Fjodor schreef:Zoals ik jouw kritiek lees staan er twee punten:
1. men zegt zelf uit eigen kracht te kunnen beginnen met zich te bekeren.
2. de Heilige Geest werkt automatisch bij een zulk een beginnen.
Toen ik inging op het eerste, zei jij echter dat je enkel het tweede bedoelde. Sowieso al raar. Als iemand schrijft dat de mens uit eigen kracht iets kan dan is dat hetzelfde als te zeggen dat de mens iets kan met behulp van algemene gaven / gemene gratie.
Maargoed, het tweede punt. DL 3/4 5* gaat over mensen die ontkennen dat het met een bijzondere werking van de Geest moet beginnen. Dat doen heel veel mensen die jij nu beschuldigt niet.
Het is overigens niet nodig zo te drammen op dat goed lezen. Misschien moet je iets duidelijker schrijven..
Duidelijker schrijven ben ik niet zo'n voorstander van. Je kan alles wel in hoofdletters doen of extra groot, maar dat komt zo schreeuwerig over. Dan kunnen mensen beter de zoomfunctie van de browser gebruiker, vind ik. Ik roep dan liever een paar keer op om (beter) te lezen.
Maar het is bizar, dat mensen roepen om ergens op in te gaan, terwijl ik dat al lang gedaan hebt.
Wat mijn eerdere posting richting jou betreft, die was dan misschien niet helemaal goed overgekomen (weet ook niet precies aan welke je refereert).
Laat ik het dan herformuleren.
De benikweluitverkorenen stellen niet zozeer dat een mens zichzelf (geheel) kan bekeren, maar wel dat hij zelf kan beginnen (inderdaad vanwege de algemene genade of het licht der natuur) en dat God (de Heilige Geest) die pogingen te hulp komt, zodat je achter ziet het is Gods werk. Dat is hetgeen de DL in hoofdstuk 3/4 artikel 5 verwerpen.
Dat is (onder andere) het onbijbelse, ongereformeerde in die folder. En daar komt de arminiaan om de hoek kijken.
Daarnaast (wat eerder al genoemd is, ik meen door PvS), dat men de verwerping loochent.
Je zegt verder (richting WimA), dat de benikweluitverkorenen zeggen, dat de mens moet kiezen. Dat is ook een dwaling, die door de DL in hetzelfde hoofdstuk artikel 3 als "een nieuwigheid en dwaling" wordt verworpen. Een nieuwigheid is het natuurlijk al lang niet meer (al komt het wel steeds in een nieuw jasje terug), maar een dwaling wel.
En als we toch leestips gaan uitwisselen: lees de Dordtse Leerregels eens.
---
Je merkt misschien wel, dat ik dit een aangelegen punt vind. Maar dat komt omdat het arminiaanse gedachtegoed steeds meer zijn duizenden verslaat; ook hier op het forum.