Dat is echt veel te kort door de bocht. Net zoals mensen die zeggen, dat "die waterschappen zo duur zijn; het water komt toch gewoon gratis uit de kraan?"Luther schreef:Content is content, ik betaal voor vormgeving, drukken en bezorgen. Op internet zetten is dan een handeling van niets.Tiberius schreef:Wel van de digitale content dan.

Om content op internet te zetten heb je een passende infrastructuur nodig.
Om te beginnen een aantal servers, een opslagsysteem, etc. (met een bepaalde capaciteit en beschikbaarheid), dat ook nog eens na een redelijke termijn (waarschijnlijk 5 jaar) vervangen moet worden.
Deze apparatuur moet geplaatst worden in een geconditioneerde omgeving; kosten ca. €1500 per maand. (Volgens mij host EMG zijn servers bij Solcon in Apeldoorn).
Daarnaast heb je nog de kosten van je content management systeem (waarmee je de content publiceert en de toegang regelt). Dat is meestal een eenmalig bedrag (om de zaak in te richten) plus maandelijkse licentiekosten, afhankelijk van het aantal gebruikers.
Je praat dus over 2 verschillende producten: de papieren krant (wat je op de mat krijgt) en de digitale artikelen.
In het eerste geval (de krant) praat je over de kosten van papier, drukken, bezorgen, etc. Ik weet het uiteraard niet gedetailleerd, maar schat dat de prijs van de krant is opgebouwd uit: 50% content en 50% infrastructuur.
Bij digitale artikelen ligt die tweede kostenpost wel wat lager, maar is zeker niet 0, zoals jij stelt. Gezien bovenstaande (en de prijzen die RD hanteert), schat ik dat de infrastructuur zo'n 75% van de content kost.
Dus als jij naast je papieren krant ook de digitale artikelen wil lezen, zal je dat bedrag (die 75%) alsnog moeten voldoen. Dat is zo ongeveer de 30% waar je steeds over klaagt.
Daarnaast (ook @Mister) heeft RD een aantal nieuwe diensten opgenomen. Die diensten moeten apart betaald worden.
Dus de redenatie van "vroeger had ik alles voor bedrag x en nu moet ik 30% meer betalen als ik alles wil hebben" gaat niet op: je praat over een nieuwe dienst.