuiven. Ik ben me er terdege van bewust dat ook zij die zitting hebben in het curatorium zoveel mogelijk studenten zouden willen toelaten. Maar de rollen zijn nu helemaal omgedraaid.
Het curatorium moet wel heel gegronde redenen hebben om het oordeel van de kerkenraad niet over te nemen. Binnen een uur moet een curatorium een oordeel vellen over iemand die een kerkenraad (vaak) al jaren kent.
En als er dan incidenteel toch afgeweken wordt van het advies van de kerkenraad, zou het m.i. ook heel goed zijn om verantwoording af te leggen aan de desbetreffende kerkenraad, waarom iemand, ondanks attest/positief advies, toch niet is aangenomen. Dat zou dan ook ter lering kunnen zijn (of gebeurd dat al?)
DDD

Bericht door DDD »

Ik ga er -zolang niet blijkt dat het curatorium anders is samengesteld dan voorgaande jaren- ook maar vanuit dat het toeval is, maar het is niet alleen behoorlijk hoog: in alle drie de gevallen is ofwel sprake van familierelaties met de docenten ofwel sprake van gemeentelid zijn (geweest) bij een van de docenten, en in twee gevallen is het ook nog eens allebei.

Dat is toch best opmerkelijk en heeft niets met een bijzonder kritische geest te maken.
Laatst gewijzigd door DDD op 21 mei 2014, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bettler

Bericht door Bettler »

Wilhelm schreef: Toch wordt er dan te 'makkelijk' gedacht over de rol van de kerkenraad.
Juist zij kennen de persoon die zich aanmeld. Zijn erop huisbezoek geweest. Weten uit pastoraat over de legering van z'n ziel en als het goed is over de worstelingen met het ambt.
Wijlen Ds. R. Boogaard heeft eens gezegd, de beste toets is, of je iemand die zich aanmeld ook zou kandideren voor ouderling of diaken.
Misschien denk ik teveel vanuit mijn CGK achtergrond, waar de ene plaatstelijke CGK de andere niet is, en dan zeg ik het nog voorzichtig ;-) Waarbij een 'linkse' gemeentes soms zeer gemakkelijk een attest afgeven omdat ze naar hele andere zaken kijken of dingen anders beoordelen...
Het gaat me er echt niet om, om maar makkelijk het curatorium aan de kant te schuiven. Ik ben me er terdege van bewust dat ook zij die zitting hebben in het curatorium zoveel mogelijk studenten zouden willen toelaten. Maar de rollen zijn nu helemaal omgedraaid.
Het curatorium moet wel heel gegronde redenen hebben om het oordeel van de kerkenraad niet over te nemen. Binnen een uur moet een curatorium een oordeel vellen over iemand die een kerkenraad (vaak) al jaren kent.
En als er dan incidenteel toch afgeweken wordt van het advies van de kerkenraad, zou het m.i. ook heel goed zijn om verantwoording af te leggen aan de desbetreffende kerkenraad, waarom iemand, ondanks attest/positief advies, toch niet is aangenomen. Dat zou dan ook ter lering kunnen zijn (of gebeurd dat al?)
Mee eens, maar ik weet niet hoe dit bij de Ger. Gem. functioneert...
dré

Bericht door dré »

Beste medeforummers

Wij geloven en belijden dat er niets bij geval gebeurt. Bij de aanmelding bij dit forum hebben we verklaard dat we de 3 Formulieren ven Enigheid (dus ook Zondag 10 van de Heidelberger Catechismus) onderschrijven.
Dat mogen we voor ons persoonlijk geloven, hoe moeilijk en onbegrepen dat soms ook kan zijn. Maar dat geldt natuurlijk ook voor het geheel van de Ger.Gem en de attestdagen van het curatorium.

Of geloven we wel dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en krankheid, rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen maar dat de curatoren maar naar eigen goeddunken handelen en er daar geen enkele Goddelijke voorzienigheid en besturing aan te pas komt?

Niemand kan kijken in het Goddelijk raadsbestel. Wij en wellicht ook de curatoren zullen vast wel mensen kennen die zeer geschikt zijn. En wellicht hebben ze ook een roeping maar vindt de Heere dat ze predikant in een ander kerkverband moeten worden of pas over een paar jaar. Maar als de Heere wil dat ze predikant in de Ger. Gem worden geloof ik zeker dat ze het zullen worden. Op Zijn tijd en Zijn wijze. Wellicht tegen al onze menselijke redeneringen in. Daar zijn diverse voorbeelden van. Laten we toch niet klein van onze God denken. En zeer voorzichtig zijn in onze oordelen over het curatorium.

Groet
dré
--------

Credo in unum Deo
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wilhelm schreef:
Bettler schreef:
eilander schreef:

Toch wordt er dan te 'makkelijk' gedacht over de rol van de kerkenraad.

Wilhelm, ik ben het van harte met je eens dat er richting mensen die opgaan en kerkenraden meer openheid moet komen over het afwijzen. Ik ken nu een paar persoonlijke verhalen van de opgaande mensen zelf gehoord en ben ook van mening dat hier winst te behalen is. Aan de andere kant ben ik het van harte oneens met je over het functioneren van het curatorium. Het is het toegewezen orgaan in jouw en mijn kerkverband. Zolang er geen ander middel is wil God d.m.v. dit instrument werken. Waarom er dan zoveel afgewezen worden ligt aan meerdere factoren.
Dat wij er meer op de kansel willen zien en dat ook mogelijk achten wil nog niet zeggen dat God het ook zo ziet. Dit heeft niks met links of rechts te maken. Wanneer we over predikanten spreken die in de linker of rechter-flank in de GG actief zijn dan zijn er voorbeelden te noemen van mannen die hun ambt niet altijd waardig zijn.
Ik vind het grotere aantal aankomende studenten van afgelopen jaren wel eens een teken van het oordeel. Wanneer we de woorden Gods recht zaaien moet dit volgens de Schrift een bepaalde weerstand oproepen. Dit is minimaal zichtbaar. Dan zien we toch veelal dodelijke en dorre rechtzinnigheid over de hele breedte van de GG en de rest van de gezindte.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

henriët schreef:
Forummer schreef:Ik probeer te stoppen met schrijven op dit forum, maar wat ik hier zie maakt me woedend.

Wat een ondankbaarheid, het curatorium wordt afgekraakt en alles wordt van de negatieve kant benaderd.
We mogen enorm blij zijn. Vergeleken met de afstuderenden dit jaar 1 erbij, NRC 2/3 aangenomen, en dan nog alles slecht en afgekraakt.
Wat een kritiek.

Zoals de reactie van Curatorium: Op naar betere jaren. IN VREDESNAAM WAAR SLAAT DIT OP?
Zien jullie nou niet dat we alles hebben verpest en dat we niks waard zijn ten opzichte van God?
Nou heeft Hij ons zoveel gegeven, en dan dit... ik schaam me kapot.
En dit heet REFO (ja kijk maar goed) forum.

Je kan het beter heidenforum noemen.

Het is belachelijk!!!!!!!!!!!!!!! :oO :banghead :cry :ouin ::please :bobo
Ik weet niet welke lft je hebt, maar gezien je reactie zul je nog wat levenservaring moeten opdoen.
Ga maar eens praten met mensen die afgewezen zijn bij de GG.
Dan ga je heel anders praten,niet als heiden, maar als christen die de zaak van meerdere kanten bekijkt..
En eerlijk is eerlijk, het familiegehalte van de curatoriumleden wat is aangenomen is gewoonweg behoorlijk hoog.
Ja, het is erg fijn en stemt tot dankbaarheid dat er 3 zijn aangenomen,
Ja, het stemt tot verdriet dat er maar 3 van de 21 zijn aangenomen.

Een behoorlijk suggestieve reactie. Ik denk dat jouw leeftijd dan meer parten aan het spelen is dan die van Forummer. Hij/zij is verdrietig/boos over de negatieve reacties, dan moet je dit niet afdoen als beperking qua leeftijd.
Mensen die blij zijn met de drie die aangenomen zijn kunnen de zaak ook van meerdere kanten bekijken. Wellicht een kant minder namelijk die van in het vleesgeraaktwordenovereenafwijzing.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ejvl

Bericht door ejvl »

Het glas is niet 86% leeg, maar het glas is 14% vol.
refo

Bericht door refo »

Het is onmogelijk dat God via een curatorium mensen tot het predikambt roept.
Hij kent namelijk geen kerkgenootschappen, maar slechts gemeenten.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Maar hoe beslist een curator(?) nou eigenlijk? Gaat hij op zijn gevoel af?
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

het jammere is ook dat niet verteld wordt waarom iemand afgewezen wordt, hoorde ik van iemand die er ook geweest was.
Je zit met een berg vragen en verwarring.

En dat je zo'n beslissing gewoon moet kunnen onderbouwen natuurlijk, dat is niet meer dan logisch.

Want stel nou eens dat er unaniem getwijfeld wordt over iemands staat,
dan is het niet meer dan je christen-plicht om diegene 'die ten dode wankelt' in liefde te vermanen teneinde hem voor Christus te winnen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie