Een onbewezen stelling en een slag in de lucht neem ik aan.WimA schreef:Geen koffiepraatjes maar eerder borrelpraatjes. Wat doet men daar? Niet napraten over de dissertatie blijkbaar als deze meditatie "veel stof tot gesprek gaf" Wat mij betreft schaffen ze alle overheidsfinanciering voor theologisch onderwijs af, laat de gemeenten er zelf maar voor zorgen. Als al de tijd die nu wordt verprutst met becommentariëren van anderen gebruikt zou worden om geld te verdienen voor het theologisch onderwijs zouden de scholen en universiteiten meer budget hebben dan nu.Anker schreef:Ach, koffiepraatjes, daar moet je je maar niet teveel mee inlaten.
Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG
Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de
Atze
'De Heere rijdt door een vlak veld' ?????helma schreef:Precies. Ik hoop van harte dat dat ook gebeurt. Dat kan nog wel eens tot grote zegen zijn.Wilhelm schreef: Er zijn grote fouten gemaakt en ds Kok is onterecht afgezet.
Het is heel logisch dat een kerkverband dan ook in het openbaar excuses maakt, en richting nabestaanden en betrokkenen zou een rehabilitatie zeker niet vreemd zijn.
Er is in Veenendaal heel wat gebeurt in de achterliggende decennia.
We zeggen zo makkelijk: de Heere rijdt door een vlak veld. Dan mogen zéker zulke ingrijpende dingen niet onbeleden blijven.
Ongetwijfeld is dat de 'tale Kanaäns', maar voor mij is het abracadabra. Wat betekent deze uitdrukking en waar komt -ie vandaan?
Staat in Psalm 68.boontje schreef:'De Heere rijdt door een vlak veld' ?????helma schreef:Precies. Ik hoop van harte dat dat ook gebeurt. Dat kan nog wel eens tot grote zegen zijn.Wilhelm schreef: Er zijn grote fouten gemaakt en ds Kok is onterecht afgezet.
Het is heel logisch dat een kerkverband dan ook in het openbaar excuses maakt, en richting nabestaanden en betrokkenen zou een rehabilitatie zeker niet vreemd zijn.
We zeggen zo makkelijk: de Heere rijdt door een vlak veld. Dan mogen zéker zulke ingrijpende dingen niet onbeleden blijven.
Ongetwijfeld is dat de 'tale Kanaäns', maar voor mij is het abracadabra. Wat betekent deze uitdrukking en waar komt -ie vandaan?
Weet alleen niet of dat als constatering moet dienen of als voorwaarde.
Maar wat wordt er mee bedoeld?
Dat wordt nogal eens gezegd; in bijvoorbeeld een voorbereidingsdienst. Dingen moeten opgeruimd worden; vlak liggen, 'want de Heere rijdt door een vlak veld'.
@Anker:
Ik zou haast de Emmaüsgangers bijvallen. Er is genoeg godsdienstsociologische literatuur beschikbaar die mijn stellingen onderstreept. Denk bijvoorbeeld aan Zwemer, Van der Schans, Van der Zwaag.
Over de lijn van het curatorium is op dit forum uitgebreid gesproken. Het is voor mij evident dat er een tijd is geweest dat alleen predikanten van de rechterflank van de GG op de TS lesgaven, tot 1980 was dat heel anders. Dat is geen aanval op personen. Die doen gewoon naar beste weten hun werk. En ze vertolken een lijn die historisch ook past binnen de Gereformeerde Gemeenten. Maar het is wel een feit dat van belang is dat daarin een bepaalde periode een zekere eenzijdigheid is opgetreden. En daar zijn allerlei verklaringen voor te bedenken, maar die doen hier niet zo ter zake
Vervolgens begin je weer over de beloften van het genadeverbond. Maar tegen die opmerkingen in de meditatie richtten de bezwaren zich niet. De bezwaren waren gericht tegen de ontkennende delen. En los daarvan is dat een ander draadje.
@Helma:
Het lijkt me dan in ieder geval een tamelijk merkwaardige bijbeluitleg, maar dat geeft dan verder niet. Ik heb het ook wel eens gehoord, maar naar mijn indruk betekende het dat God ongehinderd zijn werk deed. Maar misschien legde ik het teveel uit vanuit mijn interpretatie van de bijbelse context, want dat soort uitdrukkingen heeft vaak een betekenis die niets te maken heeft met de betekenis van de soortgelijke Bijbelwoorden.
Ik zou haast de Emmaüsgangers bijvallen. Er is genoeg godsdienstsociologische literatuur beschikbaar die mijn stellingen onderstreept. Denk bijvoorbeeld aan Zwemer, Van der Schans, Van der Zwaag.
Over de lijn van het curatorium is op dit forum uitgebreid gesproken. Het is voor mij evident dat er een tijd is geweest dat alleen predikanten van de rechterflank van de GG op de TS lesgaven, tot 1980 was dat heel anders. Dat is geen aanval op personen. Die doen gewoon naar beste weten hun werk. En ze vertolken een lijn die historisch ook past binnen de Gereformeerde Gemeenten. Maar het is wel een feit dat van belang is dat daarin een bepaalde periode een zekere eenzijdigheid is opgetreden. En daar zijn allerlei verklaringen voor te bedenken, maar die doen hier niet zo ter zake
Vervolgens begin je weer over de beloften van het genadeverbond. Maar tegen die opmerkingen in de meditatie richtten de bezwaren zich niet. De bezwaren waren gericht tegen de ontkennende delen. En los daarvan is dat een ander draadje.
@Helma:
Het lijkt me dan in ieder geval een tamelijk merkwaardige bijbeluitleg, maar dat geeft dan verder niet. Ik heb het ook wel eens gehoord, maar naar mijn indruk betekende het dat God ongehinderd zijn werk deed. Maar misschien legde ik het teveel uit vanuit mijn interpretatie van de bijbelse context, want dat soort uitdrukkingen heeft vaak een betekenis die niets te maken heeft met de betekenis van de soortgelijke Bijbelwoorden.
Voor wie het boek gaat lezen: er zit een rare fout in een voetnoot op blz. 219. Voor "J. de Jong" moet je telkens "J. van Vliet" lezen (de man achter het veelvuldig geciteerde 'Kort Verslag'). (en dan is er nog een naam verkeerd gespeld, maar dat is een foutje van minder gewicht.)
Uitgeverij Den Hertog is daar niet blij mee, denk ik.
Uitgeverij Den Hertog is daar niet blij mee, denk ik.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 05 mar 2014, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het ging mij erom dat dit sneller wordt gezegd dan er iets mee wordt gedaan. (niet of ik vind dat die uitdrukking klopt of niet)
Ik kan niet begrijpen dat zulke dingen járen onuitgesproken kunnen blijven.
Ds R Kok is groot onrecht/verdriet aangedaan. En er is 'gewoon' een nieuwe gemeente gesticht.
Ds R Kok is groot onrecht/verdriet aangedaan. En er is 'gewoon' een nieuwe gemeente gesticht.
Ik neem aan dat je met die nieuwe gemeente bedoeld de gemeente die in 1950 naast de bestaande GG gemeente van ds Kok gesticht werd in Veenendaal.helma schreef:Het ging mij erom dat dit sneller wordt gezegd dan er iets mee wordt gedaan. (niet of ik vind dat die uitdrukking klopt of niet)
Atze
helma schreef:Precies. Ik hoop van harte dat dat ook gebeurt. Dat kan nog wel eens tot grote zegen zijn.Wilhelm schreef: Er zijn grote fouten gemaakt en ds Kok is onterecht afgezet.
Ik weet niet waar die grote zegen dan in gelegen zou moeten zijn, er is inderdaad veel gebeurt o.a. in Veenendaal. Ik spreek wel eens met mensen die onder de prediking van Ds. Kok gezeten hebben. Al met al verbaast het me dat er zo makkelijk een conclusie komt van openbare excuses en dan vooral betreffende de 'onterechte afzetting' van Ds. Kok
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het zal mijn schuld wel zijn....Tiberius schreef:Spreek met respect over ambtsdragers!
Daarom heb ik hier een aantal postings geknipt.
Maar goed, ik had het verder ook niet meer gelezen.
Dus geen idee wat hier gezegd is.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Oke, dan… Maar nu maakt u weer scheiding, om zo te zeggen, tussen kerkverbanden. De Kerk is immers niet door muren te scheiden? U moet deze gereformeerden en baptisten zien als één verband en niet tegen elkaar uitspelen. Het is er in of er buiten. Dat is het punt. We belijden immer één Algemene Christelijke kerk?DDD schreef:Ik doe niet aan opmerkingen tussendoor, en zeker niet als ze zo onjuist zijn. De heilige Schrift maakt ook geen onderscheid tussen baptisten en gereformeerden, maar daarom is dat nog steeds wel een zinnig onderscheid, natuurlijk.-DIA- schreef: Even tussendoor een opmerking, ga er verder maar niet op in.
Wat hier gezegd wordt kan eigenlijk niet...
Dat zou inhouden dat er 3 soorten predikanten zijn...
En ik hoor dat wel meer: Je heb een rechter- een linker- en een midden-flank.
Dat lijkt me een wat moeilijke, zo niet een onmogelijke zaak, waar ik nergens in de Schrift enige grond voor te vindt.
Het tegendeel: Naar de Schrift zijn er 2 soorten predikers, evenals dat er twee soorten mensen zijn.
(valse profeten en geroepen profeten, of zie ik dat fout?)
Is het daarom wel mogelijk om van een middenpositie te spreken? Zomaar een opmerking
waar ik verder niet zo op door zou willen gaan, maar wel eens nodig lijkt om eens te overdenken.
Beschouw dit niet als een discussiepunt maat als opmerking tussendoor.
Je ziet het dus compleet fout inderdaad. Het geeft geen pas om van predikanten die verschillen gelijk iets te zeggen over valse profeten. En dat over dit soort onnozelheden als de verschillen in de GG. Hoe haal je het in je hoofd!
Lees liever wat de heilige Schrift daarover zegt, in plaats van je eigen hoogstpersoonlijke mening tot de maatstaf te maken van valse profetie.
Spurgeon was een baptist. En Philpot ook, die was nog hypercalvinist daarbij. Ik meen dat het de laatste was die over Wesley, een Arminiaan, zei dat hij hem in de hemel niet zou kunnen zien, omdat die vast vooraan zou staan, en hij achteraan. Dat is hoe God het zijn kinderen leert. En alle dominees die dat graag omdraaien zijn niet op hun plek. Tenminste in hun hart niet, en mogelijk ook op de kansel niet.
Dat er drie stromingen zijn past ook niet wat betreffende de kern waar over gesproken word bij ds. Golverdingen. Het lijkt me duidelijk dat dit het hetzelfde is als tussen ds. Kersten en ds. Kok en daar gaat het dus niet over. Het gaat er over hoe en aan wie het verkondigd word en daar ligt dus in feite het punt.
Ik begrijp het niet helemaal, maar ik meen te mogen concluderen dat we het dan op dit punt eens zijn.
Maar nu zou er onderscheid zijn tussen baptisten en gereformeerden?DDD schreef:Ik begrijp het niet helemaal, maar ik meen te mogen concluderen dat we het dan op dit punt eens zijn.
Deze speelt u als het ware tegen elkaar uit. Dat moeten we niet doen.
Het gaat niet in de eerste plaats om zaken als de kinderdoop.
Maar veel meer dat er maar één Kerk is en dus in feite geen kerkmuren.
Er kunnen binnnen één kerkverband hooguit twee soorten predikers zijn.
En dat geldt niet alleen voor een kerkverband, ook voor de kerk als geheel.
En niet alleen voor de predikers, maar voor alle mensen.
We belijden immers één algemene christelijke kerk?
Ja, er is destijds on-kerkrechtelijk een GG gemeente gesticht.astroguy schreef:Ik neem aan dat je met die nieuwe gemeente bedoeld de gemeente die in 1950 naast de bestaande GG gemeente van ds Kok gesticht werd in Veenendaal.helma schreef:Het ging mij erom dat dit sneller wordt gezegd dan er iets mee wordt gedaan. (niet of ik vind dat die uitdrukking klopt of niet)