De jeugd van tegenwoordig

Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

JolandaOudshoorn schreef:Het volgende gedicht hebben we als kinderclub meegegeven aan onze vertrekkende ds en zal ook gegeven worden aan de jeugdouderling en voorzitter en een komende predikant. Daarnaast wil ik het iedereen die met kinderen te maken heeft ook meegeven.

Leg de namen van deze kinderen in Zijn handen
Spreek ze zachtjes uit in het persoonlijk gebed
Zodat zij voor het aangezicht van de Vader mogen landen
Voor Hem, die op alle kinderen let

Want ieder kind, hoe klein het ook mag zijn
Kent zijn eigen zorgen en verdriet
Zijn soms eenzaam en hebben pijn
Vertel hen dan maar dat er Een is die hen ziet

Voor Hem zijn alle kinderen van grote waarde
Bij Hem staan ze echt op nummer één
Hij kent alle kinderen hier op aarde
Hij kent hun namen, Hij vergeet er geen

Volg Hem dan na, vergeet de kinderen niet
Laat Zijn Liefde de grote leidraad wezen
Hij zegt het zelf, die Zijn Koninkrijk verliet
“Niemand komt er in als je niet wordt als dezen”

Leg de namen van deze kinderen in Zijn handen
Zodat zij mogen weten dat er op die ene dag
Er iemand is die aan hen denkt en voor hen bidden mag
Vind het andere gedicht ook heel mooi.
Ik leg de namen van mijn kinderen in Uw handen

Tja wat een veilige plek in Zijn handen.
Ook als satan ze probeerd te ziften als het tarwe.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gisteren werd in het elfde uur de stelling geponeerd dat er onder de jeugd een groeiende groep is die intenser geloofd dan de ouderen. Wat denken jullie?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Gisteren werd in het elfde uur de stelling geponeerd dat er onder de jeugd een groeiende groep is die intenser geloofd dan de ouderen. Wat denken jullie?
hm ik heb die uitzending niet gezien. Interessant om terug te kijken? Ging het over de enquete die de EO heeft gehouden onder de achterban?

Ik merk wel radicaliteit bij meer jongeren... dat men niet alleen zegt dt geloven maar er ook naar leeft... dat men zich echt inzet bij evangelisatie, de dienstbaarheid, het uitkomen voor het geloof en het uitdragen ervan. Ik zie meer vuur passie en liefde.

Ik vind het moeilijk dat te vergelijken met ouderen. Sowieso natuurlijk over geloof zelf, dat vaak heel vast en sterk is bij oudere mensen. Wat dat betreft kunnen jongeren veel van hen leren. Wat enthousiasme en inzet betreft kunnen ouderen veel van jongeren leren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Re: De jeugd van tegenwoordig

Bericht door Mara »

N.a.v. een opmerking een ander topic, de Bijbelkennis van de jeugd, zou slechter zijn dan decennia geleden.
Vraag aan de ouders met kinderen op de basisschool:
Moeten er nog Psalmen geleerd worden, en op maandagmorgen hardop worden opgezegd?
Wordt er nog elke dag een Bijbelverhaal verteld?
Begint en eindigt de dag met gebed?

Op de christelijke lagere school van onze kinderen zag ik dit allemaal verwateren, in sommige klassen dan.
Bij onze oudste was er nog een gezamenlijke weekopening en sluiting, elke dag Bijbelverhaal en de dag met gebed beginnen en eindigen.
Als eerste verviel de weekopening, en werden de juffen en meesters stilaan "minder gelovig", ze hoefden alleen nog sympathie en respect voor het christelijk
gedachtengoed te hebben, maar zelf niet te geloven.
Ik hoor van ouders dat ze nu echt niet hun kind daar nog op school zouden doen, als ze nu voor die keuze hadden gestaan.
Wij ook niet!
Maar hoe is dat elders nu, dus op een gewone christelijke school! Van de reformatorische scholen verwacht ik niet anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dalia

Re:

Bericht door Dalia »

JolandaOudshoorn schreef:Gisteren werd in het elfde uur de stelling geponeerd dat er onder de jeugd een groeiende groep is die intenser geloofd dan de ouderen. Wat denken jullie?
Ik zou dat niet zo durven zeggen. En wat is intenser eigenlijk?
henriët

Bericht door henriët »

Kwam zojuist ook op NOS journaal....

( en ook de Goudse boekhandel Smit ;) )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Re: Re:

Bericht door huisman »

Dalia schreef:
Het gisteren van JolandaOudshoorn is inmiddels 7 jaar geleden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ireneüs van Lyon

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik geloof dat God zijn kerk zal reinigen in het laatste der dagen. Ik hoorde een tijdje geleden de uitspraak: het witte zal witter worden en het zwarte zwarter. De strijd tussen het God en Satan, gaat naar de climax.

Zie openbaring 22:
10 En hij zei tegen mij: * Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want * de tijd is nabij.
11 Wie onrecht doet, laat hij nog meer onrecht doen. En wie vuil is, laat hij nog vuiler worden. En wie rechtvaardig is, laat hij nog meer gerechtvaardigd worden. En wie heilig is, laat hij nog meer geheiligd worden.

En zie Daniël 12:
8 Ik echter, ik hoorde het wel, maar ik begreep het niet. En ik zei: Mijn Heere, wat zal het einde hiervan zijn?
9 Toen zei Hij: Ga heen, Daniël, want deze woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van het einde.
10 Velen zullen gereinigd, zuiver wit gemaakt en gelouterd worden. De goddelozen echter zullen goddeloos handelen en geen enkele van de goddelozen zal het begrijpen, maar de verstandigen zullen het begrijpen.

In dit licht zie ik ook de conclusies van het onderzoek.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
refo

Bericht door refo »

Zouden Daniël en Johannes dat ook zo opgevat hebben: als iets wat 2500 resp 1900 jaar later vervuld zou worden?
Dalia

Re: Re:

Bericht door Dalia »

huisman schreef:
Dalia schreef:
Het gisteren van JolandaOudshoorn is inmiddels 7 jaar geleden
Maar nog steeds iets om over na te denken. Is het geloof van mijn dochter intenser dan mijn leven met Hem? Hoe kan dat? Wat is er mis met het geloof van de veertigers, vijftigers ...
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Prachtig hoe deze christenjongeren spreken in de seculiere media Pauw en Witteman!

http://pauwenwitteman.vara.nl/media/313724
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:Prachtig hoe deze christenjongeren spreken in de seculiere media Pauw en Witteman!

Ik heb het gezien, maar ik was niet onder de indruk.
Het was rommelig, en ik had niet de indruk dat het erg veel met de tafelgenoten deed.
Alleen professor van Rossem stelde dan nog een intelligente vraag.
Dit programma is toch zeer aan slijtage onderhevig. Goed dat ze stoppen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:Prachtig hoe deze christenjongeren spreken in de seculiere media Pauw en Witteman!

Het was rommelig, en ik had niet de indruk dat het erg veel met de tafelgenoten deed.
:)
Maar zo is de wereld Mara, en blijft het onze opdracht om te getuigen (desnoods met woorden), wat ook de uitwerking zal zijn.
Dat is niet aan ons.

Wat vond je van het optreden van deze jongeren?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:

Maar zo is de wereld Mara, en blijft het onze opdracht om te getuigen (desnoods met woorden), wat ook de uitwerking zal zijn.
Dat is niet aan ons.

Eén van mijn kinderen kwam naar beneden en vroeg: wat zijn dit voor blijhoofden?
Ik antwoordde: dit zijn nogal orthodoxe jongeren.
Het was alleen maar blij, blij en nog eens blij.
Ik hoorde helemaal niets over Gods vergeving.
Nu zal zo'n belijdenis in het jolige gebabbel wel ondersneeuwen, maar ik heb dit toch wel eens anders gezien.
Vanwege de benaming had ik andere jonge mensen verwacht, dit konden ook evangelische of pinkstergemeente-jongeren zijn.
Ik weet het nu trouwens nog niet.
Ik geef er geen oordeel aan, maar het raakte mij niet.
Ik denk zelf dat wat subtielere boodschappen, en de manier waarop je leeft, meer indruk zal maken.
Zo ervaar ik dat zelf in de seculiere omgeving en onze kinderen ook.
Zij zijn helemaal niet zo van die mooie enthousiaste verhalen, maar ze komen er als het erop aankomt voor uit, dat ze christen zijn.
Bidden als het lunchpakketje genuttigd wordt, zeggen tegen hun medestudenten dat ze op zondag niet meedoen met bepaalde aktiviteiten.
En dan komen de vragen echt wel.
Je kunt ook ergernis en spot opwekken met bepaald gedrag, is dat wijs?
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
jakobmarin schreef:
Mara schreef:

Dat is niet aan ons.

Eén van mijn kinderen kwam naar beneden en vroeg: wat zijn dit voor blijhoofden?
Ik antwoordde: dit zijn nogal orthodoxe jongeren.
Het was alleen maar blij, blij en nog eens blij.
Ik hoorde helemaal niets over Gods vergeving.
Nu zal zo'n belijdenis in het jolige gebabbel wel ondersneeuwen, maar ik heb dit toch wel eens anders gezien.
Vanwege de benaming had ik andere jonge mensen verwacht, dit konden ook evangelische of pinkstergemeente-jongeren zijn.
Ik weet het nu trouwens nog niet.
Ik geef er geen oordeel aan, maar het raakte mij niet.
Ik denk zelf dat wat subtielere boodschappen, en de manier waarop je leeft, meer indruk zal maken.
Zo ervaar ik dat zelf in de seculiere omgeving en onze kinderen ook.
Zij zijn helemaal niet zo van die mooie enthousiaste verhalen, maar ze komen er als het erop aankomt voor uit, dat ze christen zijn.
Bidden als het lunchpakketje genuttigd wordt, zeggen tegen hun medestudenten dat ze op zondag niet meedoen met bepaalde aktiviteiten.
En dan komen de vragen echt wel.
Je kunt ook ergernis en spot opwekken met bepaald gedrag, is dat wijs?
Ik vond het gezien de context van het programma prima gedaan. Er was ook geen vraag over vergeving. Het is alleen wel duidelijk dat het voor veel christenen moeilijk is om concreet te maken hoe je je geloof vormgeeft. Terwijl iets simpels als danken omdat het mooi weer is al een heel duidelijk voorbeeld kan zijn.
Plaats reactie