Welke muziek beluister je nu? [7]
Re: Welke muziek beluister je nu? [7]
Muziek van een Thaise Olympische skister, die ook geen onverdienstelijk violiste blijkt: Vanessa Mae with the Sabeldans
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Moestuin:
Uiteraard is muziek een zaak van het hart, maar hart en verstand moeten dan wel nauw samenwerken.
Vooral omdat het om een belangrijke zaak gaat: de muziek in de eredienst is niet een kleinigheid; God zelf troont op de lofzangen van zijn volk (Psalm 22)!
Dit moet dan ook de grondhouding voor de gemeentezang en zijn begeleiding bepalen: niet een paar versjes voor en na de preek maar een wezenlijk onderdeel van de ontmoeting tussen de HEERE en zijn volk!
We zien dit duidelijk in de voorschriften over de tabernakel- en tempeldienst: een hele stam van het volk Israël (Levi) wordt afgezonderd om zich voor 100% aan de eredienst te kunnen wijden. In de tempel waren ten tijde van Salomo bijna 300 professionele muzikanten aan het werk!
Deze gingen ook niet allemaal hun eigen gang, zo van, met mijn trompet blaas ik maar een eind raak, wat maakt het uit als ik iets eerder of later kom? Het gaat toch om het hart? Boeien, ik blaas wel wat hoor, lak aan alle regels, ik vind het mooier om buiten de maat om te spelen, als ik maar hard en toccata (snel) speel is het vast wel blijmoedig dus geoorloofd.
Nu kennen wij de oudtestamentische tempeldienst niet meer, maar de God van Mozes, David en Salomo is nog steeds dezelfde.
Daarom kunnen we niet de hele tempeldienst als ‘oudtestamentisch’ eenvoudig aan de kant schuiven om vervolgens onze eigen gang te gaan, maar moeten we vandaag lering trekken uit de bijbelse gegevens over de eredienst, zowel uit het O.T. als uit het N.T.
Ook grote namen uit de kerkgeschiedenis, zoals Luther en Calvijn, hebben steeds met grote klem er op gewezen dat het lied in de eredienst een volwaardige plek moet hebben. Zeker in tijd van reformatie was dit belangrijk: de actieradius van een gezongen tekst is veel groter dan die van een gesproken tekst.
Dit zijn gedeeltelijke citaten van een schrijven van een professioneel musici.
Uiteraard is muziek een zaak van het hart, maar hart en verstand moeten dan wel nauw samenwerken.
Vooral omdat het om een belangrijke zaak gaat: de muziek in de eredienst is niet een kleinigheid; God zelf troont op de lofzangen van zijn volk (Psalm 22)!
Dit moet dan ook de grondhouding voor de gemeentezang en zijn begeleiding bepalen: niet een paar versjes voor en na de preek maar een wezenlijk onderdeel van de ontmoeting tussen de HEERE en zijn volk!
We zien dit duidelijk in de voorschriften over de tabernakel- en tempeldienst: een hele stam van het volk Israël (Levi) wordt afgezonderd om zich voor 100% aan de eredienst te kunnen wijden. In de tempel waren ten tijde van Salomo bijna 300 professionele muzikanten aan het werk!
Deze gingen ook niet allemaal hun eigen gang, zo van, met mijn trompet blaas ik maar een eind raak, wat maakt het uit als ik iets eerder of later kom? Het gaat toch om het hart? Boeien, ik blaas wel wat hoor, lak aan alle regels, ik vind het mooier om buiten de maat om te spelen, als ik maar hard en toccata (snel) speel is het vast wel blijmoedig dus geoorloofd.
Nu kennen wij de oudtestamentische tempeldienst niet meer, maar de God van Mozes, David en Salomo is nog steeds dezelfde.
Daarom kunnen we niet de hele tempeldienst als ‘oudtestamentisch’ eenvoudig aan de kant schuiven om vervolgens onze eigen gang te gaan, maar moeten we vandaag lering trekken uit de bijbelse gegevens over de eredienst, zowel uit het O.T. als uit het N.T.
Ook grote namen uit de kerkgeschiedenis, zoals Luther en Calvijn, hebben steeds met grote klem er op gewezen dat het lied in de eredienst een volwaardige plek moet hebben. Zeker in tijd van reformatie was dit belangrijk: de actieradius van een gezongen tekst is veel groter dan die van een gesproken tekst.
Dit zijn gedeeltelijke citaten van een schrijven van een professioneel musici.
EJVL, het is me helder, ik begrijp precies wat je bedoeld.
en het is prima.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat mijn totale leef achtergrond meespeelt in mij motivatie.
Dat heeft mij totaal veranderd (ben er nog dankbaar voor)
In mijn werk met mensen met een verstandelijke beperking (naar woord, beter is een verstandelijke verrijking, ieder mens is wel ergens beperkt in)
Zie ik mensen die puur en eerlijk zijn.
Daar houden we doorgaans niet van.
Tijdens ere diensten speciaal voor hun, gebeuren dingen die in een kerk niet kunnen en zouden mogen plaats vinden.
Maar het is, niet te omschrijven, maar zo puur en eerlijk en vol.
En als je dat meemaakt, dat doet wat met je (tenminste, met mij, niet iedereen uiteraard)
Ik voel me meer thuis in hun diensten, dan in een strakke leerdienst in de kerk volgens vele strakke regels en als je een emotie toont, iedereen verbaasd opveert
ter illustratie
Psalm 150 mmv mensen met een verstandelijke beperking en het lied "Welk een Vriend is onze Jezus, die in onze plaats wil staan"
http://www.youtube.com/watch?v=X2vvSpA2xgc
en
http://www.youtube.com/watch?v=PXhw6pjULTE
Welk een vriend is onze Jezus
Die in onze plaats wil staan
Welk een voorrecht dat ik door Hem
Altijd vrij tot God kan gaan
Dikwijls derven wij veel vrede
Dikwijls drukt ons zonde neer
Juist omdat wij 't al niet brengen
In 't gebed tot onze Heer
Leidt de weg soms door verzoeking
Dat ons hart in 't strijduur beeft
Gaan wij dan met al ons strijden
Tot Hem die verlossing geeft
Kan een vriend ooit trouwer wezen
Dan Hij die ons lijden draagt
Jezus biedt ons aan genezing
Hij alleen is 't die ons schraagt
Zijn wij zwak, belast, beladen
En terneergedrukt door zorg
Dier'bre Heiland, onze toevlucht
Gij zijt onze hulp en borg
Als soms vrienden ons verlaten
Gaan wij biddend tot de Heer
In Zijn armen zijn wij veilig
Hij verlaat ons nimmermeer
en het is prima.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat mijn totale leef achtergrond meespeelt in mij motivatie.
Dat heeft mij totaal veranderd (ben er nog dankbaar voor)
In mijn werk met mensen met een verstandelijke beperking (naar woord, beter is een verstandelijke verrijking, ieder mens is wel ergens beperkt in)
Zie ik mensen die puur en eerlijk zijn.
Daar houden we doorgaans niet van.
Tijdens ere diensten speciaal voor hun, gebeuren dingen die in een kerk niet kunnen en zouden mogen plaats vinden.
Maar het is, niet te omschrijven, maar zo puur en eerlijk en vol.
En als je dat meemaakt, dat doet wat met je (tenminste, met mij, niet iedereen uiteraard)
Ik voel me meer thuis in hun diensten, dan in een strakke leerdienst in de kerk volgens vele strakke regels en als je een emotie toont, iedereen verbaasd opveert
ter illustratie
Psalm 150 mmv mensen met een verstandelijke beperking en het lied "Welk een Vriend is onze Jezus, die in onze plaats wil staan"
http://www.youtube.com/watch?v=X2vvSpA2xgc
en
http://www.youtube.com/watch?v=PXhw6pjULTE
Welk een vriend is onze Jezus
Die in onze plaats wil staan
Welk een voorrecht dat ik door Hem
Altijd vrij tot God kan gaan
Dikwijls derven wij veel vrede
Dikwijls drukt ons zonde neer
Juist omdat wij 't al niet brengen
In 't gebed tot onze Heer
Leidt de weg soms door verzoeking
Dat ons hart in 't strijduur beeft
Gaan wij dan met al ons strijden
Tot Hem die verlossing geeft
Kan een vriend ooit trouwer wezen
Dan Hij die ons lijden draagt
Jezus biedt ons aan genezing
Hij alleen is 't die ons schraagt
Zijn wij zwak, belast, beladen
En terneergedrukt door zorg
Dier'bre Heiland, onze toevlucht
Gij zijt onze hulp en borg
Als soms vrienden ons verlaten
Gaan wij biddend tot de Heer
In Zijn armen zijn wij veilig
Hij verlaat ons nimmermeer
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
MoesTuin,
Ik ben zelf regelmatig vrijwilliger in gehandicaptendiensten door mensen van en naar de kerk te brengen/halen, zelfs ben ik zeer regelmatig organist tijdens gehandicaptendiensten.
Inderdaad gebeuren daar dingen die in een normale kerk niet zo snel gebeuren, maar dat hoort erbij.
Nu hebben wij het geluk om over cantoren te beschikken.
Daar ik ook regelmatig frons over de liturgie en over de "afwasliedjes" die gezongen en begeleid moeten worden op een orgel, probeer ik toch altijd in de maat te spelen en de juiste rusten op het juiste moment te gebruiken, het voorspel in dezelfde cadans als het koraal te spelen, niet vertragen tijdens het eind van het voorspel, het voorspel eindigen op dezelfde noot als het koraal begint en in dezelfde cadans het koraal inzetten zodat ook met deze diensten er fatsoenlijk gezongen kan worden.
Dat doe ik zelfs met de Elly en Rikkert liedjes die (zeer helaas) ook nogal eens worden gezongen en die ik dan begeleid op orgel.
Niet dat ik iets tegen deze liedjes heb (of het moet onschriftuurlijk zijn), maar deze moeten gewoon met een combo gezongen worden.
Wat je verder zegt klopt helemaal, deze mensen zijn eerlijk, puur, liefdevol, je krijgt enorm veel dankbaarheid, je ziet ze genieten....
Zelfs met een bewoner waar normaal niemand contact mee krijgt, zo diep gehandicapt, als je die voor het orgel zet in de rolstoel, zie je een beweging, een activiteit, zo kun je alsnog contact maken...
Ik ben zelf regelmatig vrijwilliger in gehandicaptendiensten door mensen van en naar de kerk te brengen/halen, zelfs ben ik zeer regelmatig organist tijdens gehandicaptendiensten.
Inderdaad gebeuren daar dingen die in een normale kerk niet zo snel gebeuren, maar dat hoort erbij.
Nu hebben wij het geluk om over cantoren te beschikken.
Daar ik ook regelmatig frons over de liturgie en over de "afwasliedjes" die gezongen en begeleid moeten worden op een orgel, probeer ik toch altijd in de maat te spelen en de juiste rusten op het juiste moment te gebruiken, het voorspel in dezelfde cadans als het koraal te spelen, niet vertragen tijdens het eind van het voorspel, het voorspel eindigen op dezelfde noot als het koraal begint en in dezelfde cadans het koraal inzetten zodat ook met deze diensten er fatsoenlijk gezongen kan worden.
Dat doe ik zelfs met de Elly en Rikkert liedjes die (zeer helaas) ook nogal eens worden gezongen en die ik dan begeleid op orgel.
Niet dat ik iets tegen deze liedjes heb (of het moet onschriftuurlijk zijn), maar deze moeten gewoon met een combo gezongen worden.
Wat je verder zegt klopt helemaal, deze mensen zijn eerlijk, puur, liefdevol, je krijgt enorm veel dankbaarheid, je ziet ze genieten....
Zelfs met een bewoner waar normaal niemand contact mee krijgt, zo diep gehandicapt, als je die voor het orgel zet in de rolstoel, zie je een beweging, een activiteit, zo kun je alsnog contact maken...
ejvl diep respect voor je vrijwilligerwerk
Dan begrijp je precies wat ik bedoel
Ben geheel met je post eens hierboven, ook over het geen je twijfelend spreekt in je post, ik kan er geheel achter staan.
Ik heb een topic geopend over de verstandelijke gehandicapte medemens in de kerk...
Heb er nog wat vragen over en denk er graag hier over na met elkaar
Nogmaals, zeer waardeer ik het vrijwilligers werk wat je doet
Het is dankbaar, maar ook voor jezelf zeer verrijkend voor je geloofsleven dit mee te mogen maken en te mogen doen uit Liefde.
Zeer Rijk
Dan begrijp je precies wat ik bedoel
Ben geheel met je post eens hierboven, ook over het geen je twijfelend spreekt in je post, ik kan er geheel achter staan.
Ik heb een topic geopend over de verstandelijke gehandicapte medemens in de kerk...
Heb er nog wat vragen over en denk er graag hier over na met elkaar
Nogmaals, zeer waardeer ik het vrijwilligers werk wat je doet
Het is dankbaar, maar ook voor jezelf zeer verrijkend voor je geloofsleven dit mee te mogen maken en te mogen doen uit Liefde.
Zeer Rijk
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
Wat ook zo mooi te lezen is EJVL
Is dat je door je vrijwillige bijdrage, de juiste bijdrage kan leveren en aanleveren in deze diensten.
Dat is misschien nog wel het mooiste aan alles.
Veel mensen hebben van de zijlijn commentaar, maar doen niks, maar als ik jou post lees, dan breng je in het geheel je eigen overtuiging, dmv van je orgelspel in deze diensten
Vind dat werkelijk schitterend om te lezen
Ik hoor je bij wijze van spreken al spelen.
Respect hiervoor, wat ik ontzettend meen.
Ik hoop dat je nog lang dit volwaardige vrijwilligers werk mag doen.
Wilde dit nog even kwijt.
Hartelijke Groet
MoesTuin
Is dat je door je vrijwillige bijdrage, de juiste bijdrage kan leveren en aanleveren in deze diensten.
Dat is misschien nog wel het mooiste aan alles.
Veel mensen hebben van de zijlijn commentaar, maar doen niks, maar als ik jou post lees, dan breng je in het geheel je eigen overtuiging, dmv van je orgelspel in deze diensten
Vind dat werkelijk schitterend om te lezen
Ik hoor je bij wijze van spreken al spelen.
Respect hiervoor, wat ik ontzettend meen.
Ik hoop dat je nog lang dit volwaardige vrijwilligers werk mag doen.
Wilde dit nog even kwijt.
Hartelijke Groet
MoesTuin
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
'n Culturele bui: zit naar de Brandenburger concerten te luisteren.
De Brandenburger Tor is ook mooi....Posthoorn schreef:'n Culturele bui: zit naar de Brandenburger concerten te luisteren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Psalm 69 vers 3 en 14
http://www.youtube.com/watch?v=Ui_2uvgNJs0
http://www.youtube.com/watch?v=Ui_2uvgNJs0
Hora est!
Mattheus passion....
1 Laat me in U blijven, groeien, bloeien,
o Heiland die de wijnstok zijt!
Uw kracht moet in mij overvloeien,
of 'k ben een wis verderf gewijd.
Doorstroom, beziel en zegen mij,
opdat ik waarlijk vruchtbaar zij!
2 Ik kan mijzelf geen wasdom geven:
niets kan ik zonder U, o Heer!
In uw gemeenschap kiemt er leven
en levensvolheid meer en meer!
Uw Geest moet in mij uitgestort:
de rank die U ontvalt, verdort.
3 Neen, Heer, ik wil van U niet scheiden,
'k blijf de Uw' altijd, blijf Gij de mijn'!
Uw liefde moet alom mij leiden,
uw leven moet mijn leven zijn,
uw licht moet schijnen in mijn huis
bij kruis naar kracht en kracht vaar kruis.
4 Dan blijft mijn ziel voor U gewonnen,
dan wint mijn ziel door U in kracht!
Het werk in need'righeid begonnen,
wordt dan in heerlijkheid volbracht!
Wat in de winds'len sliep, ontbot,
en komt in 't licht en rijpt voor God.
o Heiland die de wijnstok zijt!
Uw kracht moet in mij overvloeien,
of 'k ben een wis verderf gewijd.
Doorstroom, beziel en zegen mij,
opdat ik waarlijk vruchtbaar zij!
2 Ik kan mijzelf geen wasdom geven:
niets kan ik zonder U, o Heer!
In uw gemeenschap kiemt er leven
en levensvolheid meer en meer!
Uw Geest moet in mij uitgestort:
de rank die U ontvalt, verdort.
3 Neen, Heer, ik wil van U niet scheiden,
'k blijf de Uw' altijd, blijf Gij de mijn'!
Uw liefde moet alom mij leiden,
uw leven moet mijn leven zijn,
uw licht moet schijnen in mijn huis
bij kruis naar kracht en kracht vaar kruis.
4 Dan blijft mijn ziel voor U gewonnen,
dan wint mijn ziel door U in kracht!
Het werk in need'righeid begonnen,
wordt dan in heerlijkheid volbracht!
Wat in de winds'len sliep, ontbot,
en komt in 't licht en rijpt voor God.
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
-
Dick Slagman: psalm 25 vers 8, psalm 73 vers 12
Met bovenstem uit Hasselt (zangavond Stephanos 2010)
Precies het goede tempo zoals het hoort.
O, hoe hoort het dan?reformator schreef:Dick Slagman: psalm 25 vers 8, psalm 73 vers 12
In mijn psalmboek staan de psalmen ritmisch genoteerd, en we weten dat ze bij Calvijn in een flink tempo werden gezongen.
Bovenstemmen horen sowieso niet

~~Soli Deo Gloria~~
- SecorDabar
Ja dat vind u, maar als een ander schrijft dat het nieuwe Liedboek sowie so niet kan, wat zegt u dan?Hendrikus schreef:O, hoe hoort het dan?reformator schreef:Dick Slagman: psalm 25 vers 8, psalm 73 vers 12
In mijn psalmboek staan de psalmen ritmisch genoteerd, en we weten dat ze bij Calvijn in een flink tempo werden gezongen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Welke synode heeft het bovenstemzingen toegelaten voor gebruik tijdens de eredienst?SecorDabar schreef:Ja dat vind u, maar als een ander schrijft dat het nieuwe Liedboek sowie so niet kan, wat zegt u dan?Hendrikus schreef:O, hoe hoort het dan?reformator schreef:Dick Slagman: psalm 25 vers 8, psalm 73 vers 12
~~Soli Deo Gloria~~