Goed opgemerkt.Coosje schreef:@Dia: Aanspreken is niet genoeg.
Alleen als het toegepast wordt zal het zijn vrucht voortbrengen en is je probleem opgelost.
Hoe staan we tegenover de oudvaders....?
Re: Hoe staan we tegenover de oudvaders....?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DIA: Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat je reactie wat hoogmoedig overkomt?-DIA- schreef:Ik merk weer dat men het niet vat.
Reageren heeft geen zin meer.
ook mensen van wie ik zeker weer dat ze hun consciëntie geweld aan doen,
voor zover die niet toegeschroeid is.
Hoe lang moet ik mij nog kwellen aan zulke spotternij?
Ik zou willen stoppen met dit forum, iedereen weet dit, maar iedereen weet ook dat
er iets is wat ne steeds weer brengt tot een reactie.
Gisteravond las ik in het Boek der Spreuken iets wat me wel aan moest spreken:
Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.
Bezit jij de wetenschap en de waarheid om allerlei predikanten, die (volgens mij) de zuivere leer brengen en geroepen dienstknechten van God zijn, zo makkelijk te veroordelen?
Ik zou heel voorzichtig zijn. Want (ver)oordelen brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.
Het blijft ook allemaal een beetje vaag helaas. Wat het nu volgens jou wel is en wat niet. En waar ligt de grens dan?
Maar eigenlijk gaat dit topic over oudvaders. Ik lees momenteel 's avonds uit de preken van Boston van theologienet.nl (http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#BOSTON).
Heel eenvoudig en duidelijk!
Ik begrijp de gedachtegang wel. Het kan zeker zo overkomen.Panny schreef:DIA: Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat je reactie wat hoogmoedig overkomt?-DIA- schreef:Ik merk weer dat men het niet vat.
Ik zou willen stoppen met dit forum, iedereen weet dit, maar iedereen weet ook dat
Wie wetenschap weet, houdt zijn woorden in; en een man van verstand is kostelijk van geest.
Een dwaas zelfs, die zwijgt, zal wijs geacht worden, en die zijn lippen toesluit, verstandig.
Bezit jij de wetenschap en de waarheid om allerlei predikanten, die (volgens mij) de zuivere leer brengen en geroepen dienstknechten van God zijn, zo makkelijk te veroordelen?
Ik zou heel voorzichtig zijn. Want (ver)oordelen brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.
Het blijft ook allemaal een beetje vaag helaas. Wat het nu volgens jou wel is en wat niet. En waar ligt de grens dan?
Maar eigenlijk gaat dit topic over oudvaders. Ik lees momenteel 's avonds uit de preken van Boston van theologienet.nl (http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#BOSTON).
Maar laten we eens wat dieper graven. (of zal ik er niet aan beginnen?)
Ik acht de mensen gelukkig, die de kracht ontvingen om te gaan.
Denk aan caprice, en Erasmiaan. Ja net als iedereen ben ik ook in de hoogmoed
gevallen en daar hebben toch tegen te waken en te strijden.
Maar die mensen die ik noemde, die waren wijzer dan ik. Ik zal me niet met hen
gaan vergelijken, maar let er wel op deze mensen dezelfde oppositie tegenover zich
zagen. Blijkbaar is er toch iets in de leer die deze mensen ook voorstonden, waar ik me
bij aan kan sluiten, wat moeilijk te verteren is op een forum.
Men gaat deze gedachtegang, weet ik, en ook ieder kan dat weten, als hoogmoedig
en betweterig beschouwen. Zo zie ik het toch niet verkeerd?
Je vraagt wel heeeul nederig of je het verkeerd ziet maar je meent daar helemaal niets van. Want je bent blij (dankbaar mss zelfs) dat jij het nog helder ziet. Ook heel vroom... "kracht ontvingen om te gaan" kom op zeg, doe normaal. Blijf of ga.. En loopt dat niet voor de honderdste keer te roepen.-DIA- schreef:Ik begrijp de gedachtegang wel. Het kan zeker zo overkomen.Panny schreef:DIA: Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat je reactie wat hoogmoedig overkomt?-DIA- schreef:Ik merk weer dat men het niet vat.
gaan vergelijken, maar let er wel op deze mensen dezelfde oppositie tegenover zich
zagen. Blijkbaar is er toch iets in de leer die deze mensen ook voorstonden, waar ik me
Laten we concluderen dat het oordeel gelukkig niet bij de mens ligt, anders was de hemel wel erg leeg.
Er zullen mensen zijn die wij er nooit geplaatst zouden hebben en er zullen er gemist worden die wij erin zouden plaatsen.
Er zullen mensen zijn die wij er nooit geplaatst zouden hebben en er zullen er gemist worden die wij erin zouden plaatsen.
Ik wil wel gaan, maar dat is nogal moeilijk, begrijpt u?BJD schreef:Je vraagt wel heeeul nederig of je het verkeerd ziet maar je meent daar helemaal niets van. Want je bent blij (dankbaar mss zelfs) dat jij het nog helder ziet. Ook heel vroom... "kracht ontvingen om te gaan" kom op zeg, doe normaal. Blijf of ga.. En loopt dat niet voor de honderdste keer te roepen.-DIA- schreef:Ik begrijp de gedachtegang wel. Het kan zeker zo overkomen.Panny schreef:DIA: Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat je reactie wat hoogmoedig overkomt?-DIA- schreef:Ik merk weer dat men het niet vat.
Ik zei ook dat ik geloofsgenoten als caprice en Erasmiaan hoog acht in hun kracht die ze ontvingen om het te weerstaan.
Dit is heel waar CoosjeCoosje schreef:@Dia: Aanspreken is niet genoeg.
Alleen als het toegepast wordt zal het zijn vrucht voortbrengen en is je probleem opgelost.
Het is net zoals Paulus in 2 Kor 13 schrijft
Paulus schrijft ....
3 gij zoekt nu eenmaal het bewijs, dat Christus in mij spreekt, die te uwen opzichte niet zwak, maar onder u krachtig is.
4 Welnu, Hij is gekruisigd uit zwakheid, maar Hij leeft uit de kracht Gods. Welnu, wij zijn zwak in Hem, maar wij zullen met Hem leven voor u uit de kracht Gods.
5 Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk.
6 Ik hoop echter, dat gij zult inzien, dat wij niet verwerpelijk zijn.
7 Ja, wij bidden tot God, dat gij generlei kwaad zult doen, niet opdat wij betrouwbaar mogen blijken, maar opdat gij het goede zoudt doen, al zijn wij dan ook verwerpelijk.
8 Want wij vermogen niets tegen de waarheid, maar wel voor de waarheid.
9 Want wij verblijden ons, als gij krachtig zijt, al zijn wij zwak; want dit bidden wij, dat het met u geheel in orde komt.
10 Hierom schrijf ik dit uit de verte, om bij mijn komst niet streng te moeten optreden naar de bevoegdheid, die de Here mij heeft gegeven om op te bouwen en niet om af te breken.
11 Overigens, broeders, weest blijde, laat u terecht brengen, laat u vermanen, weest eensgezind, houdt vrede, en de God der liefde en des vredes zal met u zijn.
12 Groet elkander met de heilige kus. U groeten al de heiligen.
13 De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.
Geschreven, ook voor de dag van vandaag aan ons.
De Heere Jezus Christus is dezelfde gisteren, vandaag, morgen, tot in
in der Eeuwigheid.
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.
en lees dan nog eens de woorden van Coosje
Coosje schreef:@Dia: Aanspreken is niet genoeg.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin schreef:Dit is heel waar CoosjeCoosje schreef:@Dia: Aanspreken is niet genoeg.
Het is net zoals Paulus in 2 Kor 13 schrijft
Paulus schrijft ....
3 gij zoekt nu eenmaal het bewijs, dat Christus in mij spreekt, die te uwen opzichte niet zwak, maar onder u krachtig is.
4 Welnu, Hij is gekruisigd uit zwakheid, maar Hij leeft uit de kracht Gods. Welnu, wij zijn zwak in Hem, maar wij zullen met Hem leven voor u uit de kracht Gods.
5 Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk.
6 Ik hoop echter, dat gij zult inzien, dat wij niet verwerpelijk zijn.
7 Ja, wij bidden tot God, dat gij generlei kwaad zult doen, niet opdat wij betrouwbaar mogen blijken, maar opdat gij het goede zoudt doen, al zijn wij dan ook verwerpelijk.
8 Want wij vermogen niets tegen de waarheid, maar wel voor de waarheid.
9 Want wij verblijden ons, als gij krachtig zijt, al zijn wij zwak; want dit bidden wij, dat het met u geheel in orde komt.
10 Hierom schrijf ik dit uit de verte, om bij mijn komst niet streng te moeten optreden naar de bevoegdheid, die de Here mij heeft gegeven om op te bouwen en niet om af te breken.
11 Overigens, broeders, weest blijde, laat u terecht brengen, laat u vermanen, weest eensgezind, houdt vrede, en de God der liefde en des vredes zal met u zijn.
12 Groet elkander met de heilige kus. U groeten al de heiligen.
13 De genade des Heren Jezus Christus, en de liefde Gods, en de gemeenschap des heiligen Geestes zij met u allen.
Geschreven, ook voor de dag van vandaag aan ons.
De Heere Jezus Christus is dezelfde gisteren, vandaag, morgen, tot in
in der Eeuwigheid.
Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.
en lees dan nog eens de woorden van Coosje
Coosje schreef:@Dia: Aanspreken is niet genoeg.
1 Te roemen is mij waarlijk niet oorbaar; want ik zal komen tot gezichten en openbaringen des Heeren.
2 Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel;
3 En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het),
4 Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.
5 Van den zodanige zal ik roemen, doch van mijzelven zal ik niet roemen, dan in mijn zwakheden.
6 Want zo ik roemen wil, ik zal niet onwijs zijn, want ik zal de waarheid zeggen; maar ik houde daarvan af, opdat niemand van mij denke boven hetgeen hij ziet, dat ik ben, of dat hij uit mij hoort.
7 En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen.
8 Hierover heb ik den Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken.
9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
10 Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.
11 Ik ben roemende onwijs geworden; gij hebt mij genoodzaakt, want ik behoorde van u geprezen te zijn; want ik ben in geen ding minder geweest dan de uitnemendste apostelen, hoewel ik niets ben.
12 De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.
13 Want wat is er, waarin gij minder geweest zijt dan de andere Gemeenten, anders, dan dat ik zelf u niet lastig ben geweest? Vergeeft mij dit ongelijk.
14 Ziet, ik ben ten derden male gereed, om tot u te komen, en zal u niet lastig zijn; want ik zoek niet het uwe, maar u; want de kinderen moeten niet schatten vergaderen voor de ouders, maar de ouders voor de kinderen.
15 En ik zal zeer gaarne de kosten doen, en voor uw zielen ten koste gegeven worden; hoewel ik, u overvloediger beminnende, weiniger bemind worde.
16 Doch het zij zo, ik heb u niet bezwaard; maar alzo ik listig was, heb ik u met bedrog gevangen.
17 Heb ik door iemand dergenen, die ik tot u gezonden heb, van u mijn voordeel gezocht?
18 Ik heb Titus gebeden, en den broeder medegezonden; heeft ook Titus van u zijn voordeel gezocht? Hebben wij niet in denzelfden geest gewandeld? Hebben wij niet gewandeld in dezelfde voetstappen?
19 Meent gij wederom, dat wij ons bij u verontschuldigen? Wij spreken in de tegenwoordigheid van God in Christus; en dit alles, geliefden, tot uw stichting.
20 Want ik vrees, dat als ik gekomen zal zijn, ik u niet enigszins zal vinden zodanigen als ik wil, en dat ik van u zal gevonden worden zodanig als gij niet wilt; dat er niet enigszins zijn twisten, nijdigheden, toorn, gekijf, achterklap, oorblazingen, opgeblazenheden, beroerten;
21 Opdat wederom, als ik zal gekomen zijn, mijn God mij niet vernedere bij u, en ik rouw hebbe over velen, die te voren gezondigd hebben, en die zich niet bekeerd zullen hebben van de onreinigheid, en hoererij, en ontuchtigheid, die zij gedaan hebben.
Dit is 2 Korinthe 13 voor reformatorische kerken. Ik neem aan dat je die bedoelde?
Ik kan niet zeggen dat de vriendelijkheid richting Dia ervan af druipt. Volgens mij heeft hij op een andere plek een keer een stoornis waar hij aan lijdt aangegeven. Neem dat a.u.b. mee in je beoordeling.BJD schreef:Je vraagt wel heeeul nederig of je het verkeerd ziet maar je meent daar helemaal niets van. Want je bent blij (dankbaar mss zelfs) dat jij het nog helder ziet. Ook heel vroom... "kracht ontvingen om te gaan" kom op zeg, doe normaal. Blijf of ga.. En loopt dat niet voor de honderdste keer te roepen.-DIA- schreef:Ik begrijp de gedachtegang wel. Het kan zeker zo overkomen.Panny schreef:DIA: Ik weet het niet zeker, maar het lijkt erop dat je reactie wat hoogmoedig overkomt?-DIA- schreef:Ik merk weer dat men het niet vat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Intussen lijkt het topic niet meer over oudvaders te gaan, dus