Psalmen zingen...

Johann Gottfried Walther

Re: psalmen zingen...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA de psalmmelodieën zijn van oorsprong ritmisch, wat heb je dan tegen op ritmisch zingen?
Door de vertaalde berijming van Datheen, ging men niet-ritmisch zingen, maar zo was de oorsprong niet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA de psalmmelodieën zijn van oorsprong ritmisch, wat heb je dan tegen op ritmisch zingen?
Door de vertaalde berijming van Datheen, ging men niet-ritmisch zingen, maar zo was de oorsprong niet.
Is dat serieus waar? :OO3
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA de psalmmelodieën zijn van oorsprong ritmisch, wat heb je dan tegen op ritmisch zingen?
Het gaat me hier niet om. Ik heb het over de praktijk, wat we moeten constateren.
Wat even eerder is opgemerkt komt ook voor: Langzaam zingen om een degelijke uitstraling
naar buiten te behouden. Daarvan weet ik helaas ook de voorbeelden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Maar ja: hoe wordt er op bijvoorbeeld de vrouwenvereniging over gepraat? "Dames, we zingen nu psalm 146, maar dan op de vrolijke wijs..." :sweat
Zo begint het wel. Op de jeugdvereniging/vrouwen/mannenvereniging werden op een gegeven moment bepaalde evangelisch getinte liederen ingevoerd en ook een enkele JdH lied. De kr stemde daar uiteindelijk mee in, na lang beraad.
Maar dat staat niet stil hoor, dan sluipt het na de doordeweekse dienst, ook de eredienst binnen, in de vorm van een Paaslied vóór de dienst e.d.
Zo wen je er aan en hoopt men dat het niet meer in je opkomt om tegen te stemmen als het Psalmboek uitgebreid moet worden.

Wat DIA zegt: Noem minstens één gemeente, waarin men is overgegaan naar ritmisch zingen,
waar de leer onveranderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
is misschien een beetje kort door de bocht, toch denk ik dat hij wel een punt heeft.
Hoe meer frutsels er aangebracht worden, hoe minder aandacht voor de prediking lijkt te zijn.
De prediking verandert niet door het anders zingen. De prediking is misschien wel al vaak anders... Aan de andere kant mag je ook niet zeggen dat de prediking alleen in linkse bondsgemeenten niet separerend is, dat kan net zo goed gelden voor andere gemeenten die tot de rechterkant behoren. Als wij tenminste hetzelfde verstaan onder separerend.... En dan kan daar het langzaam zingen, trekken, een werk worden waarmee we willen aantonen hoe goed en degelijk we wel niet zijn. Is ook een heel ongeestelijke zaak. Ik wil geen pleidooi voeren voor ritmisch of niet ritmisch zingen... Eerlijk gezegd maakt het me helemaal niet uit.
Zingen doe je als het goed is biddend. In antwoord op het besprokene. En voor mijzelf geldt dan inderdaad dat als er een keer ergens ritmisch wordt gezongen dat niet de reden opzichzelfstaand is om iets af of goed te keuren. Net zo goed als er niet ritmisch wordt gezongen... Maar voor mij zelf geldt, heb ik de stem van de Herder mogen horen. vertroostend, bestraffend! onderwijzend? En dan komt het zingen daar als een soort eenheid bij. Ritmisch of niet ritmisch. Staat tenslotte nergens in de bijbel dat dat wel of niet moet. Het gaat om het hart...

En de andere geestelijke liederen? Ze halen bij lange na de diepte niet die de psalmen hebben. Zijn vaak oppervlakkig, eenzijdig. En eerlijk gezegd snap ik niet de behoefte om die zo graag te zingen. Daarmee zeg ik niet dat niet een ander lied kan. Maar als je ze heel kritisch bekijkt, is het vaak surrogaat. En waarom surrogaat toevoegen als de psalmen al zo rijk zijn?
Ik zeg niet dat het altijd zo gaat, maar ik merk wel in andere (CGK) gemeentes, waar niet-ritmisch gezongen wordt, waar ook de andere vernieuwingen buiten de deur gehouden worden, toch een andere prediking wordt gehoord!
Ik hou predikbeurten bij en zie ook dat de gastpredikanten daarop geselekteerd worden.
In een behoudende CGK zie ik bepaalde predikanten nooit op de lijst staan, daarentegen komen in de "linksere" CGK gemeenten nooit predikanten zoals prof. Baars, ds. v.d. Zwan of ds van Heteren, om er een paar willekeurig te noemen.

Maar goed, terug naar de Psalmen. Datheen hoeft van mij ook niet, die heb ik een tijdje geleden in een kerkdienst moeten zingen, elke noot duurde 3 tellen.
In het verpleeghuis zongen ze sneller.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Maar goed, terug naar de Psalmen. Datheen hoeft van mij ook niet, die heb ik een tijdje geleden in een kerkdienst moeten zingen, elke noot duurde 3 tellen.
Dat heeft natuurlijk niks met Datheen te maken. Ds. H.J. Budding (overleden 1870) presteerde het zelfs om Datheen ritmisch te zingen (dat laatste klinkt bij 99% van de psalmen absoluut niet, maar toch)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Welnee, dat is een verzinsel van een stelletje fanaten die koste wat het kost het ritmisch zingen willen doordrukken.
Er is in 1986 wel een zekere Luth gepromoveerd op een onderzoek naar de gemeentezang, waarin hij wetenschappelijk heeft onderbouwd wat JGW hierboven schrijft, maar dat geloven we natuurlijk niet. Het komt ons niet in de kraam te pas, dus het is niet waar.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Welnee, dat is een verzinsel van een stelletje fanaten die koste wat het kost het ritmisch zingen willen doordrukken.
Er is in 1986 wel een zekere Luth gepromoveerd op een onderzoek naar de gemeentezang, waarin hij wetenschappelijk heeft onderbouwd wat JGW hierboven schrijft, maar dat geloven we natuurlijk niet. Het komt ons niet in de kraam te pas, dus het is niet waar.
Waarschijnlijk bedoelt Tiberius de tweede zin: is het waar dat men door Datheen gestopt is met ritmisch zingen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Het komt ons niet in de kraam te pas, dus het is niet waar.
Gelukkig maar, dan zijn we het in dat opzicht eens. :OO3
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Waarschijnlijk bedoelt Tiberius de tweede zin: is het waar dat men door Datheen gestopt is met ritmisch zingen?
Nee hoor, het was wat cynisch bedoeld.
Een beetje rotondefunctie ben ik hier wel gewend, maar dit stokpaardje is bijna duizelig. :bobo
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Waarschijnlijk bedoelt Tiberius de tweede zin: is het waar dat men door Datheen gestopt is met ritmisch zingen?
Een beetje rotondefunctie ben ik hier wel gewend, maar dit stokpaardje is bijna duizelig. :bobo
Aha, ik dacht al: waarvan komt me dit nu bekend voor? ;)
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Maar wat vind je er zelf van? :OO3
En waarom wordt er gesproken over vernieuwing als het gaat om ritmisch zingen, terwijl het juist back to the root is?
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
Maar wat vind je er zelf van? :OO3
En waarom wordt er gesproken over vernieuwing als het gaat om ritmisch zingen, terwijl het juist back to the root is?
Ik vraag het me af of het echt back to the roots is. Als je nl een heel oud Psalmboek ziet, en men gaat zingen volgens dat ritme, is het toch echt zo trrrraaaaggggg.
Of waren het hele en halve noten, maar dan in langzaam ritme?
Ik kan me niet voorstellen dat men vroeger in up-tempo zong, men praatte zelfs langzamer!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Luister deze maar eens Mara, psalm 128.
https://www.youtube.com/watch?v=NlhlG5DxJQY

Of luister eens andere psalmen van Goudimel op Youtube.
Zo is het ongeveer geweest vroeger.
Verder, zoek eens naar het onderzoek waar Hendrikus het al eerder over had, of zoek wat Calvijn te zeggen had over de gemeentezang :)
Ik ben heus geen drijver van ritmisch zingen, maar het is wel degelijk back to the roots. en geen vernieuwing naar mijn mening.

Overigens ben ik een voorstander van ritmisch zingen, ook in de (o)gg(in) mits goed begeleid en goed gezongen in de juiste maat en tempo.
Overigens heb ik Sietse de Vries wel eens beluisterd in Veenendaal en Gouda met iso-ritmische begeleiding, strak in ritme en tempo, erg mooi!

Luister dit eens Mara
http://sietze-devries.magix.net/all-alb ... -88321417/

Mooi toch? Met zo'n organist en een beetje oefening in de gemeente is ook het iso ritmisch zingen erg mooi!
Dodo

Bericht door Dodo »

Vervelen jullie je misschien, dat al die oude koeien weer over de rotonde gejaagd worden?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Ik vraag het me af of het echt back to the roots is. Als je nl een heel oud Psalmboek ziet, en men gaat zingen volgens dat ritme, is het toch echt zo trrrraaaaggggg.
Of waren het hele en halve noten, maar dan in langzaam ritme?
Ik kan me niet voorstellen dat men vroeger in up-tempo zong, men praatte zelfs langzamer!
Notatie zegt niets over tempo, maar uitsluitend over de onderlinge lengteverhoudingen van de noten.
We weten echter uit historische bronnen dat men in de tijd van Calvijn hele psalmen zong, niet zomaar losse versjes. Nou, geloof maar dat dat een up-tempo is geweest!
Luister de Goudimel-psalm maar eens waar ejvl naar linkte: die geeft een aardig beeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie