Precies. Hier in huis vinden ze het belangrijk dat ze groente eten, maar ze willen het liever niet proeven omdat ze het niet zo lekker vinden. Roer dus paprika door burito-poeder en ze krijgen ongemerkt bakken vitaminen binnen. Prima toch? Beter dan dat geprik en geklier en gemopper op 'lus-ik-niet-dingen' zoals dat in veel gezinnen gebeurd.refo schreef:We moeten in deze discussie nog wel even definiëren wat het woord LEKKER betekent.
Melk en een poedertje klinkt wat misterieus. Dat poedertje evenwel bevat evengoed boter, bloem en kaas.
En het zoutprobleem is ook al een stuk minder.
Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Duurder? Kaas heb je vaak al in huis. Je raspt een deel.... Bloem. Een kilo is bijna gratis... Je hebt maar een klein beetje nodig. De melk heb je bij het pakje ook nodig. Dus dat is ook niets extra's...Dodo schreef:Dan heeft ze kaassaus, die veel duurder is dan uit een pakje. En ze moet alsnog pannen gebruiken voor vlees, aardappels en groente.sirdanilot schreef:Jij weet duidelijk weinig van koken af als je denkt dat de kilo's e-nummers, zout, suiker en andere mysterieuze dingen in Knorr-producten 'goede kwaliteit zijn'. En Knorr wereldgerechten zijn onvergelijkbaar met wat je in de landen zelf zal krijgen.refo schreef:Uiteindelijk doet Knorr precies wat je zelf ook doet: veel verschillende smaken verwerken, die worden bepaald door verschillende producten. Alleen is de kwaliteit veel beter bij Knorr. En de wereldgrechten zijn al wat afgevlakt naar Nederlandse smaak. Als je de originele gerechten in de landen zelf eet heb je liters bluswater nodig.
@ Vlinder: Je hebt echt geen duizend pannen nodig om iets te koken zonder kruiden/poedertjes/zakjes wat dan ook.
Stel je maakt een kaassaus. Dat kan 1. met melk en een poedertje, 2. door een beetje boter in een pannetje te doen, wat bloem erbij, dan de melk erdoorheen roeren met de garde, en dan veel geraspte kaas.
Voor beide heb je maar 1 pannetjje nodig, en de échte kaassaus is 10 keer zo lekker
Tja wat is lekker... Dat is persoonsgebonden... Lekker is voor mij als ik echt proef wat ik eet.
Net als mooie muziek. Je hebt licht klassiek. Kan mooi zijn. Maar ga je naar de grote meesters. Dan hoor je het verschil. (Tenzij je geen smaak of muzikaalgehoor hebt

Verder kan je groenten ook zonder e nummer pakjes etc goed maskeren hoor...
Voor wie van pittig houdt én maar één pan wil gebruiken, hier een recept voor chili voor twee personen.
Wij vinden 'm hier erg lekker, vooral vanwege de combi tussen zoet (ananas/banaan) en pittig (sambal). Bovendien mengen de smaken heel lekker door het een half uurtje te laten pruttelen. Je kunt zelf varieren met bijv. wat minder gehakt of juist meer bonen.
Ingrediënten voor twee personen:
Ingrediënten:
- 250/300 g rundergehakt
- 1 ui
- 3 knoflooktenen
- Rode paprika
- 200 g kidneybonen
- 1 blokje runderbouillon
- 1 blik gepelde tomaten (400g)
- 1 blikje tomatenpuree
- Blikje ananasstukjes (uitgelekt)
- 1 Banaan (in stukjes)
- Theelepel van het volgende:
o Chilipoeder
o Paprikapoeder
o Sambal oelek
o Bruine suiker
Bereiding:
Snipper de ui; hak de knoflook fijn (of later uitpersen boven de pan); snij de paprika in kleine stukjes.
- Bak op laag vuur de ui, knoflook, en paprika even.
- Voeg toe en meng goed:
o Chilipoeder
o Paprikapoeder
o evt peper en zout naar smaak
o Sambal
- Voeg het rundergehakt toe, maak het gehakt goed klein, roer door en bak het bruin.
- Voeg de gepelde tomaten (in de pan kapot drukken) en de tomatenpuree toe. Roer goed door.
- Verkruimel hierboven het runderbouillonblokje.
- Voeg de kidneybonen (niet uitgelekt) en de suiker toe, roer goed door.
- Laat dit +- 20/30 minuten pruttelen, tot het geheel wat meer is ingedikt. (In de gaten houden wat de gewenste dikte is, indien nodig met wat water verdunnen. Proef op smaak.)
- Voeg ten slotte de (uitgelekte) ananasstukjes en de banaan toe. Verwarm die kort (zacht) mee.
Je kunt ook overwegen wat van het ananassap in de pan te doen om ook die smaak mee te laten trekken, maar dan wordt het geheel weer wat vochtiger, dus moet het ook wat langer trekken.
Niet zo heel gezond, érg weinig groente (wel fruit), wel erg lekker.
Wij vinden 'm hier erg lekker, vooral vanwege de combi tussen zoet (ananas/banaan) en pittig (sambal). Bovendien mengen de smaken heel lekker door het een half uurtje te laten pruttelen. Je kunt zelf varieren met bijv. wat minder gehakt of juist meer bonen.
Ingrediënten voor twee personen:
Ingrediënten:
- 250/300 g rundergehakt
- 1 ui
- 3 knoflooktenen
- Rode paprika
- 200 g kidneybonen
- 1 blokje runderbouillon
- 1 blik gepelde tomaten (400g)
- 1 blikje tomatenpuree
- Blikje ananasstukjes (uitgelekt)
- 1 Banaan (in stukjes)
- Theelepel van het volgende:
o Chilipoeder
o Paprikapoeder
o Sambal oelek
o Bruine suiker
Bereiding:
Snipper de ui; hak de knoflook fijn (of later uitpersen boven de pan); snij de paprika in kleine stukjes.
- Bak op laag vuur de ui, knoflook, en paprika even.
- Voeg toe en meng goed:
o Chilipoeder
o Paprikapoeder
o evt peper en zout naar smaak
o Sambal
- Voeg het rundergehakt toe, maak het gehakt goed klein, roer door en bak het bruin.
- Voeg de gepelde tomaten (in de pan kapot drukken) en de tomatenpuree toe. Roer goed door.
- Verkruimel hierboven het runderbouillonblokje.
- Voeg de kidneybonen (niet uitgelekt) en de suiker toe, roer goed door.
- Laat dit +- 20/30 minuten pruttelen, tot het geheel wat meer is ingedikt. (In de gaten houden wat de gewenste dikte is, indien nodig met wat water verdunnen. Proef op smaak.)
- Voeg ten slotte de (uitgelekte) ananasstukjes en de banaan toe. Verwarm die kort (zacht) mee.
Je kunt ook overwegen wat van het ananassap in de pan te doen om ook die smaak mee te laten trekken, maar dan wordt het geheel weer wat vochtiger, dus moet het ook wat langer trekken.
Niet zo heel gezond, érg weinig groente (wel fruit), wel erg lekker.

Ik hou wel van koken.
De ene keer kook ik met een zakje; de andere keer zonder. Net hoe het uitkomt. En wat er verder inzit is ook net wat ik in huis heb
Iedere keer weer een verrassing hoe het smaakt.
Wel gebruik ik altijd veel verse groenten. Mmmmm....
De ene keer kook ik met een zakje; de andere keer zonder. Net hoe het uitkomt. En wat er verder inzit is ook net wat ik in huis heb

Wel gebruik ik altijd veel verse groenten. Mmmmm....
Ik hou heel veel van koken (en van eten). Maar af en toe krijg ik zo de jeuk van de e-nummer-profeten, dat ik geneigd ben naar de McDonalds te hollen en daar allemaal gruwelijk ongezonde dingen te gaan eten. Hallo, een e-nummer is geen puur vergif. Het is gewoon alles makkelijk in een pakje met wat extra smaakstoffen en antiklonterstoffen en ander spul erbij. Het kan stukken lekkerder, da's waar. Het heeft weinig met echt koken te maken, dat is ook waar. Maar op dit moment is de teneur in Nederland een beetje dat je zo ongeveer uit de ouderlijke macht ontzet dient te worden als je je kind uit een pakje laat eten, en dat gaat mij veel te ver.
- Dodo
Echte kaas gebruiken is niet duurder omdat je het al in huis hebt??lien75 schreef:Duurder? Kaas heb je vaak al in huis. Je raspt een deel.... Bloem. Een kilo is bijna gratis... Je hebt maar een klein beetje nodig. De melk heb je bij het pakje ook nodig. Dus dat is ook niets extra's...Dodo schreef:Dan heeft ze kaassaus, die veel duurder is dan uit een pakje. En ze moet alsnog pannen gebruiken voor vlees, aardappels en groente.sirdanilot schreef:Jij weet duidelijk weinig van koken af als je denkt dat de kilo's e-nummers, zout, suiker en andere mysterieuze dingen in Knorr-producten 'goede kwaliteit zijn'. En Knorr wereldgerechten zijn onvergelijkbaar met wat je in de landen zelf zal krijgen.refo schreef:Uiteindelijk doet Knorr precies wat je zelf ook doet: veel verschillende smaken verwerken, die worden bepaald door verschillende producten. Alleen is de kwaliteit veel beter bij Knorr. En de wereldgrechten zijn al wat afgevlakt naar Nederlandse smaak. Als je de originele gerechten in de landen zelf eet heb je liters bluswater nodig.
@ Vlinder: Je hebt echt geen duizend pannen nodig om iets te koken zonder kruiden/poedertjes/zakjes wat dan ook.
Stel je maakt een kaassaus. Dat kan 1. met melk en een poedertje, 2. door een beetje boter in een pannetje te doen, wat bloem erbij, dan de melk erdoorheen roeren met de garde, en dan veel geraspte kaas.
Voor beide heb je maar 1 pannetjje nodig, en de échte kaassaus is 10 keer zo lekker
Tja wat is lekker... Dat is persoonsgebonden... Lekker is voor mij als ik echt proef wat ik eet.
Net als mooie muziek. Je hebt licht klassiek. Kan mooi zijn. Maar ga je naar de grote meesters. Dan hoor je het verschil. (Tenzij je geen smaak of muzikaalgehoor hebt)
Verder kan je groenten ook zonder e nummer pakjes etc goed maskeren hoor...
Ik hou erg van kaas, eet het veel maar ik vind het erg duur. Ik ben blij dat ik goede banden met de kaashandel heb zodat ik het nooit hoef te kopen.
Hier eet onze zoon echt alles, maakt hem niet uit wat het is. Ik maak nooit sausjes/papjes. Hooguit maak ik zelf appelmoes, als de appels op moeten.
Vanavond word het: kip, gekookte aardappelen en spitskool.
Vanavond word het: kip, gekookte aardappelen en spitskool.
Vanavond bereid ik voor de kids witte bonen in tomatensaus.
Ik bak spekjes erbij en een frisse salade met rauwkost
Zelf gaan we (ahum...) uit eten
Twee keer in 1 week; kan niet op
Onze oudste dochter trakteert ons vanavond voor de hulp tijdens de verhuizing.
Ik bak spekjes erbij en een frisse salade met rauwkost
Zelf gaan we (ahum...) uit eten

Twee keer in 1 week; kan niet op

Onze oudste dochter trakteert ons vanavond voor de hulp tijdens de verhuizing.
vanaf morgen weer op rantsoen.
Geniet er van.

Geniet er van.
Ik snap je hoor... En ik maak er ook geen sport van om die e-nummers zoveel als mogelijk te vermijden. Maar toen we wat meer op onze uitgaven gingen letten. En wat meer seizoensgebonden en pakjes gingen eten, werd het eten lekkerder (vonden wij) en goedkoper. Ook eten de kinderen nu per saldo meer groente...Zita schreef:Ik hou heel veel van koken (en van eten). Maar af en toe krijg ik zo de jeuk van de e-nummer-profeten, dat ik geneigd ben naar de McDonalds te hollen en daar allemaal gruwelijk ongezonde dingen te gaan eten. Hallo, een e-nummer is geen puur vergif. Het is gewoon alles makkelijk in een pakje met wat extra smaakstoffen en antiklonterstoffen en ander spul erbij. Het kan stukken lekkerder, da's waar. Het heeft weinig met echt koken te maken, dat is ook waar. Maar op dit moment is de teneur in Nederland een beetje dat je zo ongeveer uit de ouderlijke macht ontzet dient te worden als je je kind uit een pakje laat eten, en dat gaat mij veel te ver.
Zita schreef:Ik hou heel veel van koken (en van eten). Maar af en toe krijg ik zo de jeuk van de e-nummer-profeten, dat ik geneigd ben naar de McDonalds te hollen en daar allemaal gruwelijk ongezonde dingen te gaan eten. Hallo, een e-nummer is geen puur vergif. Het is gewoon alles makkelijk in een pakje met wat extra smaakstoffen en antiklonterstoffen en ander spul erbij. Het kan stukken lekkerder, da's waar. Het heeft weinig met echt koken te maken, dat is ook waar. Maar op dit moment is de teneur in Nederland een beetje dat je zo ongeveer uit de ouderlijke macht ontzet dient te worden als je je kind uit een pakje laat eten, en dat gaat mij veel te ver.

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
OK kaas is niet het goedkoopste broodbeleg... Maar ieder rechtgeaarde Hollander heeft het wel in de koelkast liggen. En ga je naar Bas ofzo... Dan scheelt dat ook weer t.o.v. de kaashandel... En er hoeft echt geen kilo kaas door een sausje hoor... Overigens handig zulke connectiesDodo schreef:
Echte kaas gebruiken is niet duurder omdat je het al in huis hebt??
Ik hou erg van kaas, eet het veel maar ik vind het erg duur. Ik ben blij dat ik goede banden met de kaashandel heb zodat ik het nooit hoef te kopen.

- Dodo
Kaas hoort niet in de koelkast. Of je moet het een half uur voor het eten er uit leggen. Maar door het koelen verlies je veel smaak en dat is jammer. Supermarktkaas is meestal niet de beste trouwens, ik zou liever wat minder hebben maar dan wel lekkere.lien75 schreef:OK kaas is niet het goedkoopste broodbeleg... Maar ieder rechtgeaarde Hollander heeft het wel in de koelkast liggen. En ga je naar Bas ofzo... Dan scheelt dat ook weer t.o.v. de kaashandel... En er hoeft echt geen kilo kaas door een sausje hoor... Overigens handig zulke connectiesDodo schreef:
Echte kaas gebruiken is niet duurder omdat je het al in huis hebt??
Wat ik zelf geweldige ingrediënten vind, is gewoon winterwortel, ui, bleekselderij etc. Kost niet veel en is heel gezond. Ketjap is een goede smaakmaker.
Ik heb inmiddels een abonnement op het tijdschrift gezondeten, en daar staan veel leuke recepten in.
Kaas wat gemaakt is van rauwe melk bewaren wij echt wel in de koelkast.
- Dodo
Mozzarella of zo bedoel je denk ik? Dat is inderdaad beter. Maar een pondje jong belegen hoeft niet in de koelkast. Een kelder is ideaal, maar die hebben niet zoveel mensen.Lassie schreef:Kaas wat gemaakt is van rauwe melk bewaren wij echt wel in de koelkast.
Ik heb zo'n kaasdoos van tupperware, die voldoet goed om kaas fris te houden buiten de koelkast.