Welk boek ben jij nu aan het lezen?

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door albion »

gertje schreef:Leuk je weer te zien Albion!
:super (af en toe kom ik nog wel eens langs, nooit de boel overlopen.. :huhu )
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door gertje »

albion schreef:
gertje schreef:Leuk je weer te zien Albion!
:super (af en toe kom ik nog wel eens langs, nooit de boel overlopen.. :huhu )

haha nee heb je helemaal gelijk in!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Luther »

Zucht schreef:
Luther schreef:
Zucht schreef:Ik heb geen aanbevelingen nodig hoor. Vorig jaar nog 365 keer een bladzijde van hen gelezen.
Had je niet gedacht he?

Als we toch aan aanbevelingen doen: Lees eens wat meer levensbeschrijvingen. Niet 1, maar 1000.
En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Nou, die aanbeveling zal ik zeker ter harte nemen. Ik hoop dat je het dan niet erg vind dat ik me beperk tot de levensbeschrijvingen die in de Bijbel staan. De meeste zijn wel te kort om uit gegeven te worden....
Je kijk maar wat je doet.
Ik lees in die 1000 gelukkig hetzelfde als de levensbeschrijvingen uit de Heilige Schrift.
Die gangen en wegen zijn precies, maar dan ook precies, hetzelfde.
Hier laat ik het bij.
Of ze hetzelfde zijn, weet ik niet. Wel zijn de levensbeschrijvingen in de Bijbel veel korter. Levi de tollenaar bijvoorbeeld: 1 vers.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Floppy »

Zucht schreef:En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Waarom zou God Zich moeten houden aan de bekeringswegen van die 1000 gevallen die je noemde?
Het lijkt erop alsof je blijer zou zijn om onbekeerd te sterven dan bekeerd op een manier die niet past binnen die 1000 voorbeelden?

Met Luther eens wat dit betreft: bekeringsgeschiedenissen dicht, Bijbel open.
Lezen we dan niet veel meer dat God ons oproept om ons te bekeren, dan dat we God vragen om ons te bekeren???
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
Zucht schreef:En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Waarom zou God Zich moeten houden aan de bekeringswegen van die 1000 gevallen die je noemde?
Het lijkt erop alsof je blijer zou zijn om onbekeerd te sterven dan bekeerd op een manier die niet past binnen die 1000 voorbeelden?

Met Luther eens wat dit betreft: bekeringsgeschiedenissen dicht, Bijbel open.
Lezen we dan niet veel meer dat God ons oproept om ons te bekeren, dan dat we God vragen om ons te bekeren???
Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.

Zelfs is er geen tegenstelling tussen het 'zich bekeren' en het 'vragen om bekering'. Dat wordt er wel vaak van gemaakt, in de zin van "vraag er maar veel om". Dat is de reden dat de oproep om de Bijbel meer open te doen ook wel terecht is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gods woord is de lijdraad. Voor ons leven, en ook voor de bekering(sweg).
Gods woord is scherp en wijst aan wat niet naar Gods eigen wil is.

Zo zou de ene kunnen denken, ik moet zelf meewerken, ik moet iets bijdragen aan me bekering, Gods woord zegt, nee het is genade en Christus alleen, zie Efe2.

Zo zou de ander kunnen denken, ik moet aan bepaalde voorwaarden voldoen bevindelijk, maar als Gods woord zegt dat Gods Geest juist verschillend werkt, en er verschillende bekeringen zijn, binnen de Bijbelse kaders dan moeten wij dat accepteren.

Ik houd het ook maar bij Gods woord, in plaats van het lezen van bekeringsgeschiedenissen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door MoesTuin »

De Heere God roept ook om te Getuigen.
Het Heere spreekt door Zijn Woord ook via mensen.
Mensen zet de Heere ook in als instrument.
Geen mens is dezelfde, ieder mens is uniek, geen bekering is gelijk aan elkaar.
Lees de bijbel hier maar op na.
en vergeet nimmer en nooit dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn en niet te begrijpen voor de mens (zelf niet de geleerdste theoloog of dominee)
Wat onderschatten we toch vaak de grote werken Gods.
Wat zijn we toch vaak ziende blind geworden.
Het gebed vermag veel hierin, ga toch niet stilletjes aan de kant zitten wachten.
Genade is Gods gunst, maar neem het toch in in stille verwondering en dankbaarheid, onverdiend gekregen.
Getuigenissen hierin geschreven door anderen zijn rijk, maar je kan deze bekeringsgeschiedenissen ook rechtstreeks vanuit de bijbel lezen.
Waardevol
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10650
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Ad Anker »

Zucht schreef:
Luther schreef:
Zucht schreef:Ik heb geen aanbevelingen nodig hoor. Vorig jaar nog 365 keer een bladzijde van hen gelezen.
Had je niet gedacht he?

Als we toch aan aanbevelingen doen: Lees eens wat meer levensbeschrijvingen. Niet 1, maar 1000.
En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Nou, die aanbeveling zal ik zeker ter harte nemen. Ik hoop dat je het dan niet erg vind dat ik me beperk tot de levensbeschrijvingen die in de Bijbel staan. De meeste zijn wel te kort om uit gegeven te worden....
Je kijk maar wat je doet.
Ik lees in die 1000 gelukkig hetzelfde als de levensbeschrijvingen uit de Heilige Schrift.
Die gangen en wegen zijn precies, maar dan ook precies, hetzelfde.
Hier laat ik het bij.
Ìk snap best wat je bedoelt, zucht, maar ik weet niet welke gangen en wegen ik vind in de levensbeschrijving van ds. Mallan. Ik vind er niks aan, aan dat hele boek niet. Meestal zo, met zulke boeken. Nu is er weer één verschenen van ds. Dieleman, maar dat heb ik al eens gezegd. Er wordt van gesmuld, er wordt verzucht dat zo'n man wel opmerkelijk veel genade bezat en gaat voorbij aan het eigen zielenheil. Dat is jammer.

Toch ben ik wel inconsequent. Ik lees nu het boekje van ouderling Beens uit Genemuiden. Ik vind het een heel aardig boekje! Zijn bekering is ook erg kort weergegeven. Maar het leven dicht bij de Heere is wel een voorbeeld.
-DIA-
Berichten: 32830
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door -DIA- »

Waren er maar meer oprechte zuchten...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
ejvl
Berichten: 5768
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.
Zelfs is er geen tegenstelling tussen het 'zich bekeren' en het 'vragen om bekering'. Dat wordt er wel vaak van gemaakt, in de zin van "vraag er maar veel om". Dat is de reden dat de oproep om de Bijbel meer open te doen ook wel terecht is.
Mits er maar niet gespiegeld gaat worden in allerlei ervaringen en toestanden, want God bekeerd ieder mens persoonlijk, wij hoeven daarom niet te bidden om nachten wakker te liggen of om tranen of gemoedservaringen en dergelijke.
Zelf heb ik moeite om bijvoorbeeld om kennis en gevoel der ellende en ontdekkend licht te bidden, dat is niet de zaak namelijk, de zaak is de verlossing door Christus. En daar is het stuk der ellende ook voor nodig, maar als God een mens bekeerd weet Hij dat ook heus wel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Verziekt ~ Jeugdherinneringen van een vrouw die in haar kinderjaren ernstig werd mishandeld door haar moeder,
die leed aan het Münchausen-by-proxysyndroom. Dit is misschien wel de meest complexe - en meest dodelijke - vorm van kindermishandeling,
die we vandaag de dag kennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Refiosi »

ejvl schreef:
eilander schreef: Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.
Zelfs is er geen tegenstelling tussen het 'zich bekeren' en het 'vragen om bekering'. Dat wordt er wel vaak van gemaakt, in de zin van "vraag er maar veel om". Dat is de reden dat de oproep om de Bijbel meer open te doen ook wel terecht is.
Mits er maar niet gespiegeld gaat worden in allerlei ervaringen en toestanden, want God bekeerd ieder mens persoonlijk, wij hoeven daarom niet te bidden om nachten wakker te liggen of om tranen of gemoedservaringen en dergelijke.
Zelf heb ik moeite om bijvoorbeeld om kennis en gevoel der ellende en ontdekkend licht te bidden, dat is niet de zaak namelijk, de zaak is de verlossing door Christus. En daar is het stuk der ellende ook voor nodig, maar als God een mens bekeerd weet Hij dat ook heus wel.
Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door GJdeBruijn »

Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Refiosi »

GJdeBruijn schreef:
Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?
Wij zijn van naturen dood voor de dood. Het is een eeuwig wonder als we gaan ontdekken wie wij zijn voor God
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door GJdeBruijn »

Refiosi schreef:
GJdeBruijn schreef:
Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?
Wij zijn van naturen dood voor de dood. Het is een eeuwig wonder als we gaan ontdekken wie wij zijn voor God
Ja, dat is een algemene gereformeerde waarheid. Maar dat is niet wat je stelde. Je stelde dat een beroep op de Bijbel voor het aanwijzen van een ware bekering hetzelfde is als het wijzer zijn dan het oude Volk (met hoofdletter Nota Bene).
Dan vraag ik me af waar je die stelling vandaan hebt. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die maar wat roepen. En dan leert de Schrift dat we het moeten toetsen aan de Bijbel. Kun je nogmaals proberen je stelling te argumenteren, want eerlijk gezegd komt het nogal merkwaardig en onbijbels over om je te beroepen op een niet-gedefinieerde groep mensen die kennelijk wel wijsheid maar weinig licht hadden volgens jou.
Plaats reactie