Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]
Heel veel sterkte. Zo'n aanval lijkt me pijnlijk. Ik hoop dat je toch lezen kan. Dat boek van Watson ken ik. Absoluut de moete waard.
Dat is zeker een pijnlijk ongemak Learsi, dat betekent rust en geduld.
Fijn als je dan goede boeken hebt om te lezen.
Heel veel sterkte en herstel toegewenst

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis schreef:Heel veel sterkte. Zo'n aanval lijkt me pijnlijk. Ik hoop dat je toch lezen kan. Dat boek van Watson ken ik. Absoluut de moete waard.
Nog nooit jicht gehad. Hoop dat het hier bij blijft.Mara schreef:Dat is zeker een pijnlijk ongemak Learsi, dat betekent rust en geduld.
Maar dat heb ík niet voor het zeggen.
Deed behoorlijk zeer, zeker de eerste week.
Maar het gaat nu de goede kant op.
Zal mijn eetpatroon wel aan moeten passen.
Ik spaar kookboeken, heb er ong. 500, gelukkig ook een paar vegetarische.
Het grootste gedeelte kan ik niet meer gebruiken, vlees en vis zijn uit den boze.
Heb gelukkig steeds kunnen lezen.
Bedankt voor de goede wensen.
hg.
Learsi
Ik ben aan het twijfelen of ik de HSV-Jongeren Bijbel moet kopen. Voor welke leeftijdscategorie is deze bedoeld? Ik ben 18 jaar is het dan nog de moeite om deze te kopen? Of is er nog andere studiemateriaal?
Kan iemand hier een korte recensie plaatsen over HSV-jongeren Bijbel?
Jawel is het dan nog de moeite hoor.Cremar schreef:Ik ben aan het twijfelen of ik de HSV-Jongeren Bijbel moet kopen. Voor welke leeftijdscategorie is deze bedoeld? Ik ben 18 jaar is het dan nog de moeite om deze te kopen? Of is er nog andere studiemateriaal?
Ik kijk er zelfs nog geregeld in.

Er staan mooie foto's in, leerzame stukjes midden in de Bijbelgedeeltes.
En er is genoeg ander studiemateriaal, maar wij zijn in onze kerk overgegaan tot de Herziene en dus moesten wij een andere Bijbel aanschaffen, voor de kinderen hebben wij toen de jongerenbijbel aangeschaft en geen spijt van gehad.
Ze nemen hem ook mee naar de catechisatie.
Er is een heel topic over. Maar een korte recensie - van wat er hierover op RF te vinden is - hieronder alvast:Cremar schreef:Ik ben aan het twijfelen of ik de HSV-Jongeren Bijbel moet kopen. Voor welke leeftijdscategorie is deze bedoeld? Ik ben 18 jaar is het dan nog de moeite om deze te kopen? Of is er nog andere studiemateriaal?
Zonderling schreef:TERUG NAAR DE HSV JONGERENBIJBEL
Beste mensen, vandaag heb ik de HSV Jongerenbijbel maar aangeschaft zodat ik mij een gefundeerde mening hierover kan vormen.
Ik geef enkele eerste indrukken met het nodige voorbehoud, omdat ik de uitgave net in handen heb:
- Sprake is van een aantrekkelijke uitgave met korte stukjes ter overdenking of ter toelichting bij de Bijbelgedeelten, meestal een paar stukjes per hoofdstuk. Verder geïllustreerd met kaartjes, tekeningen en 84 kleurenfoto's. Ook zijn er inleidingen op de bijbelboeken opgenomen, themapagina's, biografieën van bekende bijbelse personen, leesroosters en dergelijke. Achterin de complete Heidelbergse Catechismus, terwijl in de stukjes bij de hoofdstukken daar regelmatig naar verwezen wordt. Kortom een verzorgde uitgave met een aantrekkelijke opzet.
- De stukjes bevatten korte toelichtingen en een toespitsing op de praktijk, waarbij regelmatig vragen worden gesteld aan de lezer, vragen ter overdenking en ook vragen die de studiezin moeten opwekken. De toespitsing en vragen zijn op zichzelf vaak zinvol en nuttig. De uitleg in de stukjes is beperkt, beslist niet vers voor vers. Dat betekent dat een goed Bijbelcommentaar of de kanttekeningen naast deze uitgave zeer bruikbaar blijft.
- In de exegese wordt niet altijd het klassieke gedachtegoed gevolgd dan wel dit wordt opengelaten. Bijvoorbeeld in de uitleg van het Hooglied of van de antichrist. Bij Hooglied 1:4: 'Het Hooglied gaat over een jongen en een meisje die van elkaar houden. Het is in de Bijbel gekomen, omdat het ook iets laat zien van de liefde van de Heere Jezus voor Zijn bruid. Zijn bruid, dat zijn de mensen die in Hem geloven.' Aan de andere kant zien we ook wel eens een vrij besliste stellingname waar wat meer bescheidenheid in de uitleg op zijn plaats zou zijn, zoals de bewering dat Hooglied 4:1-7 over de huwelijksnacht gaat. Niet altijd vinden we verklaringen waar we die zouden verwachten, bv. bij 'dag des Heeren' in Openb. 1:10 ontbreekt een toelichting, terwijl heel ergens anders in de uitgave wél te vinden is dat dit reeds een verwijzing was naar de eerste dag van de week.
- Helaas, pagina 1479-1480 is bij mij niet goed gedrukt en ingebonden, aan de binnenkant mis ik tekst. Let er even op bij het kopen, hoewel: de uitgave is in plastic verpakt, dus doorbladeren in de winkel gaat moeilijk. Moet ik hiermee teruggaan voor zo'n dik boek van 49,50 euro (dat is toch eigenlijk niet veel gezien de 1680 blz.) of zal ik het maar laten zitten?
- De stukjes ter overdenking of geestelijke verdieping bespreek ik nog niet, daar wil ik wat meer tijd voor nemen. Meer in zijn algemeenheid kan ik wel zeggen dat zeker niet sprake is van dezelfde diepgang als in de kanttekeningen. De zaken blijven wat meer aan de oppervlakte, al staan er zeker ook behartenswaardige dingen in. Hierover b.l.e.w. later meer.
Zonderling schreef: TERUG NAAR DE HSV JONGERENBIJBEL
Beste allemaal,
Het is zeker niet mijn bedoeling een recensie te schrijven over de HSV Jongerenbijbel, niet hier, en ook niet op een andere site of in een tijdschrift. Ik volsta met enkele korte opmerkingen over vormgeving, exegese, geestelijke verdieping en onnauwkeurig woordgebruik. Het is het resultaat van enkele uren bestudering. Er is dus ongetwijfeld veel meer over te zeggen, maar ik wil het hier bij laten. Plannen om een recensie elders te plaatsen of aan te bieden, heb ik evenmin. Dit is het wat ik te melden heb.
Vormgeving
– Sprake is van een aantrekkelijke uitgave met korte stukjes ter overdenking of ter toelichting bij de Bijbelgedeelten, meestal een paar stukjes per hoofdstuk. Verder geïllustreerd met kaartjes, tekeningen en 84 kleurenfoto's. Ook zijn er inleidingen op de bijbelboeken opgenomen, themapagina's, biografieën van bekende bijbelse personen, leesroosters, themapagina’s, sleutelwoorden, en dergelijke. Achterin de complete Heidelbergse Catechismus, terwijl in de stukjes bij de hoofdstukken daar regelmatig naar verwezen wordt. Kortom een verzorgde uitgave met een aantrekkelijke opzet.
Exegese
– De uitleg is opgenomen in de inleidingen op de Bijbelboeken en in de korte stukjes die opgenomen zijn, is vrij beperkt. In de korte stukjes is de uitleg meestal beperkt tot enkele korte zinnen over het onderwerp. De meeste stukjes zijn echter meditatief van karakter, deze behandel ik hier niet, maar hierna onder ‘geestelijke verdieping’.
– In de exegese wordt niet altijd het klassieke gedachtegoed gevolgd dan wel dit wordt opengelaten. Bijvoorbeeld in de uitleg van het Hooglied of van de antichrist. Bij Hooglied 1:4: 'Het Hooglied gaat over een jongen en een meisje die van elkaar houden. Het is in de Bijbel gekomen, omdat het ook iets laat zien van de liefde van de Heere Jezus voor Zijn bruid. Zijn bruid, dat zijn de mensen die in Hem geloven.'
– Soms is de uitleg vrij beslist, terwijl er m.i. wat meer bescheidenheid zou mogen zijn. Bijvoorbeeld de bewering dat Hooglied 4:1-7 over de huwelijksnacht gaat. Of de stelling in Jona 1 dat de stad Tarsis in Spanje lag (iets wat volstrekt onzeker is).
– Niet altijd vinden we verklaringen waar we die zouden verwachten, bv. bij 'dag des Heeren' in Openb. 1:10 ontbreekt een toelichting, terwijl heel ergens anders in de uitgave wél te vinden is dat dit reeds een verwijzing was naar de eerste dag van de week.
– De kaarten die opgenomen zijn, zijn globaal (geen details, heel weinig plaatsnamen e.d.) Hetzelfde geldt voor stambomen, tijdtafels en dergelijke. Sommige jongeren vragen zich in de geschiedenissen van de koningen af op welke manier de twee Ahazia’s en de twee Jorams familie van elkaar waren en hoe dit nu precies zit. Hoe waren de koningshuizen verwant? Daar geeft deze jongerenbijbel geen informatie over. Evenmin over de verschillende Herodessen, om maar enkele voorbeelden te noemen.
– Daarentegen krijgen we wel gedetailleerde informatie over de gemiddelde temperaturen in Israël, neerslag en luchtvochtigheid, en dergelijke. Ook aan dieren en planten in de Bijbel wordt beperkt aandacht besteed.
– Sommige uitleg is dubieus. Bijvoorbeeld de uitleg dat Jehu te ver ging in het doden van degenen die het hielden bij het oude regime van Achab en zijn nakomelingen. Gesteld wordt ‘Wie er maar iets mee te maken had, moet eraan geloven. Zover mag Jehu niet gaan. Alleen het onkruid van de familie Achab – die het land in het ongeluk stortte – moet worden gewied. En de afgodsbeelden moeten weg. Maar de reformatie van Jehu wordt een revolutie. Geweld smaakt altijd naar meer. Naar te veel.’ Deze exegese zou ik niet graag voor mijn rekening nemen.
– Nog een dubieuze is de bewering dat Golgotha dezelfde plek was als de berg Moria (bij Genesis 22). Dit is onjuist: de tempel werd gebouwd op de berg Moria volgens 2 Kronieken 3:1. Golgotha is niet dezelfde plek als de tempel.
– Conclusie voor het onderdeel exegese : de uitleg in de Jongerenbijbel is heel beperkt en bovendien niet altijd even betrouwbaar. Ook de uitleg van historische feiten blijft nogal achter. Wat dit betreft blijft het aan te bevelen andere bronnen te raadplegen, zoals de kanttekeningen of (andere) betrouwbare Bijbelverklaringen.
Geestelijke verdieping
– De stukjes ter verdieping bevatten vaak een les uit een Bijbelgedeelte en een toespitsing op de praktijk, waarbij regelmatig vragen worden gesteld aan de lezer, vragen ter overdenking en ook vragen die de studiezin moeten opwekken. De toespitsing en vragen zijn op zichzelf vaak zinvol en nuttig.
– Veel vragen zijn in de sfeer van ‘Wat roept dat bij je op?’ en ‘Wat leer je ervan?’ Op zich nuttige vragen, al is het wel een beetje vrijblijvend, omdat er ieder er het zijne van kan vinden (er zijn geen goede antwoorden).
– In zijn algemeenheid ademt het boek een geestelijk klimaat dat overeenkomt met de achterban van de Stichting HSV, van GB en CGK tot evangelische groepen en gemeenten. De belangrijkste leesregel is de boodschap van het Evangelie. De boodschap van de wet in zijn ontdekkende functie is niet afwezig, maar wel sterk op de achtergrond, hierbij vergeleken. Wel komt de Gereformeerde belijdenis in de Jongerenbijbel tot uitdrukking, onder andere via de verwijzingen naar de Heidelbergse Catechismus.
– Helaas moet ik zeggen dat ik veel van de stukjes met geestelijke verdieping ervaar als vrij oppervlakkig. Het geloof wordt verondersteld aanwezig te zijn bij de lezers, daardoor is er niet veel aanwezig tot toetsing hiervan. Wel worden regelmatig kritische vragen gesteld over de wijze van leven, enzovoort.
– In Jona 3 staat een stukje ‘God krijgt berouw’. Dit stukje eindit als volgt: ‘Hoewel God alles weet, zegt de Bijbel dat God berouw kan hebben. God reageert op wat mensen doen. Dat is genade.’ Die laatste twee zinnen en het verband dat er gelegd wordt tussen het doen van mens en de genade (in deze volgorde!) vind ik ronduit verwerpelijk. Alsof de mens God moet bewegen, en alsof de genade afhankelijk is van de mens!! Ik kan mij heel goed voorstellen dat deze passage een rol heeft gespeeld bij de eerdere kritische uitlatingen over de Jongerenbijbel. Hier wordt het gereformeerde principe verloochend en wordt feitelijk het remonstrantisme en pelagianisme beleden. Gods genade wordt afhankelijk gesteld van wat mensen doen. Ongetwijfeld zal gezegd worden dat het zo niet bedoeld is, maar het feit is toch maar dat de redacteuren en meelezers dit ook gezien moeten hebben, maar kennelijk waren er krachten in de redactie die dit toch hebben laten gebeuren.
– Ook in Jona 3 staat een stukje over ‘Nieuw leven (HC vraag 88)’. In dit stukje wordt gesproken over de bekering en wordt gezegd dat de oude mens ‘de zondige wil’ is en de nieuwe mens ‘het verlangen om God te dienen’. Beide is natuurlijk een ontzettende afvlakking van wat de Bijbel en de catechismus hierover leert. Op deze wijze kan iedereen wel belijden een oude en een nieuwe mens in zich te hebben, zonder één van beide werkelijk te kennen! De oude mens is niet alleen de zondige wil, maar de gehele verdorven natuur van de mens. De nieuwe mens is de naar Gods beeld vernieuwde mens, in ware kennis, gerechtigheid en heiligheid. En dit úít zich ook in een verlangen om God te dienen (de opstanding van de nieuwe mens). Maar dat is iets anders om dit verlangen gelijk te stellen met de nieuwe mens. Door het zó te zeggen, wordt een enorme oppervlakkigheid geïntroduceerd.
– De beide stukje die ik kort besproken heb uit Jona 3 waren voor mij reden om te stoppen met verder mij in deze Jongerenbijbel te verdiepen. Ik kan deze Jongerenbijbel vanwege de stukjes met geestelijke verdieping niet echt aanraden, al zijn er natuurlijk ook vele stukjes met een goede inhoud.
Onnauwkeurig woordgebruik
– Nog enkele onnauwkeurigheden die mij opvielen. In Mattheüs 1 wordt gesproken van ‘overspel’ van Thamar en Bathseba. Echter, het geval van Thamar en Juda was geen overspel, maar hoererij (en bloedschande), zowel Juda als Thamar waren op dat moment namelijk ongehuwd. Jammer, we moeten de verschillende zonden tegen het zevende gebod wel de juiste naam geven.
– Woordverklaringen zijn ook niet altijd betrouwbaar. Bijvoorbeeld wordt in Romeinen 3:19 het woord ‘doemwaardig’ verklaard als ‘het verdienen om vervloekt te worden’. Deze woordverklaring is overgenomen uit Van Dale, maar wel onjuist. ‘doemwaardig’ betekent ‘het verdienen om veroordeeld / verdoemd te worden’, ofwel de (eeuwige) straf waardig te zijn. Dat is ook de betekenis van het Grieks. Dus helaas: de woordverklaring zet op het verkeerde been. Jammer, de jeugd mag toch erop vertrouwen dat woordverklaringen juist helpen om een begrip te begrijpen in plaats dat niet helemaal de juiste betekenis gegeven wordt?
– Een ander voorbeeld van een niet al te sterke verklaring is de verklaring van ‘nietige afgoden’ op blz. 1095. Het woord ‘nietig’ betekent volgens de verklaring dat de goden niets kunnen. Ja zeker, dat betekent het óók. Maar in de kern betekent dit ‘nietig’: zonder enige waarde of betekenis. Ook hier dus een verklaring waar de jongere niet echt bij gebaat is.
Afsluiting
Hier laat ik het bij. Een echte recensie was niet de bedoeling. Wel meen ik dat deze Jongerenbijbel – ondanks de aantrekkelijke opzet en vormgeving – niet in alle opzichten voldoet aan wat verwacht mag worden ten aanzien van betrouwbaarheid in de uitleg en geestelijke verdieping. Althans, zo taxeer ik deze uitgave. Waarbij ik helaas ook constateren moet, dat de eigentijdse alternatieven helaas zeer beperkt zijn. Ik zou toch ouders en jongeren willen oproepen om vooralsnog dan te blijven bij de meer klassieke verklaringen en hulpmiddelen, eventueel aangevuld met een wat meer gedegen Engelstalige studiebijbel ter ondersteuning. En daarnaast natuurlijk onze onverkorte belijdenissen, enzovoort.
Welk studiemateriaal boedel je? Ik heb al een brochure van de HSV-jongeren Bijbel. Mij lijkt het best een mooie uitgave, alleen zet die recensie van Zonderling me aan het twijfelenMara schreef:Kan iemand hier een korte recensie plaatsen over HSV-jongeren Bijbel?
Jawel is het dan nog de moeite hoor.
Ik kijk er zelfs nog geregeld in.![]()
En er is genoeg ander studiemateriaal, maar wij zijn in onze kerk overgegaan tot de Herziene en dus moesten wij een andere Bijbel aanschaffen, voor de kinderen hebben wij toen de jongerenbijbel aangeschaft en geen spijt van gehad.

Ik antwoordde hierop: Of is er nog andere studiemateriaal? DusCremar schreef:Welk studiemateriaal boedel je? Ik heb al een brochure van de HSV-jongeren Bijbel. Mij lijkt het best een mooie uitgave, alleen zet die recensie van Zonderling me aan het twijfelenMara schreef:Kan iemand hier een korte recensie plaatsen over HSV-jongeren Bijbel?
Jawel is het dan nog de moeite hoor.
Ik kijk er zelfs nog geregeld in.![]()

Ja ik weet dat hier mensen zijn die hun bedenkingen/bezwaren hebben, ik had eerst ook wel bepaalde reserves. Sowieso bij die hele HSV.
Maar ja, het gaat door en dan zul je als gemeentelid moeten meegaan en anders het kerkverband verlaten.
Ik denk dat het niet goed om er zo'n groot punt van te maken, bovendien zul je zien dat je een dorp opgeschoven bent, gaan ze er daar na 2 jaar ook toe over.
En we vonden het een mooi passend kado bij een diploma-uitreiking, van één van onze kinderen.
Maar hoe sta je zelf tegenover de HSV?
Ik sta er positief tegenover. Ik heb hem anderhalf jaar en lees er veel in. Voordat ik hem las heb ik veel kritiek gelezen van GBS en ook de weerlegging van HSV-vertalers. Wat mij altijd opviel was dat de tegenstanders van de HSV vaak fanatiek waren, veel verdachtmakingen, HSV degraderen tot duivelswerk en ga zo maar door. Dát heeft mij eigenlijk de doorslag gegeven om de HSV wél te lezen, al laat ik de SV niet los.Mara schreef:Ik antwoordde hierop: Of is er nog andere studiemateriaal? Dus![]()
Ja ik weet dat hier mensen zijn die hun bedenkingen/bezwaren hebben, ik had eerst ook wel bepaalde reserves. Sowieso bij die hele HSV.
Maar ja, het gaat door en dan zul je als gemeentelid moeten meegaan en anders het kerkverband verlaten.
Ik denk dat het niet goed om er zo'n groot punt van te maken, bovendien zul je zien dat je een dorp opgeschoven bent, gaan ze er daar na 2 jaar ook toe over.
En we vonden het een mooi passend kado bij een diploma-uitreiking, van één van onze kinderen.
Maar m'n vraag staat nog open

- jakobmarin
Ik weet niet wat er met me aan de hand is, maar nu lees ik dit boek met veel genoegen!
En als het allemaal waar is, zullen we behoorlijk moeten veranderen in onze voedselkeuze...

En als het allemaal waar is, zullen we behoorlijk moeten veranderen in onze voedselkeuze...

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Je bedoelt, welk studiemateriaal?Cremar schreef:Ik sta er positief tegenover. Ik heb hem anderhalf jaar en lees er veel in. Voordat ik hem las heb ik veel kritiek gelezen van GBS en ook de weerlegging van HSV-vertalers. Wat mij altijd opviel was dat de tegenstanders van de HSV vaak fanatiek waren, veel verdachtmakingen, HSV degraderen tot duivelswerk en ga zo maar door. Dát heeft mij eigenlijk de doorslag gegeven om de HSV wél te lezen, al laat ik de SV niet los.Mara schreef:Ik antwoordde hierop: Of is er nog andere studiemateriaal? Dus![]()
Maar dat vind ik lastig, het ligt er aan van welke kerk jij lid bent, wat wil je precies bestuderen en met wie, in je eentje?
Zit je niet op een studie/jongerenvereniging of catechisatie?
Ja, weet jij nog meer studiemateriaal dan de HSV-jongeren Bijbel?Mara schreef:Je bedoelt, welk studiemateriaal?
Maar dat vind ik lastig, het ligt er aan van welke kerk jij lid bent, wat wil je precies bestuderen en met wie, in je eentje?
Zit je niet op een studie/jongerenvereniging of catechisatie?
Tja, in je eentje dat klinkt zo zielig

Ik ga overigens naar de Gereformeerde Gemeente.
- jakobmarin
Er komt een HSV-Studiebijbel op basis van de English Standard Version (ESV).Cremar schreef:Ik sta er positief tegenover. Ik heb hem anderhalf jaar en lees er veel in. Voordat ik hem las heb ik veel kritiek gelezen van GBS en ook de weerlegging van HSV-vertalers. Wat mij altijd opviel was dat de tegenstanders van de HSV vaak fanatiek waren, veel verdachtmakingen, HSV degraderen tot duivelswerk en ga zo maar door. Dát heeft mij eigenlijk de doorslag gegeven om de HSV wél te lezen, al laat ik de SV niet los.Mara schreef:Ik antwoordde hierop: Of is er nog andere studiemateriaal? Dus![]()
op www.hsv.info kun je de tekst, de SV-tekst, incl. aantekeningen, verwijzingen en grondtekst lezen.
Bedankt voor de tip! Ze zitten daar niet stil bij HSV stichtingjakobmarin schreef:Er komt een HSV-Studiebijbel op basis van de English Standard Version (ESV).
op http://www.hsv.info kun je de tekst, de SV-tekst, incl. aantekeningen, verwijzingen en grondtekst lezen.

- jakobmarin
Oktober 2014 is de bedoeling, zie http://www.hsvwinkel.nl/nieuw-studiebij ... udiebijbelCremar schreef:Bedankt voor de tip! Ze zitten daar niet stil bij HSV stichtingjakobmarin schreef:Er komt een HSV-Studiebijbel op basis van de English Standard Version (ESV).
op http://www.hsv.info kun je de tekst, de SV-tekst, incl. aantekeningen, verwijzingen en grondtekst lezen.![]()
Weetje ook wanneer die komt?