Beroepingswerk discussie

Luther
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Precies.
Als Paulus met de mensen in Filippi in gesprek was gegaan, zouden beiden de conclusie hebben getrokken, dat hij beter in Azië zou kunnen blijven. Maar de Geest liet het hun niet toe.
Jullie hebben echt een verkeerd beeld van het gesprek zoals ik dat bedoelde. Zie het als middel dat de Heere gebruiken kan.
In het huwelijksformulier staat dat God man en vrouw samenbrengt. Tegelijkertijd doen man en vrouw hun best elkaar te leren kennen enzovoorts, en brengen zij dat beiden als het goed is ook voor Gods aangezicht. Zoiets (maar dan toch weer anders) kan het ook gaan bij het beroepingswerk. God staat boven al het beroepingswerk, en Hij zendt Zijn dienaren naar de plaats waar ze moeten komen. Tegelijkertijd kan de kandidaat en kan de gemeente inspanning verrichten. Daarmee hoeven zij God helemaal niet voor de voeten te lopen. Ook hoeft die inspanning niet in plaats van het gebed te zijn.
Als de kandidaat in het gesprek peilt dat het een koude gemeente is waar men weinig behoefte heeft aan Gods Woord, kan hij die kennis meenemen in zijn gebed, en dan juist vragen of het de weg van de Heere is dat hij op die harde grond gaat arbeiden. Het is niet zo dat het een heel aards sollicitatiegesprek is en de kandidaat de gemeente uitkiest waarin het het leukst is om te werken. Hoop ik.
+1
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Sorry, niet mee eens. Je kan een verkeringstijd niet vergelijken met de zending van dienaren des Woords.
Van het zoeken van een vrouw zijn wel Bijbelse voorbeelden bekend, denk aan Izaäk en Rebecca.
Dat zie je tav de zending van een dienaar niet. Of zie ik iets over het hoofd?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:Sorry, niet mee eens. Je kan een verkeringstijd niet vergelijken met de zending van dienaren des Woords.
Van het zoeken van een vrouw zijn wel Bijbelse voorbeelden bekend, denk aan Izaäk en Rebecca.
Dat zie je tav de zending van een dienaar niet. Of zie ik iets over het hoofd?
Zita wil met dit voorbeeld zeggen dat de Heere ook wel door middel van een gesprek duidelijkheid zou kunnen geven aan een (beroepen) kandidaat. Want hoewel we belijden dat de Heere man en vrouw bij elkaar brengt, vinden we het toch normaal en zelfs wenselijk dat man en vrouw in de periode voor een eventueel huwelijk kijken of ze bij elkaar passen.

Verschillen tussen beide situaties te over, maar let nu even op de overeenkomsten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Welke overeenkomsten? Ik zie die niet.
De instelling van het huwelijk in Genesis 2 legt juist de nadruk op menselijke acties (de man zal..., en zij zullen...), terwijl dat bij de zending van dienaren nooit zo is. Of mis ik iets?
ejvl

Bericht door ejvl »

In het huwelijksformulier belijden we toch ook dat God man en vrouw bij elkaar brengt?
Zo brengt God ook predikant en gemeente bij elkaar.

Wordt er dan geen actie van man/vrouw verwacht? Zeker wel.
Wordt er dan geen actie van predikant verwacht? Zeker wel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Wordt er dan geen actie van man/vrouw verwacht? Zeker wel.
Dat is Bijbels, inderdaad. Zie o.a. de instelling van het huwelijk in Gen 2.
ejvl schreef:Wordt er dan geen actie van predikant verwacht? Zeker wel.
Op welke bijbeltekst of -gedeelte baseer je dat?
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:
Ik bedoel ook niet in de zin van die en die gemeente lijkt mij wel leuk. Lijdzaam afwachten lijkt mij ook niet de bedoeling, dat is bijbels ook niet te verdedigen lijkt mij.
Zoals eerder gezegd, een gesprek kan de roeping en zending juist bevestigen.
Stel dat een predikant 2 of 3 gemeenten overhoud en het is niet direct duidelijk waar God hem wil hebben, hij gaat in gesprek met de kerkenraden en daar wordt duidelijk bevestigd waar God hem wil hebben, mogelijk toch?

We belijden dat God de zender is, maar mijns inziens betekent dit niet dat het lijdzaam afwachten is maar dat God ook gesprekken kan gebruiken om de roeping en zending te bevestigen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:
Ik bedoel ook niet in de zin van die en die gemeente lijkt mij wel leuk. Lijdzaam afwachten lijkt mij ook niet de bedoeling, dat is bijbels ook niet te verdedigen lijkt mij.
Zoals eerder gezegd, een gesprek kan de roeping en zending juist bevestigen.
Stel dat een predikant 2 of 3 gemeenten overhoud en het is niet direct duidelijk waar God hem wil hebben, hij gaat in gesprek met de kerkenraden en daar wordt duidelijk bevestigd waar God hem wil hebben, mogelijk toch?

We belijden dat God de zender is, maar mijns inziens betekent dit niet dat het lijdzaam afwachten is maar dat God ook gesprekken kan gebruiken om de roeping en zending te bevestigen.
Dat is allemaal goed en wel. Maar het is slechts jouw mening.

In de Bijbel lees ik juist, dat mensen gezonden worden.
In de belijdenis lees ik hetzelfde: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil".

Dan wordt ik wel benieuwd waar je dat op baseert.
ejvl

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef: Dat is allemaal goed en wel. Maar het is slechts jouw mening.

In de belijdenis lees ik hetzelfde: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil".

Jazeker, maar het komt net zo goed voor dat er niet direct duidelijkheid is waar God de predikant wil hebben, mensen kunnen daarom als middel gebruikt worden.
En daarnaast, zoals eerder gezegd, als het volkomen duidelijk is waar de predikant moet zijn is het nog raadzaam om op gesprek te gaan, hij kan dan de sfeer in de gemeente proeven, de nood der gemeente opnemen in het gebed en zich voorbereiden.

Dat God zendt wie en wanneer Hij wil ben ik het volkomen mee eens, dat mensen als middel gebruikt kunnen worden ook.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:
Tiberius schreef: Dat is allemaal goed en wel. Maar het is slechts jouw mening.

Jazeker, maar het komt net zo goed voor dat er niet direct duidelijkheid is waar God de predikant wil hebben, mensen kunnen daarom als middel gebruikt worden.
En daarnaast, zoals eerder gezegd, als het volkomen duidelijk is waar de predikant moet zijn is het nog raadzaam om op gesprek te gaan, hij kan dan de sfeer in de gemeente proeven, de nood der gemeente opnemen in het gebed en zich voorbereiden.

Dat God zendt wie en wanneer Hij wil ben ik het volkomen mee eens, dat mensen als middel gebruikt kunnen worden ook.
Ja, ja; jouw mening vat ik wel.
Maar ik zoek naar de Bijbelse onderbouwing.

Als er in de Bijbel al sprake is van menselijke overwegingen bij de zending, dan blijkt dat altijd negatief te zijn; zie bijvoorbeeld het door mij aangehaalde voorbeeld in Handelingen 16, maar ook bijvoorbeeld 1 Kon 13, Jona, etc.
(Voor zover ik kan overzien uiteraard, maar als jij andere Bijbelgedeeltes op het oog hebt, hoor ik dat graag.)
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb het niet over menselijke overwegingen, maar dat mensen als middel gebruikt kunnen worden :)
Dat mensen als middel in Gods hand gebruikt worden lijkt mij wel bijbels toch?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:Ik heb het niet over menselijke overwegingen, maar dat mensen als middel gebruikt kunnen worden :)
Dat mensen als middel in Gods hand gebruikt worden lijkt mij wel bijbels toch?
Voor de zending van Zijn dienaren? Mij niet bekend; dus zeg het maar.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ananias indirect voor Paulus.
Ik weet zo geen directe bijbelse onderbouwing specifiek in de zending van Zijn verkondigers waar we natuurlijk ook rekening moeten houden dat er destijds geen beroepen waren met predikanten.

Wel vele voorbeelden van predikanten, juist ook uit bevindelijk gereformeerde kring, waar bepaalde middelen gebruikt zijn tot versterking of verduidelijking voor het aangenomen of aan te nemen beroep.
En daar ik in de Goddelijke zending van deze predikanten geloof, geloof ik ook dat God mensen en middelen gebruikt om roeping en zending duidelijk te maken of te bevestigen, anders zouden velen zich bedrogen hebben.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zelf zat ik nog te denken aan Calvijn d.m.v. Farel (die geschiedenis zal je wel kennen).
Maar ik weet niet of je dat zo één op één zou kunnen toepassen op de zending van dienaren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Barnabas heeft bij Saulus ook een rol gespeeld bij de introductie bij de apostelen.
Verder zie je in de brieven van Paulus regelmatig dat hij iets over zijn medewerkers schrijft om ervoor te zorgen dat ze goed ontvangen worden.
Gesloten