dennis schreef:Germanicus schreef:helma schreef:Is dat boek een aanrader? ("Beeldscherm, brein en bidden")
Kan je een soort recensie plaatsen?
Ik heb het boek pas gelezen. 't Is een vurig pleidooi (wat te prijzen is) voor bezinning op wat internet met ons doet. 'k Vind dat het boekje iets teveel de 'schuld' bij het fenomeen internet legt en te weinig bij de manier waarop wij er mee (kunnen) gaan. Vanwege de omvang en de doelgroep is het geen diepgravend boekje. Dan kun je beter Het ondiepe (N. Carr) lezen. Als je je breder wilt oriënteren op wat de hedendaagse (digitale en neoliberale) samenleving met ons doet, kan ik Borderline Times (Dirk de Wachter) en Identiteit (Paul Verhaeghe) aanbevelen. Twee Vlaamse psychiaters. Met name Borderline Times sprak me bijzonder aan.
Meer over Dirk de Wachter (zijdelings raakt deze uitzending het thema van zijn boek):
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1356595
Het ligt er denk ik aan wat je insteek is. Het boek van Carr is een pagina of 400-500, en daar ben je een tijd mee bezig. Beeldscherm, brein en bidden is een stuk minder diepgravend, maar is daarbij dan wel weer vanuit een Christelijk perspectief geschreven. Met vragen als: wat doet e.e.a. met je geloofsleven. Bijvoorbeeld ook met de concentratie van (jonge) mensen in de kerk etc.
Maar als je je echt in het hele 'hersengebeuren' wilt verdiepen, moet je dit boek als opstapje gebruiken, want het is geen wetenschappelijke verhandeling.
Ik vind zoiets lastig Dennis. Eén van mijn kinderen studeert ICT, dus die moet wel dagelijks achter het beeldscherm.
En die jongelui houden nu eenmaal contact met elkaar via FB e.d.
Onze huidige maatschappij is inmiddels helemaal gedigitaliseerd.
Betalen, aangifte doen, aanvragen, corresponderen, je kunt niet meer zonder computer.