Boetedag verdient navolging

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Curatorium »

Komt er nou ook weer zo'n kanselboodschap? Zo ja, wat is het nut daarvan?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door vlinder »

Hendrien schreef:Bedankt Helma! Boekje ga ik in ieder geval opzoeken. Zelf heb ik nl. ook geen ervaring met vasten. Maar het lijkt me wel heel bijbels. Alleen heb ik snel last van een lage bloedsuiker. Zijn hier op het forum nog meer mensen die ervaring hebben met vasten?
Vasten kun je op 2 manieren doen
- Zoals bij de Moslims: wél eten voor en na zonsop/ondergang
- Gehele dag onthouden van voedsel

Om het jezelf makkelijk te maken zou je als je voor de laatste optie kiest ook niet moeten drinken. Zodra je namelijk drinkt gaat je maag werken. Eet en drink je de hele dag niets, blijft je maag in een soort slaapstand. (Dit gaat ook op wanneer je nuchter bloed moet prikken. Eet en drink helemaal niets, dat is makkelijker dan alleen een glas water in de morgen.

Die lage bloedsuiker (lees hongersignaal van je lichaam) duurt (wanneer je geen diabeet bent) maar tijdelijk (lees max. 20 minuten). Ten eerste gaat je lichaam al snel minder insuline aanmaken. Ten tweede gaat je lever glycogeen omzetten in glucose wat je kunt verbranden. Heb je te weinig glucose gaat je lichaam over op het verbranden van vetten en ketonen. Als een gezond persoon dit 1 dag doet kan dit geen kwaad. Mensen met diabetes mogen niet vasten, zwangeren ook niet (kindje eet door en de moeder krijgen sneller een lagere bloedsuiker) en dames die menstrueren hebben ook een grotere voedingsbehoefte en hoeven ook niet te vasten omdat zij o.a. het ijzergehalte voldoende op pijl moeten houden en zich in die periode sneller 'onwel' voelen.

Daarnaast denk ik dat wij als (veelal overvoedde, maar in ieder geval) zeer goed gevoede Hollanders het maar niet teveel moeten hebben over ongemakken bij het vasten. Kijk in de wereld om je heen en daarna naar je overvolle tafel.... Kijk naar de welvaartsziekten, allemaal door overvoeding. Hoeveel heb je daadwerkelijk over voor de Heere? 1 Dagje honger?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

Weinig steun voor boetedag „over kerkmuren heen”
Helaas geen gezamenlijke boetedag.
"alleen God alleen kan ons een ware biddag geven"

Voor zover bekend is Ds P de Vries de enige die met zijn gemeente ook 11 mei meedoet.
De CGK blijken geen schrijven te hebben ontvangen.....
Dat is dan wel weer heel jammer. :fi


11 mei blijkt moederdag te zijn. Onhandig gekozen?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Floppy »

helma schreef: 11 mei blijkt moederdag te zijn. Onhandig gekozen?
Ik denk dat de meeste kinderen op Moederdag wel enige extra boete kunnen doen. En aangezien we allemaal kinderen zijn...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

Floppy schreef:
helma schreef: 11 mei blijkt moederdag te zijn. Onhandig gekozen?
Ik denk dat de meeste kinderen op Moederdag wel enige extra boete kunnen doen. En aangezien we allemaal kinderen zijn...
ik zou moederdag gewoon 10 mei vieren. Is ook veel handiger.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door -DIA- »

Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)

Ja hoor. En ook op boetedag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)
ach ja, wat heet 'vieren'? Beetje feestelijke dag, met kadootjes. Iets extra's bij de koffie; meer niet.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Zita »

helma schreef:
-DIA- schreef:Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)
ach ja, wat heet 'vieren'? Beetje feestelijke dag, met kadootjes. Iets extra's bij de koffie; meer niet.
En onze dominee geeft dan bij de lezing van de wet extra nadruk op 'en uw moeder'. :)
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd wel erg kwalijk dat nu uitgerekend Moederdag is gekozen voor zo'n boetedag. Dat is toch wel tamelijk dom, om het eens voorzichtig te zeggen. Hoe is het mogelijk dat niemand daaraan gedacht heeft. Dat krijg je met synodes waar geen vrouw in zit, kennelijk. Ik ben benieuwd of de pers daar nog een onderwerp van gaat maken, dat zou wel te verwachten zijn, in ieder geval.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er avondmaal werd gevierd op Moederdag, dat vond ik al onnozel, maar dit is heel onpraktisch.

@DIA: zeker, dat is altijd de tweede zondag in Mei. Als klein kind gingen wij altijd cadeautjes geven en een ontbijt op bed maken.

Daarnaast ligt het voor de hand om je moeder/ oma op die dag te bezoeken. Dat past allemaal niet zo goed bij een boetedag. Eigenlijk past zo'n boetedag ook al niet bij een zondag, maar goed.

Waarom het niet op biddag kon weet ik eigenlijk ook niet. Heeft iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel erg kwalijk dat nu uitgerekend Moederdag is gekozen voor zo'n boetedag. Dat is toch wel tamelijk dom, om het eens voorzichtig te zeggen. Hoe is het mogelijk dat niemand daaraan gedacht heeft. Dat krijg je met synodes waar geen vrouw in zit, kennelijk. Ik ben benieuwd of de pers daar nog een onderwerp van gaat maken, dat zou wel te verwachten zijn, in ieder geval.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er avondmaal werd gevierd op Moederdag, dat vond ik al onnozel, maar dit is heel onpraktisch.

@DIA: zeker, dat is altijd de tweede zondag in Mei. Als klein kind gingen wij altijd cadeautjes geven en een ontbijt op bed maken.

Daarnaast ligt het voor de hand om je moeder/ oma op die dag te bezoeken. Dat past allemaal niet zo goed bij een boetedag. Eigenlijk past zo'n boetedag ook al niet bij een zondag, maar goed.

Waarom het niet op biddag kon weet ik eigenlijk ook niet. Heeft iemand enig idee?
Op zondag moeder/oma bezoeken is natuurlijk ook weer niet nodig...
Ik vind het sowieso een beetje opgelegd. Hoe gaat zo'n dag er uit zien? Wij hebben leesdienst die zondag denk ik. Er worden geloof ik speciale preken geschreven voor die dag. Die zullen dan wel voorgelezen worden. Er komt ook een kanselboodschap, die gaat ook voorgelezen worden. Maar verder?
Wordt toch lastig. We zijn met z'n allen ongelooflijk materialistisch, we kunnen met alles meedoen wat de wereld biedt, we zijn het vreemdelingschap vergeten, we verketteren mensen die net buiten onze kerkmuren leven en zelfs daarbinnen is het gans geen koek en ei. Ik hoop dat we die dag heel dicht bij ons zelf blijven. Ik ben, net als elke gergemmer allang diep ingeleid in de zonden van een ander.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door DDD »

Waarom zou dat niet nodig zijn? Omdat de boetedag boven Moederdag gaat? Maar ik vind dat ze daar maar rekening mee hadden moeten houden. .

Maar als mijn moeder daar anders over denkt horen we het nog wel, dan pas ik me aan.

Ik begrijp ook maar slecht dat zo'n -op zich zinnig- initiatief zo slecht wordt voorbereid dat zo'n vergissing mogelijk is. Het doet me een beetje denken aan het afscheid van de koningin op een Joodse treurdag. Maar goed, ik sta bekend als ietwat perfectionistisch, er zijn ook mensen die met een zeven genoegen nemen. De werkdruk in de GG zal het voor dergelijke persoonlijkheden wel eenvoudiger maken het geheel te overleven. Ik zou geen twee preken per zondag kunnen maken, dan was ik daar zes dagen mee bezig. Maar dat geheel terzijde.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Floppy »

helma schreef:
-DIA- schreef:Wordt onder ons Moederdag dan ook wel op zondag gevierd? (of gehouden?) (of herdacht?) (of gedacht?)
ach ja, wat heet 'vieren'? Beetje feestelijke dag, met kadootjes. Iets extra's bij de koffie; meer niet.
Of vader en de kids brengen het ontbijt op bed! Zodat moeder het later weer mag gaan schoonmaken/zuigen/etc....
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel erg kwalijk dat nu uitgerekend Moederdag is gekozen voor zo'n boetedag. Dat is toch wel tamelijk dom, om het eens voorzichtig te zeggen. Hoe is het mogelijk dat niemand daaraan gedacht heeft. Dat krijg je met synodes waar geen vrouw in zit, kennelijk. Ik ben benieuwd of de pers daar nog een onderwerp van gaat maken, dat zou wel te verwachten zijn, in ieder geval.

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er avondmaal werd gevierd op Moederdag, dat vond ik al onnozel, maar dit is heel onpraktisch.
Wat zitten jullie onnodig moeilijk te doen over de moederdag.

In de eerste plaats vind ik moederdag een nogal secundair "feest". Je kunt dat ook prima eens een andere dag houden, of 364 andere dagen zo je wilt. In de tweede plaats - en dat vind ik nog belangrijker - waarom zouden moederdag en boetedag elkaar uitsluiten? Alsof we bij ware boete plotseling alle dingen om dankbaar over te zijn uit het oog zouden moeten verliezen. Dat geldt trouwens niet alleen hiervoor, maar voor het hele leven: ernst en dankbaarheid zouden hand in hand moeten kunnen gaan. Zelf lijkt het me geen teken van gezond geestelijk leven als we die dingen als conflict ervaren. Dan lijkt het meer alsof de boete en dank emoties worden die geen ruimte laten voor andere gevoelens. Het bijbelse evenwicht is bijv. te vinden in Filippensen: de begeerten door bidden en smeken, met dankzegging bekend maken bij God. En wat is er nu "onnozel" aan een avondmaalsviering op moederdag? In wat voor soort geestelijk klimaat sluit een avondmaalsviering het houden van moederdag uit? Ik begrijp dat niet goed.

Wat de vragen van Anker betreft: waarom zouden we stil blijven staan bij alle mogelijke bezwaren en verkeerde manieren om deze dag in te vullen? Waarom zou het ons iets moeten uitmaken of dit "opgelegd" is of niet? Ook de jaarlijkse bid- en dankdagen zijn 'opgelegd', maar kunnen (en moeten) desondanks dienen als middel om ons tot boete en dankzegging te bewegen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat we dicht bij onszelf moeten blijven; maar hopelijk kan dat wel ín de gemeente. Dan moet de gemeente ook niet als los zand zijn, overigens.
Laten we er niet teveel over inzitten hoe het nu op de juiste manier gebeurt en of dat moeilijk zal zijn of niet - maar laat het ons eenvoudig brengen tot boete. En dat kunnen we bij onszelf niet 'aansteken', nee. Maar laat dát dan onze nood zijn van die dag.

Verder vind ik het wel jammer dat zo weinig kerken hieraan meedoen. Of ze dan een officiële brief hebben gehad kan me niet zoveel schelen. De mooie oproep van ds. de Groot in het RD zou voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Boetedag verdient navolging

Bericht door helma »

Jongere schreef:
Verder vind ik het wel jammer dat zo weinig kerken hieraan meedoen. Of ze dan een officiële brief hebben gehad kan me niet zoveel schelen. De mooie oproep van ds. de Groot in het RD zou voldoende moeten zijn.
RD schreef:Ds. J. J. van Eckeveld, preses van de laatste synode van de GG, is enigszins teleurgesteld, laat hij desgevraagd weten. „Ik vind het wel jammer. Ik had het een goede zaak gevonden als er over kerkmuren heen gezamenlijk zo’n dag zou worden gehouden. Bij alle kerkelijke verschillen geeft de boetedag een stuk verbondenheid als het gaat om de nood van onze kerk in de samenleving.”
Ik weet niet wat de CGK gaan doen en of onze gemeente als gemeente ook meedoet. Ik hoop het.
Maar wel vind ik jammer dat de kerken uit de Ger. gezindte dus aangeschreven zijn, maar de CGK niet. Staan daar dan toch wel die kerkmuren?
Plaats reactie