Als het maar niet blijft bij luisteren, en aanhoren.Secor Dabar schreef: Goed geschreven DIA !
Er is zekerheid en er is zelfverzekerdheid.
Zekerheid is er in het ware geloof:
zie zondag 7 antw bij vr. 21: een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt.
Zelfverzekerdheid is er bij de schijngelovige: die hebben het, die kunnen het, die willen het, die zijn het, die laten zich niets "afpakken" wat ze zelf gepakt hebben zonder de diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest, Die het ware geloof schenkt..
Dan kan het wel mooi opgeschreven staan, maar zolang het geen vrucht draagt is het voor niets geweest.
Blijf dicht bij het Woord en wat de Bijbel in de eerste plaats leert (eventueel aangevuld met oudvaders, maar de Bijbel is en blijft nummer 1. )De Bijbel is het zuivere Woord van God.
De Heere maakt zich bekend en laat zich ontmoeten door Zijn Woord en Geest.
Dat kan op velerlei manieren.
Wij willen dat graag geordend, via de vele regeltjes van verschillende geloofsrichtingen die er Zijn.
Maar Gods Geest kent geen grenzen hierin en werkt dwars door mensen, kerkmuren, landen, werelden, mensen, ja zelfs de grootste zondaars heen!
Dat kan voor sommige christenen / Reformatorischen schokkend zijn en dan heeft men het oordeel al klaar staan.
Maar daar kan een mens niet bij, omdat te beoordelen
Daartoe is de mens niet in staat en dat is de mens ook helemaal niet gegeven
Daar moet je van af blijven.
Want als de Heilige Geest werkt, in het leven van mensen (waar je het zo op het eerst niet van verwacht)
En als je zelf in vertwijfeling leeft, en je afvraagt, is Hét wel voor mij?
Als je dit door je door laat dringen, dan kun je enkel maar stil worden en stamelen....
"Here, maak mij uwe wegen
door uw Woord en Geest bekend;
leer mij, hoe die zijn gelegen
en waarheen G' uw treden wendt;
leid mij in Uw rechte leer,
laat mij trouw Uw wet betrachten,
want Gij zijt mijn heil o Heer,
'k blijf U al den dag verwachten.
want,
Wie heeft lust de Heer te vrezen,
't allerhoogst en eeuwig goed?
God zal zelf zijn leidsman wezen,
leren hoe hij wand'len moet.
Wie het heil van Hem verwacht
zal het ongestoord verwerven,
en zijn zalig nageslacht
zal 't gezegend aardrijk erven.
worden als een kind, dat is een heel aantal stapjes terug zetten.Romeinen 8 vers 14-17 schreef:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
Leef je in hoe het is om te worden als een kind.
Een kind leeft in Vertrouwen, in Afhankelijkheid, in.......
Een kind kan zelf en uit zich zelf helemaal niets.
Maar het heeft wel zekerheid.
Het kind gelooft onwankelbaar op zijn ouders.....
"Zoals een Vader liefdevol zijn armen slaat om Zijn kind, omringt ons met erbarmen."
.Hebreeen 11 vers 1 schreef:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
Ja, er is hoop voor de Toekomst staat in Jeremia 31 vers 17Hebreeen 6 vers 17 - 20 schreef:17 Daarom heeft God, toen Hij des te nadrukkelijker aan de erfgenamen der belofte het onveranderlijke van zijn raad wilde doen blijken, Zich onder ede verbonden,
18 opdat door twee onveranderlijke dingen, waarbij het onmogelijk is, dat God liegen zou, wij, die (tot Hem de) toevlucht genomen hebben, een krachtige aansporing zouden hebben om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.
19 Haar hebben wij als een anker der ziel, dat veilig en vast is, en dat reikt tot binnen het voorhangsel,
20 waarheen Jezus voor ons als voorloper is binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in eeuwigheid.
De Heere kun je op vele manieren ontmoeten overigens, in het Gebed (Gods verborgen omgang vinden..... in de stille binnenkamer, in Zijn Woord, in de Natuur, in en door andere mensen heen......., in Nood en Ziekte, in........)Hebreeen 12 vers 1-4 schreef: 1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.