Anker, dit ben ik met je eens. Praktisch gezien komt het op hetzelfde neer. Ook ds. Tuinier gaat niet zover als Calvijn.Anker schreef:Ik snap wat je bedoelt, ejvl. God zegt iets toe bij de doop en daar mag je op pleiten, zegt ds. Tuinier. Ik zou dat pleiten niet gebruiken omdat pleiten iets in zich heeft van recht hebben, maar dat is een andere discussie. Toch zegt ds. Tuinier hier niet dat de doop wil zeggen dat God je Vader wil zijn, dat Hij je wil zalig maken, Dat Hij Zijn beloften belooft, en dat aan alle gedoopten. Ik zie dit meer in de sfeer van aanbod van genade: God is in de doop naar je toe gekomen (zoals Hij dat doet in de prediking). Daarin biedt Hij Zijn genade aan, in een weg van bekering en geloof. De doop predikt de afwassing der zonden en ds. Tuinier zegt dan: Heere, wilt u door Uw Geest vervullen wat U in de doop ons laat prediken/voorstellen/aanbieden. Oftewel: Heere, bekeer mij.ejvl schreef:Ik lees:Anker schreef: Ik zie zowel ds. Tuinier en ds. Driessen niet zeggen dat elke gedoopte de afwassing van de zonden door het bloed van Christus beloofd wordt. Wel een heenwijzing naar dat Bloed en de toezegging dat zoals water reinigt Hij ons reinigen wil door Zijn Bloed, door een waar geloof. (De noodzaak van de wedergeboorte, zoals het formulier ook zegt)Dat is mijns inziens wel anders als:ds Tuinier schreef:Wees werkzaam met je doop. Kom met je gedoopte voorhoofd bij de Heere. Laat het Hem zien. Je hebt grond om tot Hem te gaan. Het water droogt nooit op. Dat blijft geldig, je leven lang. Smeek de Heere of Hij met Zijn Geest wil vervullen wat Hij jou in de doop toezegt.Dat God toezegd van ds Tuinier ten opzichte van ds Verschuure is wezenlijk anders voor zover ik het kan bevatten. Tevens lees ik van ds Tuinier dat je juist wel mag pleiten bij God, Heere, wilt U vervullen wat U mij hebt toegezegd.ds Verschuure schreef:God wil je Vader zijn? Hij wil je zalig maken? Hij belooft je Zijn beloften? Nee, dat zegt Paulus niet. Dat is ook niet bijbels.
Het verschil tussen een visie van ds. Verschuure en een ds. Tuinier zit niet zozeer in de visie op de noodzaak van de wedergeboorte (want dat is wat de spits van beidet boodschap uiteindelijk is), maar in het praktisch gebruik maken van het onderscheid tussen de evangeliebeloften en de beloften van het genadeverbond. Ds. Tuinier stelt de evangeliebeloften voor iedereen, dus ook bevestigd met de kinderdoop. Ds. Verschuure stelt dat er geen enkele(!) belofte is voor een gedoopt kind. Dat is toch echt wat anders en inderdaad de oude (praktisch baptische) GG-visie waarin het onderscheid tussen evangelie- en verbondsbelofte nog niet werd gemaakt.