Hoe weet ik of mijn bekering oprecht is?

MoesTuin
Verbannen

Re: Hoe weet ik of mijn bekering oprecht is?

Bericht door MoesTuin »

Secor Dabar schreef: Goed geschreven DIA !
Er is zekerheid en er is zelfverzekerdheid.
Zekerheid is er in het ware geloof:
zie zondag 7 antw bij vr. 21: een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt.

Zelfverzekerdheid is er bij de schijngelovige: die hebben het, die kunnen het, die willen het, die zijn het, die laten zich niets "afpakken" wat ze zelf gepakt hebben zonder de diepe afhankelijkheid van de Heilige Geest, Die het ware geloof schenkt..
Als het maar niet blijft bij luisteren, en aanhoren.
Dan kan het wel mooi opgeschreven staan, maar zolang het geen vrucht draagt is het voor niets geweest.
Blijf dicht bij het Woord en wat de Bijbel in de eerste plaats leert (eventueel aangevuld met oudvaders, maar de Bijbel is en blijft nummer 1. )De Bijbel is het zuivere Woord van God.
De Heere maakt zich bekend en laat zich ontmoeten door Zijn Woord en Geest.
Dat kan op velerlei manieren.
Wij willen dat graag geordend, via de vele regeltjes van verschillende geloofsrichtingen die er Zijn.
Maar Gods Geest kent geen grenzen hierin en werkt dwars door mensen, kerkmuren, landen, werelden, mensen, ja zelfs de grootste zondaars heen!
Dat kan voor sommige christenen / Reformatorischen schokkend zijn en dan heeft men het oordeel al klaar staan.
Maar daar kan een mens niet bij, omdat te beoordelen
Daartoe is de mens niet in staat en dat is de mens ook helemaal niet gegeven
Daar moet je van af blijven.
Want als de Heilige Geest werkt, in het leven van mensen (waar je het zo op het eerst niet van verwacht)
En als je zelf in vertwijfeling leeft, en je afvraagt, is Hét wel voor mij?
Als je dit door je door laat dringen, dan kun je enkel maar stil worden en stamelen....
"Here, maak mij uwe wegen
door uw Woord en Geest bekend;
leer mij, hoe die zijn gelegen
en waarheen G' uw treden wendt;
leid mij in Uw rechte leer,
laat mij trouw Uw wet betrachten,
want Gij zijt mijn heil o Heer,
'k blijf U al den dag verwachten.

want,

Wie heeft lust de Heer te vrezen,
't allerhoogst en eeuwig goed?
God zal zelf zijn leidsman wezen,
leren hoe hij wand'len moet.
Wie het heil van Hem verwacht
zal het ongestoord verwerven,
en zijn zalig nageslacht
zal 't gezegend aardrijk erven.
Romeinen 8 vers 14-17 schreef:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.
worden als een kind, dat is een heel aantal stapjes terug zetten.
Leef je in hoe het is om te worden als een kind.
Een kind leeft in Vertrouwen, in Afhankelijkheid, in.......
Een kind kan zelf en uit zich zelf helemaal niets.
Maar het heeft wel zekerheid.
Het kind gelooft onwankelbaar op zijn ouders.....
"Zoals een Vader liefdevol zijn armen slaat om Zijn kind, omringt ons met erbarmen."
Hebreeen 11 vers 1 schreef:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.
.
Hebreeen 6 vers 17 - 20 schreef:17 Daarom heeft God, toen Hij des te nadrukkelijker aan de erfgenamen der belofte het onveranderlijke van zijn raad wilde doen blijken, Zich onder ede verbonden,
18 opdat door twee onveranderlijke dingen, waarbij het onmogelijk is, dat God liegen zou, wij, die (tot Hem de) toevlucht genomen hebben, een krachtige aansporing zouden hebben om de hoop te grijpen, die voor ons ligt.
19 Haar hebben wij als een anker der ziel, dat veilig en vast is, en dat reikt tot binnen het voorhangsel,
20 waarheen Jezus voor ons als voorloper is binnengegaan naar de ordening van Melchisedek hogepriester geworden in eeuwigheid.
Ja, er is hoop voor de Toekomst staat in Jeremia 31 vers 17
Hebreeen 12 vers 1-4 schreef: 1 Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.
2 Laat ons oog daarbij (alleen) gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke vóór Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods.
3 Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt.
De Heere kun je op vele manieren ontmoeten overigens, in het Gebed (Gods verborgen omgang vinden..... in de stille binnenkamer, in Zijn Woord, in de Natuur, in en door andere mensen heen......., in Nood en Ziekte, in........)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Panny

Bericht door Panny »

Ik las de volgende preek van Archibald Alexander:
Zondaren welkom bij Jezus Christus
Johannes 6:37 : “… Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen”
http://www.theologienet.nl/documenten/A ... xander.pdf

Als je jezelf gaat zien als een zondaar is de aangeboden zaligheid in Christus moeilijk te geloven.
Er is helemaal niets wat je God kan aanbieden (je hebt alleen een onmeetbaar hoge zondeschuld, je bent slaaf van de zonde, je mist in jezelf de kracht je te bekeren). Waarom zou God je gebed moeten verhoren en je zonden vergeven? Wilt God dit echt uit genade schenken om niet?
Overtuigde zondaren zijn wat dit betreft vol ongeloof.
Daarom staat de Bijbel ook vol met bemoedigingen als: “Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen”

“Hoe kan ik nu weten of ik behoor tot hen die de Vader aan de Zoon gegeven heeft?"
Juist het feit dat je oprecht de toevlucht alleen zoekt in Christus is het bewijs dat je getrokken bent door de Vader. Het feit dat je jezelf ziet als een zondaar zonder hoop in jezelf die alleen verlost kan worden door het bloed van Christus. Juist voor zulke mensen is Christus gekomen!
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke"
Een mens is onmachtig te komen (we willen niet en we kunnen niet, lees eens de preek over de onmacht van de mens van Spurgeon: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A042.pdf)
Laatst gewijzigd door Panny op 08 mei 2014, 17:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Marco

Bericht door Marco »

Panny schreef:Ik las de volgende preek van Archibald Alexander:
Zondaren welkom bij Jezus Christus
Johannes 6:37 : “… Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen”
http://www.theologienet.nl/documenten/A ... xander.pdf

Als je jezelf gaat zien als een zondaar is de aangeboden zaligheid in Christus moeilijk te geloven.
Er is helemaal niets wat je God kan aanbieden (je hebt alleen een onmeetbaar hoge zondeschuld, je bent slaaf van de zonde, je mist in jezelf de kracht je te bekeren). Waarom zou God je gebed moeten verhoren en je zonden vergeven? Wilt God dit echt uit genade schenken om niet?
Daarom staat de Bijbel ook vol met bemoedigingen als: “Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen”

“Hoe kan ik nu weten of ik behoor tot hen die de Vader aan de Zoon gegeven heeft?"
Juist het feit dat je oprecht de toevlucht alleen zoekt in Christus is het bewijs dat je getrokken bent door de Vader. Het feit dat je jezelf ziet als een zondaar zonder hoop in jezelf die alleen verlost kan worden door het bloed van christus. Juist voor zulke mensen is Christus gekomen!
"Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke"
Een mens is onmachtig te komen (we willen niet en we kunnen niet, lees eens de preek over de onmacht van de mens van Spurgeon: http://www.downloadpreken.com/artikelen/A042.pdf)
Als je 'separerend' op die manier opvat: dan is separerende prediking inderdaad heel goed.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

MoesTuin schreef:De Heere maakt zich bekend en laat zich ontmoeten door Zijn Woord en Geest.
Dat kan op velerlei manieren.
Wij willen dat graag geordend, via de vele regeltjes van verschillende geloofsrichtingen die er Zijn.
Van dit soort uitspraken gaan mijn haren rechtovereind staan. Wat beweegt je om voortdurend dit soort dingen te roepen op RF?
refo

Bericht door refo »

Dalia schreef:
refo schreef:Beschrijf eens zo'n ontmoeting?
Je kunt verschillende ontmoetingen van Jezus met zondaren in de Bijbel lezen
Ja, maar ik neem aan dat we het nu over 2014 hebben. Daar zal het anders moeten dan in 33.
Dalia

Bericht door Dalia »

refo schreef:
Dalia schreef:
refo schreef:Beschrijf eens zo'n ontmoeting?
Je kunt verschillende ontmoetingen van Jezus met zondaren in de Bijbel lezen
Ja, maar ik neem aan dat we het nu over 2014 hebben. Daar zal het anders moeten dan in 33.
Ik denk dat je zeggen wil dat er verschil is in het zien op Jezus, toen en nu? Daar heb je gelijk in. Toen was Hij op aarde. Nu in de hemel.

"Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."
Cremar

Bericht door Cremar »

Panny schreef:Als je jezelf gaat zien als een zondaar is de aangeboden zaligheid in Christus moeilijk te geloven.

Ik kan mij dus niet rekenen tot de groep 'overtuigde zondaren'. Want ik heb heb niet zo'n grote zonde kennis. Ja ik weet dat ik zondig ben, dat er uit mij niets goeds voortkomt en voel dit ook wel eens. Maar ik ben hierin nog nooit zo ver gekomen om te denken dat mijn zonden te groot zijn voor vergeving. Of de vraag: dat God mij die genade echt wil schenken. Dan begin ik direct te twijfelen of ik het ware geloof wel bezit, want ik heb nu eenmaal niet zoveel zonde kennis. Al herken ik mij wel in de antwoorden van de Heidelbergse Catechismus die Secobar eerder in dit topic aanhaalde. En zo ben ik vaak alleen maar in mijzelf aan het wroeten. Vandaar dat ik dit fimpje zo mooi vond; het verwachten van- en zien op Christus!

PS: Dia, MoesTuin, Secobar en Panny bedankt voor jullie antwoorden!
Coosje

Bericht door Coosje »

Je ligt geestelijk op ze 'zeef' van de satan = zware strijd en aanvechtingen.
De Heere Jezus komt over in het gewaad van Zijn woord en spreekt tot je ziel:
"Ik heb voor U gebeden dat Uw geloof niet ophoude".
Vrucht is vrede. De storm is gestild.

Een enkel voorbeeld, maar zo zijn er velen gelukkig ook in 2014!
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Als je wilt weten of je bekering en geloof oprecht is, laat dan je geloof een zodanig grote rol spelen in je leven, dat het bij jouw leidt tot [volharding, standvastigheid, lijdzaamheid, http://bit.ly/1kNSAZf]:

Romeinen 5
1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking [volharding, standvastigheid, lijdzaamheid] werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
11 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben.

2 Korinthe 1
6 Doch hetzij dat wij verdrukt worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid, die gewrocht wordt in de [volharding, standvastigheid, lijdzaamheid] van hetzelfde lijden, hetwelk wij ook lijden; hetzij dat wij vertroost worden, het is tot uw vertroosting en zaligheid;
7 En onze hoop van u is vast, als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het lijden, gij ook alzo gemeenschap hebt aan de vertroosting.

Filippenzen 2
12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven;
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Filippenzen 2 King James Version
12 Wherefore, my beloved, as ye have always obeyed, not as in my presence only, but now much more in my absence, work out your own salvation with fear and trembling.
13 For it is God which worketh in you both to will and to do of his good pleasure.

Blueletterbible.com (http://bit.ly/1jFz5nt):
to perform, accomplish, achieve
to work out i.e. to do that from which something results
of things: bring about, result in
to fashion i.e. render one fit for a thing

SIMPEL! ALLEEN: DURVEN WIJ ONS GELOOF EEN ZODANIG GROTE ROL TE GEVEN IN ONS LEVEN, DAT HET LEIDT TOT [VOLHARDING, STANDVASTIGHEID, LIJDZAAMHEID] ?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Cremar schreef:
Panny schreef:Als je jezelf gaat zien als een zondaar is de aangeboden zaligheid in Christus moeilijk te geloven.

Ik kan mij dus niet rekenen tot de groep 'overtuigde zondaren'. Want ik heb heb niet zo'n grote zonde kennis. Ja ik weet dat ik zondig ben, dat er uit mij niets goeds voortkomt en voel dit ook wel eens. Maar ik ben hierin nog nooit zo ver gekomen om te denken dat mijn zonden te groot zijn voor vergeving. Of de vraag: dat God mij die genade echt wil schenken. Dan begin ik direct te twijfelen of ik het ware geloof wel bezit, want ik heb nu eenmaal niet zoveel zonde kennis. Al herken ik mij wel in de antwoorden van de Heidelbergse Catechismus die Secobar eerder in dit topic aanhaalde. En zo ben ik vaak alleen maar in mijzelf aan het wroeten. Vandaar dat ik dit fimpje zo mooi vond; het verwachten van- en zien op Christus!
Ik kom ook niet verder dan dat. Dan denk ik weer aan deze brief van McCheyne, waar ik al eerder uit geciteerd heb:
eilander schreef:Ds. R.M. MacCheyne, in een brief:

Waarde vriend,
Uw naam is mij niet eens bekend en toch geloof ik dat de toestand van uw ziel mij niet geheel onbekend is. Uw vriend is bij mij geweest en heeft mij het een en ander van uw gemoedstoestand meegedeeld en nu schrijf ik u deze regels alleen om u te vermanen op Jezus te zien, opdat gij mocht leven. Lees aandachtig Numeri 21:9. Daar zult gij beide uw kwaal en het geneesmiddel ervoor leren kennen.
Gij zijt gebeten door de grote slang. Het gif van de zonde is tot in het diepst van uw hart doorgedrongen, maar Christus is aan het kruis verhoogd, opdat gij op Hem zoudt kunnen zien en leven.
Zie dan niet zolang en zo verbijsterd op uw eigen hart en uw gevoelens. Wat zoudt gij daarin ontdekken dan de beet van de slang?
(...)
Gij hebt geen voorbereiding, geen moeilijke pogingen, geen zware taak, geen goede werken nodig. Gij moet alleen op Jezus zien en leven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

En verder op in diezelfde brief:
"Gij vreest dat het gevoel van uw zonden niet diepgaand genoeg is geweest. Dit is geen reden om u van Christus terug te doen blijven. Gij zult nooit in waarheid een gebroken hart krijgen voor gij werkelijk in Christus zijt. Zie Ezechiël 36:25-31.

Let op de regel: Eerst sprengt God rein water op de ziel. Dit is een zinnebeeld van de afwassing van onze zonden in het bloed van Christus.
Vervolgens geeft Hij ook een nieuw hart. Daarna verwekt Hij een innig en diep berouw over vorige zonden."
Panny

Bericht door Panny »

Cremar schreef:
Ik kan mij dus niet rekenen tot de groep 'overtuigde zondaren'. Want ik heb heb niet zo'n grote zonde kennis. Ja ik weet dat ik zondig ben, dat er uit mij niets goeds voortkomt en voel dit ook wel eens. Maar ik ben hierin nog nooit zo ver gekomen om te denken dat mijn zonden te groot zijn voor vergeving. Of de vraag: dat God mij die genade echt wil schenken. Dan begin ik direct te twijfelen of ik het ware geloof wel bezit, want ik heb nu eenmaal niet zoveel zonde kennis.
Je moet dit niet als een voorwaarde gaan zien. Iets wat jezelf voor elkaar moet zien te krijgen.
Ik denk dat dit bij veel (iedere?) gelovigen een onderwerp is van twijfel en strijd.
Dat je nog denkt zelf van alles te moeten doen: Ik moet een diepe zondekennis hebben, ik moet geloven, ik moet eerst breken met de zonden...
Het zit in de natuur van de mens om van alles zelf te gaan proberen. Denken dat God nog allerlei verwachtingen van ons heeft.
Je hoeft niet te twijfelen aan de genade van Christus omdat jou alles ontbreekt.
Als de Heilige Geest in ons gaat werken overtuigt Hij van zonden. Hij openbaart ons wie God is en wie wij zijn (dit is ook een proces die een leven lang duurt).
Het geeft rust als je gaat leren niets van jezelf te verwachten maar alles uit handen te geven en alleen te vertrouwen op God.
Vraag om Zijn Geest van Waarheid om je te leiden en alles te leren wat nodig is.

Spurgeon hierover:

"U zegt: “O, maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."

"Dáár gaat het om. Kunt u op Jezus vertrouwen? Dat is immers wat Hij u beveelt te doen. Hoe vreemd is het dat iemand een vraag opwerpt over het vertrouwen op Hém! Wat is het toch dwaas en beledigend om wel op onze gevoelens te vertrouwen, maar niet op de Zaligmaker! "

"Het eerste onmiskenbare bewijs van geestelijk leven is namelijk vertrouwen op Jezus alleen. Het beste bewijs is niet het vertrouwen op kenmerken, tekenen, bewijzen, gevoelens, indrukken en wat al niet meer. Het beste bewijs van geestelijk leven is juist dat men daar lós van raakt en op Jezus vertrouwt. Dit is het wezen van de zalige verandering, namelijk dat iemand zichzelf verliest en de Heere God in Jezus Christus vindt"
Dalia

Bericht door Dalia »

Cremar schreef:

PS: Dia, MoesTuin, Secobar en Panny bedankt voor jullie antwoorden!
Twintig jaar geleden liep ik met dezelfde vragen. Wat mij erg geholpen heeft is een boekje dat ik toen kreeg van een ouderling. Komst en welkomst, van John Bunyan. Tegenwoordig heet het anders: komen tot Jezus Christus. Misschien heb je het wel in je kast staan!

En anders hier een linkje: http://www.boekhandelsmit.nl/nl/product ... istus.html
helma

Bericht door helma »

Dalia schreef:
Twintig jaar geleden liep ik met dezelfde vragen. Wat mij erg geholpen heeft is een boekje dat ik toen kreeg van een ouderling. Komst en welkomst, van John Bunyan. Tegenwoordig heet het anders: komen tot Jezus Christus. Misschien heb je het wel in je kast staan!

En anders hier een linkje: http://www.boekhandelsmit.nl/nl/product ... istus.html
+1 :tilt :tilt :tilt
ejvl

Bericht door ejvl »

Cremar schreef: Ik kan mij dus niet rekenen tot de groep 'overtuigde zondaren'. Want ik heb heb niet zo'n grote zonde kennis. Ja ik weet dat ik zondig ben, dat er uit mij niets goeds voortkomt en voel dit ook wel eens. Maar ik ben hierin nog nooit zo ver gekomen om te denken dat mijn zonden te groot zijn voor vergeving. Of de vraag: dat God mij die genade echt wil schenken. Dan begin ik direct te twijfelen of ik het ware geloof wel bezit, want ik heb nu eenmaal niet zoveel zonde kennis. A!
Maar dit is ook min of meer remonstrants, namelijk zelf wat meenemen naar Christus, namelijk overtuiging, zondekennis, gevoelens.
Beste Cremar, dat hoef je niet te hebben of mee te nemen, want dat wil Christus je schenken, zie het prachtige stuk van Spurgeon wat Panny post en het stuk wat Eilander post.
Plaats reactie