Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

KB_

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door KB_ »

het ergste is dat sommige NL'se predikanten het zelfs in het engels doen en constant over 'We' praten. als de echte reden is dat het om bescheidenheid gaat dan mag de predikant wel eens naar een psychiater o.i.d. gaan, want als je het woordje 'I/ik' al niet durft te gebruiken denk je wel een beetje te erg bescheiden over jezelf.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
refo

Bericht door refo »

Maar als de predikant 's zondags afleest dat 'wij zelf hopen voor te gaan', wat is dat dan voor meervoud?
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik zou er niet op rekenen dat het bescheidenheidsmeervoud is. Daar geloof ik helemaal niets van.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

refo schreef:Maar als de predikant 's zondags afleest dat 'wij zelf hopen voor te gaan', wat is dat dan voor meervoud?
Gewoon een gebruik waarvan iedereen snapt wat er mee bedoeld wordt. Ja, het is als beleefdheidsvorm bedoeld. Moet daar nou een discussie over gevoerd worden?
DDD

Bericht door DDD »

Zo'n gewoon gebruik is het niet, ik heb het nog nooit gehoord.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Zo'n gewoon gebruik is het niet, ik heb het nog nooit gehoord.
Ik hoor het al zo'n 40 jaar ;-)
Het is kennelijk een gebruik in bepaalde kringen. Taalkundig gebeuren er wel meer rare dingen, zoals verkeerde naamvallen en kromme vervoegingen van het werkwoord komen. Dat is niet erg. Wat ik wel storend vind is dat de integriteit van mensen die taalkundig krom voor de dag komen wordt betwijfeld.
refo

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:Zo'n gewoon gebruik is het niet, ik heb het nog nooit gehoord.
Ik hoor het al zo'n 40 jaar ;-)
Het is kennelijk een gebruik in bepaalde kringen. Taalkundig gebeuren er wel meer rare dingen, zoals verkeerde naamvallen en kromme vervoegingen van het werkwoord komen. Dat is niet erg. Wat ik wel storend vind is dat de integriteit van mensen die taalkundig krom voor de dag komen wordt betwijfeld.
Het Lamme Gods, bijvoorbeeld.

Over integriteit hebben we het helemaal niet.
Je kunt trots van aard zijn en niettegenstaande integer.
DDD

Bericht door DDD »

Maar mag ik vragen in welke kerk zoiets dan voorkomt?

Ik kan me er niets bij voorstellen dat er zo oneerbiedig over het Lam Gods gesproken wordt.

Kromme vervoegingen passen goed in mijn theorie van de valse bescheidenheid, die ik onlangs al eens langs liet komen op dit forum. Hoe onnozeler men zich voordoet, hoe bescheidener men zichzelf vindt overkomen. Ik heb daar een ontzettende hekel aan. Het staat haaks op de waardigheid en stijl die in de Gemeente Gods gevonden zou moeten worden, en het is nog niet eens echt ootmoedig ook.
astroguy

Bericht door astroguy »

DDD schreef:Maar mag ik vragen in welke kerk zoiets dan voorkomt?

Ik kan me er niets bij voorstellen dat er zo oneerbiedig over het Lam Gods gesproken wordt.

Kromme vervoegingen passen goed in mijn theorie van de valse bescheidenheid, die ik onlangs al eens langs liet komen op dit forum. Hoe onnozeler men zich voordoet, hoe bescheidener men zichzelf vindt overkomen. Ik heb daar een ontzettende hekel aan. Het staat haaks op de waardigheid en stijl die in de Gemeente Gods gevonden zou moeten worden, en het is nog niet eens echt ootmoedig ook.

Ik dacht dat het hier ging over de promotie van ds Golverdingen, maar ben in de verkeerde rubriek terecht gekomen.
Atze
-DIA-

Bericht door -DIA- »

KB_ schreef:het ergste is dat sommige NL'se predikanten het zelfs in het engels doen en constant over 'We' praten. als de echte reden is dat het om bescheidenheid gaat dan mag de predikant wel eens naar een psychiater o.i.d. gaan, want als je het woordje 'I/ik' al niet durft te gebruiken denk je wel een beetje te erg bescheiden over jezelf.
Het ergste? Echt? Dan zal het nog wel meevallen. Ik dacht echt dat er veel ergere zaken aan de orde waren.
Laten we (wij) eens nuchter nadenken. Is het eigenlijk wel echt zo erg? Is het erger dan een dwaalleer brengen en mensen
(met schone woorden, in goed hedendaags Nederlands) de bloemhoeven (en daarachter de kerkhoven) in te jagen?
Het is maar een vraagje of opmerking die we (wij dus) wel goed mochten overdenken. Wij zijn geen predikant,
vanzelf, maar daarmee hebben we wel de taak om onze naaste soms eens te wijzen op bepaalde zaken die mogelijk enige
correctie behoeven. Dat is, als het goed ligt, niet 'meesterachtig' of 'prekerig' bedoeld. Ook wij zelf hebben wel correctie nodig,
dat heeft iedereen wel eens. We behoren immers wel het goede voor elkaar te zoeken? We lezen van Abel: Ben ik mijns
broeders hoeder?
Dat kwam niet voort uit een recht bewogen hart, dachten we...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Zijn er nog forummers die naar de promotie gaan?
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Zijn er nog forummers die naar de promotie gaan?
Wie niet zou ik zeggen (als je het ander topic ziet) :huhu
Jongere

Bericht door Jongere »

Auto

Bericht door Auto »

Tjonge, ds Golverdingen is erg duidelijk in het ND. En daar kan ik me wel in vinden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:Tjonge, ds Golverdingen is erg duidelijk in het ND. En daar kan ik me wel in vinden.
Wat zegt hij in het ND dan? Ik denk dat, als ik dat op zou zoeken, dat ze er bij het
ook geld voor vragen. Misschien kan iemand die een abonnement heet het samenvatten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie