Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Floppy

Re: Gereformeerde Gezindte, is dit Bijbels gezien juist?

Bericht door Floppy »

Daar heb ik geen woorden voor, sorry.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:Daar heb ik geen woorden voor, sorry.
De auteur blijkbaar ook niet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Panny schreef:Uit de brief van Stichting Heart Cry:
"Van de Bible Belt in Nederland zou een getuigenis behoren uit te gaan naar de ongelovige inwoners van ons land. Het grijpt ons aan dat we tekort zijn geschoten om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn (Mat. 5:13-16). "

Ik ben het wel met veel reacties in dit topic eens dat we zuinig moeten zijn op onze scholen, zorginstellingen, politieke partijen, etc, etc.

Maar als je verhalen leest over de vervolgde kerk dan is er reden tot schaamte.
Die mensen zijn zo vol van de liefde van Christus dat ze met gevaar van hun eigen leven het Evangelie willen delen met hun medemensen.

En dat is nu juist ook zo iets... We denken zelf zout te moeten zijn. Maar het is de Heere die ons tot zout maakt....
En dat maakt volgens mij ook dat als we werkelijk zout zijn.... We smaak aan de wereld geven.
En als je dat nu eens naast het getuigenis legt dat van de gereformeerde gezindte uitgaat....

Zelf buiten deze gezindte opgegroeid. Ik kende wel vriendjes en vriendinnetjes uit deze hoek. Maar voelde me altijd anders.... Slechter.... Iedereen was zo netjes... Maar waarom?
Later als tiener... Mensen zien je gewoon niet staan! Je was niet een van hen!
En dat was niet in een klein refodorpje hoor....
Is dat het zout dat smaakt geeft?
Van vrienden en hun ouders hoorde je weinig over het geloof. Ja dit doen we zo.... Dat hoort nu eenmaal zo.... Dat wel... Je moest een nieuw hartje, vraag er maar veel om... Maar verder?

Inmiddels behorend tot de gereformeerde gezindte. Aantal jaar geleden een dag bijgewoond van een reformatorische vereniging. Netjes gekleed verder hoor, keurige rok, eenvoudig. Niets op aan te merken. Maar niet zo sjiek en niet de laatste mode....
Mensen zien je gewoon niet staan! Je probeert een praatje te maken, maar mensen lijken soort te schrikken. Ja we lopen niet in de refomode zoals te koop in de bekende zaken!
We kregen geen contact... Dachten wat doen we hier en zijn weggegaan!
Later het erover gehad.... Met een bestuurslid.
Hij herkende het wel, maar leek er niet echt wakker van te liggen. En snapte waarom we niet meer kwamen....
Zout?

Verhuisd, nieuwe woonplaats. Helaas staat de kerk waartoe we behoren niet in onze woonplaats waar de refoscholen is. Zelfde verhaal als hierboven. Geen contact. Mensen kende elkaar uit hun eigen kerkelijke gemeente. Maar behoor je tot een andere, kom je er bijna niet in!
Tot je zelf ging werken op die school... Ja dan ben je wel weer een beetje een van hun! En toen kwam er contact....
Wat is dit? Zout?

Praktijk... Je loopt tegen bepaalde zaken aan. Waarvan je je afvraagt of het wel zo Bijbels is...
Je praat erover met iemand die je vertrouwt... Zeg het maar niet hoor, of pas op met wat je zegt....
Ze plaatsen je in een hokje waar je niet in wil zitten... En je ligt eruit! Was het advies!
Is dit zout zijn?

En als je het doet, lig je eruit! Natuurlijk zegt men nog gedag... Maar voor de rest?
Zout?

Wat is een kenmerk van zout? Het geeft smaak, er gaat een reinigende werking van uit!
Zet dat nu eens t.o. Hoe de gereformeerde gezindte functioneerde in onze samenleving?
Maar hoe gaan we ook met elkaar binnen die gezindte om!

En hoe komt dat dan? Dat, als we zout zijn, smakeloos zijn geworden?
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Oké, jammer dat hét (op verschillende manieren) niet begrepen wordt..

...een andere insteek dan (positief wederom wat mij betreft, probeer even neutraal te lezen)

Een blik vanuit 2 niet met de Refowereld bekende meiden, die een weekje in een Refo gezin verblijven.....

Hier het artikel

http://www.puntuit.nl/nieuws/opmerkelij ... d_1_637611

Hier helemaal hun uitgewerkte verslag hiervan

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/zo_dic ... verweg.pdf

Daar kan ik zeker wat mee en van leren en er mee wat doen.......
Wat ook het doel van dit topic is
Bewustwording.....
(en dus niet vuil spuiten)wat een vies woord, nog nooit van gehoord!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Panny schreef:Uit de brief van Stichting Heart Cry:
"Van de Bible Belt in Nederland zou een getuigenis behoren uit te gaan naar de ongelovige inwoners van ons land. Het grijpt ons aan dat we tekort zijn geschoten om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn (Mat. 5:13-16). "
Ik ben het wel met veel reacties in dit topic eens dat we zuinig moeten zijn op onze scholen, zorginstellingen, politieke partijen, etc, etc.
Maar als je verhalen leest over de vervolgde kerk dan is er reden tot schaamte.
Die mensen zijn zo vol van de liefde van Christus dat ze met gevaar van hun eigen leven het Evangelie willen delen met hun medemensen.
En dat is nu juist ook zo iets... We denken zelf zout te moeten zijn. Maar het is de Heere die ons tot zout maakt....
En dat maakt volgens mij ook dat als we werkelijk zout zijn.... We smaak aan de wereld geven.
En als je dat nu eens naast het getuigenis legt dat van de gereformeerde gezindte uitgaat....
Zelf buiten deze gezindte opgegroeid. Ik kende wel vriendjes en vriendinnetjes uit deze hoek. Maar voelde me altijd anders.... Slechter.... Iedereen was zo netjes... Maar waarom?
Later als tiener... Mensen zien je gewoon niet staan! Je was niet een van hen!
En dat was niet in een klein refodorpje hoor....
Is dat het zout dat smaakt geeft?
Van vrienden en hun ouders hoorde je weinig over het geloof. Ja dit doen we zo.... Dat hoort nu eenmaal zo.... Dat wel... Je moest een nieuw hartje, vraag er maar veel om... Maar verder?

Inmiddels behorend tot de gereformeerde gezindte. Aantal jaar geleden een dag bijgewoond van een reformatorische vereniging. Netjes gekleed verder hoor, keurige rok, eenvoudig. Niets op aan te merken. Maar niet zo sjiek en niet de laatste mode....
Mensen zien je gewoon niet staan! Je probeert een praatje te maken, maar mensen lijken soort te schrikken. Ja we lopen niet in de refomode zoals te koop in de bekende zaken!
We kregen geen contact... Dachten wat doen we hier en zijn weggegaan!
Later het erover gehad.... Met een bestuurslid.
Hij herkende het wel, maar leek er niet echt wakker van te liggen. En snapte waarom we niet meer kwamen....
Zout?
Verhuisd, nieuwe woonplaats. Helaas staat de kerk waartoe we behoren niet in onze woonplaats waar de refoscholen is. Zelfde verhaal als hierboven. Geen contact. Mensen kende elkaar uit hun eigen kerkelijke gemeente. Maar behoor je tot een andere, kom je er bijna niet in!
Tot je zelf ging werken op die school... Ja dan ben je wel weer een beetje een van hun! En toen kwam er contact....
Wat is dit? Zout?
Praktijk... Je loopt tegen bepaalde zaken aan. Waarvan je je afvraagt of het wel zo Bijbels is...
Je praat erover met iemand die je vertrouwt... Zeg het maar niet hoor, of pas op met wat je zegt....
Ze plaatsen je in een hokje waar je niet in wil zitten... En je ligt eruit! Was het advies!
Is dit zout zijn?

En als je het doet, lig je eruit! Natuurlijk zegt men nog gedag... Maar voor de rest?
Zout?

Wat is een kenmerk van zout? Het geeft smaak, er gaat een reinigende werking van uit!
Zet dat nu eens t.o. Hoe de gereformeerde gezindte functioneerde in onze samenleving?
Maar hoe gaan we ook met elkaar binnen die gezindte om!

En hoe komt dat dan? Dat, als we zout zijn, smakeloos zijn geworden?
Dat herken ik wel Lien, mijn eigen man liep hier tegenaan.
Eveneens buiten elke kerk opgegroeid en gelukkig hebben mijn ouders hem meteen van harte geaccepteerd en het is hele diepe wederzijdse genegenheid geworden.
Hij begreep en na al die jaren, nog steeds niet, die ongeschreven reforegels.
Dat mensen soms gemakkelijk afgeschreven worden, vanwege iets in hun uiterlijke verschijning.
Dus de rok is wel lang genoeg, maar ja, de kleur net niet.
Nu is het voor een man qua kleding iets eenvoudiger dan voor een vrouw denk ik, een nette pantalon + overhemd is al snel goed.

Hij haalde zijn eerste onbedoelde overwinning, toen hij met mijn pa naar diens zuster ging en mijn tante aan mijn pa vroeg:
oe heden, heb je een godsdienstleraar meegenomen? Hij had nl. vanwege een zakelijke conferentie een donker kostuum aan. :)
Tante kon er smakelijk om lachen, mijn man ook.
Gelukkig reageerde het merendeel van de familie heel warm, maar helaas zijn er een paar die er anders over denken.
Misschien komt dat doordat hij het als "buitenstaander" scherper ziet.
En hield ons wel geregeld een spiegel voor.

Ik kan me voorstellen als je samen in een beschermd wereldje bent opgevoed, dat het heel anders is.
Het lijkt wel soms of er een bepaalde angst is om met andersdenkenden om te gaan, of hen van harte onvoorwaardelijk te accepteren zoals ze zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Boven mij zie ik Lien haar reaktie...net voor mij geplaatst...

,,,,dit is zooo herkenbaar voor mij ook zeer helaas,,,,

dat doet zo een pijn
Maar dat is hier en daar de cultuur...

,,,,zelfs zo erg dat je beter maar kan zwijgen, dan hoor je erbij, maar als je je mond open doet, dan kan je hem beter gelijk maar weer dicht klappen voordat je verstoten wordt anders.......

Klinkt weer wat negatief, maar geef er zelf een positieve draai aan in het leven....
Zeker bemoedigd en gesterkt door de Heere, Zijn Woord, Zijn oneindige Genade door het werk van Zijn Zoon en de Heilige Geest

Ook de woorden van Paulus, alles kan je geroofd worden, maar het geloof wat diep in je hart woont, in je ziel, daar kan geen mens, maar dan ook geen mens bij
Kollosenzen 3 schreef:12 Doet dan aan, als door God uitverkoren heiligen en geliefden, innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld.
13 Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo.
14 En doet bij dit alles de liefde aan, als de band der volmaaktheid. 15 En de vrede van Christus, tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt, regere in uw harten; en weest dankbaar.
16 Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten.
17 En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem!
Een Parel in Gods Hand!
WimA

Bericht door WimA »

Het spijt me wel maar wat een klaag en gejammer!
Gelukkig zijn het allemaal anderen die het allemaal fout doen.
helma

Bericht door helma »

WimA schreef:Het spijt me wel maar wat een klaag en gejammer!
Gelukkig doe jij er niet aan mee!
Mara

Bericht door Mara »

Je bedoelt zeker jeremiëren? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Weet je wat ik het pijnlijkste vindt? Dat ik hier onbewust aan meedoet, met bovenstaande zaken, omdat je bang bent er niet bij te horen....
Dat is het ergste.... Je soms meer druk maken om wat ze wel eens zouden kunnen zeggen....
Ipv te vragen Heere wat wilt U dat ik doe?

Inderdaad je mond soms houdt, want ik vrees meer de mensen dan dat ik op dat moment mijn vertrouwen op Hem stel....

Bovenstaande zaken zijn ook een spiegel voor mijzelf! Dus niet alleen geklaag. Wel feiten die gebeuren....

Maar bedankt voor de inhoudelijke reactie!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

lien75 schreef:
Weet je wat ik het pijnlijkste vindt? Dat ik hier onbewust aan meedoet, met bovenstaande zaken, omdat je bang bent er niet bij te horen....
Dat is het ergste.... Je soms meer druk maken om wat ze wel eens zouden kunnen zeggen....

Inderdaad je mond soms houdt, want ik vrees meer de mensen dan dat ik op dat moment mijn vertrouwen op Hem stel....

Bovenstaande zaken zijn ook een spiegel voor mijzelf! Dus niet alleen geklaag. Wel feiten die gebeuren....

Zeer mee eens, je merkt al hier hoe er mee omgegaan wordt, in een aantal opmerkingen, dan heb ik ook al zoiets, laat maar, om de lieve vrede wil en in de hoop dat men ook de ware Vrede kent.
Maar ik doe er ook geregeld aan mee, want je wilt niet de minste zijn, en ik zeker al niet.....
Je wilt niet uitgespuugd worden, uit je veilige wereldje getrokken worden, want waar is dan je basis.....
Ja, die dient op de Heere gevestigd te zijn, maar nu Heere, wat verwacht ik? Mijn hulp is enkel van U alleen!
Maar ik verkies ook liever de mens....... we hebben het best goed en gezellig met elkaar (of lijkt dit uiterlijke schijn)
Ik weet het niet.......
Een Parel in Gods Hand!
huisman

Bericht door huisman »

MoesTuin schreef:
lien75 schreef:

Zeer mee eens, je merkt al hier hoe er mee omgegaan wordt, in een aantal opmerkingen, dan heb ik ook al zoiets, laat maar, om de lieve vrede wil en in de hoop dat men ook de ware Vrede kent.
Maar ik doe er ook geregeld aan mee, want je wilt niet de minste zijn, en ik zeker al niet.....
Je wilt niet uitgespuugd worden, uit je veilige wereldje getrokken worden, want waar is dan je basis.....
Ja, die dient op de Heere gevestigd te zijn, maar nu Heere, wat verwacht ik? Mijn hulp is enkel van U alleen!
Maar ik verkies ook liever de mens....... we hebben het best goed en gezellig met elkaar (of lijkt dit uiterlijke schijn)
Ik weet het niet.......
Zie dit maar als mijn open brief en hartenkreet :hum

Beste MoesTuin,

Door al jouw postings(niet alleen in dit topic)heen zie ik een negatieve grondhouding t.o.v. de Reformatorische leer/kerken/gezindte. Je doet dat vaak wat verbloemd maar in bijna niets lees ik een hartelijke verbondenheid met de leer/doelgroep op dit forum. Natuurlijk krijg je bijval want wij zijn erg goed om af te breken wat onze vaderen opgebouwd hebben. Ik heb toch een paar vragen.
1. Wat is jouw eigenlijke doel op dit forum ?
2. Wat is jouw persoonlijke verbondenheid met de gereformeerd gezindte ?
3. Sta jij volledig achter de forumregels en achter de 3FvE ?
4.Kun jij de 5 punten van het Calvinisme onderschrijven?

1) Totale verdorvenheid
2) Onvoorwaardelijke verkiezing
3) Beperkte verzoening
4) Onweerstaanbare genade
5) Volharding der heiligen

vr gr,
huisman
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

-
Laatst gewijzigd door WimA op 09 mei 2014, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

helma schreef:
Gelukkig doe jij er niet aan mee!
Ik kan alleen aangeven dat de assertiviteit waarmee in dit topic de eigen moeizame relatie met de (christelijke) naaste wordt beschreven waarbij ook de schuld zo direct bij de naaste wordt gelegd niet helpt bij het verbeteren van de relatie. integendeel.
Indien deze ook face tot face wordt uitgesproken tegen de naaste zullen ze inderdaad een stukje "uitsluiting" bewerkstelligen.

Het gemak waarmee dan ook vaak nog en passant wordt vermeld dat ze toch echt wel de Heere meehebben in hun opvattingen is storend.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

huisman schreef:
MoesTuin schreef:
lien75 schreef:

Ik weet het niet.......
Zie dit maar als mijn open brief en hartenkreet :hum

Beste MoesTuin,

Door al jouw postings(niet alleen in dit topic)heen zie ik een negatieve grondhouding t.o.v. de Reformatorische leer/kerken/gezindte. Je doet dat vaak wat verbloemd maar in bijna niets lees ik een hartelijke verbondenheid met de leer/doelgroep op dit forum. Natuurlijk krijg je bijval want wij zijn erg goed om af te breken wat onze vaderen opgebouwd hebben. Ik heb toch een paar vragen.
1. Wat is jouw eigenlijke doel op dit forum ?
2. Wat is jouw persoonlijke verbondenheid met de gereformeerd gezindte ?
3. Sta jij volledig achter de forumregels en achter de 3FvE ?
4.Kun jij de 5 punten van het Calvinisme onderschrijven?

1) Totale verdorvenheid
2) Onvoorwaardelijke verkiezing
3) Beperkte verzoening
4) Onweerstaanbare genade
5) Volharding der heiligen

vr gr,
huisman
Dan zou ik je adviseren om een andere bril op te zetten, want het is geen negatieve, maar een kritische houding.
Verder onderschrijf ik de Bijbel het Woord van de Heere God volledig en alle andere artikelen, oudvaders, formulieren, leerregels, kunnen hierbij van een waardevolle aanvulling zijn, maar de Bijbel is de nummer 1 hierin.
Een Parel in Gods Hand!
Plaats reactie