Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Posthoorn

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:Het lijkt erop alsof de rechtvaardigmaking volgens jou voorafgaat aan het geloof (al dan niet in de tijd of in de logische orde)... Of heb ik dat mis? Eerst de openbaring van Christus, dan het geloof: wie het van God geleerd heeft die komt tot Christus. Dan verwijs ik naar mijn citaat van deze post mbt tot de meningen van de contraremonstranten. Het is een actieve daad die de rechtvaardigmaking veroorzaakt.
De discussie of het geloof een actieve daad is, brengt ons in feite op ander terrein. Het gaat nu puur om het ervaren van het tot geloof komen als een passieve gebeurtenis. Het geloof is receptief, het ontvangt.

Jezus roept zondaars, zo riep Hij ook mij,
o blijde stond', o blijde stond',
'k Had lang gezocht, maar opeens werd ik vrij,
toen 'k door 't gelove Hem vond.

Voor mij is dit onopgeefbaar. Jij en ik hebben deze discussie al eerder gevoerd, we komen niet tot elkaar, vrees ik.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Het probleem is dat er hier een groep mensen vanuit hun eigen persoonlijke ervaringen en enkele Bijbelteksten redeneert
& een groep die wil discussiëren m.b.v. strikt vastgelegde theologische & dogmatische denkkaders.
Op deze manier zul je het nooit met elkaar eens worden want: de tweede groep zal de eerste aanvallen wanneer er iets gezegd wordt dat niet in het systeem van de theologie past, terwijl de eerste groep gelijk denkt te hebben omdat zij 'random' Bijbelteksten beetpakt en daarmee hun gelijk proberen te stellen.
Zo blijft iedereen een beetje langs elkaar heenpraten en vliegen de remonstrant-oordelen je hier om de oren.
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Mara schreef: Zoiets wilde ik tegen Julian Brasser ook zeggen, ik vind hem ook remonstrantse gedachten hebben, maar durfde het niet zo hard te stellen.
Ik begrijp niet dat mensen niet zien, hoe klein ze het werk van de Heere maken, vanwege hun houding.
"We kunnen het zelf". Ach, het wordt wel geschonken, tuurlijk, maar we willen wel hoor.
En ik kom er steeds achter, dat ik helemaal niet wil.
Niet met mijn verstand, noch met mijn hart, noch met mijn gemoed.
Heeft iemand zich wel eens al een grote vijand leren kennen, of klinkt dat dan weer te vroom of meetlatterig?
Beste Mara, en iedereen die er steeds achter komt dat hij helemaal niet wil met verstand, hart of gemoed,

Psalm 37
5 Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken;
6 En zal uw gerechtigheid
(Hebreeuws: 'wat goed voor je is om te doen, zie: http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 6664&t=KJV') doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag.

Vertel aan Jezus Christus, als lam van God zijnde die zich heeft gegeven tot verzoening voor de zonden der gehele wereld: "Beste Lam van God die zich heeft gegeven tot verzoening voor de zonden der gehele wereld..." eerlijk wat je dan wél wilt met verstand, hart en/of gemoed. Ik weet zeker dat de Heilige Geest je er dan van zal overtuigen dat de weg die je nu zonder Jezus gaat, naar de verdoemenis leidt, en dat je dus met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus moet volgen.

Of zie ik soms tóch nog iets over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 04 apr 2014, 19:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Julian Brasser
Verbannen

Bericht door Julian Brasser »

Curatorium schreef:Het probleem is dat er hier een groep mensen vanuit hun eigen persoonlijke ervaringen en enkele Bijbelteksten redeneert
& een groep die wil discussiëren m.b.v. strikt vastgelegde theologische & dogmatische denkkaders.
Op deze manier zul je het nooit met elkaar eens worden want: de tweede groep zal de eerste aanvallen wanneer er iets gezegd wordt dat niet in het systeem van de theologie past, terwijl de eerste groep gelijk denkt te hebben omdat zij 'random' Bijbelteksten beetpakt en daarmee hun gelijk proberen te stellen.
Zo blijft iedereen een beetje langs elkaar heenpraten en vliegen de remonstrant-oordelen je hier om de oren.
Elke conclusie van jouw persoonlijk die voortkomt uit een eerlijk onderzoek naar de werkelijke gedachtegang achter het hele Nieuwe Testament, (dat wil zeggen: onderzoek vers voor vers, hoofdstuk voor hoofdstuk, Bijbelboek voor Bijbelboek, Schrijver voor Schrijver) is goed. Laten we dat najagen.
Mara

Bericht door Mara »

Julian Brasser schreef:
Mara schreef: Zoiets wilde ik tegen Julian Brasser ook zeggen, ik vind hem ook remonstrantse gedachten hebben, maar durfde het niet zo hard te stellen.
Ik begrijp niet dat mensen niet zien, hoe klein ze het werk van de Heere maken, vanwege hun houding.
"We kunnen het zelf". Ach, het wordt wel geschonken, tuurlijk, maar we willen wel hoor.
En ik kom er steeds achter, dat ik helemaal niet wil.
Niet met mijn verstand, noch met mijn hart, noch met mijn gemoed.
Heeft iemand zich wel eens al een grote vijand leren kennen, of klinkt dat dan weer te vroom of meetlatterig?
Beste Mara, en iedereen die er steeds achter komt dat hij helemaal niet wil met verstand, hart of gemoed,

Psalm 37
5 Wentel uw weg op den HEERE, en vertrouw op Hem; Hij zal het maken;
6 En zal uw gerechtigheid
(Hebreeuws: 'wat goed voor je is om te doen, zie: http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 6664&t=KJV') doen voortkomen als het licht, en uw recht als den middag.

Vertel aan Jezus Christus, als lam van God zijnde die zich heeft gegeven tot verzoening voor de zonden der gehele wereld: "Beste Lam van God die zich heeft gegeven tot verzoening voor de zonden der gehele wereld..." eerlijk wat je dan wél wilt met verstand, hart en/of gemoed. Ik weet zeker dat de Heilige Geest je er dan van zal overtuigen dat de weg die je nu zonder Jezus gaat, naar de verdoemenis leidt, en dat je dus met je gemoed, dus met verstand en emotie, uitsluitend Jezus moet volgen.

Of zie ik soms tóch nog iets over het hoofd?
Ja, ik denk dat jij iets over het hoofd ziet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara, als je niet wilt van jezelf, dan naar Jezus, Hij wil ook het willen werken. Ik denk dat iedereen het wel eens is dat we dag en nacht de hemel moeten bestormen totdat we Hem hebben?
huisman

Bericht door huisman »

Toepasselijk lijkt mij!
Het is de Heere Zelf Die plaats maakt voor de Heere Jezus in het hart omdat er voor Hem geen plaats is bij ons. Het komen tot Hem is vanwege de trekkende liefde des Vaders. Want niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader die Mij gezonden heeft hem trekke. Dan zullen ze komen met smeking en geween om als een verloren zondaar aan de voeten van Christus terecht te komen. Och, Heere, och wierd mijn ziel door u gered. Het is de Heere, Die Christus ook onderwerpelijk toepast in het hart en dat werkt door het zaligmakend geloof.

We komen die term "wereld" in eigen hart tegen of het dan een goddeloze of een vrome wereld is dat maakt in het wezen van de zaak geen verschil. We worden getrokken uit de wereld om gebracht te worden tot Zijn wonderbaar licht. De lijdenspredikingen wijzen ons op het volbrachte werk van Christus en op de noodzakelijkheid om in de weg van wedergeboorte en bekering deel te krijgen aan Zijn gezegende arbeid voor verloren zondaren. Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door hem bekeerd te mogen worden. Want dan is het echt en geeft een vreugde in het hart om Hem te dienen en lief te hebben boven alles. Alles aan hem is gans begeerlijk, echt waar!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

huisman schreef:Toepasselijk lijkt mij!
Het is de Heere Zelf Die plaats maakt voor de Heere Jezus in het hart omdat er voor Hem geen plaats is bij ons. Het komen tot Hem is vanwege de trekkende liefde des Vaders. Want niemand kan tot Mij komen tenzij de Vader die Mij gezonden heeft hem trekke. Dan zullen ze komen met smeking en geween om als een verloren zondaar aan de voeten van Christus terecht te komen. Och, Heere, och wierd mijn ziel door u gered. Het is de Heere, Die Christus ook onderwerpelijk toepast in het hart en dat werkt door het zaligmakend geloof.

We komen die term "wereld" in eigen hart tegen of het dan een goddeloze of een vrome wereld is dat maakt in het wezen van de zaak geen verschil. We worden getrokken uit de wereld om gebracht te worden tot Zijn wonderbaar licht. De lijdenspredikingen wijzen ons op het volbrachte werk van Christus en op de noodzakelijkheid om in de weg van wedergeboorte en bekering deel te krijgen aan Zijn gezegende arbeid voor verloren zondaren. Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door hem bekeerd te mogen worden. Want dan is het echt en geeft een vreugde in het hart om Hem te dienen en lief te hebben boven alles. Alles aan hem is gans begeerlijk, echt waar!!
In veel Christelijk Gereformeerde kerken grbruikt men de symboliek van de Alpha en de Omega op voorgevels van hun kerkgebouwen of kansels.
Het is een groot voorrecht dat wij allen dit zichtbare teken ook geestelijk krijgen te verstaan.
En dat is ook hier van toepassing: De HEERE is het Begin en Het Einde!
God zal nooit laten varen het werk Zijner handen
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

SecorDabar schreef:
huisman schreef:Toepasselijk lijkt mij!

In veel Christelijk Gereformeerde kerken grbruikt men de symboliek van de Alpha en de Omega op voorgevels van hun kerkgebouwen of kansels.
Het is een groot voorrecht dat wij allen dit zichtbare teken ook geestelijk krijgen te verstaan.
En dat is ook hier van toepassing: De HEERE is het Begin en Het Einde!
God zal nooit laten varen het werk Zijner handen
Inderdaad, zo is het....
Ik ben vroeger al gegrepen door het onderstaande lied (lees goed, ik heb mezelf niet gegrepen, ik ben gegrepen)
Het is mijn getuigenis , het is mijn leven geworden, balsem voor de ziel

Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht.
Hij vond en trok mij weder
uit ‘s duivel zonde macht.
Hij legde m’op Zijn schouders neer
en bracht mij op de kudde weer.

Refrein:

Ja, Zijn liefde zocht mij
en Zijn bloed, dat kocht mij;
door genade ben ‘k een kind van God,
door genade ben ‘k een kind van God.

Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
‘k Heb vreed’ en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.

Om voor mijn schuld te boeten,
verdroeg Hij smaad en hoon,
verwond aan hand en voeten,
op ‘t hooft een doornenkroon.
En Hij die mij het leven gaf,
droeg ook voor mij de zonde straf.

Nu is Hij weer verrezen
en zit aan ‘s Vaders zij.
Zijn Naam zij lof geprezen,
daar bidt Hij thans voor mij;
van waar nog steeds de kracht van ‘t bloed,
mij voor des satans macht behoedt.

Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:Het lijkt erop alsof de rechtvaardigmaking volgens jou voorafgaat aan het geloof (al dan niet in de tijd of in de logische orde)... Of heb ik dat mis? Eerst de openbaring van Christus, dan het geloof: wie het van God geleerd heeft die komt tot Christus. Dan verwijs ik naar mijn citaat van deze post mbt tot de meningen van de contraremonstranten. Het is een actieve daad die de rechtvaardigmaking veroorzaakt.
De discussie of het geloof een actieve daad is, brengt ons in feite op ander terrein. Het gaat nu puur om het ervaren van het tot geloof komen als een passieve gebeurtenis. Het geloof is receptief, het ontvangt.

Jezus roept zondaars, zo riep Hij ook mij,
o blijde stond', o blijde stond',
'k Had lang gezocht, maar opeens werd ik vrij,
toen 'k door 't gelove Hem vond.

Voor mij is dit onopgeefbaar. Jij en ik hebben deze discussie al eerder gevoerd, we komen niet tot elkaar, vrees ik.
Mm, we zijn het er nu in ieder geval wel over eens dat er een onderscheid moet zijn tussen het geloven zelf en het komen tot geloof.

Maar het komen tot het geloof is toch de eerste verschijning van het geloof. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat dit volgens Trigland een actieve gebeurtenis is. Kijk maar naar de bedelaar.

Deze dáád is de oorzaak van de rechtvaardiging. Ik geloof nooit dat zulk schrijven bedoeld is als gaande over een passief komen tot geloof.. Maar inderdaad dat zullen we wel niet eens worden.. Ik wil echter niets zeggen tegen dat versje, dat vind ik een mooi vers.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door hem bekeerd te mogen worden.
Dit kan dus over het algemeen niet de bedoeling zijn. God gebiedt ons te bekeren. Dan moeten we het Hem niet nog eens gaan vragen. Dan moeten we het gaan doen. Dat mislukt uiteraard. Dan vragen we of Hij wil helpen. Of Hij het wil doen. Maar dan heeft Hij ons toch al aant bekeren gekregen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door hem bekeerd te mogen worden.
Dit kan dus over het algemeen niet de bedoeling zijn. God gebiedt ons te bekeren. Dan moeten we het Hem niet nog eens gaan vragen. Dan moeten we het gaan doen. Dat mislukt uiteraard. Dan vragen we of Hij wil helpen. Of Hij het wil doen. Maar dan heeft Hij ons toch al aant bekeren gekregen.
Ik mag hopen dat je het toch wat Bijbelser stelt? In ieder geval getuigt Psalm 81:12 (ber.) het anders.

"Opent uwe mond,
eis van Mij vrijmoedig
op Mijn trouwverbond.
Al wat u ontbreekt,
schenk Ik, zo gij 't smeekt.
mild en overvloedig"

Ons zelf eerst bekeren, zodat wij aan het bekeren zijn gegaan. Maar ja we kunnen niet betalen, daar is de schuld te groot voor, maar daar hebben we dan God nog voor.
Het moge dus duidelijk zijn dat deze visie, sorry maar ik bedoel het niet denigrerend tegenover jou (laat dat duidelijk zijn), niet Bijbels is!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Hendrik de 3de schreef:
Fjodor schreef:
huisman schreef:
Ik mag hopen dat je het toch wat Bijbelser stelt? In ieder geval getuigt Psalm 81:12 (ber.) het anders.

"Opent uwe mond,
eis van Mij vrijmoedig
op Mijn trouwverbond.
Al wat u ontbreekt,
schenk Ik, zo gij 't smeekt.
mild en overvloedig"

Ons zelf eerst bekeren, zodat wij aan het bekeren zijn gegaan. Maar ja we kunnen niet betalen, daar is de schuld te groot voor, maar daar hebben we dan God nog voor.
Het moge dus duidelijk zijn dat deze visie, sorry maar ik bedoel het niet denigrerend tegenover jou (laat dat duidelijk zijn), niet Bijbels is!
We kunnen ons zelf niet bekeren. Maar dat zeg ik ook niet. Als God ons gebiedt om ons te bekeren dan moeten we gehoorzamen. Niet erom gaan lopen vragen.
Dat is niet tegenstrijdig met dat versje.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

en of dat niet tegenstrijdig is met deze psalm

eis van Mij vrijmoedig
op Mijn trouwverbond.

dat is zelfs een oproep tot bekering misschien wel..........
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Ik knielde neer en begon voor de vuist te bidden in de taal van een wanhopig mens, met deze woorden: "Ach Heere, ik ben een zondaar en Gij weet het. Ik heb getracht om mijzelf verbeteren, maar dat kan ik niet. Indien er enige weg is, in welke Gij mij kunt verlossen, och help mij dan; zo niet niet, dan moet ik verdoemd worden, want ik kan het niet meer beproeven en ik wil het ook niet."
Zodra mij het laatste woord van de lippen was gevloeid, werd "de Geest der genade en der gebeden" in mijn ziel uitgestort, Zacharia 12:10 en ik begon te spreken zoals "de Geest
mij gaf uit te spreken", Handelingen 2:4. Ik bad aanstonds met zulk een kracht, welsprekendheid, zo vloeiend, zo vrijmoedig en gemeenzaam, dat ik er zeer over verwonderd was, en het mij was alsof ik nu opeens Arabisch, een taal waarvan ik nooit een letter geleerd had, spreken kon. De gezegende Geest des Heeren, drukte mij de zoete beloften in het hart, die in de ganse Schrift voorkomen, en dat wel op een zeer krachtige wijze. Het ondersteunde grootelijks mijn zwakheden, door mijn stamelende tong van woorden te voorzien, om bij Heere mijn zaak met goed gevolg te bepleiten. Ja, die eeuwig geprezen Geest stelde mij in staat om de Almachtige bij Zijn eigen beloften te bepalen, die zozeer met mijn toestand overeenkwamen, dat de gezegende Majesteit, Zijn eigen gestelde perken niet overgaan kon.
Het gebeurde nu, nadat ik op deze wijze omtrent een kwartier geworsteld had, dat ziet, Jezus Christus, mij op een zeer heerlijke en duidelijke wijze verscheen. Zijn ganse lichaam was met bloed overdekt.
Hij kwam mij zo als iemand die door mij zeer onteerd en zeer miskend was, maar die toch genegen was om Zich over mij te erbarmen. Ik keerde mijn ogen van Hem af, maar Hij achtervolgde mij en bleef steeds voor mijn gezicht.
Ik viel op de aarde neer en bedekte daarmee mijn aangezicht, maar ik kon het gezicht niet kwijtraken. Nooit zag ik de zonde in zulk licht als toen.
In het licht der wet schijnt de Heere ons vreselijk toe; want daar de wet niets anders dan zonde ontdekt, zowel als de toorn Gods tegen de zonde, schijnt de Wetgever ons toe, onze vijand te zijn. Dit vervult ons met een pijnlijke vrees, en daar wij geen genade van Hem verwachten, haten wij Hem van nature. Daar de wet geen barmhartigheid openbaart, worden wij met zelfbeklag aangedaan; zodoende hebben wij medelijden met ons zondig eigen, en het vleselijke gemoed toont zijn vijandschap, jegens God zelf, Rom. 8:7.
Maar het gezicht en gevoel van de zonde, dat ik had in het aangezicht van een gekruisigde Zaligmaker, vervulde mijn ziel met verontwaardiging tegen mijzelf en tegen zonde, en deed mijn ingewanden onuitsprekelijke liefde, medelijden en ontferming jegens mijn zozeer beledigde God en Zaligmaker, rommelen. Al mijn opstand was opeens weggenomen, en ik riep uit: "O, ik kan het niet dragen! Zend mij maar naar de hel, naar mijn eigen plaats, want ik heb het verdiend. Ik kan niet, ik wil niet klagen! O, zend mij maar naar de hel! Ik heb tot nu toe niet geweten, dat ik tegen Uw bloed en Uw wonden zondigde! Ik wist niet dat Gij voor mij, ellendeling, zoveel geleden had! Ik heb tot nu toe niet geweten, dat ik een hand in Uw kruisdood had! Ik kan mijn lijdende Heere en Zaligmaker niet om genade vragen. Nee, zend mij naar de hel, want ik heb het verdiend. Nooit, nee nooit zal ik klagen, want ik weet dat mijn klagen onrechtvaardig zou zijn!

Hoe meer ik Hem zocht te ontgaan, hoe dichter Hij mij naderde, het gezicht werd hoe langer hoe duidelijker, en de indruk ging allengs dieper in mijn gemoed, en naar die mate veroordeelde ik mijzelf en trachtte in het duister voor Hem weg te kruipen. Maar Hij zag mij vriendelijker aan, en deed mijn ziel voor Hem wegsmelten, die vernieuwende en vertroostende.
Toen ik zag dat ik Hem niet ontgaan kon, nog Zijn ontbindende lichtstralen ontwijken, stond ik op van de aarde en ging de tuin in.
Hier vond ik dat al mijn aanvechtingen waren weggevloden; mijn harde gedachten van God en de vreselijke denkbeelden die ik van Hem gekoesterd had, in Zijn rechtvaardige wet, waren uitgedelgd; mijn zonden, die maandenlang in hun afgrijselijkheid en verfoeilijkheid voor mij gestaan hadden, hadden hun vleugels uitgespreid en waren weggevlogen, en wel zover: als het oosten is van het westen, zodat er geen vogel op het offer overbleef. Mijn duisternis was, door de stralen van de Zon der gerechtigheid, verdreven; en het leven en de onsterfelijkheid, kwamen in zulk een heerlijk licht tevoorschijn, dat ik in de hartvernieuwende en zielverukkende vlammen der eeuwige liefde, mijzelf geheel verloor.
Al de verschrikkingen der verdoemden en de gedachten aan hun onvermijdelijk vonnis, gingen van mij weg; verwarring en wanhoop zonken weg in vergetelheid; de zelfwezende Jehovah, de God der legerscharen, had ze allen op de vlucht gedreven, en alleen de troon en het veld behouden, Zijn banier van eeuwige liefde over mij zwaaiende.
Het ontzaglijk en verwerpend snoer, van dreigementen, was aan de voet van de berg gezet en ik was onder het snoer der uitverkorenen Gods gebracht; terwijl de onvoorwaardelijke beloften van een eeuwig Evangelie, zo talrijk waren als de bladeren in de herfst, om mij het bezit van een volbrachte verlossing te verzekeren. (Huntington)
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Plaats reactie