Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

JolandaOudshoorn

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door JolandaOudshoorn »

huisman schreef:
sirdanilot schreef:
-DIA- schreef:

Wat een jubel!! Gelooft u ook dat er mensen verloren gaan?
En dat elk mens verloren ligt?
Dat er een Godswonder moet gebeuen, niet minder dan een
nieuwe schepping, als een uit de dood levend worden, wil een
mens weer met God in verzoende betrekking kunnen komen?
Dat dat van 's mensen kant een onmogelijkheid is?

Zie hier! het Evangelische denken dat haaks staat op het
reformatorisch belijden.
Heel erg jammer, DIA, jouw reactie. Moestuin heeft namelijk helemáál niet beweerd dat hij dit niet gelooft, en zijn 'jubel' is volkomen Bijbels.

Je stelt me nu toch teleur.
waarom ? Wat DIA schrijft is volkomen Bijbels.
Absoluut. En ik lees nergens dat Moestuin iets van deze Bijbelse notie ontkent. Dus kunnen we concluderen dat beide postings Bijbels zijn. :)

Wat betreft de topicvraag: Ik laat het eindoordeel maar aan God over. En laat me verrassen als ik straks boven kom.
Ik denk dat het belangrijker is om tijdens het leven van iemand (en van jezelf!) te weten of je al het eigendom van Christus bent. Dat scheelt een heleboel zorgen en gegis na overlijden. Of geeft je juist een enorme troost.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

Onze reformatoren waren veel met deze vraag bezig.Een paar jaar geleden is er een boekje vertaald van William Perkins

Afbeelding
De dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Deze tekst uit het oudtestamentische boek Prediker was voor Perkins (1558-1602) aanleiding tot dit boek, waarin hij in een preekstijl in vraag en antwoord de christen oproept ernst te maken met zijn leven en sterven. Helder en streng wijst hij de lezer (hoorder) er op dat de keuze voor of tegen Christus uitmaakt of de mens naar de hemel of naar de hel gaat. Daarom is de juiste voorbereiding op de dood van belang. Perkins geeft puntsgewijs aan hoe daarin te groeien en welke plichten dat met zich meebrengt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Floppy

Bericht door Floppy »

huisman schreef: Ik vond de post van MoesTuin ongenuanceerder . Wat is er niet waar aan DIA's post ?
:)
Ook ware dingen kunnen bitter en ongenuanceerd worden neergezet.
Wat DIA zegt is misschien waar, maar het is ook minder relevant in deze discussie (zie topictitel). En of het volkomen waar is, dat vraag ik me af.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

JolandaOudshoorn schreef:
huisman schreef:
sirdanilot schreef:
-DIA- schreef:

reformatorisch belijden.
Heel erg jammer, DIA, jouw reactie. Moestuin heeft namelijk helemáál niet beweerd dat hij dit niet gelooft, en zijn 'jubel' is volkomen Bijbels.

Absoluut. En ik lees nergens dat Moestuin iets van deze Bijbelse notie ontkent. Dus kunnen we concluderen dat beide postings Bijbels zijn. :)

Wat betreft de topicvraag: Ik laat het eindoordeel maar aan God over. En laat me verrassen als ik straks boven kom.
Ik denk dat het belangrijker is om tijdens het leven van iemand (en van jezelf!) te weten of je al het eigendom van Christus bent. Dat scheelt een heleboel zorgen en gegis na overlijden. Of geeft je juist een enorme troost.
Geheel mee eens en tegelijk het antwoord voor alle eerdere reacties.
en nu weer on-topic graag.....

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

huisman schreef:
sirdanilot schreef:
-DIA- schreef:

reformatorisch belijden.

En wat Moestuin schrijft ook. Dat is mijn punt. Ze spreken elkander niet tegen. Maar DIA meent, dat dit wél het geval is. En dat stelt mij teleur.
Marco

Bericht door Marco »

Het zou al zo'n hoop schelen als mensen recht voor hun raap kunnen vertellen dat zij echt hun hoop en troost in Jezus vinden. Laten we daarvan getuigen in woord en daad.
En laten we vooral zulke getuigenissen niet verdacht maken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
MoesTuin schreef: Dan nog het volgende.
De laatste uren van een mens op een sterfbed, kunnen waardevolle uren zijn, zelfs tot Redding van de mens, tot bekering.
Daar kan je niets over oordelen.
Zal voor de Heere God iets onmogelijk zijn
Denk eens aan de moordenaar aan het kruis
Ik begrijp niet dat jij er weer een oordeel in ziet, het lijkt mij voor een dominee heel moeilijk om iets over een geestelijk leven van iemand te zeggen, als er nooit iets gehoord of gezien is. Daar ging het om en dus zegt dominee maar dat hij ten hemel voer, of ging hemelen (akelige uitdrukking trouwens)
Natuurlijk weet ik dat het genadetijd blijft tot onze laatste snik.
Maar als je bij iemand bent, die ernstig ziek is, ja het sterven reeds is aangezegd, komt hij in een andere gemoedstoestand.
Ik sprak iemand die nog een verwijdering met een broer wilde uitpraten, maar daar was het te laat voor. De stervende ging daar niet op in.
En een zieke die een rijke getuigenis mocht afleggen tijdens zijn ziekte, zwijgt op een gegeven moment.
Er gebeurt van alles in iemands lichaam, allerlei processen zijn gaande, maar ook in iemands geest Moestuin!
Toch is het zo Mara dat wij ervan uit moeten gaan dat iemand behouden is als die persoon zich uitgeeft als gelovige volgens onze formulieren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:Toch is het zo Mara dat wij ervan uit moeten gaan dat iemand behouden is als die persoon zich uitgeeft als gelovige volgens onze formulieren.
Dat is niet waar. Alleen als belijdenis en wandel daarmee stroken. En die belijdenis heeft óók te maken met de vraag hoe je over geloven denkt.
ejvl

Bericht door ejvl »

In het voorbeeld van Mara gaat het over een man die niet zo open is. Er valt dan niet zoveel te zien of horen, wellicht alleen zijn (openbare) geloofsbelijdenis. Als het een volslagen vreemde is ook in belijdenis kan de predikant beter niets zeggen dan.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik merk goed hoe de ligging van de meerderheid van dit forum ligt.

Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....

Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Enerzijds jammer dat men via internet deze prediking niet kan horen, anderzijds moet
men ook beducht zijn voor parels te werpen voor de zwijnen en voor spot die het
wellicht zou kunnen oproepen. Maar het maakt de belijders van deze Waarheid wel
tot uitzonderingen en zelfs wel extremisten, fundamentalisten of erger, sektarische
mensen. Zo klaar liggen de zaken in feite.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

Maar, ik neem aan DIA, dat ds. van Boven het niet over dit onderwerp gesproken heeft?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:Maar, ik neem aan DIA, dat ds. van Boven het niet over dit onderwerp gesproken heeft?
Dat maakt niet uit, hij heeft wel dezelfde verachte leer.
Als het hierover zou zijn gegaan kunnen we weten hoe hij erover zou spreken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrien

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
De Heere werkt in alles aan op Zijn eer. Zou Hij een werk werken waarin Hij niet gekend wordt?
Het kan zijn dat het niet voor iedereen meteen duidelijk is. Maar doorgaans zal in de mond van
twee of drie getuigen allle woord bestaan. Zo zijn mij gevallen bekend van mensen die zijn
overleden, meerdere gevallen zelfs, die zelf op deze aarde voor zichzelf niet in de ruimte zijn
gebracht. Maar toch werd er dan door God Zelf getuigenis aan gegeven in het hart van Zijn
volk. Overigens is het in feite niet van belang of een dominee ons in de hemel plekt. Daar heeft
hij de macht niet toe. Ik weet wel dat daar nogal overmatige aandacht aan wordt gegeven.
Maar we hoeven gelukkig niet van een mensenwoord of mensengedachte afhankelijk te zijn.

De Heere maakt Zijn volk wel degelijk geheimenissen openbaar. Is het niet de God van Elia Die
nog Dezelfde is? En "zou Ik voor Abraham verbergen..." Zo worden zaken wel eens in de
harten van Gods volk verklaard. Maar -let op!- altijd bij meerdere personen. Voor zover ik deze
zaken gehoord is het altijd in de mond van twee of drie getuigen.
Toch vraag ik me af of God in onze tijd nog spreekt tegen mensen zoals bij Abraham. Dit grond ik op Hebr. 1:1.
God voortijds veelmaals en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon.
Floppy

Bericht door Floppy »

maar als ik nu toch eens mag proberen om de discussie weer wat terug te wringen naar waar het oorspronkelijk over ging: wat vind jij nu, DIA, is het bijbels om na een overlijden van ambtsdragers of een kind van God uitsluitsel te verwachten over de staat van de overledene? In de hoop dat God dat aan hen zal bekend maken.
Uiteraard gaat het er dan niet om dat een mens uitsluitsel geeft, maar dat zo iemand het uitsluitsel van God heeft ontvangen, en dat hij/zij dat slechts doorgeeft; maar dan nog blijft de vraag staan: is dit bijbels? Of is het een "superstitie"?
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ik merk goed hoe de ligging van de meerderheid van dit forum ligt.

Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....

Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Enerzijds jammer dat men via internet deze prediking niet kan horen, anderzijds moet
men ook beducht zijn voor parels te werpen voor de zwijnen en voor spot die het
wellicht zou kunnen oproepen. Maar het maakt de belijders van deze Waarheid wel
tot uitzonderingen en zelfs wel extremisten, fundamentalisten of erger, sektarische
mensen. Zo klaar liggen de zaken in feite.
1.Over de preek van ds van Boven heb ik jou in het andere topic een vraag gesteld die nog op beantwoording wacht.
2.Volgens mij stel ik in dat topic legitieme vragen die niets te maken hebben met het van de kansel afsturen van welke predikant dan ook.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie