Ik denk dat Anker op mijn opmerking doelt.GJdeBruijn schreef:Het is geen probleem te stellen dat ds. Verschuure zich kan beroepen een select aantal citaten van een select aantal oudvaders die bewust afstand namen van de visie van Calvijn. Als je het maar eerlijk zegt en niet degenen die zich desondanks op de reformatie baseren als onbijbels wegzet, want dat is ook gebeurd. Dat is te kort door de bocht en te weinig doordrongen van de consequenties die dat aanricht op het kerkelijk terrein dat toch al zo verdeeld is. Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat betreffende predikant zich kan beroepen op bijv. Smytegeldt. De lijn is veel meer doorgetrokken. De enige theoloog die het zo zwart-wit benaderde kwam uit een ander kerkverband...Anker schreef:Nogmaals: Ds. Verschuure heeft een meditatie geschreven die best is te herleiden op onze vaderen uit de (Nadere) Reformatie. Ik vind het daarom altijd typerend dat er zo scherp en afkeurend op gereageerd moet worden. Ik wil dat graag (nog eens) gezegd hebben...
En zeker ook mijn woordkeuze had wat milder gekund. Maar het ging mij om het feit dat ds Verschuure op een scherpe toon een positie inneemt in een kerkelijk blad terwijl de meerderheid van het kerkverband daar toch een andere visie op heeft.
En dat er een andere visie aan wordt gehangen is nog tot daar aan toe, maar om in een meditatie de leer die terug te vinden is bij de reformatoren en door het overgrote deel van je medebroeders geleerd wordt, neer te zetten als een onbijbelse!! uitleg is niet netjes m.i.