Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Ad Anker
Moderator

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Het hele fenomeen is wel weer typisch voor de gereformeerde gezindte. Er komt een dissertatie uit, kerkhistorisch welteverstaan, dus niet theologisch-dogmatisch. En het RD komt dan met een drietal recensies. :bobo

Maar goed, nu ze er toch zijn, is het wel aardig om eens te kijken hoe de drie recensenten omgaan met het proefschrift. En die manier van omgaan-met zegt weer het e.e.a. over de leesbril van de drie recensenten en de klippen die men wil omzeilen.

1. De recensie van ds. Meeuse is het meest uitgebreid, maar mij valt op dat hij feitelijk weinig zegt. Het herhaalt de kritiek op ds. Kok en versterkt die in zijn woordgebruik nog wat; daarnaast zegt hij enkele dingen over dr. Steenblok, om vervolgens ds. Kersten te presenteren als de 'middenfiguur' die de goede standpunten van Kok en Steenblok wist te verenigen. Een standpunt neemt ds. Meeuse niet in; dat is ook lastig, want dan krijg je hoe dan ook te maken met verzet uit de linker- danwel de rechterflank van de GG. Daarom is veel schrijven en niet veel zeggen de beste oplossing. Er is dan toch aandacht besteed aan de dissertatie, terwijl hij zich er geen buil aan gevallen is.
Ds. Meeuse benadrukt voldoende negatieve punten van ds. Kok om hem niet te hoeven rehabiliteren en zegt genoeg punten van dr. Steenblok om niet te hoeven fuseren met de GGiN.
Hij stelt één vraag over dr. Steenblok, verder zegt hij net niets over hem, en hij werkt het niet uit. Maar dat mag natuurlijk, wanneer je alleen maar een vraag stelt. Ik ben juist benieuwd wat het dan wel is! Aanbieden mag geen voorstellen worden, maar het aanbod en de belofte vereenzelvigen is 'levensgevaarlijk verwarrend'. De GG zit daar tussen, maar hoe? Dáár zijn vragen op en geen pasklare antwoorden als we onze ouden erbij pakken. Er blijft een inconsequentie en dat gaat de GG echt nooit kloppend maken.
2. De recensie van ds. Buys is het meest onbevangen van de drie. Hij had ervoor kunnen kiezen om scherper aan te dringen op rehabilitatie van ds. Kok, maar hij kiest daar niet voor, omdat hij ook wel weet dat dat er niet van gaat komen. Tegelijk doet hij een handreiking om in gesprek te gaan, bijvoorbeeld langs de lijnen die ds. I. Kievit heeft getrokken. Hij kan die handreiking doen, omdat de CGK in dit proces niet veel te verliezen heeft.
Hij zegt inderdaad heel aardige dingen.
3. Ds. Roos stelt goede vragen, maar heeft zijn recensie wel opgebouwd met een forse beperking zijnerzijds. Zijn recensie had uiteraard nooit kunnen eindigen met de conclusie dat dr. Steenblok inderdaad erg eenzijdig is geweest in zijn visie op verbond, verkiezing en prediking. Hij pikt er daarom enkele dingen uit - en laat een groot deel van de dissertatie liggen - zodat het geheel van de recensie in elk geval niet de fundamenten van de GGiN aantast. Hij heeft goed begrepen dat de dissertatie die fundamenten min of meer wel aantast.
De periode '50-'53 is toch niet beschreven in de dissertatie?
Punt 2 van ds. Roos (t.a.v. de algemene genade) is onjuist. Ik heb het gevoel dat dat een punt is waarop ds. Roos dr. Steenblok nu eenmaal moet verdedigen en geen enkel licht mag laten bestaan tussen de opvattingen van Kersten en Steenblok, terwijl Golverdingen overtuigend aantoont dat Kersten er echt genuanceerder in stond.
Dat weet ik niet, heb de dissertatie zelf nog niet gelezen.
Punt 3 van ds. Roos: daarin hebben Roos en Golverdingen allebei gelijk. Ds. Kersten stelt dat er inderdaad theologen zijn die de drieverbondenleer bijbels gebruiken, maar hij laat vooral zijn waarschuwing horen. Ds. Roos zegt terecht dat Golverdingen dit wat onderbelicht laat. (Maar dat is echter niet de scopus van het proefschrift.)
klopt ja, ik zocht het na.
Over punt 4 zal men het wel nooit eens worden. Golverdingen trekt m.i. daar de juiste conclusie dat Steenblok inderdaad ernstig eenzijdig was door de Bijbelse spanning tussen verkiezing en verantwoordelijkheid bijna geheel weg te theologiseren.
Klopt, ik denk dat dit interpretatie is. Dr. Steenblok zal ook doorgeschoten zijn in zijn eenzijdigheid als gevolg van het kerkelijk conflict.
Punt 5 (weging van de uitgave van het boekje van Fisher) is door ds. Roos niet voldoende van argumenten voorzien. Golverdingen stelt dat Kersten dit boekje heeft uitgegeven om Steenblok toch enigszins te corrigeren. Zijn argumenten lijkem mij valide. Ds. Roos telt daar alleen maar tegenover dat Golverdingen Kersten eenvoudig moet geloven in wat hij als reden in zijn voorwoord schrijft. Ds. Roos gaat er dan echter aan voorbij dat er ook in het kerkelijk leven vaak mooie dingen op papier staan, omdat het opschrijven van de werkelijkheid nu eenmaal niet handig is in het kader van rust en onrust. Bovendien zou ik dan tegen ds. Roos willen zeggen: U vraagt aan Golverdingen om Kersten op zijn (voor)woord te geloven. Waarom doet u dat niet evenzeer met de schuldbelijdenis die ds. Kok uitsprak op de classis van 1948?
Dat is denk ik makkelijk te beantwoorden. Ds. Kok heeft na die schuldbelijdenis laten zien dat zijn prediking niet veranderde (dat begrijp ik uit het verhaal van ds. Roos), bij ds. Kersten ligt dat moeilijker.
Bij punt 6 maakt ds. Roos het een beetje te bont, want hij zet eenvoudigweg vraagtekens bij het wetenschappelijke gehalte van de dissertatie. Misschien gelooft hij nog dat officiële bronnen altijd de volledige werkelijkheid beschrijven. Helaas is dat in kerkelijke notulen nogal eens niet het geval en zijn ze onvolledig of 'politiek' getint, d.w.z.: er wordt naar de gewenste werkelijkheid toegeschreven. Dan is het goed om dit te toetsen aan andere bronnen. Daar komt bij dat ds. Roos de herinneringen van ds. Mallan wél als objectief gegeven presenteert, terwijl dat van een deelnemer aan een conflict vrijwel nooit kan toeschrijven.
Ds. Mallan was de langstlevende 'ooggetuige'. Op zich had, zoals Posthoorn het al verwoordde, zijn mening dan ook wel een plaats mogen hebben. Daar staat genoeg van op papier en in digibron te vinden.
In punt 7 heeft ds. Roos een heel interessant punt te pakken, wat m.i. nog veel meer nadere studie verdient. Is het wel echt zo dat Kersten en Kok in essentie hetzelfde dachten? Dat zei Golverdingen wel, maar uit zijn dissertatie kan ik dat niet zo terug lezen. Daarnaast stelt ds. Roos in feite dezelfde vraag als dr. Huijgen tijdens de promotie deed, namelijk waar het onderscheid tussen verbondsbeloften en evangeliebeloften vandaan komt en hoe dat onderscheid nu vruchtbaar gebruikt kan worden op de kansel in de prediking. Hier raakt ds. Roos een terecht punt dat door Golverdingen niet goed is opgelost.
En waar ds. Meeuse ook geen antwoord op geeft, zoals ik net al schreef.
Kortom: de drie recensenten schrijven op een wijze die van tevoren verwacht kon worden en die duidelijk maken dat nadere studie echt nodig is. Ook maken ze duidelijk dat het echt niet alleen om een kerkhistorische studie gaat, maar om zaken die de gemoederen inhoudelijk nog steeds zeer bezig houden.
Klopt, inderdaad nog steeds.
huisman

Bericht door huisman »

Over deze recensies kunnen wij kort zijn.
1. Ds Meeuse blijft vaag en op afstand en dus in het midden.
2. Ds Buijs geeft m.i. het best weer waar het om gaat.
3. Ds Roos staat (nog steeds) op de barricaden. (Met zijn verwerping van het onderscheid tussen evangelische en verbondsbeloften ben ik het trouwens eens)

Mijn conclusie: Lees de dissertatie zonder recensies, ik vind het nogal hoogmoedig om de kersverse Dr Golverdingen te verbeteren terwijl hij jarenlange studie heeft gemaakt van alle beschikbare bronnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

De Gereformeerde Kerk in de zeventiende eeuw kende ook heel veel verschillen. Denk alleen maar aan de richtingenstrijd tussen Voetianen en Coccejanen. Toch bleef het één kerk. Pas in 1834 kwam er de Afscheiding en dat was om andere redenen.

Was het niet mogelijk geweest om zowel ds. Kok als dr. Steenblok onder één dak te houden? Mij dunkt dat die diversiteit wel zou moeten kunnen. Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de scheuring alleen maar verliezers oplevert....
DDD

Bericht door DDD »

Dat vereist dat mensen evenwichtige personen zijn. Onzekerheid leidt tot agressie, dat zie je ook in andere recente discussies en open brieven. Als alle synodeleden volwassen waren geweest was er geen kerkscheuring gekomen in 1953 en was ds. Kok gewoon van de GG gebleven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Snuf schreef:De Gereformeerde Kerk in de zeventiende eeuw kende ook heel veel verschillen. Denk alleen maar aan de richtingenstrijd tussen Voetianen en Coccejanen. Toch bleef het één kerk. Pas in 1834 kwam er de Afscheiding en dat was om andere redenen.

Was het niet mogelijk geweest om zowel ds. Kok als dr. Steenblok onder één dak te houden? Mij dunkt dat die diversiteit wel zou moeten kunnen. Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat de scheuring alleen maar verliezers oplevert....
Zeg je dat ook als er binnen die ene kerk op een gegeven moment vrouwen toelaat op de kansel of homoseksuele relaties toelaat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

Luther schreef:
Snuf schreef:De Gereformeerde Kerk in de zeventiende eeuw kende ook heel veel verschillen. Denk alleen maar aan de richtingenstrijd tussen Voetianen en Coccejanen. Toch bleef het één kerk. Pas in 1834 kwam er de Afscheiding en dat was om andere redenen.

Zeg je dat ook als er binnen die ene kerk op een gegeven moment vrouwen toelaat op de kansel of homoseksuele relaties toelaat?
Nee, dan niet meer. Dan begeef je je buiten de belijdenis zoals verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid. Maar het wrange van de discussie is dat er nog steeds een kerkverband is (GG) met predikanten die preken zoals ds. Kok en predikanten die preken zoals dr. Steenblok. Daar schijnt dus binnen één kerkverband inderdaad ruimte voor te zijn.

Verder heb ik nog een vraag naar de titel van dr. Golverdingen. Duidelijk is dat hij persoonlijk een titel heeft gekregen. Maar heeft hij dit proefschrift ook op persoonlijke titel geschreven? Of verwoordt hij hier het officiële standpunt van de Ger. Gem.?
huisman

Bericht door huisman »

Snuf schreef:
Luther schreef:

Nee, dan niet meer. Dan begeef je je buiten de belijdenis zoals verwoord in de Drie Formulieren van Enigheid. Maar het wrange van de discussie is dat er nog steeds een kerkverband is (GG) met predikanten die preken zoals ds. Kok en predikanten die preken zoals dr. Steenblok. Daar schijnt dus binnen één kerkverband inderdaad ruimte voor te zijn.

Verder heb ik nog een vraag naar de titel van dr. Golverdingen. Duidelijk is dat hij persoonlijk een titel heeft gekregen. Maar heeft hij dit proefschrift ook op persoonlijke titel geschreven? Of verwoordt hij hier het officiële standpunt van de Ger. Gem.?
ds Golverdingen is -zoals het hoort- een onafhankelijk wetenschapper, hij verwoordt dus geen officiële kerkstandpunten.
Jouw eerste opmerking is zeer waar in de GG preken heden ten dage Kokkianen,Kerstenrianen en Steenblokianen.....en ds. Vreugdenhil ;) en het blijkt allemaal te passen in één GG (Gelukkig maar)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Snuf schreef:
Luther schreef:

Kun je een of meer voorbeelden geven waar dat in strijd zou zijn met de drie formulieren dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar.
Auto

Bericht door Auto »

Anker schreef:Tenslotte: Auto citeert hier met een vervelend inleidend zinnetje het artikel van ds. Roos. Stemmingmakerij terwijl hij het laatste zinnetje van ds. P.D.J. Buijs meer ter harte zou kunnen nemen.
Ik vind het jammer dat je het zo kwalificeert. Misschien had ik het laatste gedeelte er niet bij moeten zetten, maar ik blijf bij mijn conclusie en dat op grond wat ds Roos zelf zegt met deze uitspraak:
Hoewel dr. Golverdingen diverse conflictueuze zaken heeft aangewezen, moeten we helaas schrijven dat hij de predikanten Kersten en Steenblok geen recht doet, en geen tegenstander is van de verbondsvisie van ds. Kok.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

DDD schreef:
Snuf schreef:
Luther schreef:

Kun je een of meer voorbeelden geven waar dat in strijd zou zijn met de drie formulieren dan? Daar ben ik wel heel benieuwd naar.
O, excuses. Deze punten hebben onze vaderen niet genoemd. Mijn aanname is wel dat ze op beide punten een duidelijke mening hadden. Maar inderdaad, die hebben ze niet opgeschreven.
Jongere

Bericht door Jongere »

Anker schreef:De GG zal, dat merk ik nu, naar zichzelf moeten kijken. Ben je Koks, word dan CGK, ben je van de andere kant, wordt dan GGiN. Als ik de stukken zo lees is er eigenlijk geen bestaansrecht voor de GG. Middenfiguren zijn er eigenlijk ten diepste niet, namelijk.
Anker schreef:De GG doet een poging, zo zie ik het op dit moment, om haar bestaan te rechtvaardigen. Ze zitten tussen twee vuren in. Toch zie ik bijv. bij de GGiN een ruimhartige liefde voor bijv. de Schotse oudvaders, die ruimhartige liefde zie ik ook bij het Kok-kamp. Dus ik denk zeker niet in hokjes. Wat ik meemaak is dat in de GG Schotse/Engelse oudvaders als eenzijdig worden gezien en dat we hun werken maar niet teveel moeten lezen. Ja, één Engelse oudvader is oké, Philpot. Dat is de GG zoals ik het meemaak!
We zullen echt niet helemaal op één lijn komen. God geeft inderdaad de wasdom, bij links en bij rechts, bij de Kokkianen en de Steenblokkianen.
Je draaft nogal door, Anker. Er zijn zeker wel "middenfiguren". Of eigenlijk beter gezegd: personen die zich niet per definitie in dit schema willen laten persen van verschillende kampen. Dit soort conclusies kun je alleen trekken, als je alles door de bril van deze discussie ziet. Gelukkig is de werkelijkheid wel wat veelzijdiger.

Ik kan je ook vertellen dat de GG "zoals ik het meemaak" weer heel anders is dan hoe jij het beschrijft. Het is dan ook niet zo zinvol om met onze eigen ervaringen tegen elkaar in te gaan schreeuwen. Er bestaan nu eenmaal verschillende opvattingen op dit gebied. Jij beschrijft dat als een soort verscheurdheid. Ik ben er echter erg dankbaar voor. Ik zou er niet aan moeten denken lid te zijn van een kerkverband waar we worden geacht over elke theologische onderscheiding hetzelfde te moeten denken.
refo

Bericht door refo »

De GG die je in Gouda meemaakt is ook heel anders dan de GG die je in Dirksland meemaakt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Anker schreef:De GG zal, dat merk ik nu, naar zichzelf moeten kijken. Ben je Koks, word dan CGK, ben je van de andere kant, wordt dan GGiN. Als ik de stukken zo lees is er eigenlijk geen bestaansrecht voor de GG. Middenfiguren zijn er eigenlijk ten diepste niet, namelijk.
Anker schreef:De GG doet een poging, zo zie ik het op dit moment, om haar bestaan te rechtvaardigen. Ze zitten tussen twee vuren in. Toch zie ik bijv. bij de GGiN een ruimhartige liefde voor bijv. de Schotse oudvaders, die ruimhartige liefde zie ik ook bij het Kok-kamp. Dus ik denk zeker niet in hokjes. Wat ik meemaak is dat in de GG Schotse/Engelse oudvaders als eenzijdig worden gezien en dat we hun werken maar niet teveel moeten lezen. Ja, één Engelse oudvader is oké, Philpot. Dat is de GG zoals ik het meemaak!
We zullen echt niet helemaal op één lijn komen. God geeft inderdaad de wasdom, bij links en bij rechts, bij de Kokkianen en de Steenblokkianen.
Je draaft nogal door, Anker. Er zijn zeker wel "middenfiguren". Of eigenlijk beter gezegd: personen die zich niet per definitie in dit schema willen laten persen van verschillende kampen. Dit soort conclusies kun je alleen trekken, als je alles door de bril van deze discussie ziet. Gelukkig is de werkelijkheid wel wat veelzijdiger.
Net wat refo zegt, het zal per gemeente ook verschillen. Toch baseer ik mijn waarneming ook op bijv. de Saambinder, wellicht is die ook wat eenzijdig. Al ben ik erg blij met de stukken van de Erskines in de laatste Saambinders. Ik lees bijv. in de Wachter Sions een evenwichtige en positieve beschrijving van preken van ds. Spurgeon:
de Wachter Sions 2010 schreef:We hopen dat u het ons niet kwalijk neemt dat we het vorenstaande wat uitgebreid hebben neergeschreven. De reden waarom we dit doen, is omdat men onder ons nogal kritisch over Spurgeon denkt. Een vooroordeel zonder zijn preken gelezen te hebben is strijdig met Gods Woord. Al gauw wordt gezegd dat hij de mensen aanspoort om in Christus te geloven. Zijn wij als dienstknechten deze aansporing dan niet verplicht? We weten wel dat we door bepaalde mensen om die reden in een zeker hokje worden geplaatst. Dat zij dan zo; als wij maar weten naar Gods Woord te zijn, doet bepaalde kritiek ons niet veel. Overigens, Spurgeon is geen Arminiaan, want hij ageert duidelijk tegen hen (46, 60, 61, 133). Verder protesteert hij krachtig tegen een predikant die had geroepen: ''Geloof! Geloof! Geloof! De mensen verlieten Gods huis, en zeiden: ''Ik ben een gelovige''. Echter zij konden geen rekenschap geven van de hoop die in hen was'' (89). Spurgeon roept terecht zondaars op tot bekering en geloof, maar voegt er dan wel het volgende aan toe, zoals we bijvoorbeeld op bladzij 104 lezen: ''Mag God u helpen om dit te doen, om Christus'' wil (104).
Al is er een verschuiving gaande:
de Wachter Sions in 1969 schreef:Van verschillende zijden is mij gevraagd: -, , Wat zei nu toch ds. Kersten over Spurgeon? " Lang heb ik geaarzeld om dit eens te laten afdrukken. We leven in een tijd van twist en tweedracht en de oude paden worden verlaten. Er wordt nog veel geschermd met ds. Kersten, maar het is misschien beter, dat we eens wat meer gaan letten op wat hij leerde en voorstond. Als we goed zijn ingelicht, was hij toch de medeoprichter van de N.V. De Banier, waar hij in de loop der jaren vele belangrijke werken van oude schrijvers heeft laten verschijnen. Als onze belangstelling en liefde voor zulke schrijvers wijkt voor geschriften, die vroeger in andere kringen veel opgeld deden, dan is het plicht om te waarschuwen.

In het mededelingenblad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland van 23 maart 1944 schreef ds. Kersten over Spurgeon het volgende: X. heeft gehoord, dat Spurgeon niet zuiver is in de leer, en vraagt nader bescheid.

Spurgeon was in zijn tijd een machtige volksredenaar en heeft vele geschriften nagelaten. In een levensbeschrijving van hem is echter opgemerkt, dat hij voor allen iets had en daarom voor Gods volk niets. Hij behoort dan ook niet tot de aanbevolen schrijvers in onze kringen.

Tot zover ds. Kersten. We geloven wel, dat „onze kringen" nu erg klein geworden zijn en honderden kunnen nu in ''t minst niet meer begrijpen, hoe ds. Kersten heeft kunnen zeggen, dat hij voor „Gods volk" niets had. Een teken des tijds!
En daar tegenover:
de Saambinder 1997 schreef:Toch bekruipt mij steeds weer iets van aarzeling als ik zijn preken en geschriften lees. Soms zeer diepgaand, ontdekkend en ontmaskerend. En ook hartelijk uitnodigend en aandringend. Maar de aarzeling overvalt mij, omdat ik steeds weer het gevoel krijg, dat ik toch zélf die laatste stap moet zetten: ik geloof Een arme zondaar en een rijke Christus, ja! Maar toch ook dat van de Heilige Geest; hoe komen die twee toch bijéén?

Vele jaren geleden deed ik met mijn vrouw een kennismakingsbezoek. Ik zag nogal wat van Spurgeon staan. Maar niet van Philpot. Ik vroeg de man daarnaar. Antwoord: "Philpot, nee, die man zit zo in je ingewanden te wroeten!" Toen wist ik genoeg! Het is mijn begeerte, dat in onze gemeenten voluit de dood in Adam aan allen gepredikt wordt en het leven in Christus aan allen verkondigd wordt. Met ernst en liefde, en onze verantwoordelijkheid. Maar evenzeer het werk van de Heilige Geest: hoe wordt een zondaar door het Evangelie bevindelijk gezaligd.

Ik beweer niet, dat die elementen er niet zijn in de geschriften van Spurgeon. Ik wil ook met mijn handen afblijven van wat de Heere door deze prediker heeft willen doen, maar ik wil wel onze jonge mensen aansporen om ook andere geschriften te lezen, waarbij uitdieping van de doorleving van onze ellendestaat, de vertolking van de droefheid naar God en de persoonlijke, geestelijke openbaring van de Heere Jezus Christus in het hart uitvoeriger worden aangegeven. En ook de voortgang van dat werk. "Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des HEEREN betrouwen" (Zef 3 : 12).
Het illustreert juist de verscheidenheid in denken. Heel mooi dat de Saambinder aangeeft dat je Spurgeon best mag lezen, maar lees ook eens wat anders. En mág die verscheidenheid er zijn? Jij zegt ja, velen zeggen ja, sommigen zeggen: nee.
Ik kan je ook vertellen dat de GG "zoals ik het meemaak" weer heel anders is dan hoe jij het beschrijft. Het is dan ook niet zo zinvol om met onze eigen ervaringen tegen elkaar in te gaan schreeuwen. Er bestaan nu eenmaal verschillende opvattingen op dit gebied. Jij beschrijft dat als een soort verscheurdheid. Ik ben er echter erg dankbaar voor. Ik zou er niet aan moeten denken lid te zijn van een kerkverband waar we worden geacht over elke theologische onderscheiding hetzelfde te moeten denken.
Toch is er bijvoorbeeld binnen de GG het boekje Louter Genade uitgekomen waarin er wel degelijk heel duidelijk theologisch richting wordt gegeven. Ik merk in discussies hier met andere GG'ers dat daar toch verschillend over wordt gedacht. Ik ben niet van plan overigens om tegen elkaar in te gaan schreeuwen. Maar goed, nogmaals, ik maak de GG momenteel een beetje anders mee. En dan is het helaas wel vaker zo dat een andere opvatting snel verdacht is. Je reactie dat jij het heel anders meemaakt laat wel zien dat een zekere verdeeldheid is binnen de GG. Volgens mij kun je dat niet ontkennen. Op zich geeft dat niets, maar je moet je ogen er niet voor sluiten...
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Nu snap ik wat er met selectief citeren bedoeld wordt... ;)
In het zelfde Saambinder artikel staat voorgaand aan het citaat van Anker het volgende:
Er zijn verschillende geschriften van Spurgeon ook onder ons bekend. Je proeft de ernst, de aandrang en eenvoud in zijn prediking en boekjes. Ik heb er meerdere weer eens doorgelezen in verband met deze recensie. Daarbij moeten we bedenken, dat Spurgeon leefde in een tijd van geestelijk verstarring in de gevestigde kerken en van grote sociale nood. Het niveau van ontwikkeling van de mensen was anders dan nu. Grote armoede en onkundige massa''s. Zijn directe prediking sloeg aan. Hij had voor die mensen een boodschap. Maar ook hulp in hun sociale noden. Bij honderden en duizenden werden mensen bekeerd. Na onderzoek op elementaire geloofsstukken en de beleving ervan werden zij tot de volwassendoop toegelaten. Uiteraard is het niet aan ons om dit soort zaken te beoordelen ofte veroordelen.
Het verbaasde me overigens wel dat het citaat van Anker zo opgeschreven is.
Maar weer on-topic, je op de Saambinder baseren lijkt me niet juist. De GG is toch wel wat meer divers. Gelukkig.
En moet zo ook zijn denk ik, met acceptatie van elkaar, en vooral spreken over de kernzaken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Nu snap ik wat er met selectief citeren bedoeld wordt... ;)
Wat is er selectief aan mijn citaat?
Met acceptatie van elkaar... schrijf je. Met alle respect Wilhelm, was die acceptatie er toen er een meditatie over de doop werd besproken hier van een predikant uit jouw kerkverband?
Ik ben er erg voor, ja, die acceptatie en die aandacht voor de kernzaken. Alleen verbaas ik me dat alles rechts van het midden weinig geaccepteerd wordt.
De discussie Kok-Steenblok is nog springlevend, de acceptatie is m.i. soms nog ver te zoeken, twee kanten op. Daarom vind ik de recensies over bijv. preken van Spurgeon waardevol. Daar wordt hij niet gelijk aan de kant gezet maar wel eerlijk voorzien van kanttekeningen. Zo moet het volgens mij.
Plaats reactie