Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Ik denk ook dat het meer een kwestie is van verantwoordelijkheid nemen/geven dan van gezag uitoefenen.
- JolandaOudshoorn
Dat denk ik ook. Maar om verantwoordelijkheid te nemen, moet je soms ook gezag uitoefenen.Tiberius schreef:Ik denk ook dat het meer een kwestie is van verantwoordelijkheid nemen/geven dan van gezag uitoefenen.

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gezag is macht over anderen, regeren/overheid etc. Bij stemmen regeer je niet, je hebt geen macht over die ander. Het is God de Heere die regeert... als het goed is stem je in afhankelijkheid van Hem. En diegene die geroepen wordt, overweegt voor Gods aangezicht of hij zich ook geroepen weet door God. Daar vallen de mensen die stemmen weer helemaal tussenuit. Toch?
Ook de mannen die stemmen oefenen geen gezag uit. Het gezag ligt bij de Heere God. En degene die dan geroepen is van Godswege, die dan het ambt mag aanvaarden. Die regeert en oefent gezag uit in de gemeente. Maar niet met zijn eigen gezag. Maar met het gezag van de Heere. Door het gezag van de Heere. Hij die recht weet zich van Godswege geroepen te zijn.
Ook de mannen die stemmen oefenen geen gezag uit. Het gezag ligt bij de Heere God. En degene die dan geroepen is van Godswege, die dan het ambt mag aanvaarden. Die regeert en oefent gezag uit in de gemeente. Maar niet met zijn eigen gezag. Maar met het gezag van de Heere. Door het gezag van de Heere. Hij die recht weet zich van Godswege geroepen te zijn.
Hopelijk kan kand. Heijkamp, nadat vanavond Bodegraven nog bij elkaar is gekomen voor het uitbrengen van een beroep, daarna snel ene beslissing nemen. Dat zal hem en zijn gezin, maar ook de gemeenten rust geven. Geve de Heere, de Zender, hem licht en wijsheid!
-
Er zijn nog meer (bijna) vacante gemeenten die nog niet hebben beroepen. Barneveld-Zuid bijvoorbeeld.claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp, nadat vanavond Bodegraven nog bij elkaar is gekomen voor het uitbrengen van een beroep, daarna snel ene beslissing nemen. Dat zal hem en zijn gezin, maar ook de gemeenten rust geven. Geve de Heere, de Zender, hem licht en wijsheid!
Waarom? Een kandidaat krijgt altijd 6 weken bedenktijd. En als je meer dan 40 beroepen hebt, is het goed om al die brieven te overwegen voor de Heere. Lijkt me niet verkeerd om daar de tijd voor te nemen, en bijv met een of meerdere kerkenraden ook een gesprek te hebben.claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp, nadat vanavond Bodegraven nog bij elkaar is gekomen voor het uitbrengen van een beroep, daarna snel ene beslissing nemen. Dat zal hem en zijn gezin, maar ook de gemeenten rust geven. Geve de Heere, de Zender, hem licht en wijsheid!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Precies. Er is helemaal geen haast bij.
En zo onrustig zijn de gemeenten niet hoor.
En zo onrustig zijn de gemeenten niet hoor.
Mag ik vragen waar een gesprek met een of meerdere kerkenraden volgens jou voor nodig is, Luther?Luther schreef:Waarom? Een kandidaat krijgt altijd 6 weken bedenktijd. En als je meer dan 40 beroepen hebt, is het goed om al die brieven te overwegen voor de Heere. Lijkt me niet verkeerd om daar de tijd voor te nemen, en bijv met een of meerdere kerkenraden ook een gesprek te hebben.claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp, nadat vanavond Bodegraven nog bij elkaar is gekomen voor het uitbrengen van een beroep, daarna snel ene beslissing nemen. Dat zal hem en zijn gezin, maar ook de gemeenten rust geven. Geve de Heere, de Zender, hem licht en wijsheid!
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Even los van kand. Heijkamp. Als je zoveel beroepen krijgt, is het mogelijk dat je voor het aangezicht van de Heere uiteindelijke enkele gemeenten 'over houdt'. Het lijkt me goed om met die kerkenraden te spreken over de gemeente, de nood die er is, het karakter van de gemeente, het geestelijk leven, etc. Zo'n gesprek kan de Heere ook gebruiken om de juiste beslissing duidelijk te maken.Bona Fide schreef:Mag ik vragen waar een gesprek met een of meerdere kerkenraden volgens jou voor nodig is, Luther?Luther schreef:Waarom? Een kandidaat krijgt altijd 6 weken bedenktijd. En als je meer dan 40 beroepen hebt, is het goed om al die brieven te overwegen voor de Heere. Lijkt me niet verkeerd om daar de tijd voor te nemen, en bijv met een of meerdere kerkenraden ook een gesprek te hebben.claus schreef:Hopelijk kan kand. Heijkamp, nadat vanavond Bodegraven nog bij elkaar is gekomen voor het uitbrengen van een beroep, daarna snel ene beslissing nemen. Dat zal hem en zijn gezin, maar ook de gemeenten rust geven. Geve de Heere, de Zender, hem licht en wijsheid!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther schreef:Tiberius schreef:Luther schreef:Wat ik niet helemaal begrijp: Waar betalen deze gemeenten een full-time predikant van? In het jaarboek van 2013 zie ik dat Naaldwijk 149 (doop)leden heeft; Hoofddorp 139 en Mijdrecht slechts 96? Weet iemand hoe dat zit?Refogast schreef:Beroepen:
te Hoofddorp, Mijdrecht, Naaldwijk, ..... kand. P. G. Heijkamp te Elspeet.
Een terecht gezegde luidt: "Een predikant brengt altijd zijn eigen salaris mee".
Als er een predikant komt, gaat zo'n gemeente in no-time groeien.
Bovendien kosten gastpredikanten ook het nodige; die kosten vervallen dan.
OK, maar dan zijn er binnen diverse kerkverbanden nog veel meer gemeenten die zouden kunnen beroepen, maar dat toch niet doen.
Helaas niet. Er wordt meer gerekend dan dat men vertrouwt op God die Zijn dienaren Zelf zendt en onderhoud.
In Engeland zijn er gemeenten van 20-30 zielen met een eigen predikant.
Misschien heb ik het niet goed gezegd. Maar dan zou het toch ook op elke (meerdere) vergadering aan de orde komen? Soms denk ik wel eens, we zijn eraan gewend geraakt. Maar het zal per gemeente verschillen.Jongere schreef:Het zou in ieder geval wel de allerslechtste motivatie zijn om tot kanselruil te komen.
Hoe komt keesjanm eigenlijk tot de gedachte dat de nood niet wordt gevoeld van het predikantentekort? Misschien als je zelf gezegend bent met een eigen predikant. Maar in de gemeente waar ik zelf lid van ben wordt die nood nu al zo'n 20 jaar duidelijk gevoeld en dat wordt niet minder.
Het staat in een wat ander verband weliswaar, maar toch spoort Jezus Zelf in Lukas 14 : 28 (en het vervolg) tot het volgende aan:keesjanm schreef:Helaas niet. Er wordt meer gerekend dan dat men vertrouwt op God die Zijn dienaren Zelf zendt en onderhoud.Luther schreef:OK, maar dan zijn er binnen diverse kerkverbanden nog veel meer gemeenten die zouden kunnen beroepen, maar dat toch niet doen.Tiberius schreef:Een terecht gezegde luidt: "Een predikant brengt altijd zijn eigen salaris mee".Luther schreef:Wat ik niet helemaal begrijp: Waar betalen deze gemeenten een full-time predikant van? In het jaarboek van 2013 zie ik dat Naaldwijk 149 (doop)leden heeft; Hoofddorp 139 en Mijdrecht slechts 96? Weet iemand hoe dat zit?
Als er een predikant komt, gaat zo'n gemeente in no-time groeien.
Bovendien kosten gastpredikanten ook het nodige; die kosten vervallen dan.
In Engeland zijn er gemeenten van 20-30 zielen met een eigen predikant.
Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder en overrekent de kosten, of hij ook heeft hetgeen tot volmaking nodig is?
Of vers 31:
Of wat koning, gaande naar den krijg om tegen een anderen koning te slaan, zit niet eerst neder en beraadslaagt of hij machtig is met tienduizend te ontmoeten dengene die met twintigduizend tegen hem komt?
Zou dat niet nodig zijn bij het beroepingswerk? Het is wel makkelijk om te zeggen: er wordt meer gerekend dan op God vertrouwd.
Laatst gewijzigd door Bona Fide op 16 jan 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
De predikanten in Engeland hebben dan ook een baan naast hun predikambt.
Ook is een theologische opleiding niet vereist; dus het is een heel andere situatie
Ook is een theologische opleiding niet vereist; dus het is een heel andere situatie
-
Overigens wel noemenswaardig dat sommige gemeenten de stemming voor 6-1 hielden zodat ze gelijk op 6-1 konden beroepen, wat helemaal niet nodig blijkt te zijn. Maarja dat krijg je met zo'n groot tekort.
Waarschijnlijk was de jaarlijkse ambtsdragersverkiezingsvergadering al langer van te voren gepland.Curatorium schreef:Overigens wel noemenswaardig dat sommige gemeenten de stemming voor 6-1 hielden zodat ze gelijk op 6-1 konden beroepen, wat helemaal niet nodig blijkt te zijn. Maarja dat krijg je met zo'n groot tekort.
Voorheen was een kandidaat die geslaagd was een tel later beroepbaar.
Waarom daar nu zoveel weken tussen moeten zitten is een beetje raadselachtig.
Dan ben je kandidaat, maar geen kandidaat.