Anker, ik heb geen zin om eventuele accentverschillen uit te vergroten. Evenmin veel tijd om me intensief in de discussie te mengen.
Maar het volgende citaat wil ik toch graag in antwoord op je eerdere vraag geven. Het is uit zondag 27 van de catechismusverklaring van ds. Van Aalst ("Nodig te weten").
We gaan eindigen. Jongelui, jullie zijn als kind gedoopt. Zul je daar heel zuinig op zijn? Zul je je nooit laten overdopen? Het is waar, de doop op zich bekeert je niet, maar zegt je wel persoonlijk, dat je nog bekeerd kunt worden. Wat een voorrecht! Lieve jeugd, laat vanavond op je knieën voor je bed de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien en zeg dan maar eerbiedig: 'Heere, ik ben gedoopt. Daar heb ik niet om gevraagd, maar dat is een teken van Uw genade. Wilt U dan alstublieft door genade werken in mijn jonge leven, waar de Doop op wijst? U hebt toch beloofd dat U met dat werk van de genade zult doorgaan zolang de zon en de maan zullen schijnen?' Zonder veel woorden. De Heere ziet immers je hart. Zucht dan maar met je hart: O God, zou U dat ook aan mij willen geven? Wilt U het werk van de Vader, het werk van de Zoon en het werk van de Geest, aan Wie mijn doopnaam is verbonden, in mijn hart en in mijn leven verheerlijken? Onthouden, hoor, kinderen: Laat de Heere jouw gedoopte voorhoofd maar zien.
En ouders, wanneer hebt u voor het laatst met uw kind over het feit gesproken dat ze gedoopt zijn? Ja, maar dan zijn ze toch niet bekeerd? Nee, natuurlijk niet. Dat is duidelijk genoeg gezegd. Voor die overschatting zijn we samen bang. Maar ... zijn we ook bang voor de onderschatting van de Doop? Wanneer hebt u uw kinderen voor het laatst gezegd dat ze hun gedoopte voorhoofd aan de Heere mogen laten zien? Die uitdrukking is niet van mij, hoor. Die is van wijlen dominee Fraanje uit Barneveld. En wanneer u als ouders in positieve zin over het voorrecht van gedoopt zijn met uw kind hebt gesproken, dan kan het niet anders, of dan hebt u ook gesproken over de consequenties die dat met zich meebrengt: ze zijn van de wereld afgezonderd. Dan kunnen onze kinderen niet overal aan meedoen. Want met een gedoopt voorhoofd kun je niet overal zijn. Dan kun je niet overal naar kijken of luisteren. Het doopwater maakt immers scheiding. Dat blijkt toch? Denk toch ook aan de heiligheid van Gods verbond.
Gemeente, dat we allen tot onszelf zouden inkeren met deze boodschap. We kunnen de Doop overschatten, maar ook onderschatten. Gedoopt te zijn, wat betekent dat voor u persoonlijk? Dat we toch met al onze vuilheid zouden mogen vluchten tot de Fontein, Die nog geopend is. Er is nog nooit een tekort aan doopwater geweest ...