Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Curatorium

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Curatorium »

- Ernstige fouten gemaakt bij zowel Steenblok als Kok.
- Kok was een markant persoon, begon met het schrijven van brochures, er ontstond een spraakverwarring. De reden dat Kok eenzijdig preekte was door de uitlatingen van Steenblok in de Saambinder dat de verbondsbeloften alleen voor de uitverkorenen waren.
- Door gebrek aan onderzoek werd hij geschorst, dit was niet terecht.
- Kersten had Kok willen behouden. Al hield Kersten zich niet aan de kerkorde en vervulde hij allerlei rollen tegelijk. Als Kersten niet weggevallen was, was het drama met Kok nooit gebeurd.
- Kok is geen symbool voor de linkerflank.
- Er zijn nou eenmaal verschillen tussen predikanten in de GG, dit komt door persoonlijke ervaringen en kerkleden hebben nou eenmaal voorkeuren.
- Doordat Steenblok vertrokken is, is het geluid dat de verbondsbeloften allen voor uitverkorenen zijn verdwenen uit de GG.
- GGiN + GG samengaan is niet denkbaar op het moment.
- Steenblok was een zeer gebrekkig docent..
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Curatorium schreef:- Ernstige fouten gemaakt bij zowel Steenblok als Kok.
- Kok was een markant persoon, begon met het schrijven van brochures, er ontstond een spraakverwarring. De reden dat Kok eenzijdig preekte was door de uitlatingen van Steenblok in de Saambinder dat de verbondsbeloften alleen voor de uitverkorenen waren.
- Door gebrek aan onderzoek werd hij geschorst, dit was niet terecht.
- Kersten had Kok willen behouden. Al hield Kersten zich niet aan de kerkorde en vervulde hij allerlei rollen tegelijk. Als Kersten niet weggevallen was, was het drama met Kok nooit gebeurd.
- Kok is geen symbool voor de linkerflank.
- Er zijn nou eenmaal verschillen tussen predikanten in de GG, dit komt door persoonlijke ervaringen en kerkleden hebben nou eenmaal voorkeuren.
- Doordat Steenblok vertrokken is, is het geluid dat de verbondsbeloften allen voor uitverkorenen zijn verdwenen uit de GG.
- GGiN + GG samengaan is niet denkbaar op het moment.
- Steenblok was een zeer gebrekkig docent..
Dat meent u toch niet?
"Als Kersten niet weggevallen was, was het drama met Kok nooit gebeurd."

Zo lijkt het wel mensenwerk.....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef: - Doordat Steenblok vertrokken is, is het geluid dat de verbondsbeloften allen voor uitverkorenen zijn verdwenen uit de GG.
Dit lijkt me niet waar... Het wordt wellicht minder nadrukkelijk benoemd.
Maar dan zou je misschien moeten vragen, worden de algemene verbondsbeloften
bedoeld of de verbondsbeloften voor Gods volk?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me geen nieuws, behalve dan dat het geluid dat de verbondsbeloften alleen voor uitverkorenen zijn helemaal vertrokken was uit de GG. Ik heb altijd gedacht dat dat idee toch altijd nog wel geleefd heeft binnen de uiterste rechterflank van de GG, maar dat het na 1980 een come-back gemaakt heeft, tot een jaar of wat geleden.

Het vervelende is op dit moment dat gemeenten die van oorsprong helemaal niet in dit gedachtengoed behoorden zo nu en dan die kant op worden gepreekt, en als kerkenraden dan niet stevig optreden halveert de gemeente in de loop van de tijd en neemt de predikant de hele gemeente in de dwaling mee.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

.
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 03 mar 2014, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Curatorium

SecorDabar schreef: Dat meent u toch niet?
"Als Kersten niet weggevallen was, was het drama met Kok nooit gebeurd."

Zo lijkt het wel mensenwerk.....
Hoezo? Zoals het artikel ook zegt: mensen maken breuken en de Heilige Geest heelt breuken.
-DIA- schreef: Dit lijkt me niet waar... Het wordt wellicht minder nadrukkelijk benoemd.
Officieel zou het verdwenen moeten zijn, dat deze dwaling nu weer binnensijpelt zou best kunnen maar daar gaat dit onderzoek niet over. Al meldt artikel overigens wel dat Ds. Golverdingen, als hij gezond blijft, de GGiN zaak ook verder wil onderzoeken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Het lijkt me geen nieuws, behalve dan dat het geluid dat de verbondsbeloften alleen voor uitverkorenen zijn helemaal vertrokken was uit de GG.
Sterker nog, @Anker heeft in een ander topic meen ik bladzijdes lang betoogt, dat dát nu juist de kenmerkende GG-prediking is, of niet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat is ook overduidelijk onjuist, alleen is dat moeilijk te bewijzen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik heb het artikel. Ik zal een eerlijke samenvatting geven, die van Curatorium gaat behoorlijk mank. Heel kwalijk om zo'n samenvatting te geven.

-Schorsing van ds. Kok was onnodig en kerkrechtelijk onjuist.
-Bij de synode leefde het idee dat Kok leerde dat beloften van de zaligheid in de Bijbel voor iedereen zijn die zijn preek hoort, terwijl die alleen voor de mensen zijn die God heeft uitverkoren.
-Het wegvallen van Kersten was een groot gemis, maar als de synode in de geest van Kersten had gehandeld, was dit niet zo uit de hand gelopen.
-Het is goedkoop om Kok als symbool van de linkervleugel te zien.
-Blaauwendraad en Van der Zwaag gebruikten en interpreteerden Kok eenzijdig. Ds. Harinck is door ds. G. wel te volgen in zijn beroep op ds. Kok.
-Blaauwendraad en Van der Zwaag vertolkten een smalle stroom, zeker niet representatief voor de GG.
-Kok zag dat door eenzijdige nadruk in de preek op de uitverkiezing het zicht op het aanbod van genade kwijtraakt. Wat hij theologisch voorstond is in de GG gebleven.
-liggingsverschillen zijn er altijd geweest en zijn niet groot. Iedereen onderschrijft dat het genadeverbond beheerst wordt door de uitverkiezing.
-Er zijn vele leden vertrokken. Zij droegen niet bij aan de brede identiteit van de GG. Het behoudende deel bleef intact.
-Het evangelie alleen aan uitverkoren preken, zoals Steenblok wilde, is verdwenen uit de GG.
-Samengaan GG en GG is denkbaar, maar niet realistisch op dit moment.
-Ds. Steenblok was geen sterke docent.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Het is wel grappig, die verschillende samenvattingen van 1 interview.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Zo heel anders is dat toch niet?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
DDD schreef:Het lijkt me geen nieuws, behalve dan dat het geluid dat de verbondsbeloften alleen voor uitverkorenen zijn helemaal vertrokken was uit de GG.
Sterker nog, @Anker heeft in een ander topic meen ik bladzijdes lang betoogt, dat dát nu juist de kenmerkende GG-prediking is, of niet?
Het staat ook helemaal niet in het artikel. Mijn tweede punt staat er wel in. Beetje jammer om zo je punt te willen maken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Het is wel grappig, die verschillende samenvattingen van 1 interview.
Ik vind het walgelijk, dat je een artikel zo naar je eigen inzicht kleurt en als waarheid hier neerzet. Absoluut verwerpelijk.
Curatorium

Slaat nergens op. Ik heb het gedeelte van Van der Zwaag etc. in mijn samenvatting overgeslagen omdat ik dat hier niet relevant vond, verder staat er in grote lijnen hetzelfde. Het artikel is gewoon niet uitermate positief over de GGiN, kan best dat jij dat wel bent (en dat mag), maar dan hoef je niet in ieder topic als een ambassadeur op te treden. En zo is jou samenvatting ook naar eigen inzicht gekleurd; oftewel wie de waarheid wil, moet het artikel maar kopen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hier mijn samenvatting ;)

---knip--- ND artikelen niet toegestaan
Plaats reactie