Anker schreef:Je bent weer heerlijk onderbouwend bezig Wilhelm. Gelukkig, het hypercalvinisme is weer genoemd, en ook de GGiN. Mooi!
Daar komen de remonstranten overigens altijd het eerste mee.
Ik wil graag inhoudelijk, Schriftuurlijk onderbouwd hebben waarom ds. Verschuure onbijbels bezig is, en waarom ds. Driessen en Mauritz gelijk hebben. (Er was weinig Schriftuitleg in beide laatste artikelen, overigens)
Het gaat om de visie op de beloften. Er zijn al vele discussies geweest op dit forum. Jij hebt in diverse topics aangegeven moeite te hebben met een onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade. Om hier verder over door te discussiëren lijkt me niet zo heel zinvol.
Maar ik geloof van harte dat er beloften zijn voor iedereen. Laten we deze dan de evangeliebeloften noemen. De Heere zegt het toch zelf: Mij zoon geef Mij uw hart? of "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?" "Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer." Matth 7: 7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
Komen deze beloften niet tot een ieder die ze hoort? En worden deze beloften in de doop ons niet allen toegezegd? En mag je daar niet biddend op pleiten? En wat denk je van de tekst uit Jeremia: " Bekeert u, gij afkerige kinderen , zegt de HEERE,
want Ik heb u getrouwd” en als hij het volk aanspreekt in Johannes 1:
11 Hij is gekomen
tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
En als Hij het volk aanspreekt "Ik ben de Heere
Uw God"
Ligt er in al deze nodigingen en vermaningen niet dezelfde boodschap als "Ik heb recht op je" "Ik wil je Vader zijn? " En wat denk je van vraag en antwoord 74 uit de HC?
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet